Meidän vauva tulee kuolemaan. :'(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muserrus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="minttu";28252163]Anteeksi nyt, mutta kukaan ei elä normaalia elämää ilman aivoja. Kuulostaa jonkun roskalehden jutulta.

Voimia ap:lle ja perheelle![/QUOTE]

Kyseessä on Homer Simpson ja typerä pila. Vilkaisin sen röntgenkuvan ja nuomasin jo nistä aivoista, että manipuloitu. Sitten vasta tajusin, että kyseessä on Homer. Että mukavaa pilaa tässä yhteydessä. Ranskankielentaitoni ei täysin yllä koko tekstin ymmärtämiseen.

Pahoittelut.

Varovaisesti itsekkin olen keskeytyksen kannalla, saatte todennäköisesti pitää lastanne sylissä ja jättää hyvästit rauhassa, itse ainakin sain rv. 22. Itse en voisi kantaa lasta 40 viikkoa, tietäen ettei lapsi selviä kohdun ulkopuolella muutamaa tuntia pidempää ja sitä pelkoa milloin raskaus keskeytyy. En haluaisi lapselle turhaa pitkittynyttä kipua.

:hug:...hiljaiseksi vetää..

En osaa edes kuvitella, mitä kaikkea käyttekään nyt läpi ja mitä on edessänne...mutta voimia teille molemmille toivon. Älkää jääkö tilanteessanne yksin vaan hakekaa tukea ja ottakaa kaikki apu vastaan.

Olen kovin pahoillani.

Voimia <3 En osaa sanoa muuta. Itse jos olisin vastaavassa tilanteessa, olisin yhtä shokissa varmasti enkä osaisi heti tehdä päätöksiä. Mitä ikinä päätättekin, se on teille oikea ratkaisu. <3

[QUOTE="vieras";28252187]Pahoittelut.

Varovaisesti itsekkin olen keskeytyksen kannalla, saatte todennäköisesti pitää lastanne sylissä ja jättää hyvästit rauhassa, itse ainakin sain rv. 22. Itse en voisi kantaa lasta 40 viikkoa, tietäen ettei lapsi selviä kohdun ulkopuolella muutamaa tuntia pidempää ja sitä pelkoa milloin raskaus keskeytyy. En haluaisi lapselle turhaa pitkittynyttä kipua.[/QUOTE]

en usko että joutuu kipuja kestämään,lääkitsevät varmaan ja jos ei ole aivoja,ei varmaan edes tunne kipua.

Kyseessä on Homer Simpson ja typerä pila. Vilkaisin sen röntgenkuvan ja nuomasin jo nistä aivoista, että manipuloitu. Sitten vasta tajusin, että kyseessä on Homer. Että mukavaa pilaa tässä yhteydessä. Ranskankielentaitoni ei täysin yllä koko tekstin ymmärtämiseen.

Ikinä en pilailisi tällaisessa ketjussa!

Jutussa kerrotaan, että ko. miehestä on kirjoitettu artikkeli arvostettuun brittiläiseen lääketieteen lehteen.

Wikipediasta: The Lancet on Lontoossa viikoittain ilmestyvä arvostettu brittiläinen, englanninkielinen lääketieteen aikakauslehti.

Lisään vielä, että ei mitään tietoa, miksi tossa Homerin kuva on, mutta juttu itsessään alkaa vapaasti suomennettuna näin:

"Ranskalainen 44-vuotias virkamies, jolla ei ole kuin erittäin pienet aivot, elelee rauhassa vaimonsa ja kahden lapsensa kanssa. Tämä on 'viesti toivosta' neurologien mukaan."

"Un fonctionnaire français de 44 ans qui ne possède qu'un très petit cerveau vit tranquillement avec sa femme et ses deux enfants. "Un message d'espoir" selon les neurologues."

[QUOTE="liinu";28251756]Ehkä ajattelen niinkin, jos itse joutuisin onnettomuuteen ja aivojen toiminta stoppaisi, toivoisin että omaiset antaisivat minun siirtyä rajan yli niin nopeasti kuin mahdollista ja yrittäisivät jatkaa elämäänsä.[/QUOTE]

Ei aivokuollutta pidetä eikä voida pitää hengissä, jo 1971 Suomi hyväksyi aivokuoleman kuolemaksi. Että turha pelätä ettei sinun annettaisi siirtyä rajan yli. Joskus tilapäisesti aivokuollut voi olla hengityskoneessa jos elimiä irrotetaan.

Tuossa artikkelissa on kyse aivan eri asiasta. Kyseisellä miehellä on hydrokefalus eli aivoselkäydinnestekierron häirö joka on johtanut aivokammioiden laajenemiseen. Prosessi on ollut hidas ja aivot alun alkaen normaalit joten ne ovat pikkuhiljaa sopeutuneet tilanteeseen, olennaisimpia toimintoja on siirtynyt toisille alueille.

[QUOTE="minttu";28252163]Anteeksi nyt, mutta kukaan ei elä normaalia elämää ilman aivoja. Kuulostaa jonkun roskalehden jutulta.

Voimia ap:lle ja perheelle![/QUOTE]

Aivan, ihminen ei voi elää ilman aivoja. On joitain tapauksia, joissa ihmiseltä puuttuu _osa_ aivoista tai on joku muu häiriö aivoissa, ja he elävät _suhteellisen_ normaalia elämää (eivät tosin kaikki). Mutta _ilman_ aivoja ei voi elää. Oikeasti, miten kehtaat edes tällaista roskaa laittaa tällaiseen ketjuun?

Aivan, ihminen ei voi elää ilman aivoja. On joitain tapauksia, joissa ihmiseltä puuttuu _osa_ aivoista tai on joku muu häiriö aivoissa, ja he elävät _suhteellisen_ normaalia elämää (eivät tosin kaikki). Mutta _ilman_ aivoja ei voi elää. Oikeasti, miten kehtaat edes tällaista roskaa laittaa tällaiseen ketjuun?

Olen pahoillani, en tarkalleen ymmärtänyt, mistä tuossa on kyse. Mietin vaan, että jos ap:n vauvalla kuitenkin olisi jotain aivoissa, vaikka nyt ultrassa näyttikin, ettei olisi mitään. Ja kuten sanoin, tuo artikkeli ei ollut roskaa, se vaan nyt sitten, kuten kifa sanoi, ei sopinutkaan tähän tapaukseen. Pahoittelut siitä.

Mun mielestä olisi ihan hirveän paljon vaikeampaa hyvästellä lapsi, jonka on jo nähnyt ja ehkä pitänyt sylissä. Mutta ihmiset on niin erilaisia. Voimia teideän perheelle!

vielä ennen mitään päätöksiä uuteen ultraan.
Itselleni kävi niin,että rakenneultrassa lääkäri totesi,että lapseltamme puuttuu isot aivot kokonaan.
Itse en halunnut uskoa tätä lääkäriä vain ja meninkin toiselle lääkärille ja kaikki oli ok.

[QUOTE="wilma";28252365]en usko että joutuu kipuja kestämään,lääkitsevät varmaan ja jos ei ole aivoja,ei varmaan edes tunne kipua.[/QUOTE]

Lääkitsevät varmaan, mutta vakavasti sairaasta lapsesta, joka ei ehkä kykene reagoimaan ei tiedä millaiset kivut hänellä on! Voi olla, että ei tunne mitään, voi olla, että on kovat tuskat. Tuollaisessa tilanteessa eivät lääkäritkään välttämättä tiedä.

Voi miten raskas tilanne teillä on. Itse olen sitä mieltä, että käykää tarkistuttamassa tilanne vielä. Liian monta tarinaa olen lukenut ja kuulut, joissa ultran mukaan jotain on vialla, eikä olekkaan. Varmistukaa ensin siitä, että tilanne on todellinen. Itse ehkä kallistuisin varovasti keskeytykseen...voi olla todella raskasta tosiaan tuntea vauvan liikkeet, tietäen, ettei vauvalla ole mahdollisuuksia kohdun ulkopuolella. Saatte varmasti hyvästellä vauvan ihan rauhassa. Se varmasti auttaa hiukan. Voimia, mitä ikinä päätättekin tehdä.

Siis hyvänen aika miten Homer Simpson liittyy tähän?

Osanottoni ja voimia ap:lle ja puolisolle.

Mäkin mietin tuon Nickolas-pojan kohdalla sitä että voidaanko tietää ettei tunne kipua. Mutta kai se sitten kipu syntyy siellä aivoissa muualla kuin tuossa aivorungossa.
Mutta se riitti pitämään hänet hengissä, ja hänen kohdallaan uutisoitiin hänen eläneen suhteellisen normaalia lapsen elämää.
Niin, hän ei ollut koneissa, ja vanhemmat hoivasivat ja touhusivat hänen kanssaan jne., että jos sitä sitten normaaliksi elämäksi voi nimittää.
En sitten tiedä oliko heillä ennakkoon tietoa tilasta, mutta en kyllä paheksuisi ketään joka tuossa tilanteessa päätyy keskeytykseen jos raskaus ei ole vielä liian pitkällä, enkä myöskään pidä kovin ihanteellisena sitä "hän oli ihme ja opetti meille paljon"-ajatteluakaan.

Meillä on ollut vastaavanlainen tilanne tosin eri diagnoosilla. Me saimme tietää noin 28-30 viikon vaiheilla että vauvamme tulee erittäin todennäköisesti kuolemaan heti synnyttyään. Hän syntyi rv40 ja eli vajaan vuorokauden. Vauva näytti ulospäin terveeltä tavalliselta vauvalta, ruumiinavauksessa selvisi kuitenkin ettei hänellä olisi ollut minkäänlaisia elinmahdollisuuksia. Odotusaika oli yksi elämäni helvetillisimmistä ajoista, toinen oli hautajaisten jälkeen. Se tuska ja ikävä oli jotain ihan järjetöntä. Mullakin oli samanikäinen esikoinen kotona kuin sulla nyt. Onneksi oli tukiverkkoja, että silvisimme tuosta ajasta eteenpäin. Ikävä on edelleen iso, mutta aika hioo onneksi isommat särmät.

Voimaa ja jaksamista perheellenne, mihin päätökseen ikinä tulettekin. Nämä ovat sellaisia asioita joita kukaan ei voi tulla moralisoimaan ellei niitä ole itse kokenut.

[QUOTE="vieras";28252637]Lääkitsevät varmaan, mutta vakavasti sairaasta lapsesta, joka ei ehkä kykene reagoimaan ei tiedä millaiset kivut hänellä on! Voi olla, että ei tunne mitään, voi olla, että on kovat tuskat. Tuollaisessa tilanteessa eivät lääkäritkään välttämättä tiedä.[/QUOTE]

Jos sieltä ihan oikeasti puuttuu koko aivot ja korkeintaan aivorunko on olemassa, niin kyllä silloin ollaan 100% varmoja, että kipua ei tunne. Se kipu tunnetaan aivoissa, jos ei ole aivoja, ei voi olla kipuja. Ihminen, jolla ei ole aivoja, ei tunne mitään, ei iloa, ei surua, ei kipua. Hän ei ajattele mitään, hän ei tunnista ketään. Ainoastaan automaattiset elämää ylläpitävät elintoiminnot saattavat toimia ja siihenkin vaaditaan se aivorunko.

kirjotin tuolla aikasemmin tuttavaperheestä joilla vastaava tilanne, he siis päätyivät keskeytykseen. Tämä naispuoleinen ystävä kertoi että synnytys ei ollut yhtään niin kamala kuin oli pelännyt. Kipulääkitys oli sellainen ettei tuntenut synnytyskipuja (vaikka se nyt on ehkä se pienin pelko siinä vaiheessa) ja kun vauva syntyi niin tilanne tehtiin rauhalliseks ja pientä kohdeltiin hienosti. Vanhemmat saivat vauvan syliin (ei tietenkään olis ollut pakko edes katsoa), mutta tää nainen kerto myöhemmin, että se oli loppujen lopuks hyvä että he halusivat pitää pientä sylissä ja katsoa häntä, tytöstä otettiin muutamia kuviakin. Isoin syy miksi olivat tyytyväisiä siihen, että vauvan halusivat nähdä oli se, että vamma oli niin selvästi nähtävissä vauvassakin, että se riitti kertomaan että ratkasu oli ollut heille oikea, ettei vauva olis voinu selvitä kun maks tunteja.

Miettikää silti tarkasti mikä on teijän perheelle paras ratkasu.

mnä tiedän miltä tuntuu kun kuule odottavans alasta joka ei selviä. omani syntyi 27 raskausviikolla, pahasti kehitysvammaisena ja painoi vain noi 400g ( ei kasvanut mahassa enää.
Tämä kaikki huomattin josksu 18 viikon rv. tienoila kun verenpainee talkoiva tnousta.
Pikuinne poikamme Ville eli noin 2 tuntia

[QUOTE="vieras";28252637]Lääkitsevät varmaan, mutta vakavasti sairaasta lapsesta, joka ei ehkä kykene reagoimaan ei tiedä millaiset kivut hänellä on! Voi olla, että ei tunne mitään, voi olla, että on kovat tuskat. Tuollaisessa tilanteessa eivät lääkäritkään välttämättä tiedä.[/QUOTE]

Jos ei ole aivotoimintaa, ei myöskään tunne kipua.

Yhteistyössä