Meidät oli kutsuttu kylään tuttaville 2,5h ajomatkan päähän

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja näin kävi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

näin kävi

Vieras
ja sanottiin että ruoka on valmiina kun saavumme.

Emme käyneet missään syömässä matkalla ja kaikilla oli kova nälkä kun saavuimme perille.
Mä en syö lihaa eikä sitä oltu huomioitu mitenkään. Ruokana oli lihakeittoa, ei leipää tai muutakaan.
Ystävällistä tarjoutua tekemään ruokaa, mutta silloin (etenkin kun tiedetään) olisi mukavaa jos kaikkien ruokavalio huomioitaisiin.
Oli muuten pitkä vierailu nälkäisenä koko päivän.

[QUOTE="rrrr";23128747]Ei ne muistanut sun kasvissyöntiäsi. Toisten asioita ei aina muista niin hyyvin, jos harvemmin tavataan.[/QUOTE]

Voi olla että niin kävi. Joskus aiemmin on muistettu.
Mietin vaan itse, että siinä vaiheessa kun huomaisin unohtaneeni jonkun erikoisruokavalion, niin yrittäisin paikata sitä jotenkin ja ainakin pahoitella asiaa.

Mä kyllä aina kysyn jos joku on tulossa, että onko erikoisruokavalioita tai allergioita. Mä kuolisin häpeään jos mulle tulis vieraita ja ne joutus olemaan nälkäisenä!

Ehkä ystäväsi on näitä tyyppejä joille lihakeitto ei ole liharuoka, lihanhan voi aina jättää syömättä :D
Minäkin olisin kyllä lähtenyt ravintolaan tai vastaavaan syömään seuraavan kerran varautunut omin eväin.

[QUOTE="shihtzu";23128795]Siis eikö tuttavasi sanonut mitään kun et syönytkään mitään.[/QUOTE]

no ei :)

Tän aloituksen ajatus oli lähinnä se että miten noin vaan VOI tehdä.
Sanoisitteko itse jotain?

Mä olen sellainen etten kehtaa. Kärvistelin vaan nälässä ja sanomattakin on selvää että koko vierailu meni täysin pilalle mun osalta kun ainoa mitä ajattelin oli ruoka.

Olen tosi vieraanvarainen ja jos noin tapahtuisi että unohtaisin vieraan ruokavalion, niin tekisin nopeasti jonkun toisen ruoan häntä varten tai lähtisin kaupasta hakemaan ainekset.

Voi tuossa vähän katsoa peiliin itse. Kukaan kohtelias ihminen ei mene sudennälkäisenä kenenkään toisen kotiin vaikka siellä olisi luksusluokan tarjoilut tiedossa. Alkeellisiin kohteliaisuussääntöihinhän tuo kuuluu.

[QUOTE="alkup.";23128813]no ei :)

Tän aloituksen ajatus oli lähinnä se että miten noin vaan VOI tehdä.
Sanoisitteko itse jotain?

Mä olen sellainen etten kehtaa. Kärvistelin vaan nälässä ja sanomattakin on selvää että koko vierailu meni täysin pilalle mun osalta kun ainoa mitä ajattelin oli ruoka.

Olen tosi vieraanvarainen ja jos noin tapahtuisi että unohtaisin vieraan ruokavalion, niin tekisin nopeasti jonkun toisen ruoan häntä varten tai lähtisin kaupasta hakemaan ainekset.[/QUOTE]

No tietysti sanoisin. Entä jos emäntä ei ihan oikeasti muistanut sinun kasvissyöntiäsi, nykyään niin monella on "ei pakollisista" syistä johtuen erikoisruokavalio, että kaikkia ei voi muistaa. Hän ajatteli varmaan että olet nirso/epäkohtelias ja tekee kohta aiheesta avauksen tänne palstalle :D

Monestakin syystä ihminen voi olla ajattelematon, masennus, kiire...

Ja ihan oikeasti on "kasvissyöjiäkin", jotka satunnaisesti voivat syödä lihakeitosta muun paitsi lihan, joten kuinka tarkasti ystävä tiesi juuri sinun ruokavaliosi.

Kuulostaa ihan kiusanteolta, jos ei leipääkään tarjonnut. Miten kukaan voi edes tarjota pelkkää keittoruokaa ilman leipää? keittoahan pitäisi syödä monta lautasellista jotta maha tulisi täyteen, ja kuka nyt kylässä kehtaisi edes?
tosi outoja. olisi kiva jos meille joku ajeliisi noin pitkän matkan nähdäkseen meidät. Ja heille riittäisi pelkkä ruoka, eikä yösijaa vaadittaisi.

Sitten tuohon, ettei ystävä sanonut mitään syömättömyydestäsi, on varmasti täysin muita syitä kuin ilkeys sinua kohtaan.

Ensimmäisenä tulee mieleen se, että kun hiljainen, nirson oloinen vieras nököttää ruokapöydässä, hänellä ajatellaan olevan syömishäiriö. Ei haluta saattaa sairastunutta ahdinkoon utelemalla, miksei hän syö.

Avoimuus kunniaan, niin ei tarvitse kehitellä kitkeryyttä ystävää kohtaan.

Eikö se ihmetelly ollenkaan että miksi sinä et syö? Ei tarjonnu voileipiä tai yhtään mitään? Aika erikoista. Kyllä minä ainakin huomaan esim. kahvipöydässä jos joku ei ota mitään ja tarjoan sitten vaikka sitä pullaa.. siinä on vieraalla hyvä tilaisuus sanoa että jos ei pysty syömään jostain syystä. Tosin eräs vieras ei selitellyt mitään ja itselle jäi jotenkin ikävä olo siitä että mikään ei kelvannut eikä selitellyt mitenkään miksi ei halunnut mitään ottaa. Toiset vieraat taas sanoi sitten suoraan että ovat menossa toiseen paikkaan kahvittelemaan ja siellä "Pirkko" tekee aina niin hyviä herkkuja että pitää jättää tilaa niille.. Tästäkin loukkaannuin, tosi tökeröä sanoa tuollaista ääneen, mitätöidä minun tarjottavat täysin (ok, kaikki oli suoraan kaupasta, ei mitään itse tehtyä). Miksi ylipäätään tulla meille kahville jos sopivat toisen kyläilypaikan heti siihen perään?

Hups.. sori avautuminen ;D

Mikset syönyt sitä keittoa ja noplinut lihat siitä pois?
Onko keitto saastunutta? Tuleeko sulle oksetusolo pelkästä ajatuksesta, että syöt samasta ruuasta, missä on lihaakin?

Aika avuton olet ap, ei voi muuta sanoa. : /

No kai siinä keitossa oli muutakin kuin pelkkää lihaa? Olisit syönyt edes niitä kasviksia, lientä joita siinä keitossa oli. Kieltämättä vähän hassua jos ei edes leipää ollut tarjolla. No eikö edes kahvin kanssa ollut mitään sulle syötäväksi kelpaavaa?

Voi tuossa vähän katsoa peiliin itse. Kukaan kohtelias ihminen ei mene sudennälkäisenä kenenkään toisen kotiin vaikka siellä olisi luksusluokan tarjoilut tiedossa. Alkeellisiin kohteliaisuussääntöihinhän tuo kuuluu.

Olen ihan samaa mieltä kanssasi ja voin kertoa, etten ole koskaan ennen niin tehnytkään. Tässä tapauksessa meille oli vaan ihan painotettu, että älkää sitten käykö missään syömässä, tulkaa suoraan tänne. Toiste emme niin tee.

Tottakai sanoisin. Mutta kyllä mä kylässä syön sitä mitä tarjotaan vaikka muuten syönkin vhh:n mukaan ( eikö kasvissyöjä voi ikinä syödä lihaa ja miksi ei voi? )

[QUOTE="huoh";23128866]Mikset syönyt sitä keittoa ja noplinut lihat siitä pois?
Onko keitto saastunutta? Tuleeko sulle oksetusolo pelkästä ajatuksesta, että syöt samasta ruuasta, missä on lihaakin?

Aika avuton olet ap, ei voi muuta sanoa. : /[/QUOTE]

Jos joku tässä on avuton niin sinä, mutta tasan ei käy älyn(kään) lahjat. : /
Sitä lihaa on aina siinä keiton liemessä, aivan sama vaikkei niitä isoimpia lihakimpaleita sieltä popsisikaan.
Tiesitkö muuten että jos ihminen joka ei ole pitkiin aikoihin syönyt lihaa, menee sitä jostain syystä syömään, seurauksena on yleensä kovat mahakivut ja ripuli?

Sanoitko omasta ruokavaliostasi? Joskus ihan tahattomasti voi käydä niin ettei muistakaan asiaa. Voi myös olla että emäntä ajatteli sinun syövän sitä samaa keittoa mutta että noukit lihat pois omalta lautaseltasi?

Tähän mun kans pakko avautua: hirveä haloo nostetaan asiasta, joka on oma valinta. Kasvissyönti on jokaisen oma valinta (muutamia poikkeuksia lukuunottamatta) ja kaikkien pitäisi sitten osata heille varat sopivaa ruokaa ja tietää, mitä voivat syödä. Kasvissyöntiäkin on niin monen asteista. Mutta sitten nämä samat kasvissyöjät eivät suo minkäänlaista ymmärrystä ja huomaavaisuutta ihmisille, joilla ruokavalio on rajoittunut lääketieeteellisestä syystä (=ei oma valinta) kuten allergioista. Omat eväät vaan otettava eikä viitsitä nähdä vaivaa sopivan tarjottavan valmistukseen.

Oma kokemukseni on siis se että kasvisruokailijoiden luulisi oppineen siihen että erityisruokavaliot pitää huomioida mutta ainakaan omassa lähipiirissäni näin ei ole. Yhtä vähän ymmärrystä kuin tavallisilla lihansyöjilläkin.

Yhteistyössä