Meidät oli kutsuttu kylään tuttaville 2,5h ajomatkan päähän

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja näin kävi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23130349]Ottaisin toki omat eväät mukaan, enkä valittaisi vierailupaikan huonoa tarjoilua.
Todellisuudessa ei tulisi mieleenkään, että keitto olisi keitetty koirasta. Lisäksi ei mitään aavistusta miltä koiranliha maistuu, niinpä tulisi syötyä vahingossa koirakeittoa... :D[/QUOTE]

Mutta jos olisi painotettu, kuten aloittajalle, että tulkaa nälkäisinä ja me kyllä laitetaan ruoka. Ja isäntäväki hyvin tietäisi, että koira ei sulle maistuisi, mutta sitten perillä sanoisivat, että "teinpä tällaista koirapataa kun tuo naapurin koira kuoli". Mitään muuta ei olisi tarjolla. Vieläkö olisit sitä mieltä, että ei siinä mitään, noukitaan koirapalat pois?

[QUOTE="vieras";23130334]Voi Jeesus, ymmärrätkö sä mitään ruoanlaitosta? En kyllä haluais sun sapuskoja syödä jos ymmärrys on tuota tasoa.[/QUOTE]

... nyt on puhe ideologisista valinnoista, ei ruoanlaitosta.

Työkaveri osti joululahjaksi kasvisruokiin keskittyneen keittokirjan. Saatuaan kirjan postin kautta kotiin, totesi että kirjan alussa on niin paksua ideologista "sontaa", että palutti kirjan takaisin. Pidetään ruoanlaitto ruoanlaittona ja ideologiset saarnat voidaan sitten julkaista omana teoksena.

Höpö höpö. Jos minut kutsutaan kylään syömään niin on ihan kohteliasta tehdä ruokaa jota voin syödä. Vaikka olisin kuinka nirso. Jos mun ruokavalio ei miellytä, eikä ole haluja tehdä ruokaa jota voin syödä, syystä tai toisesta, niin ei todella tarvitse pyytää ruokailemaan. Ihan samoin, jos musta tuntuu, että kaverin lapsen allergiat aiheuttaa mulle liikaa vaivaa niin en pyydä kaveria lapsineen syömään meille. So simple. :)
Asiahan on aivan eri, jos tungen kutsumatta ruokapöytään. ;)

Onneksi KAIKKI mun kaverit ottavat huomioon mun rokavalion jos kutsuvat mut syömään tai pyytävät kemuihin joissa on ruoka tarjoilua. Samoin mä otan huomioon kavereiden ruokavaliot.

Laitat siis liharuokia, kiva että huomioit.

[QUOTE="vieras";23130320]. Jos lapsella on kuitenkin laktoosi-intoleranssi ja äiti tulee kylään omat pullat mukana, niin ei tulisi toista kertaa. Se olisi verinen loukkaus.[/QUOTE]

Sääli, koska ei äiti sinua loukatakseen niitä pullia mukaan ottanut, vaan siksi että laktoosiasioissa on ihan samanlaista tietämättömyyttä kuin tuossa kasvisruoka-asiassa. "Onko tässä laktoosia?" " kysynpä kokilta. ei ole, se on ihan hylaa" Ei oikein kannata ottaa riskiä, aikuinen pärjää ilman pullaa, mutta lasta on sääli jättää herkuitta kun muut syövät.

Tai jos ruoka ei ole hylaa, se voi olla myös vähälaktoositonta.

Höpö höpö. Jos minut kutsutaan kylään syömään niin on ihan kohteliasta tehdä ruokaa jota voin syödä. Vaikka olisin kuinka nirso. Jos mun ruokavalio ei miellytä, eikä ole haluja tehdä ruokaa jota voin syödä, syystä tai toisesta, niin ei todella tarvitse pyytää ruokailemaan. Ihan samoin, jos musta tuntuu, että kaverin lapsen allergiat aiheuttaa mulle liikaa vaivaa niin en pyydä kaveria lapsineen syömään meille. So simple. :)
Asiahan on aivan eri, jos tungen kutsumatta ruokapöytään. ;)

Onneksi KAIKKI mun kaverit ottavat huomioon mun rokavalion jos kutsuvat mut syömään tai pyytävät kemuihin joissa on ruoka tarjoilua. Samoin mä otan huomioon kavereiden ruokavaliot.
Just näin. Toisten toiveet tulee huomioida. Ja ruuasta tulee olla oikeus kieltäytyä, jos se ei ole mieleistä.

Hankaliin tilanteisiin joutuu etenkin vanhusten luona vieraillessa, kun ruoka voi olla pilaantunutta. Miten kieltäytyä kohteliaasti ruuasta? Onnistuisikohan ruuan välttely, jos sanoisi olevansa kasvissyöjä tai jonkun muun ruokavalion noudattaja :)

[QUOTE="hankey";23130380].
Tai jos ruoka ei ole hylaa, se voi olla myös vähälaktoositonta.[/QUOTE]

Just näin. Meillä poika tulee OIKEASTI todella sairaaksi kun syö ruokaa (vaikka sitä pullaa) jossa laktoosia. Kaiken pitää olla laktoositonta, ellei sitten emäntä halua että poika saatuttaa koko asunnon hajulla jota vain tulee ja tulee.... eikä se ole ongelmista aina se pahin. Vaan maassa tuskissaan makaava lapsi ei ole kivaa katsottavaa kenellekään :(

Hankaliin tilanteisiin joutuu etenkin vanhusten luona vieraillessa, kun ruoka voi olla pilaantunutta. Miten kieltäytyä kohteliaasti ruuasta? Onnistuisikohan ruuan välttely, jos sanoisi olevansa kasvissyöjä tai jonkun muun ruokavalion noudattaja :)

Ei onnistu, koska seuraavalla kerralla hössötetään vielä enemmän. paras viedä herkkuja tai ruokaa tuliaisiksi. Tai yleensäkin puhua ja touhuta ruokapöydässä niin, ettei kukaan huomaa ettet oikesti syö mitään. Se onmelko helppoakin, jos on syönyt vatsansa täyteen siellä huoltoasemalla.

[QUOTE="vieras";23130246]Kerrohan mikä siinä olisi ollut niin tavatonta?[/QUOTE]

Mulla on kaveri joka ei pysty syömään mitään eläintä. Eli ei lihaa, kanaa eikä kalaa. Hän ei vain pysty. Hän kattoo tarkkaan kaikki mitä ostaa kaupasta, että on todellakin käytetty kasvisrasvaa.

Mä en tajua miksi pitääs tuon takia syödä lihaa vaikka kyse ei ole allergiasta.

[QUOTE="hankey";23130380]Sääli, koska ei äiti sinua loukatakseen niitä pullia mukaan ottanut, vaan siksi että laktoosiasioissa on ihan samanlaista tietämättömyyttä kuin tuossa kasvisruoka-asiassa. "Onko tässä laktoosia?" " kysynpä kokilta. ei ole, se on ihan hylaa" Ei oikein kannata ottaa riskiä, aikuinen pärjää ilman pullaa, mutta lasta on sääli jättää herkuitta kun muut syövät.

Tai jos ruoka ei ole hylaa, se voi olla myös vähälaktoositonta.[/QUOTE]

Ensinnäkin, tämä oli hypoteettinen tilanne. Mulla ei ole niin tyhmiä tuttavia, että olisivat oikeasti tehneet noin. Kyllä kaikki oikeat kokit tietävät mitä eroa on hylalla ja laktoosittomalla. Jos ei tiedä, on kyllä syytä mennä takaisin kokkikouluun. Ja minä kyllä tekisin sitten ihan itseleivottuja laktoosittomia pullia (jos ne muuten kävisivät) ko. lapselle. Jos äiti silti olisi omia eväitä tuputtamassa ja samalla epäilemässä kykyäni ymmärtää, niin en kyllä takuulla kutsuisi heitä kylään toista kertaa.

Mulla on kaveri joka ei pysty syömään mitään eläintä. Eli ei lihaa, kanaa eikä kalaa. Hän ei vain pysty. Hän kattoo tarkkaan kaikki mitä ostaa kaupasta, että on todellakin käytetty kasvisrasvaa.

Mä en tajua miksi pitääs tuon takia syödä lihaa vaikka kyse ei ole allergiasta.
Tuo tilanne on minusta täysin allergiaan verrattavissa.
Meillä on lapsilla ollut allergioita pienempinä. Edelläänkään en voi pakottaa lapsia syömään, koska en voi varmuudella tietää, jos kiletäyminen johtuisikin allergiasta tai jostain mielleyhtymästä allergia-aikoihin. Miksi tekisin ongelman asiasta, jonka voi hoitaa muutenkin. Tiedän kyllä, että esimerkiksi lapsella voi olla koulussa ongelmia, kun hän kieltäytyy ruuasta. Mutta onneksi koulussakaan (toivottavasti) ei enää pakoteta syömään.

[QUOTE="vieras";23130371]... nyt on puhe ideologisista valinnoista, ei ruoanlaitosta.

Työkaveri osti joululahjaksi kasvisruokiin keskittyneen keittokirjan. Saatuaan kirjan postin kautta kotiin, totesi että kirjan alussa on niin paksua ideologista "sontaa", että palutti kirjan takaisin. Pidetään ruoanlaitto ruoanlaittona ja ideologiset saarnat voidaan sitten julkaista omana teoksena.[/QUOTE]

Ei, kyllä tässä on ihan kyse ruoanlaitosta jos kuvittelee, että kasvisliemeen tehty lihakeitto on jotenkin parempi tai jopa sopiva vaihtoehto kasvissyöjälle kuin lihaliemeen tehty.

[QUOTE="vieras";23130467]Ensinnäkin, tämä oli hypoteettinen tilanne. Mulla ei ole niin tyhmiä tuttavia, että olisivat oikeasti tehneet noin. Kyllä kaikki oikeat kokit tietävät mitä eroa on hylalla ja laktoosittomalla. Jos ei tiedä, on kyllä syytä mennä takaisin kokkikouluun. Ja minä kyllä tekisin sitten ihan itseleivottuja laktoosittomia pullia (jos ne muuten kävisivät) ko. lapselle. Jos äiti silti olisi omia eväitä tuputtamassa ja samalla epäilemässä kykyäni ymmärtää, niin en kyllä takuulla kutsuisi heitä kylään toista kertaa.[/QUOTE]
Varmaan kokit tietävät, mutta välittävätkö kaikki kokit siitä oikeasti. Meillä työpaikkaruokailussa saa halutessaan kasvisruokaa, mutta laktoosi-intoleranssi on huomioitu todella huonosti. Esimerkiksi perunamuussia ei ole laktoosimattomana tai edes vähälaktoosisena, vaan joutuu tyytymään keitettyihin perunoihin jos ei siedä laktoosia. Ilmeisesti hinta ratkaisee.

[QUOTE="vieras";23130377]Laitat siis liharuokia, kiva että huomioit.[/QUOTE]

En kyllä juurikaan laita liharuokia. Joskus ostan esim lihapasteijoita jos vieraita on enemmänkin ja syövät siis liharuokaa. Tai jos grillataan niin mies grillaa kyllä ihan pihviä tai kanaa niille jotka sellaista haluavat ja me kasvissyöjät laitetaan itsellemme esim soijapihvejä pannulla tai muuta hyvää herkkua.
Mutta jos esim kutsun ystävät illanistujaisiin niin kyllä ruoka on kasvista. Mutta en laita esim sienistä, koska ystäväni ei voi sietää sieniä, tai vältän valkosipulia koska yhdelle tulee siitä mahakipeäksi. Tai huomioin ainakin niin, että vaikka olisi jossain ruoassa sieniä niin ei sentään kaikissa. ;)
Kaikki mun ystävät voivat syödä kasvisruokia, esim kasvispitsaa tai kasvis-juusto piirakkaa tms... eikä kukaan ole koskaan valittanut että ruoka olisi pahaa, mautonta tai lihatontakaan. Ihan normaalia ruokaa meillä tarjoillaan, ilman lihaa tai lihalientä.

[QUOTE="vieras";23130528]Ei, kyllä tässä on ihan kyse ruoanlaitosta jos kuvittelee, että kasvisliemeen tehty lihakeitto on jotenkin parempi tai jopa sopiva vaihtoehto kasvissyöjälle kuin lihaliemeen tehty.[/QUOTE]

Meidän lihakeiton perunat ja vihannekset eivät maistu lihalle.

[QUOTE="vieras";23130234]Lihakeitosta voi jättää lihat syömättä.[/QUOTE]

No voi tietysti, mutta ei se silti tee siitä vähemmän LIHAkeittoa :D Ja kasvissyöjät ei syö lihakeittoa...

Ruokavalioista puheenollen tiedän yhden ihmisen jolla Crohnin tauti ja tuossa sairaudessahan on todella tarkkaa mitä voi syödä. Jokaasella tuota sairastavalla on omat juttunsa mitä kestävät. No tällä mun tuntemalla ihmisellä ei saa olla voita ruoassa. Äitinsä oli joku kerta paistanut pannulla jotakin ja lapsensa söi sitä. Mahakivut olivat todella kovia ja poika kysyi, että mitä siinä ruoassa oli. Ruoka siis muuten ok, mutta paistamisessa oli käytetty voita... Ja siis ihan miehen oma äiti teki tuon virheen.

Ehkä mä kokkina osaan ajatella paremmin sitä mitä ihmiset syö, mutta luulisi olevan muillekin selvää kysyä, että mitä ei saa ruoassa olla.

En kyllä juurikaan laita liharuokia. Joskus ostan esim lihapasteijoita jos vieraita on enemmänkin ja syövät siis liharuokaa. Tai jos grillataan niin mies grillaa kyllä ihan pihviä tai kanaa niille jotka sellaista haluavat ja me kasvissyöjät laitetaan itsellemme esim soijapihvejä pannulla tai muuta hyvää herkkua.
Mutta jos esim kutsun ystävät illanistujaisiin niin kyllä ruoka on kasvista. Mutta en laita esim sienistä, koska ystäväni ei voi sietää sieniä, tai vältän valkosipulia koska yhdelle tulee siitä mahakipeäksi. Tai huomioin ainakin niin, että vaikka olisi jossain ruoassa sieniä niin ei sentään kaikissa. ;)
Kaikki mun ystävät voivat syödä kasvisruokia, esim kasvispitsaa tai kasvis-juusto piirakkaa tms... eikä kukaan ole koskaan valittanut että ruoka olisi pahaa, mautonta tai lihatontakaan. Ihan normaalia ruokaa meillä tarjoillaan, ilman lihaa tai lihalientä.

Näin vähän arvelinkin. Ideologinen kasvissyöjä ei laita liharuokia, sitten hän suuttuu kun hänelle tarjotaan liharuokia. Kuitenkin hän tarjoaa vierailleen oman ideologiansa mukaisia ruokia. Muiden on joustettava sinun ei.

[QUOTE="vieras";23130545]Meidän lihakeiton perunat ja vihannekset eivät maistu lihalle.[/QUOTE]

Niinhän sä luulet, koska olet tottunut lihan makuun. Veikkaan, että kasvissyöjä on eri mieltä. Yleensä he tunnistavat heti oudosta mausta jos jossain ruoassa on lihaa.

[QUOTE="www";23130561]Kyllä jos ne on LIHAliemessä uitettuja :headwall:[/QUOTE]

Meillä lihakeitto on tehty kasvisliemeen, lihat on keitetty erikseen eri kattilassa. Mutta hui... saattaavat koskettaa perunaa tai porkkanaa siellä kattilassa, mihin ne lopuksi lisätään =)

Varmaan kokit tietävät, mutta välittävätkö kaikki kokit siitä oikeasti. Meillä työpaikkaruokailussa saa halutessaan kasvisruokaa, mutta laktoosi-intoleranssi on huomioitu todella huonosti. Esimerkiksi perunamuussia ei ole laktoosimattomana tai edes vähälaktoosisena, vaan joutuu tyytymään keitettyihin perunoihin jos ei siedä laktoosia. Ilmeisesti hinta ratkaisee.

Työpaikkaruokailu ja toisen kotona vierailu eivät oikein ole vertailukelposia. Kokit eivät itse päätä monellaakaan työpaikalla mitä tehdään, vaan listat voi tulla esim. Helsingistä. Heillä ei myöskään monesti ole paljon sanottavaa siinä, mitä aineksia ostetaan jne. Raha ratkaisee. Jokainen voi kuitenkin kotonaan tehdä mitä haluaa. Ja mä kyllä teen kaikille, joilla on erikoisruokavalio jotain sopivaa kunhan se vain on mun tiedossa. Itse kyllä kysyn aina kun tulee uusia vieraita ja sellaisista, jotka on joskus käyneet muistan kyllä ne.

[QUOTE="vieras";23130565]Näin vähän arvelinkin. Ideologinen kasvissyöjä ei laita liharuokia, sitten hän suuttuu kun hänelle tarjotaan liharuokia. Kuitenkin hän tarjoaa vierailleen oman ideologiansa mukaisia ruokia. Muiden on joustettava sinun ei.[/QUOTE]

Mun kasvisruokaa syövä kaveri kyllä tarjoaa lapsilleen lihaa... Eikä ole koskaan jättänyt meitä kavereita ilman lihaa. :p

[QUOTE="vieras";23130565]Näin vähän arvelinkin. Ideologinen kasvissyöjä ei laita liharuokia, sitten hän suuttuu kun hänelle tarjotaan liharuokia. Kuitenkin hän tarjoaa vierailleen oman ideologiansa mukaisia ruokia. Muiden on joustettava sinun ei.[/QUOTE]

Monen kasvissyöjän on vaikea laittaa liharuokia, koska he eivät voi maistaa niitä. Ja vaikka maistaisivat eivät ehkä osaisi sanoa onko se hyvää tai kypsää jne. Mutta mulla on kyllä yks kasvissyöjäystävä, joka laittaa liharuokia "sokkona" aika monestikin.

Mä olen muuten törmännyt monesti siihen, että ihmisillä on ennakkoluuloja kasvisruokaa kohtaan. Kun pitääs aina olla lihaa.

Esim. kasvislasagne ja juurespihvit on todella hyviä.

Yhteistyössä