Meidät oli kutsuttu kylään tuttaville 2,5h ajomatkan päähän

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja näin kävi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23133846]Ja pitäisi olla vieläkin kummallisempi ruokavalio, että en voisi mitään ruokaa ko. henkilölle laittaa.[/QUOTE]

Näinpä. :D Varsinkin, jos itse kutsuu ruokavieraita.

[QUOTE="vieras";23133806]Mitäs outoa siinä on, että ihminen ei syö lihaa?

Mun mielestä oudompaa on, että sitä lihaa pitää joka ruokaan tunkea. Epäterveellistä, epäekologista ja epäeettistä.[/QUOTE]

Ruoan vertaaminen räkään, oksennukseen tai virtsaan on aina outoa.

Kuten tässäkin ketjussa moni on todennut, niin kyseessä ei ollut nirsoilu. Vaikka ruokana olisi ollut sienimuhennosta (ja ap olisi vihannut sieniä), niin hän olisi varmaan sitä syönyt, koska kylässä nyt on tapana syödä mitä tarjotaan.

Mutta kun kyseessä on ihminen, joka ei syö lihaa, niin ei sitä syödä myöskään kylässä, ravintolassa tai joulupukin sylissä.

Voih mutta kun minä olen vakaasti päättänyt vaan ihan huvikseni että en syö sieniä niin silloin ei minulle kyseistä ruokaa jos saisin vakka lihakeittoa tilalle

[QUOTE="juu";23133875]Voih mutta kun minä olen vakaasti päättänyt vaan ihan huvikseni että en syö sieniä niin silloin ei minulle kyseistä ruokaa jos saisin vakka lihakeittoa tilalle[/QUOTE]

No tuossa tapauksessa kyseessä olisi ihan oma häpeäsi. Pitää toivoa että "vakka lihakeittoa" löytyy.

[QUOTE="vieras";23133914]Kovin suvaitsemattomilta vaikuttavat lähinnä kasvissyöjät...[/QUOTE]

Kuinka niin? Mun mielestä on suvaitsematonta kutsua ihmisiä syömään ja tarjota sitten kasvissyöjälle vettä ja näkkileipää ja muille lihakeittoa. :D

[QUOTE="vieras";23133686]Joo parempi tosiaan, ettet kutsu teille ruokavieraita, jos et kerta ole valmis tarjoamaan sellaista ruokaa mitä vieraat voivat syödä. :)[/QUOTE]

No en kutsukaan. Syökää saatana kotonanne, niin ei tartte valittaa. Mutta jos satutte meille silloin kun meillä on ruoka-aika, ja meidän keitokset ei aiheuta vatsanväänteitä tai eettistä tuskaa, niin olkaa hyvät vaan ja vetäkää napa ääriään myöten täyteen.

Niin siis tosiaan, kritiikkini koski alunperin sitä ettei sais kaveerata OLLENKAAN ellei ole valmis kokkaamaan milloin-mitäkin-erikoisruokavaliota!!! Ei se tallukka mistään RUOKAvieraista puhunut vaan paheksui noin niinkuin yleisesti.

[QUOTE="vieras";23133929]
Niin siis tosiaan, kritiikkini koski alunperin sitä ettei sais kaveerata OLLENKAAN ellei ole valmis kokkaamaan milloin-mitäkin-erikoisruokavaliota!!! Ei se tallukka mistään RUOKAvieraista puhunut vaan paheksui noin niinkuin yleisesti.[/QUOTE]

Ai kuka tuollaista on muka sanonut? Mä olen lukenut koko ketjun enkä muista tuollaista viestiä keltään.

[QUOTE="huoh";23128866]Mikset syönyt sitä keittoa ja noplinut lihat siitä pois?
Onko keitto saastunutta? Tuleeko sulle oksetusolo pelkästä ajatuksesta, että syöt samasta ruuasta, missä on lihaakin?

Aika avuton olet ap, ei voi muuta sanoa. : /[/QUOTE]

Itse olen kasvissyöjä, joka ei todellakaan "napsi" keitosta lihoja pois, kun ne ovat siinä liemessä aikansa muhineet... Eli tietyssä mielessä keitto tosiaan on "saastunutta". Kyse ei siinä tilanteessa ole mistään avuttomuudesta.

Kyllä meidän sukulaiset tietää että mä karppaan, mutta ei oo kahvipöydässä juuri hiilihydraatittomia herkkuja kutsuilla näkynyt. Vaan enpä ota nokkiini, ei mun maailma siihen romahda. Olisi lähinnä erityistä spesiaalia jos jotain olisi minullekin, mutta ei se nyt kutsujen emännän murhe saa olla että miten tehdään hiilihydraatiton kakku...

Olen itse tietoisesti linjani valinnut joten itse huolehdin ruokani. Allergiaa ei voi valita. Liha-allergiasta en ole kuullut.

[QUOTE="vieras";23133966]Kyllä meidän sukulaiset tietää että mä karppaan, mutta ei oo kahvipöydässä juuri hiilihydraatittomia herkkuja kutsuilla näkynyt. Vaan enpä ota nokkiini, ei mun maailma siihen romahda. Olisi lähinnä erityistä spesiaalia jos jotain olisi minullekin, mutta ei se nyt kutsujen emännän murhe saa olla että miten tehdään hiilihydraatiton kakku...

Olen itse tietoisesti linjani valinnut joten itse huolehdin ruokani. Allergiaa ei voi valita. Liha-allergiasta en ole kuullut.[/QUOTE]

Kyllä mä tekisin karppaajalle jotain sopivaa jos vain tietäisin etukäteen, että karppaa. Siitä huolimatta, että itse en missään nimessä ko. ruokavaliota kokeilisi. En voisi kuvitellakaan, että kutsuisin jonkun kylään ja sitten ei edes olisi mitään sopivaa tarjottavaa.

No voi jumalauta jos siinä liemessä vähän sitä lihan hiutuvaa on niin ei siihen kuole!!!

Onko sitä niin vaikea käsittää, että jos on esim. eettisistä syistä kasvissyöjä, niin sitä ei todellakaan voi edes kuvitella syövänsä keittoa, missä on "lihan hiutuvaa". Ei siihen kuole ei, mutta itse joutuisin aivan varmasti juoksemaan vessaan oksentamaan. Hiukan suvaitsevaisuutta meitä vegetaristeja kohtaan, pliis. Vaikka itsellenne lihasopan vetäminen on maailman luonnollisin juttu, meille se ei sitä ole.

[QUOTE="vieras";23133929]Niin siis tosiaan, kritiikkini koski alunperin sitä ettei sais kaveerata OLLENKAAN ellei ole valmis kokkaamaan milloin-mitäkin-erikoisruokavaliota!!! Ei se tallukka mistään RUOKAvieraista puhunut vaan paheksui noin niinkuin yleisesti.[/QUOTE]

Lainaisitko tuon kohdan keskustelun jatkoksi, minäkään en löytänyt tuollaista kommenttia.

[QUOTE="ninni";23133981]Onko sitä niin vaikea käsittää, että jos on esim. eettisistä syistä kasvissyöjä, niin sitä ei todellakaan voi edes kuvitella syövänsä keittoa, missä on "lihan hiutuvaa". Ei siihen kuole ei, mutta itse joutuisin aivan varmasti juoksemaan vessaan oksentamaan. Hiukan suvaitsevaisuutta meitä vegetaristeja kohtaan, pliis. Vaikka itsellenne lihasopan vetäminen on maailman luonnollisin juttu, meille se ei sitä ole.[/QUOTE]

Miten suhtaudut ihmisiin, jotka tuota lihaa syövät?

[QUOTE="ninni";23133981]Onko sitä niin vaikea käsittää, että jos on esim. eettisistä syistä kasvissyöjä, niin sitä ei todellakaan voi edes kuvitella syövänsä keittoa, missä on "lihan hiutuvaa". Ei siihen kuole ei, mutta itse joutuisin aivan varmasti juoksemaan vessaan oksentamaan. Hiukan suvaitsevaisuutta meitä vegetaristeja kohtaan, pliis. Vaikka itsellenne lihasopan vetäminen on maailman luonnollisin juttu, meille se ei sitä ole.[/QUOTE]

Onko niin vaikea käsittää, että varmistaa emännältä mitä on tarjolla tai ylipäätään varautuu siihen, että juuri siihen omaan, ITSE VALITTUUN ruokavalioon sopivaa ei olekaan tarjolla?

[QUOTE="vieras";23133980]Kyllä mä tekisin karppaajalle jotain sopivaa jos vain tietäisin etukäteen, että karppaa. Siitä huolimatta, että itse en missään nimessä ko. ruokavaliota kokeilisi. En voisi kuvitellakaan, että kutsuisin jonkun kylään ja sitten ei edes olisi mitään sopivaa tarjottavaa.[/QUOTE]

Näin toimisin minäkin. Kaipa me sitten olemme harvinaisen mukavia ja vieraanvaraisia, kun huolehdimme mielellämme siitä, että jokaiselle vieraalle löytyy sopivaa syötävää. Tämän ketjun perusteella se ei näköjään olekaan itsestäänselvää. :D

Kellekään näistä liemen syömistä ehdottelevista ei sitten tullut mieleen, että lihasta irtoaa makua ja rasvaa siihen liemeen, en usko että kukaan kasvissyöjä haluaa syödä lihan rasvoja jos ei itse lihaakaan syö eikä muutenkaan lihalta maistuvaa lientä.

Omituinen ystävä kyllä, kun ei monen vuoden jälkeen yhtäkkiä muistakaan ettei toinen syökään lihaa. Jotenkin tuntuu tahalliselta koko juttu mut en kuitenkaan keksi mitään syytä miksi joku tekisi noin. Jos meille tulisi vieras joka ei söisi tekemääni ruokaa niin varmasti kysyisin suoraan et eikö tykkää juuri tästä ruoasta, voisinko mahdollisesti tehdä jotain muuta tai ottaisiko edes voileipiä ja hedelmiä. Koska mun ystävät ovat mulle tärkeitä, muistan kyllä hyvin mistä kukakin tykkää ja ei tykkää, kuka on kasvissyöjä jne. Eikä meiltä kukaan kyllä lähde nälkäisenä kotiin.

En yhtään ymmärrä miten jotkut kutsuu ystäviä luokseen eivätkä edes kahvia tarjoa, näitäkin aina kuulee ja tuntuu jotenkin tosi epäkohteliaalta. Ei tarvitse ruokakaappeja kokonaan tyhjentää mut jotain vieraanvaraisuutta voisi olla.

[QUOTE="vieras";23133806]Mitäs outoa siinä on, että ihminen ei syö lihaa?

Mun mielestä oudompaa on, että sitä lihaa pitää joka ruokaan tunkea. Epäterveellistä, epäekologista ja epäeettistä.[/QUOTE]

Olen usein miettinyt, että olisi kiva kokeilla ainakin jonkin aikaa kasvisruokavaliota, mutta minulla se tökkää siihen, että kuitenkin ruuasta pitäisi saada proteiinia. En voi syödä herneitä enkä papuja, joten esim. soija on pois laskusta ainakin suurina määrinä, vaikkakin joskus lirautan vähän soijakastiketta kastikkeisiin. Koska täällä näyttää olevan kasvisruokavaliolla olevia, niin aattelin nyt samalla kysyä tuosta proteiini-asiasta.

Olen usein miettinyt, että olisi kiva kokeilla ainakin jonkin aikaa kasvisruokavaliota, mutta minulla se tökkää siihen, että kuitenkin ruuasta pitäisi saada proteiinia. En voi syödä herneitä enkä papuja, joten esim. soija on pois laskusta ainakin suurina määrinä, vaikkakin joskus lirautan vähän soijakastiketta kastikkeisiin. Koska täällä näyttää olevan kasvisruokavaliolla olevia, niin aattelin nyt samalla kysyä tuosta proteiini-asiasta.

Kaikki palkokasvit (herneet, pavut, linssit), täysjyvävilja, pähkinät ja siemenet ovat hyviä proteiinilähteitä. Toki jos käyttää myös maitotuotteita (eli ei ryhdy vegaaniksi), niin maitotaloustuotteista saa runsaasti proteiinia. Esimerkiksi seitan on todella hyvää, eikä sisällä palkokasveja (vehnägluteeni).

Mikäli pavuille ei ole allerginen, niin suosittelen testaamaan esimerkiksi falafelejä tai hyvin valmistettua tofua :)

Yhteistyössä