Meillä ei sitten oo päiväkodissa mitään kevätjuhlaa,

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitä tekisitte
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitä tekisitte

Vieras
mihin vanhemmat kutsutaan. Lapsilla on joku konsertti ja se on se kevätjuhla. Olen aika pettynyt.

Veisittekö tässä tapauksessa jotain hoitajille?

Mä oon aiemmin vienyt, kun on ollut juhla. Vaihdettiin päiväkotia muuton takia syksyllä ja tässä uudessa on ihan eri meininkin juhlien suhteen. Ei ole ollut vuoden aikana yhtään normaalia juhlaa, jossa lapset esittävät jotain, vaan kaikki ovat olleet jotain yhteistä temppurataa, eri askartelupisteitä jne.

Lapsi täytti just 5, joten on tässä päiväkodissa nyt sitten vielä 2 v (jos on sen päiväkodin eskarissa).

vie aikusten kahvihuoneeseen keksipaketti. Helppo ja halpa. Laita pakettinauha ympärille niin näyttääkin kivalta ja viesti Hyvää Kesälomaa toivo: lapsesi nimi.

ei oo meidänkään päikyssä kevätjuhlaa (eikäö muuten isommilla koulussa, outoa!?), meillä lapset jatkaa samassa päikyssä samoilla hoitajilla, en aatellu viedä mitään, ois vähä outoa, jos kaikki lapset veis kesäkuun lopussa, kun pk kiinni heinäkuun?

jotenki musta kevätjuhla on ollu aina se juhlavin ja kivempi kuin joulujuhla niin olisin vähän pettynyt jos ei olis kevätjuhlaa mutta pääasia et lapsilla on kuitenki ollu jotain..

Siis ei se temppurata ollut lapsille, vaan aikuisille eli isänpäivä räntäsateessa jäisellä pihalla: ulkona oli temppurata jota isät muksuineen piti käydä läpi (konttailla ym.). Joulujuhla oli semmoinen että eri ryhmien huoneissa oli jotain pisteitä, joissa piti askarrella lapsen kanssa. Vein noihin joulujuhliin lahjat hoitajille.

Kevätjuhlaa odotin ja eilen kysyyin niistä itse, kun ei oo mitään tietoa. Ja yleensä oon vienyt aiemmin just kevätjuhlaan. Meillä tosin on koko kesän poissa joten ei siinä monta päivää jää väliä, antoi nyt tai 4.6.

Nyt tulee yksi lastenbändi soittamaan (erillisestä maksusta pääsee sinne) ja se on se lasten kevätjuhla, ei muuta.

Sanoin kyllä eilen, että jos saan toivoa, niin toivoisin että ensi vuonna joku juhla olisi perinteinenkin, johon on harjoiteltu joku laulu tai esitys.

Sehän on hienoa, että vanhemmat otettu mukaan tapahtumiin. Kyllä ne aikuisetkin siellä voi mukana kontata ja askarrella ;) ei se niin kamalaa ole. Hauska idea minusta :)

meillä myös hoitopaikan vaihduttua juhlat muuttuivat askartelupisteiksi, yhteislauluksi tai kerran oli hoitajien esittämä näytelmä. Ihan kivoja, mutta jotenkin mä kaipaan niitä perinteisiä lauluja, joissa ihanan jännittyneet lapset laulavat vanhemmille.

Alkuperäinen kirjoittaja hoitotäti:
Sehän on hienoa, että vanhemmat otettu mukaan tapahtumiin. Kyllä ne aikuisetkin siellä voi mukana kontata ja askarrella ;) ei se niin kamalaa ole. Hauska idea minusta :)

Miksi se on hienompaa kuin perinteinen juhla, johon vanhemat myös kutsutaan?

Ei se ollut iseistä kovin hauskaa. Ja me askarrellaan muutenkin lapsen kanssa. Ymmärrän että ideana lienee se mukaanotto, mutta ei me musta olla mitenkään enemmän mukana tässä päiväkodissa kuin edellisessä sen takia että ollaan askarreltu joku pahvipipari joulujuhlassa.

Musta perinteinen juhla on parempi, edellisessä päiväkodissa oli ihana katsoa mitä olivat kehittäneet ohjelmaksi. Ja kuinka olivat harjoitelleet :).

Voishan niitä kuitenkin vaihdella, jos haluaa noita mielummin (kuten ilmeisesti tämän päiväkodin nuorehko henkilökunta haluaa) eli vaikka joka toinen vuosi perinteinen esitys ja joka toinen vuosi uusi joku tuommoinen tekemis-painotteinen.

Otin tuo iän esiin siksi, että mitä olen katsellut, niin koko päiväkodissa ei taida olla yhtään yli 40 v hoitajaa ja johtajakin lienee joku 35 v. Oman lapseni ryhmän hoitajista 2 on alle 30 ja yksi noin 30-35 v. Luulen siis että nuorille on jotenkin koulutuksessa opetettu noita uusia tapoja. Itse oon melkein 35, joten en oo sen vanhempi tai nuorempi kuin nuo hoitajatkaan. On vaan tullut mieleen. Edellisessä päiväkodissa lapsen ryhmässä oli selkeästi yli 50 v 2 hoitajaa ja 1 oli ehkä 40-45 v.

Alkuperäinen kirjoittaja karvakorvakirppu:
meillä myös hoitopaikan vaihduttua juhlat muuttuivat askartelupisteiksi, yhteislauluksi tai kerran oli hoitajien esittämä näytelmä. Ihan kivoja, mutta jotenkin mä kaipaan niitä perinteisiä lauluja, joissa ihanan jännittyneet lapset laulavat vanhemmille.

Niin, se on joku uusi suuntaus. Sääli, jos lasten esiintymiset sitten on kokonaan poissa. Mustakin ne olivat niin ihania.

Alkuperäinen kirjoittaja EllaDonna:
Ai kevätjuhlaanko lahjat viedään? Mä ajattelin viedä vasta sitten, kun lapsi jää kesälomalle, eli ennen juhannusta.

meillä ainakin näkyy olevan käytäntönä että sinne itse juhliin viedään. jotkut hoitajat varmaan jää lomillekin jo ennen lapsia jne...

Kouluissa aina perinteiset juhlat ainakin täällä. Kyllähän sekin on kunnalle säästöä, kun hoitajille ei tarvi maksaa ylityökorvausta kun illalla ei tarvi tulla laittaan päiväkotia kuntoon. Siivojalle ei tuu ylimääräistä. Eikä keittiöhenkilökunnan tarvi tehdä ylimääräistä kun ei tarvi järjestää tarjottavia ja keittää kahvia. Myös jos oma päiväkoti pieni ei tarvi varata ja maksaa erillistä paikkaa. Meillä ei yleensä edes ole isän tai äitienpäivänä päikyssä mitään ohjelmaa.

Alkuperäinen kirjoittaja pienenhetken:
Alkuperäinen kirjoittaja EllaDonna:
Ai kevätjuhlaanko lahjat viedään? Mä ajattelin viedä vasta sitten, kun lapsi jää kesälomalle, eli ennen juhannusta.

meillä ainakin näkyy olevan käytäntönä että sinne itse juhliin viedään. jotkut hoitajat varmaan jää lomillekin jo ennen lapsia jne...

Juuri näin. Kevätjuhlan aikaan yleensä kukaan hoitajista ei ole vielä ehtinyt jäädä kesälomalle, joten lahjan pystyy antamaan jokaiselle henkilökohtaisesti. Jos taas lahja on esim. jotain yhteistä tätien kahvipöytään, niin ehtivät vielä hyvin syödäkin ne lahjuksensa ennenkuin päiväkoti menee kiinni. Ihan vikana päivänä ei enää ehdi.

On ne askartelutkin ja temppuradat olleet illalla. Joten tämä ei oo selitys. Ja noissa kummassakin vanhempainyhdistys hoiti kahvituksen ja peri vapaaehtoisen maksun.

Meillä siis keskikokoinen kunnallinen päiväkoti.

Alkuperäinen kirjoittaja da:
Kouluissa aina perinteiset juhlat ainakin täällä. Kyllähän sekin on kunnalle säästöä, kun hoitajille ei tarvi maksaa ylityökorvausta kun illalla ei tarvi tulla laittaan päiväkotia kuntoon. Siivojalle ei tuu ylimääräistä. Eikä keittiöhenkilökunnan tarvi tehdä ylimääräistä kun ei tarvi järjestää tarjottavia ja keittää kahvia. Myös jos oma päiväkoti pieni ei tarvi varata ja maksaa erillistä paikkaa. Meillä ei yleensä edes ole isän tai äitienpäivänä päikyssä mitään ohjelmaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
On ne askartelutkin ja temppuradat olleet illalla. Joten tämä ei oo selitys. Ja noissa kummassakin vanhempainyhdistys hoiti kahvituksen ja peri vapaaehtoisen maksun.

Nii, mutta niihin kaikki on valmiina. Askartelu jutut päikystä ja lumimaassa:) Ei tartte ku hoitajalle palkka.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Nii, mutta niihin kaikki on valmiina. Askartelu jutut päikystä ja lumimaassa:) Ei tartte ku hoitajalle palkka.

Kyllä siellä sisällä oltiin askartelemassa eli tuli sotkua ym. kuten tavallisestakin juhlasta. Ovet oli auki isänpäivän räntäradassakin, kävivät vessassa ja kahvilla sisällä hytisemässä. Ja tietääkseni harjoittelut kävisi ihan niissä toimintatuokioissa.

Vanhempainyhdistys hoitaa tulla kahvituksen.

Joten miten se on vaivattomampaa kuin perinteinen juhla?

meilläkään ei ole mitään juhlaa ja meistä se on ok. ei niitä aina joka vuosi jaksa. totta kai vien lahjat, tarhan tätit hoitaa meidän perheemme arvokkaimpia ihmisiä.

Yhteistyössä