meillä jää lainojen yhennyksen ja päivähoitomaksun jälkeen käteen n. 15500 euroa/kk eikä siltikään ole varaa matkustaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lökj...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
meillä vähä samaa vikaa lainojen jälkeen jää rahaa 1650e elämiseen+laskut ja nyt on enää 2erää autolainaa sitte jää 300e/kk enemmän käteen mut ku mä tiedän ja oon tajunnut etten osaa käyttäää rahaa..mua arsyttää ihan vitusti se... ja mä en oikein tiedä kuinka sen muutan.. :(

Ap:tä en ihmettele, ainahan niitä on, joilla ei raha näpissä kestä. Mutta ihmettelen tuota 1100 euron BRUTTOtuloilla omakotitalossa elelevää perhettä, jolla on vara kahteen autoon, moottoripyörään ja matkoihin. Mahtaa olla pienet asumiskulut, ei vakuutuksia tai muitakaan laskuja. Ja jos 40 eurolla saa viikon ruuat, niin mikähän se on ruuan taso? Tai sitten huono matikkapää, eikä muista laskea kaikkia tulojaan tuloiksi?

[QUOTE="heh";22011497]sulla taitaa ap olla vähän vaikeuksia noiden summien kanssa ihan teoreettisellakin tasolla... :D[/QUOTE]

Tää aloitus pisti kieltämättä hymyilyttään, vaikkei naurun asia oikeasti olekaan :laugh:

Onko se nyt oikeasti mikä kumma, että kaikki rahat kuluu, jos ei yhtään katso mitä ostaa? Valintakysymys, ihan kuten Non compos mentis sanoikin. JOS haluatte matkustella, jätette merkkivaatteet kauppaan tai korkeintaan hankitte niitä alesta. Kaupassa ostatte listan mukaan ja käytätte tarjoukset hyväksi. Näin meilläkin tehdään ja rahaa matkusteluun jää. Tosin tänä vuonna ei matkusteltu missään ulkomailla, jäi sekin raha säästöön. Jos vaikka ensi vuonna olis varaa parempaan matkaan, mikäli halutaan.

Kannattaa kerätä kuitit vaikka nyt alkuun kuukaudelta ja katsoa, mihin te ne kaikki rahat hassaatte.

Meillä bruttotulot on jotain 1100 euroa. Mä olen kotona lasten kanssa ja mies on työtön.
Me asutaan omakotitalossa, meillä on 2 autoa, moottoripyörä, ostan lapsille paljon vaatteita (sellaisia keskihintaisia, esim. paidat yleensä 25e).
Silti käydään about joka toinen viikko ulkona syömässä ja vasta pari viikkoa sitten tultiin etelästä.

Ruuassa me kiinnitetään kyllä huomiota hintaan, siihen on helppo hassata rahaa moninkertaisesti, jossei yhtään vertaile. Mä hain torstaina viikon ruokatarpeet hintaan 40 euroa :)

Kyllä tommosesta summasta, mikä teille jää pakollisten menojen jälkeen, pitäisi jo jäädä käteenkin jotain. Nyt vaan seuraamaan mihin ne häviää ja sitten vähän järkeistämään sitä hommaa.

Tai sitten unohdatte ne etelänreissut ja jatkatte samaan malliin.

siis oikeesti en mäkään tajua tätä.
en jaksa edes selittää mik tässä mättää, sairasta.

[QUOTE="vieras";22018043]Ap:tä en ihmettele, ainahan niitä on, joilla ei raha näpissä kestä. Mutta ihmettelen tuota 1100 euron BRUTTOtuloilla omakotitalossa elelevää perhettä, jolla on vara kahteen autoon, moottoripyörään ja matkoihin. Mahtaa olla pienet asumiskulut, ei vakuutuksia tai muitakaan laskuja. Ja jos 40 eurolla saa viikon ruuat, niin mikähän se on ruuan taso? Tai sitten huono matikkapää, eikä muista laskea kaikkia tulojaan tuloiksi?[/QUOTE]

Ne varmaan saa sen verran tulonsiirtoja yhteiskunnalta että toi onnistuu. Ihmettelen kyllä.

Tuo raha on kyllä semmoinen, että siihen tottuu, kun sitä on. Sitten ei osaa enää säästää. Meillä oli pitkän aikaa todella vähän rahaa, olimme opiskelijoita, mies osa-aikatyössä, sitten työttömänä ja minä kotihoidontuella&osa-aikatyössä. Sitten minä sain koko päivätyön, pienipalkkaisen. Heti tuntui, että elintaso nousi huimasti. Nyt kun mieskin sai töitä (pienipalkkaisia), niin tuntuu, että rahaa jää yli vaikka miten paljon, vaikka kaupasta ostetaan sitä ruokaa mitä mieli tekee ja käydään jopa ulkona syömässä. Ulkomaillekin varmaan päästään ensi vuonna, tänä vuonna meni rahat remonttiin. Toivon nimittäin, että jaksamme tätä suhteellisen nuukaa elämäntapaa edelleenkin jatkaa, vaikka pakko ei olisi. Mutta kun koko ikänsä köyhää toisaalta niin ihastuttaa se säästötilin kasvava saldo, niin kaipa sitä pihinä jaksaa olla :D

meillä vähä samaa vikaa lainojen jälkeen jää rahaa 1650e elämiseen+laskut ja nyt on enää 2erää autolainaa sitte jää 300e/kk enemmän käteen mut ku mä tiedän ja oon tajunnut etten osaa käyttäää rahaa..mua arsyttää ihan vitusti se... ja mä en oikein tiedä kuinka sen muutan.. :(

Vinkki nro 1 - älä osta mitään mitä ei ole kauppalistallasi kauppaan mennessäsi, harkitse kaikkia sellaisia ostoksia mitä pidetään ns heräteostoksina vähintään yhden nukutun yön yli

Vinkki nro 2 - osta kaikki tarpeellinen käteisellä rahalla ja jätä luotto/pankkikortit kotiin pöytälaatikkoon, vaikka parin viikon ajaksi. Opettelet siinä ajassa laskemaan mitä sun ostokset maksaa, ja saatat havaita että joku mitä olet pitänyt tarpeellisena maksaakin enemmän kuin oletit

Vinkki nro 3 - budjetoi ruokahankinnat ja muut menot, niin näet minkä hintaiseen ruokaan laskelmassasi on varaa - voitko ostaa sisäfilettä ja saada silti säästöön sen verran että matkarahat säästyvät ennen reissua?

Vinkki nro 4 - säästä rahat matkaan tai muuhun haluamaasi asiaaan. Saatat huomata että kun rahasumma on kasassa se himoitsemasi nahkatakki tai läppäri ei ehkä tunnukaan enää niin hienolta että haluaisit käyttää rahat siihen vaan saatat löytää uuden kiinnostuksenkohteen

Meillä jää pakollisten menojen (vuokra ja autolaina) jälkeen käteen 400 - 500 euroa kuussa. Ja silti ollaan tänäkin vuonna käyty ulkomailla. Mutta ei todellakaan sisustella eikä meillä ole merkkivaatteita (ellei niitä kirpparilta tai alesta löydy).

Ihan vinkkinä, että kannattaa laittaa palkkapäivänä säästötilille tms. rahaa vaikka 200 euroa. Tuolla ylijäämällä ei varmasti ole liikaa, riittää rahat elämiseen kevyesti. Kun sa raha on poissa käytöstä, sitä ei tule tuhlattua. Ikinä ei muutenkaan kannata käyttötilillä makuuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja lökj...;22011373:
Mies ja minä tienataan yht. n. 3000 euroa, josta lainan ja autojen lainojen lyhennykset n. 1200 euroa, sit päivähoitomaksu 250 euroa. Eli käteen jää muihin laskuihin ja elämiseen, harrastuksiin n. 1550 euroa. EIkä meinaa tullaan toimeen. Ostellaan tosin paljon lapselle merkki-laatu-vaatteita, kehittäviä leluja, sisustetaan ja käydään syömässäkin ulkona jonkun verran. Kaupassa ei katsota kauheasti mitä ruoka maksaa.

Ihmettelen vaan mihin ne rahat kuluvat, kun ei kuitenkaan syydetä sitä joka paikkaan koko ajan ja siltikään ei ole varaa matkailla. No keskituloiset maksaa köyhien olemiset ja elämiset. Arvatkaas annanko rahaa yhteisvastuukeräykseen....EN!

niin,että mitä tienaa,niin sen myös saa kulutettua..on se sitten 1000 tai 3000 kuussa..riippuu täysin omasta elämän tyylistä ;)ja mitä elämltä haluaa ;)

Yhteistyössä