Meillä riidellään lasten harrastuksista, kyseessä 1- ja 2v 8kk- lapset..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tiutau"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Tiutau";23382173]Just varmaan ajattelee noin tuosta aktivoinnista ja preppauksesta. Olisi jo laittanut isomman lapsen aikaa sitten päiväkotiin jos olisin antanut periksi. Hänen mielestään olisi pitänyt saada enemmän sosiaalisia kontakteja jo aikapäiviä sitten.[/QUOTE]

Kannattaa tutustua Liisa Keltikangas-Järvisen kirjaan Sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot.

Voisko uinnin siirtää viikonloppuun?
Muskarin voi täysin unohtaa nyt, voihan sen aloittaa joskus myöhemmin uudelleen.

Jos ei niin sitten vaan harrastukset pois. Ei noin pienet niitä tarvi eikä jaksakaan päiväkodin jälkeen arkena.

No onpas idiootti mies. Ei voi muuta sanoa. Meillä lapset 4v ja 6v eikä tosiaankaan vieläkään harrasteta mitään päiväkotipäivinä. Lapset ei halua eikä vanhemmat.

Päiväkotipäivät sisältävät jo kaikenlaista. Muita harrastuksia ei tarvita, ainakaan vielä. Meidän päiväkodissa ainakin on joka viikko ohjelmassa jumppaa ja laulutuokiot, joten muskari ei tuo lapsellenne mitään lisäarvoa. Itse käymme uimassa viikonloppuisin, silloin se on yksi mukava tapa viettää KOKO PERHEEN YHTEISTÄ AIKAA. Mutta uimassakin käydään vain, kun se muilta menoilta ehditään rauhallisesti ja mukavasti tekemään. Erilliset säännölliset harrastukset ovat mielestäni ajankohtaisia aikaisintaan noin 4-vuotiaana.

Voisko uinnin siirtää viikonloppuun?
Muskarin voi täysin unohtaa nyt, voihan sen aloittaa joskus myöhemmin uudelleen.

Jos ei niin sitten vaan harrastukset pois. Ei noin pienet niitä tarvi eikä jaksakaan päiväkodin jälkeen arkena.

Siis uintikin on ohjattua, ei siis voi siirtää viikonloppuun. Ja meillä epäsäännölliset työajat, minulla töitä myös viikonloppuna ja viikolla toisinaan vapaata. 1- vuotiaan uinti onneksi loppui, kun ei sopinut aikatauluihin lainkaan enää. Vapaapäivinä olen suostunut lasten kuljettamiseen harrastuksiin, mut toisaalta silloin nukkumaanmeno venyy normaalia pidemmäksi ja aamulla saattaa sitten olla aikainen ylösnousu. Vitsit kun joku takois järkeä tun miehen päähän! Oon niin väsynyt tähän jatkuvaan syyttelyyn ja riitaan asiasta.

[QUOTE="Tiutau";23382577]Siis uintikin on ohjattua, ei siis voi siirtää viikonloppuun. Ja meillä epäsäännölliset työajat, minulla töitä myös viikonloppuna ja viikolla toisinaan vapaata. 1- vuotiaan uinti onneksi loppui, kun ei sopinut aikatauluihin lainkaan enää. Vapaapäivinä olen suostunut lasten kuljettamiseen harrastuksiin, mut toisaalta silloin nukkumaanmeno venyy normaalia pidemmäksi ja aamulla saattaa sitten olla aikainen ylösnousu. Vitsit kun joku takois järkeä tun miehen päähän! Oon niin väsynyt tähän jatkuvaan syyttelyyn ja riitaan asiasta.[/QUOTE]

Pitäskö sun näyttää tää ketju?

Jospa sun miehes onkin käärmeissään siitä, että olet mennyt töihin? Tai ehkä hän tarvitsee jonkun aseen sua vastaan ja nyt se on tämä syyllistäminen lasten harrastuksista? Onko teillä jotenkin välit viilenneet viime aikoina?

huih, oon kyllä samaa mieltä sun ja muiden kanssa. Ei noin pienten tarvi käydä harrastuksissa välttämättä muutenkaan, saati jos on vielä päivähoidossa. Meidän kohta 2 vee ainakin saa puistossa ja ystävien luona noita sosiaalisia kontakteja ihan tarpeeksi vaikka kotihoidossa onkin. Oman pääni takia ollaan käyty kerran viikossa muskarissa, mutta sekin kyllä nyt jää kun toinen syntyy. Ei lapselle ole kovin vaikea tarjota virikkeitä ihan kotonakin, saatika kun saa niitä jo tosiaan päivähoidossa. Nykyään elämä on muutenkin kaikilla aivan liian kiireistä, kamala tartuttaa tuo kiire lapsen elämäntapoihin jo heti noin pienenä.

Niin ja vielä painostaa tuon 1v uinnin kanssa, että pitäisi etsiä jokin aikatauluumme sopiva ryhmä, jossa kävisi. Ja on paljon muitakin lapsiin ja lasten kasvatukseen liittyviä erimielisyyksiä, joista en edes kehtaa täällä kertoa :). Jos tästä jo idiootiksi haukutte niin ettepä uskoisi silmiänne/korvianne jos kertoisin :). Ehkä jonain päivänä, kun tarpeeksi taas suivaannun. Ei oo kyllä helppoa elämä tämän miehen kanssa. Siinä mielessä on kunnollinen, ei ryyppää, ei tietääkseni käy vieraissa ja rakastaa lapsiaan yli kaiken, mutta joissain asioissa kieltämättä aika idiootti on.

Jospa sun miehes onkin käärmeissään siitä, että olet mennyt töihin? Tai ehkä hän tarvitsee jonkun aseen sua vastaan ja nyt se on tämä syyllistäminen lasten harrastuksista? Onko teillä jotenkin välit viilenneet viime aikoina?

Joo, osaa kyllä tuon syyllistämisen taidon. Syyllistää milloin mistäkin, jos lapsi kaatuu en ole ottanut kiinni tms. Ihan uskomattomia juttuja. Kerronpa tässä sellaisen esimerkin, kun lapset olivat menossa nukkumaan ja aina ennen yöpukujen laittoa "peuhaavat" meidän sängyllämme. Autoin siinä isompaa yövaatteiden kanssa ja pienempi oli sängyllä. Yhtäkkiä isompi jotenkin tempaisi otteestani ja pomppasi suoraan pienemmän päälle. Ei edes käynyt mitenkään pahasti vaan pieni säikähti ainoastaan. Mies alkoi huutaa ihan raivona mulle, syy oli taas minussa, en ollut pitänyt riittävästi kiinni. Tuskin itsekään olisi osannut ennakoida tuota, mutta mulle ei olisi tullut mieleenkään alkaa huutamaan siinä lasten kuullen hänelle asiasta.

[QUOTE="Tiutau";23381917]Ajattelinpa kysäistä ystävät teidän mielipidettänne asiasta, josta meidän perheessä nousee riita jatkuvasti. Meillä siis lapset 1v ja 2v 8kk. Olen ollut hoitovapaalla ja äitiyslomalla viime vuodet, mutta maaliskuun alusta olen ollut taas työssä. Lomani aikana olen kuskannut lapsiani "harrastuksiin", mm. muskarit (konservatorion) ja uinnit. Asumme 40 km:n päässä paikkakunnalta, jossa harrastukset ovat.

Kun olin kotona, niin meno onnistui aina suhteellisen hyvin ja olikin ihan kiva lähteä niihin, mutta nyt kun lapset ovat päivät päiväkodissa niin on tullut mutkia matkaan. Mieheni haluaisi, että harrastuksissa käynnit jatkuisivat ennallaan. Isomman lapsen muskariin ja uintiin (ma ja pe) meidän pitäisi lähteä heti päiväkodista tultuamme, ehkä puolisen tuntia ehtisin piipahtaa kotona. Lapset ovat kuitenkin aika väsyneitä päiväkotipäivän jälkeen ja haluaisin rauhoittaa illan kotoilulle ja lasten kanssa oleilulle, enkä jaksaisi enää itsekään työpäivän jälkeen lähteä ajamaan kaupunkiin. Mullakin on nimittäin työmatkaakin ajettavana 100 km päivässä.

Pienemmän lapsen muskari on tiistaisin aamupäivällä ja miehen mukaan häntä pitäisi viedä sinne, jos esimerkiksi menen iltavuoroon sinä päivänä. Aluksi oli myös sitä mieltä, että aamuvuoropäivinä hakee lapsen päiväkodista ja käyttää muskarissa ja vie takaisin sitten, mutta päiväkodin hlökunta kyllä oli onneksi sitä mieltä, ettei missään nimessä. Minulla oli myös samainen mielipide, mutta sitä mies ei kuunnellut.

On myös koko ajan sitä mieltä, että yritän jarruttaa lasteni harrastusta. Yritän puhua "järkeä" miehelle ja kertoa, että kyseessä on vielä pienet lapset. Eivät he kaipaa harrastuksia ja harrastaa ehtii sitten isompanakin. Mies ei edes kuuntele mielipidettäni. En tiedä enää mitä tekisin, jatkuvasti riidellään ko. asiasta. Minä olen se paha, joka haluaa lopettaa kaikki harrastukset enkä hänen mielestään ajattele lapsia ollenkaan. Minun mielestäni juuri minä tässä asiassa ajattelen lapsia. Minua hän ei kuuntele vaan pitäisi olla joku "asiantuntija" varmaan, jota hän saattaisi kuunnella.[/QUOTE]

Tässä nyt sitten tulee asiantuntijan näkökulma. Uskon että tuntemuksesi äitinä ovat aivan oikeat. Kun olit lasten kanssa kotona oli lapsista varmasti ihan kivaa äidin kanssa mennä näihin "harrastuksiin". Taaperosta on kiva äidin kanssa tehdä ihan mitä vaan mutta ei hän todellisuudessa vielä harrastuksia tarvitse. Kun nyt tilanne on aivan toinen ja lapset ovat pitkät ajat erossa sinusta, paikassa jossa usita aikuisia ja lapsia, on tämä uusi tilanne ja pienten voimia koetteleva ihan sellaisenaan eikä kannata siksi vielä lisätä hässäkkää näillä "harrastuksilla". Pieniä lapsia rasittaa päivähoidossa oleminen enemmän kuin mitä vanhemmat oikein ymmärtävät ja silloin rauhallinen yhdessäolo on sitä mitä näin pienet lapset ensisijaisesti tarvitsevat, silloin kaikilla on parempi olo.

Uimista kyllä suosittelen jatkettavaksi kerran viikossa lasten kanssa, jos vain sopii aikatauluihin. Se on oikeasti todella hyödyllistä. Muskarit sen sijaan on ihan turhia, lapset kun "harrastavat" musiikkia vähintään yhtä paljon siellä päiväkodissa. Päiväkodeissa on joka päivä lauluhetki ihan pientenkin ryhmissä ja monissa päiväkodeissa soitetaan musiikki päiväunille mentäessä tai esim. askarteluhetken yhteydessä.

Sitä minun sen sijaan on vaikea ymmärtää, miksi pitää asua noin kaukana kaikesta? Jo lähimpiin harrastuksiin on 40 km ja työmatkoja tulee päivässä 100 km, niin eikö olisi syytä miettiä asumisjärjestelyjäkin uusiksi? Siis ymmärrän kyllä jos asutaan jossain sukutilalla tai asumisjärjestely on kompromissi kun molemmilla vanhemmilla on pitkät työmatkat, mutta jos kulkemiset tuottavat noin paljon ongelmia jo siinä vaiheessa kun lapset on alle 3-vuotiaita, niin mieti mitä ongelmia teillä on siinä vaiheessa kun lapset menevät kouluun ja niitä harrastuksiakin on ihan eri tavalla.

[QUOTE="vieras";23384602]Uimista kyllä suosittelen jatkettavaksi kerran viikossa lasten kanssa, jos vain sopii aikatauluihin. Se on oikeasti todella hyödyllistä. Muskarit sen sijaan on ihan turhia, lapset kun "harrastavat" musiikkia vähintään yhtä paljon siellä päiväkodissa. Päiväkodeissa on joka päivä lauluhetki ihan pientenkin ryhmissä ja monissa päiväkodeissa soitetaan musiikki päiväunille mentäessä tai esim. askarteluhetken yhteydessä.

Sitä minun sen sijaan on vaikea ymmärtää, miksi pitää asua noin kaukana kaikesta? Jo lähimpiin harrastuksiin on 40 km ja työmatkoja tulee päivässä 100 km, niin eikö olisi syytä miettiä asumisjärjestelyjäkin uusiksi? Siis ymmärrän kyllä jos asutaan jossain sukutilalla tai asumisjärjestely on kompromissi kun molemmilla vanhemmilla on pitkät työmatkat, mutta jos kulkemiset tuottavat noin paljon ongelmia jo siinä vaiheessa kun lapset on alle 3-vuotiaita, niin mieti mitä ongelmia teillä on siinä vaiheessa kun lapset menevät kouluun ja niitä harrastuksiakin on ihan eri tavalla.[/QUOTE]

Mä en kyllä pidä päiväkodin lauluhetkiä samanarvoisena tai samantasoisena kuin musiikkiopiston muskaria.

Yhteistyössä