Meille annettiin lainaa 130 000?, 2300?:n kk nettotuloilla.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Taas lainasta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Taas lainasta

Vieras
Tuollainen laina saatiin ja olen nyt lukenut monesta paikasta, että Nordea ois antanut lainaa liian löysällä kädellä.
Ja nyt sitten pelottaa mitä on menty tekemään.

Onko muilla tuollaisia lainoja pienillä tuloilla?

Jos nettotulot, niin ei mun mielestä paha asia. Riippuu paljolti laina-ajasta ja miten lainan maksatte, tasalyhennys tms. Vaikuttaako korot kuukausierän suuruuteen? Jos joo, niin sitten kun korot taas kääntyy nousuun voi tulla ongelma jos kkerä onkin huomattavasti nykyistä suurempi. Mutta no hätä, neuvotteluun vaan uudelleen järjestelyt. Ei ne pankit mitän hirviöitä ole.
Itellä on vaan pahat kokemukset liikepankki Nordeasta ja nykyään suosinkin suomalaista.

Alkuperäinen kirjoittaja jännä juttu:
aika jännä juttu meillä on yhteensä nyt tulot nettona n. 3000e ja ei saada edes saantuhannen lainaa.. nordeasta. Että näin.

Kannattaa varmaan käydä kyselemässä muista pankeista. Meilläkin lainan myönsi pikkupankki, eikä edes tarvinnut takaajia tai omaa pääomaa tuolle lainasummalle. Vakuudeksi riitti talo ja se että otettiin lainaturva.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei:
Meillä on reilusti yli kaksinkertaiset tulot ja lainaa alle 100 000 ?.
En koskaan ottaisi noin paljon lainaa noilla tuloilla...

Toiset hallitsevat rahan käytön paremmin kuin toiset. Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot!

Me otettiin muutama vuosi sitten lainaa 200 000 e 3000 euron nettotuloilla. Leveästi ollaan silti pystytty elämään, vaikka välillä on makseltu huippukorkojakin.

Alkuperäinen kirjoittaja dfdf:

Toiset hallitsevat rahan käytön paremmin kuin toiset. Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot!

Me otettiin muutama vuosi sitten lainaa 200 000 e 3000 euron nettotuloilla. Leveästi ollaan silti pystytty elämään, vaikka välillä on makseltu huippukorkojakin.

Niin, tai toiset ei halua 30 vuoden laina-aikaa.....koska pienillä tuloilla ei ole mahdollista maksaa isoja eriä, vaikka kuinka osaisi suunnitella talouttaan. Vai maksaisiko 2300 euron netoilla 1500 euroa pelkkää lyhennystä?

Peesi tähän. Me ollaan myös pärjätty ihan mukavasti, vaikka oon itse ollut melkein koko ajan äippärahalla tai kht kotona. Me ei käydä syömässä ulkona, eikä törsäillä turhuuksiin. Ollaan pystytty mukavasti tekemään vielä ylimääräisiä lyhennyksiäkin ja säästämään. Ja meillä siis lainaa se 220 000.

Alkuperäinen kirjoittaja runttipulla:
Niin, tai toiset ei halua 30 vuoden laina-aikaa.....koska pienillä tuloilla ei ole mahdollista maksaa isoja eriä, vaikka kuinka osaisi suunnitella talouttaan. Vai maksaisiko 2300 euron netoilla 1500 euroa pelkkää lyhennystä?

Itseä ei ainakaan haittaa että on pitempi maksuaika, kun kerran on tilaa tässä asua vaikka loppuelämä.

Tasa erä lyhennyksestä olisi kyse, alussa 600? ois lyhennys.
Raksa aika joudutaan asua vuokralla, niin silloin maksetaan pelkkiä korkoja..
Pelottaa vain että jos korot nousee, niin kuinka suureksi kk erä sitten menee.
Yritys olisi elää niukasti ja taloudellisesti, mutta mulle iski joku kamala paniikki silti
että ei pärjätä, rahat ei riitä ym. vaikka paperilla ollaan laskettu että jos lainan lyhennys
ois 700?+300?talonkulut/kk, ja sitten jos samalle kuulle sattuisi kaikki muut laskut, autojen vakuutukset, tv luvat, niin rahat pitäis riittää silti, mutta kun jo nyt tuntuu välillä että ei riitä.
Vaikka kyllä ne riittää loppujen lopuksi kuitenkin.

Pelottaa että olen tehnyt kamalan virheen kun lähdin mukaan tuohon..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tasa erä lyhennyksestä olisi kyse, alussa 600? ois lyhennys.
Raksa aika joudutaan asua vuokralla, niin silloin maksetaan pelkkiä korkoja..
Pelottaa vain että jos korot nousee, niin kuinka suureksi kk erä sitten menee.
Yritys olisi elää niukasti ja taloudellisesti, mutta mulle iski joku kamala paniikki silti
että ei pärjätä, rahat ei riitä ym. vaikka paperilla ollaan laskettu että jos lainan lyhennys
ois 700?+300?talonkulut/kk, ja sitten jos samalle kuulle sattuisi kaikki muut laskut, autojen vakuutukset, tv luvat, niin rahat pitäis riittää silti, mutta kun jo nyt tuntuu välillä että ei riitä.
Vaikka kyllä ne riittää loppujen lopuksi kuitenkin.

Pelottaa että olen tehnyt kamalan virheen kun lähdin mukaan tuohon..

Jos teillä tasaerälyhennys niin samanahan tuo summa silloin pysyy koko laina-ajan. Ainostaan laina-aika muuttuu koron mukaan.

jos ap te vielä rakennatte, on pihatyöt edessä. Huh huh! meillä 100 000 lainaa ja ollaan käytännössä lirissä. No, meil suuri perhe, mutta samaa tuloluokkaa ollaan teidän kanssa. Paljon puhutut pienet menot! Niitä ei voi enää pienentää tästä. Riippuu tietty lapsimäärästä, mutta ei tule hulppeaa elämää, ei :(

Alkuperäinen kirjoittaja Taas lainasta:
Tuollainen laina saatiin ja olen nyt lukenut monesta paikasta, että Nordea ois antanut lainaa liian löysällä kädellä.

Minua ei tässä aloituksessa niinkään ihmetyttää tai kauhistuttaa se, että joku on ottanut 2300e tuloilla 130 000e lainan, vaan se, että hän on huolissaan pankin myöntäneen lainaa liian löysällä kädellä.... Kait te nyt hyvät ihmiset itse laskette realistisesti, että minkälaiseen lainasummaan on varaa? Vai ottaako joku edelleen lainaa sen maksimisisumman, minkä pankki myöntää iloisesti siinä uskossa, että kun pankki nyt kerran on laskenut, että meillä on varaa tähän :O

Oliko teillä ap minkä verran omaisuutta ennestään? Siitähän riippuu paljon minkä verran pankki antaa lainaa. Jos on esim. omaa rahaa mistä pistää 50000, niin kyllä pankki helpommin antaa sen 130000 kuin jos isommillakin tuloilla yrittää saada sitä 100000, mutta ei ole yhtään säästössä.

Alkuperäinen kirjoittaja MIE:
Alkuperäinen kirjoittaja Taas lainasta:

Minua ei tässä aloituksessa niinkään ihmetyttää tai kauhistuttaa se, että joku on ottanut 2300e tuloilla 130 000e lainan, vaan se, että hän on huolissaan pankin myöntäneen lainaa liian löysällä kädellä.... Kait te nyt hyvät ihmiset itse laskette realistisesti, että minkälaiseen lainasummaan on varaa? Vai ottaako joku edelleen lainaa sen maksimisisumman, minkä pankki myöntää iloisesti siinä uskossa, että kun pankki nyt kerran on laskenut, että meillä on varaa tähän :O

Tämäkin on kyllä totta. Me tehtiin tarkat laskelmat jotka sitten esitettiin pankille. Noissa kannattaa laskea vielä yläkanttiin nuo menot niin ei sitten tule yllätyksiä.

Me saatiin lainaa 230 000 e, minä kotiäitinä, viisi pientä lasta, minimirahalla minä ja miehellä oli silloin hyvin epävakaat provisiotulot. Joku aika oli sellaista että oli niin tiukkaa että piti pari kk laittaa pelkille koroille. Nyt on hyvä tilanne kun miehellä tulot noussu, 4000-7000 e/kk eli pärjätään hyvin. Osuuspankki kyseessä.

.

No olipa taas tyhmä kommentti. Että jos on suuret tulot eikä ota isoa lainaa, ei hallitse rahankäyttöä...Ei kiesus sentään.
Joillain ihmisillä vaan on enemmän ns. tervettä järkeä kuin toisilla.

Alkuperäinen kirjoittaja MIE:
[

No johan tässäkin ketjussa joku neuvoi, että hei, jos ette saa sieltä pankista suurta lainaa, kokeilkaa toista pankkia.
Jos itselleni kävisi niin, että joku pankki kieltäytyisi antamasta lainaa, miettisin kyllä kaksi kertaa että onko siihen joku syy enkä menisi kokeilemaan toisesta ilman kunnon analyysia.

Alkuperäinen kirjoittaja v:

Peesi tähän. Me ollaan myös pärjätty ihan mukavasti, vaikka oon itse ollut melkein koko ajan äippärahalla tai kht kotona. Me ei käydä syömässä ulkona, eikä törsäillä turhuuksiin. Ollaan pystytty mukavasti tekemään vielä ylimääräisiä lyhennyksiäkin ja säästämään. Ja meillä siis lainaa se 220 000.

Minä olin myös pari vuotta äitiys- ja hoitovapaalla, ja nyt olen osittaisella hoitovapaalla ja mies oli juuri 3 kk työttömänä. Ei ole tehnyt yhtään tiukkaa. Samalla remontoidaan taloa. Säästöön jää sen verran, että aina yksi isompi kohde remontoidaan vuodessa. Kattoremppa oli viime kesänä. Keväällä uusitaan kylppäri ja seuraavana vuonna keittiö. Pienemmät pintarempat hoituu siinä sivussa.

Yhteistyössä