Meille lykätään ylimääräistä hoitolasta kesäksi...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja o_O
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Voi apua millaisia ihmisiä sitä onkaan!

Mä aloitin juuri työt ja sen seurauksena 8 ja 10 vuotiaat lapset joutuvat olemaan keskenään kotona päivisin. Menin sitten kysymään naapurin rouvalta (kuopuksen parhaan kaverin äiti), että eihän ne vaan kuvittele että mä työnnän tuon nuorimman heidän hoidettavakseen jos käy heillä leikkimässä (tod näk lähes koko päivän tai siis ovat yhdessä ulkona). Naapurissa kun on nuorempiakin lapsia ja heillä on aina hoitaja.

Ootte kyllä niin tuon toisen perheen tossun alla että ei oo tosikaan.
Siellä ne nyt nauraa partaansa kun saivat hyvän säästön hoitomaksuista kesältä.

Onko hän koskaan hoitanut teidän lapsia? Otapa nyt heti seuraavan kerran kun tulee mahdollisuus ja viet lapsesi hänen ovelle ja sanot että haet parin tunnin päästä Moi! Tee tämä vaikka pari kertaa viikossa.
Niin ja sitten kun hänellä on se loma kesällä että voi pitää lapsensa kotonaan ilmoitat että sulla on silloin loma ja tuot teidän lapset hänelle vastahoitoon.
Eiköhän sitten ala jo miettimään (tai sitten ei) mitä tulikaan pyydettyä ja miten törkeästi teitä hyväkseen käyttää.

Meillä on jo toisen lapsen kaveri meillä päivittäin. Hän on kyllä jo 10-vuotias, ja hänen pitäisi olla kotona yksin muutama tunti koulun jälkeen, muttei selvästikään osaa siellä olla, koska tulee meille ihan joka päivä siksi ajaksi, kunnes hänen vanhempansa tulevat kotiin. Tuon ikäinen on kyllä jo niin iso, ettei hänestä ole hoidollista vaivaa mutta välillä tuntuu kyllä siltä, että voisi ne meidänkin ovet olla välillä vähän enemmän suljetut..

Ja tiedän, että itse mun on vaikea sanoa sellaisissa yllättävissä tilanteissa, että joo ei mulle todellakaan oikeasti sovi, koska en jaksa. Mulla on siis oikeasti vaikeuksia siinä, että pitäisi omien rajojeni puolta, mutta jotenkin sitä kuvittelee ettei ihmiset silti olisi noin röyhkeitä!

Jos mulle soitetaan etukäteen ja kysytään, että sopiiko, niin silloin mä pystyn kyllä ihan hyvin sanomaan ei. Varmaan sen takia sitten ei enää soitetakaan, vaan tuodaan yllättäen, jolloin en pysty/ehdi kieltäytymään. Tilanteet kun saattaa olla sellaisia, että olen yläkerrassa, ovikello soi, lapsi tulee meille sisälle ja on jo riisunut ulkovaatteet ja äiti huikannut asiansa ovelta ennen kuin minä olen ehtinyt alas sanomaan että minä en nyt kuulkaa jaksa sitä sirkusta :/

Tarkoitan siis sitä, etten missään vaiheessa sanonut, että voin hoitaa lasta kesän! Kerroin etten tiedä meidän kesän aikatauluista, muuta kuin lasten loma-ajan.

Et tietenkään, mutta siis kun tuo kuitenkin noin suoraan ilmoitti että lapsi tulee sitten teille hoitoon (ja ilmeisesti on siis jo aiemmin tottunut siihen että homma toimii noin ilmoituksella), niin silloin olisi mielestäni jo ihan selkeyden vuoksi hyvä sanoa suoraan että ei käy. Helpommalla siis pääset kuin ilmoitat tuon heti, eikä vasta silloin kun tuo toinen on jo päiväkotiin lomat vahvistanut ja on tuomassa lasta teille.

Muutenkin jos tuo äiti toimii noin niin rupeaisin ihan tarkoituksella kiristämään noita hoitoon ottamisia. Jos lapsi tuodaan ilman etukäteistä tietoa ovelle niin sanoisin että nyt ei ikävä kyllä käy kun meillä on muita suunnitelmia. Ja ihan puhtaista ilmoituksista "Mikko tulee teille sitten huomenna kl17" miettisin niistäkin että otanko vai en. Jotta tuo äiti siis oppisi kysymään sitä hoitopaikkaa eikä vaan olettamaan että se onnistuu aina kun hän tarvii.

Meillä on jo toisen lapsen kaveri meillä päivittäin. Hän on kyllä jo 10-vuotias, ja hänen pitäisi olla kotona yksin muutama tunti koulun jälkeen, muttei selvästikään osaa siellä olla, koska tulee meille ihan joka päivä siksi ajaksi, kunnes hänen vanhempansa tulevat kotiin. Tuon ikäinen on kyllä jo niin iso, ettei hänestä ole hoidollista vaivaa mutta välillä tuntuu kyllä siltä, että voisi ne meidänkin ovet olla välillä vähän enemmän suljetut..

Ja tiedän, että itse mun on vaikea sanoa sellaisissa yllättävissä tilanteissa, että joo ei mulle todellakaan oikeasti sovi, koska en jaksa. Mulla on siis oikeasti vaikeuksia siinä, että pitäisi omien rajojeni puolta, mutta jotenkin sitä kuvittelee ettei ihmiset silti olisi noin röyhkeitä!

Jos mulle soitetaan etukäteen ja kysytään, että sopiiko, niin silloin mä pystyn kyllä ihan hyvin sanomaan ei. Varmaan sen takia sitten ei enää soitetakaan, vaan tuodaan yllättäen, jolloin en pysty/ehdi kieltäytymään. Tilanteet kun saattaa olla sellaisia, että olen yläkerrassa, ovikello soi, lapsi tulee meille sisälle ja on jo riisunut ulkovaatteet ja äiti huikannut asiansa ovelta ennen kuin minä olen ehtinyt alas sanomaan että minä en nyt kuulkaa jaksa sitä sirkusta :/

Pystyisittekö miehesi kanssa sopimaan että jos hän on kotona niin hän olisi se joka kieltäytyisi noista hoitoon ottamisista?

Ootte kyllä niin tuon toisen perheen tossun alla että ei oo tosikaan.
Siellä ne nyt nauraa partaansa kun saivat hyvän säästön hoitomaksuista kesältä.

Onko hän koskaan hoitanut teidän lapsia? Otapa nyt heti seuraavan kerran kun tulee mahdollisuus ja viet lapsesi hänen ovelle ja sanot että haet parin tunnin päästä Moi! Tee tämä vaikka pari kertaa viikossa.
Niin ja sitten kun hänellä on se loma kesällä että voi pitää lapsensa kotonaan ilmoitat että sulla on silloin loma ja tuot teidän lapset hänelle vastahoitoon.
Eiköhän sitten ala jo miettimään (tai sitten ei) mitä tulikaan pyydettyä ja miten törkeästi teitä hyväkseen käyttää.

On meidän lapsista yksi ollut siellä välillä. Suhde on ehkä 30:70 siinä, että kuinka usein heillä ja kuinka usein meillä. Tosin jos meidän lapsi menee heille, niin siitä sovitaan etukäteen kyllä. Kyse on kumminkin sen ikäisestä lapsesta, että jos olisi tavislapsi, niin voisin antaa heidän olla keskenään vahtimatta pihalla. Mutta kun kyse on erityislapsesta, niin eipä onnistu sekään.

Sitten juokset äidin kiinni vaikka pyyhe ympärilläsi tai soitat perään ja pistät lapsen menemään takaisin kotiinsa, jos noin röyhkeästi marssivat sisään.
Pidä ovea lukossa niin eivät omin luvin astele eteiseen.
Ja ilmoita sille äidille ettet hoida lasta kesällä, sinun ei tarvitse yhtään enempää selitellä hänelle.

Ja voisivatko lapsesi mennä joskus tämän kaverinsa luo? Asetat tietyt rajat milloin tämä voi teille tulla, nyt tämä näemmä ramppaa teillä aina kun äidillä olisi parempaa tekemistä.

Soitat perään, että tulee hakemaan lapsensa samantien takaisin, nyt ei sovi. Ja sanot, ettei jatkossa kannata tuoda ennalta sopimatta.

[QUOTE="Piparnakkeli";23610940]Sitten juokset äidin kiinni vaikka pyyhe ympärilläsi tai soitat perään ja pistät lapsen menemään takaisin kotiinsa, jos noin röyhkeästi marssivat sisään.
Pidä ovea lukossa niin eivät omin luvin astele eteiseen.
Ja ilmoita sille äidille ettet hoida lasta kesällä, sinun ei tarvitse yhtään enempää selitellä hänelle.

Ja voisivatko lapsesi mennä joskus tämän kaverinsa luo? Asetat tietyt rajat milloin tämä voi teille tulla, nyt tämä näemmä ramppaa teillä aina kun äidillä olisi parempaa tekemistä.[/QUOTE]

Lukkokaan ei auta siinä mielessä, että meillä saattaa lapset kumminkin ehtiä avaamaan oven ennen minua. Usein he ovat alakerrassa leikkimässä. Ja vaikka omien muksujen kanssa on käyty kymmeniä kertoja läpi sitä, että aina ensin kysytään lupa, ennen kuin tullaan sisälle kavereiden kanssa, niin silti se tuppaa unohtumaan kun kaveri yhtäkkiä tulee eteiseen.

Äiti kyllä oikeasti hoitaa asioita kai sillä välillä, käy esimerkiksi kaupassa tms, tuolla kauempana kaupungissa joten aikaakin menee. Sinänsä ymmärrän, lapsi on niin levoton että eipä ole herkkua se ostoksilla käyntikään hänen kanssaan.

On meidän lapsista yksi ollut siellä välillä. Suhde on ehkä 30:70 siinä, että kuinka usein heillä ja kuinka usein meillä. Tosin jos meidän lapsi menee heille, niin siitä sovitaan etukäteen kyllä. Kyse on kumminkin sen ikäisestä lapsesta, että jos olisi tavislapsi, niin voisin antaa heidän olla keskenään vahtimatta pihalla. Mutta kun kyse on erityislapsesta, niin eipä onnistu sekään.

Onko hän koskaan kieltäytynyt näistä etukäteen sovituista vierailuista? Vai onko lapsesi (siis yksi lapsi) aina tervetullut heille?
Onhan se nyt aivan erilaista katsoa kahden perään kuin neljän. Siksi siis veisin kaikki kolme sinne kerralla, mikäli nyt ei ole ihan sylivauvasta kyse.
Jos hän kerran kuvittelee että hänen erityislapsensa menee siinä sivussa teillä koko kesän (joka päivä) ma-su?

[QUOTE="vieras";23610981]Soitat perään, että tulee hakemaan lapsensa samantien takaisin, nyt ei sovi. Ja sanot, ettei jatkossa kannata tuoda ennalta sopimatta.[/QUOTE]

Tätäkin on välillä tehty, mutta suoraan sanottuna en jokaisella kerralla ole jaksanut. Olen vaan luovuttanut.

Joo, tiedän, että pitäisi olla johdonmukainen mutta mä olen oikeasti vaan muutenkin jo niin sippi, että tuntuu helpommalta vaan luovuttaa.

Onko hän koskaan kieltäytynyt näistä etukäteen sovituista vierailuista? Vai onko lapsesi (siis yksi lapsi) aina tervetullut heille?
Onhan se nyt aivan erilaista katsoa kahden perään kuin neljän. Siksi siis veisin kaikki kolme sinne kerralla, mikäli nyt ei ole ihan sylivauvasta kyse.
Jos hän kerran kuvittelee että hänen erityislapsensa menee siinä sivussa teillä koko kesän (joka päivä) ma-su?

On niistä välillä kieltäydytty, kun heillä onkin ollut joku muu lapsi leikkimässä.

Ei meillä ole sylivauvaikäisiä, nuorimmainenkin on jo melkein 4-vuotias. Meidän omissa lapsissakin on hyvin vilkkaita tapauksia, että hekin jo sinällään on aika vaativia.

Entä jos suoraan sanoisit että sinulla on hommia ihan omissa lapsissasi ja kodissasi, eli teillä ei ole mitään 24/7 auki olevaa lapsiparkkia. Että voit kyllä ottaa lapsen hoitoon silloin tällöin, kunhan asia on sovittu etukäteen. Sovittu siis meinaa todella yhdessä sovittua; kysytty ja siihen myönnytty, eikä mitään pelkkää ilmoitusta.

Voit sanoa että teillä on myös oman perheen kesken ollut menemisiä ja tekemisiä jotka on jouduttu hoitolapsen takia perumaan (vaikkei näin olisikaan). Ja/tai että sinulla on kotona kesken sellaisia hommia ettet pysty samalla vahtimaan vilkasta erityislasta ja siksi on iso riski että hänelle sattuu tai tapahtuu jotain ikävää jos hänet tuodaan hoitoon noin ilmoittamatta.

Älä viitsi. Sinä tahdot niin paljon miellyttää tätä perhettä, että et saa kieltäydyttyä, et osaa etkä halua. Turha täällä rätistä ja haaveilla marttyyrikruunusta jos on noin miellyttämisenhaluinen kynnysmatto.

[QUOTE="noh";23611144]Älä viitsi. Sinä tahdot niin paljon miellyttää tätä perhettä, että et saa kieltäydyttyä, et osaa etkä halua. Turha täällä rätistä ja haaveilla marttyyrikruunusta jos on noin miellyttämisenhaluinen kynnysmatto.[/QUOTE]

Ei oo kyse miellyttämisestä, eikä mua kiinnosta marttyyrinkruunu. Ja mitä miellyttämistä se oikein olisi, kun eivät he ainakaan mitenkään kiitollisia ole? Siinä mielessä kyllä ihan tietoisesti olen kieltäytymättä monesti siksi, että tiedän kuinka väsyttävää tuon lapsen hoitaminen on, ja vanhemmatkin varmasti tarvitsevat sen taukonsa siitä.

Eikä pointti tässä ollut muutenkaan se, että mitä minä sanon heille tai että kuinka usein kenenkin luona kyläillään, vaan se että on ihan käsittämätöntä että kukaan voi kuvitella, että tuosta vaan ilmoittamalla voi laittaa lapsensa toisille hoitoon moneksi viikoksi.

Ja minun pointtini on se, että he voivat luottaa kiltteyteesi eli miellyttämisenhaluusi eli kynnysmattouteesi niin paljon, että he voivat lykätä luoksesi lapsen kysymättä.

[QUOTE="noh";23611219]Ja minun pointtini on se, että he voivat luottaa kiltteyteesi eli miellyttämisenhaluusi eli kynnysmattouteesi niin paljon, että he voivat lykätä luoksesi lapsen kysymättä.[/QUOTE]

Ketä mä tässä yritän miellyttää? Korkeintaan itseäni.

Lapsi on kyllä monta kertaa tuotu meille iltapäivällä ovelle, ja sanottu että haetaan sitten 3 tunnin päästä kotiin, siis kysymättä että sopiiko meille vai ei. Tai lapsi on tullut meille itse, ja sitten äiti soittanut perään että tulen hakemaan sitten kahdeksalta. Jo se on ollut aika röyhkeää. Tai se, että on sovittu etukäteen että lapsi on meillä 18-19 ja sitten lapsi onkin tuotu jo klo 17 ja haettu vasta klo 20.

Mutta tämä jotenkin yllätti niin täysin.
Tässä taitaa nyt olla kyseessä erityisäiti eikä -lapsi.

Yhteistyössä