Meille sukulaiset tulee vaan makaamaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Täysin uupunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En osaa sanella ihmisille mitä pitää tehdä. Itse olen omatoiminen ja kun menen toisille kylään niin teen ruokaa, tiskaan, siivoan jne. Esim. anoppilassa ja äitini luona.

Koska anoppisi, äitisi ja muut sukulaisesi eivät osaa toimia teillä käydessään näin, lopeta sinäkin jatkossa omalta osaltasi heidän luona käydessäsi kaikki omatoimisuus ja heittäydy täysillä heidän passattavakseen.

Mä sanoisin et tulkaa vaan mut mä en voi tehdä mitään kotitöitä kun on toi selkä (tai mikä vaan) niin kipee et joudutte siivoon ja kokkaan itse. Tuskin sit tulisivat ;)

Oma mokanne! jos ei saa suuta auki, ja vaikka asuisi lentokentällä; niin jos ei saa sanottua että meille ei voi tulla. Piste! Niin ketäpä muuta syyttää, kun sitä peilistä näkyvää!

Siis kyllä meille saa tulla. Siitä ei ole kyse. Asuvat kaikki kuitenkin toisella puolella suomea ja onhan se mukava lapsillekin nähdä mummeja, vaaria ja muita sukulaisia, mutta luulisi olevan itsestään selvää, että esim. lapset ovat heidän se ensimmäinen prioriteetti kun täällä ovat. Touhuisivat edes niiden kanssa! Lapsetkin menee pitkin seiniä kun mummot vaan istuu sohvalla eikä tee mitään heidän kanssa. huomiota sitten aletaan hakea jollakin tyhmällä tavalla. Tai sitten alkavat keskenään tappelemaan :(

Minusta vieraillakin, koulutetuilla ihmisillä pitäisi olla joku tilannetaju. Kysyä miten voin olla avuksi tai leikkimällä7olemalla lasten kanssa joita ei joka viikko näe.

Tein ruoat ja syötiin. kaikki nousee vaan pöydästä ja kaikki astiat jätettiin taas minulle!!!! Mikä vitun piika minä olen. nyt alkaa siepata oikein todella. Haukkukaa vaan, että olen tossu. Ehkä sitten niin.

Meillä myös aivan samaa toimintaa miehen siskon perheeltä! Onneksi käyvät harvoin ja sekin tuntuu joskus olevan liikaa. Heillä todella villejä lapsia, kummallakin tulossa diagnoosi. Istuvat täällä sohvalla ja lapset rikkoo ja sotkee taloa! Joka ainoa kerta jotain menee rikki. MITÄÄN eivät tee. Todella ahdistavaa joka kerta kun tulevat kylään. Juurikin tuo takia pakko jaksaa heitä, että serkkujansa lapset näkisivät.

Älä tee.

Älä siivoa, älä kata, älä hae petivaatteita, älä pese pyykkejä.

Pakkohan sun on oppia a) käskemään muita b) rajaamaan omia tehtäviäsi. Noin teet pahaa vain itsellesi ja lapsillesi.

Itse olen ison uussuvun esiäitipuoli, ts. miehen lapset ja lapsenlapset kuten mieskin alkuun odottivat että kun ollaan meillä, minä juoksen lasten perässä, hauskutan niitä, teen ruoat ja siivoan jäljet.

Kun olen huono komentamaan, meillä on pelannut tämä en tee- systeemi. Osaan sitä minäkin istua perseelläni, vaikka minun kotona ollaankin. Se meni sitä kautta, että mies alkoi juosta muksujen perässä ja suojella omaisuutta ensin, mutta sitten hänkin pikkuhiljaa istua perseellään. Kyllä ne nuoret siitä sitten alkoivat tekemään.

Sama täällä :(
Serkun perhe tulee kesäisin meille viikoksi täyshoitoon katsomaan pääkaupungin nähtävyyksiä.
Viime vuonna sitten otettiin koko perhe yksi päivä lomaa heistä. Oli pojan jalkkisturnaus , hyvä tekosyy lähteä koko perheen voimin.
Lähdettiin aamulla ja siis oltiin sovittu että he saavat olla keskenään koko päivän.
Serkku ihmetteli kun pakattiin autoa että missä on heidän aamupala . Mä totesin että kaupassa. Lounasaikaan hän soitti että monelta olette tulossa heillä on jo nälkä . Illalla käytiin kotimatkalla Mäkkärissä ja taas sama kysymys kun palattiin;" koska on ruoka?"
He lähtivät seuraavana päivänä 2päivää ennenkuin mitä piti .
Yleensä näihin aikoihin ovat ilmoitelleet koska ovat tulossa katsotaan saadaanko vieraita tänä kesänä.

Minunkin anoppi harrastaa tätä, olemme täyshoitola :(
Kehuukin kun meille tulee että on niin mukava tulla kun saa levätä ja olla vain.
Olen koettanut heti alusta lähtien että voi meillä keittää itse kahvit tai tehdä jotain, vaan ei :(
Monet kerrat itkettänyt anoppia tahtomattani kun olen sanonnut että keitä itse kahvit.
Harmittaa, anoppi on kyllä muuten ihan mukava ihminen ja hyvin tomera mutta tuo kyläily :( se on kamalaa, vesilaskin pitää rouvalle viedä käteen jos nyt sattuu janottamaan :(
Jos et vie ja sanot että senkun haet itse keitiöstä vettä kraanasta alkaa pillittäminen kuinka olen julma :(
Anoppi on ilmoittanut että hän on tottunut kun kylään menee että voi mennä kädet sivuilla ja jos jotain tekee mieli isäntäväki sen toteuttaa niin ettei itse tarvitse nousta kuin vessaan tai nukkumaan.
Valitettavasti tämä vastavuoroisuus ei sitten toimi anoppilassa :(
Siellä joudut kirjaimellisesti tekemään kotitöitä :(
Anoppi kyllä osaa vaati mitä pitää tehdä hänellä mutta itse toimii silloinkin työnjohtajan roolissa :(
Tästä jos erehdyt sanomaan on kommentti että heidän puolella sukua on totuttu siihen että omat lapset (miniät ym) auttava heti eikä kyseenalaista.
En edes muista milloin viimeksi kävimme anoppilassa, mielummin minä näistä vaihtoehdoista otan sen että tulee meille kerta vuodessa ja passaan sitten sen vesilasinkin käteen.

Sama homma täälläkin. Jos meille tuli sukulaisia, niin ne olivat tääl kun lomalla ja odottivat kaiken valmiina eteensä. (jos siis olivat viikon tai useemman, päivän vierailut on eri asia) Hyvä et vaatteensa saivat ite päälleen. Kai se on heille jotain lomaan verrattava, kun kaupunkilaiset kerrostalossa asujat tulee maalle omakotitaloon. Ei onneks montaa kertaa tarvinu sanoo, että tää ei oo mikään täyden palvelun ilmanen lepokoti. Arvatkaa vaan, että alkoko vieraat tekeen jotain, vai loppuko vierailut. No loppu vierailut tottakai!

minulla myös samaa ongelmaa ennen. Nykyisin nostan astiat pöydälle, pyydän kattamaan. Pyydän ulkoilemaan lasten kanssa tms. Sanon siis suoraan missä ja miten voi auttaa. Jos itse olisin noin pitkään kylässä (en ole 1-2 yötä on sopiva vierailu), kysyisinmiten voin auttaa. Pyykkejä on helppo ripustaa vieraassakin paikassa, astiat kerätä, lapsille lukea tai pelata heidän kanssa, salaatti syntyy vieraassakin paikassa. Toki toisen reviiriä kunnioittaen. Itse esim. En toivo kovin paljon kaapeilleni mentävän tms. Vieraideni en odota lakanoita tai pyyhkeitä tuovan. Konehan ne pesee. Otan kyllä varmuudeksi itse kylään omat mukaan, vaan harvemmin yövyn kyläpaikoissa.

Yhteistyössä