Meinas tänään käydä ärsyttään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Matkustaja/asiakas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja TilkkuTyttö:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja TilkkuTyttö:
Alkuperäinen kirjoittaja l:
Alkuperäinen kirjoittaja emmy83:
Siis pitäköö teidän muutamien mielestä julkisilla paikoilla olla lapsille hiljaa?
Johan siinä meillä ainaskin lapsi hermostuisi jos olisin ihan kokonaan tuppisuuna kun ollaan ulkona!

No ei nyt tuppisuuna, mutta ei tarvitse kailottaa kuitenkaan. Tottakai saa keskustella, mutta miksi hitossa mammat tekevät siitä puhumisesta niin suuren numeron, liikkuva esitys, johon muutkin joutuvat tahtomattaan mukaan. Käytöstavat mielessä pitäen saa puhua.

En ole koskaan tainnut törmätä vastaaviin mammoihin "jotka tekevät puhumisesta niin suuren numeron". En Suomessa. Suomi on koko maa kuin suuri huopatossutehdas.

Mitkä käytöstavat mielessä pitää olla kun puhuu? Kiroileeko nämä mammat härskisti lapsillensa, osoittelevat ympärillä olevia ihmisiä ja hirnuvat niille avoimesti, vai mitä? :xmas:

Se äänen volyymi kohdilleen, kiitos. Jännä homma, että kovaan äänen kännykkään puhuvia ihmisiä ja kovaäänisiä teinejä saa paheksua ja heistä saa häiriintyä, mutta kovaäänisiä äitejä ja lapsia ei. Miksi näin?

Itseasiassa mua ei häiritse kännykkään kälättäjät eikä muutkaan kovaääniset ihmiset, oli ne sitten äitejä tai ei. Kuten mainitsin, Suomi on mielestäni kuin suuri huopatossutehdas.

Tämä olikin tarkoitettu lähinnä niille, joita häiritsee kaikki muut, paitsi äidit ja lapset, vaikka molemmat ryhmät puhuisivat yhtä kovaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Maira:
Alkuperäinen kirjoittaja kerros ny:
No enemmän mua vaivaa kovaan ääneen kännykkään kälättäjät ja känniset teinit kun äidit lapsineen..mut ongelmansa kullakin..

Niin. Eli jos mammojen kälätys häiritsee, niin se ei saisi häiritä, koska vain aikuisten ihmisten kälätyksestä saisi häiriintyä? Ja tässä ketjussa puhuttiin nyt nimenomaan mamman kälätyksestä. Se ärsyttää minua,mutta myös kännykkään kälättäjät, mutta siitä ei puhuttu nyt.

Miksi äidit lapsineen eivät saisi häiritä yhtä paljon kuin kännykkään huutajat?

No ihan sillä että äiti joka puhuu lapselleen on normaalia, musta ei ole kovin normaalia tai ihanaa kuunnella kun joku kailottaa kännykkään edellisen illan sekoiluista ja panopuuhista kuten usein kuulee...

Ihan yhtä ärsyttävää kuunnella kailotusta, oli sitten kyseessä kännykkään huutaja tai äiti lapsineen. Äidin kailotus ei ole yhtään normaalimpaa kuin teinin kailotus.

Entäs jos teini kailottaa vieressä istuvalle kaverilleen, eikö sekin ole ihan normaalia eikä siten saa ärsyttää?

Alkuperäinen kirjoittaja jaa-a:
No ihan sillä että äiti joka puhuu lapselleen on normaalia, musta ei ole kovin normaalia tai ihanaa kuunnella kun joku kailottaa kännykkään edellisen illan sekoiluista ja panopuuhista kuten usein kuulee...

Ihan yhtä ärsyttävää kuunnella kailotusta, oli sitten kyseessä kännykkään huutaja tai äiti lapsineen. Äidin kailotus ei ole yhtään normaalimpaa kuin teinin kailotus.

Entäs jos teini kailottaa vieressä istuvalle kaverilleen, eikö sekin ole ihan normaalia eikä siten saa ärsyttää?

Se on ihan normaalia, eikä mua ainakaan häiritse, niin kauan mua ei hetkauta muitten tekemiset tai puhumiset kun pysytään hyvän maun rajojen sisäpuolella..

Ap sais kyllä varmaan lopettaa sekä bussilla kulkemisen että kaupassa käymisen jos noin ärsyttää...
Mua ei ainakaan kiinnosta hittojakaan kanssamatkustajien mielipiteen, jos tilanne on se että lapsi on pidettävä hereillä kotiin asti tai muuten koko päivä menee ihan persielleen!

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Ap sais kyllä varmaan lopettaa sekä bussilla kulkemisen että kaupassa käymisen jos noin ärsyttää...
Mua ei ainakaan kiinnosta hittojakaan kanssamatkustajien mielipiteen, jos tilanne on se että lapsi on pidettävä hereillä kotiin asti tai muuten koko päivä menee ihan persielleen!

Niin, ja kaikki saisivat lopettaa kaikenlaisen toiminnan. Muilla ei ole oikeutta ärsyyntyä mistään, mikä ei ärsytä mua itseäni ja vielä vähemmän siitä, mitä minä teen. Muut voivat painua kuuseen. Koska mua ei kiinnosta niinqu!

Niin, kyse oli alun pitäen siitä, että ko. äiti jankkasi samaa asiaa koko matkan ja kovaan ääneen jankkasikin.

Kyllä maailmaan ääntä mahtuu, ja pitää mahtua, ja saa todellakin mahtua. Täällä ei kenenkään tarvi tulppa suussa olla. Mulleko tuo on nyt aivan sama mitä joku kännikala tai teini tai kännykkään puhuja pälpättää vaikka sitten isompaankin ääneen. Ei hetkauta millään tavalla. Ne jutut kuitenkin etenee jotenkin. Tuollainen jankkaus taas puolestaan on kuin kiinalaista kidutusta. Vesi tippuu otsalle tip tip tip tip tip tip tip tip tip tip tip tip tip tip tip tip tip tip tip tip tip tip tip tip tip...... Mä olen asiakaspalvelussa töissä ja nään kaiken kirjavaa ja kuuloista porukkaa päivän alusta loppuun saakka. Mä nautin työstäni ja asiakkaitten kanssa kommunikoinnista. Eli en ole pipo tiukalla kulkeva elämäntapa valittaja / uusavuton niin kuin joku tuolla selvitti. Korkeakoulu tutkinto löytyy ja lisäksi useampi muukin tutkinto. Kokin paperitkin löytyy, että kyllä ne potut tulee keitettyä.

Ei siis kyse ole siitä etteikö lapselle saisi puhua, saa ja pitää, millä hitolla lapsi muuten tästä elämästä mitään oppii / ymmärtää. Nyt oli kyse koko bussilastillista porukkaa ärsyttäneestä jankkauksesta. Heti joku kysyy että mistä se sinä mitään tiedät ketä mikäkin ärsyttää, ja tuohon sanon että ko. äidille kommentoitiin asiasta ja loput matkustajat sitten muuten mulkoili että lopeta nyt viimeinkin, mutta ei, ei lopettanut

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Olishan tuo voinut sen lapsen paria pysäkkiä aiemmin herättää. Kyllähän hän olisi herännyt, ei sentään missään koomassa ollut. Pitikö sitä jänkätä 4-5 kilometrin matka alusta hamaan loppuun

Mun lapset eivät todellakaan olisi heränneet.
(eivätkä aina heränneetkään, sitten oli tosi kivaa kantaa nukkuvaa lasta ja kasseja ja ties mitä muuta)

Alkuperäinen kirjoittaja Christina Death:
Mä pahoittelen jo valmiiks. Me mennään tänään kauppaan ja ipana saa pikkukärryt. Mä en anna äntäillä niden kärryjen kans ku päätön kana niin joudun sit pitämään esitystä yllä kun ohjeistan mihin mennään ja muistuttelen et miten niiden kärryjen kans kuljetaan.

Kiitos ja anteeksi

Joo, sama täällä. Iso anteeksipyyntö kaikille. Tuntuu, että nykyään pitää pyytää anteeksi jo siitä, että ylipäätään on lapsia, koska ne lapset tuntuu olevan pelkästään, vain ja ainoastaan tiellä joidenkin ihmisten mielestä. Ja anteeksi myös siitä, että olen pitänyt lastani samaan tapaan bussissa hereillä (en tosin kailota, toivottavasti ainakaan) , koska päiväunet kotona olis silloin menneet mynkään.

Oletteko muuten huomanneet miten vähän ihmiset ylipäätään puhuvat lapsilleen? Esim. kaupoissa, busseissa, jopa leikkikentällä. Ostoskärryissä istuva lapsi osoittelee äidilleen kaikkia jänniä asioita ja yrittää kiinnittää äidin huomion, mutta äiti vaan murahtelee ja keräilee ostoksia. Mun mielestä se on surullista. Ehkä heillä on vilkas lapsi ja haluaisivat edes kaupassakäynnin ajan ajatella muuta kuin lapsen loputonta kalkatusta, mutta pistää silti joskus silmään.

Tulipa vaan mieleen tästä ketjusta, sivuhuomautus.

Alkuperäinen kirjoittaja eräs:
Mä pahoittelen jo valmiiks. Me mennään tänään kauppaan ja ipana saa pikkukärryt. Mä en anna äntäillä niden kärryjen kans ku päätön kana niin joudun sit pitämään esitystä yllä kun ohjeistan mihin mennään ja muistuttelen et miten niiden kärryjen kans kuljetaan.

Kiitos ja anteeksi

Joo, sama täällä. Iso anteeksipyyntö kaikille. Tuntuu, että nykyään pitää pyytää anteeksi jo siitä, että ylipäätään on lapsia, koska ne lapset tuntuu olevan pelkästään, vain ja ainoastaan tiellä joidenkin ihmisten mielestä. Ja anteeksi myös siitä, että olen pitänyt lastani samaan tapaan bussissa hereillä (en tosin kailota, toivottavasti ainakaan) , koska päiväunet kotona olis silloin menneet mynkään.

Oletteko muuten huomanneet miten vähän ihmiset ylipäätään puhuvat lapsilleen? Esim. kaupoissa, busseissa, jopa leikkikentällä. Ostoskärryissä istuva lapsi osoittelee äidilleen kaikkia jänniä asioita ja yrittää kiinnittää äidin huomion, mutta äiti vaan murahtelee ja keräilee ostoksia. Mun mielestä se on surullista. Ehkä heillä on vilkas lapsi ja haluaisivat edes kaupassakäynnin ajan ajatella muuta kuin lapsen loputonta kalkatusta, mutta pistää silti joskus silmään.

Luitko kenties tuon edellisen kirjoitukseni? Juurihan siinä sanoin, että saa ja pitää puhua lapsen kanssa mutta tietyn tyyppisessä jankutuksessa ei kyllä oteta muita huomioon kanssaeläjiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Matkustaja/asiakas:
Nousin bussiin kiireisen työpäivän jälkeen. Joku nuori äiti oli kolmen lapsensa kanssa samaisessa bussissa. Pienin (vauvaikäinen) oli tuplarattaiden toisella puolen ja hieman vanhempi istui vieressä. Kolmas (n. 3v.) istui äidin vieressä penkillä. Vanhinta lasta nukutti ja silmät meinasivat pienellä lupsahtaa kiinni.

Ja äiti.. voi äiti - hän jaksoi koko useamman kilometrin matkan jankata lapselleen - Eemeli ei saa nukahtaa, aukaise silmät, älä nyt nukahda kun ollaan kohta perillä, Eemeli, pysy nyt hereillä Eemeli, älä nukahda, jäätkö sinä tänne istumaan kun äiti ja muut lapset lähtee, Eemeli älä nyt nukahda, avaa silmät ihan kohta jäädään pois muutaman pysäkin päästä, aukaise Eemeli silmät, jäätkö mielummin tänne nukkumaan kuin tulet meidän mukaan, Eemeli, aukaise silmät, kahden pysäkin jälkeen jäädään pois, Eemeli kohta saat painaa nappia, nyt silmät auki, ei saa nukahtaa, Eemeli, yksi pysäkki enää, Eemeli paina nyt nappia, nyt reippaasti, ei saa nukahtaa, jne. jne. Jossain välissä vauvakin sitten alkoi itkeä.

Tuntui ettei se jänkkäys lopu ikinä. Mitä se äiti oikein ajatteli..? Kuvitteliko se että sillä hokemisella lapsen väsy hellittää ja kanssamatkustajien mielet kirkastuu. Tuntui niin huomion hakuiselta, että katsokaa nyt kun superäiti matkustaa kolmen lapsen kanssa ja homma on hallinnassa. omg

Menin bussista päästyäni kauppaan ja siellä kassajonossa ei voinut välttyä keskustelulta jonka kävivät isä ja tytär (n.3-4v.) mukana oli myös tytön veli sanotaan nyt nimeksi Pentti kun en oikeaa tiedä.

Islaa tule nyt, missä sinä olet, isä ja Pentti menee nyt kassalle, Islaa, tule jo. Sieltä se Isla sitten tupsahti hyllyjen välistä ja hamusi tietysti jotain karkkia, johon isä sitten.. Isla ei nyt oteta karkkia ja Islaahan harmitti ja itkuthan siinä piti sitten vääntää ja isosti pitikin. Isla ei nyt oteta karkkia vaikka kuinka haluaisit, Isla lopeta nyt, ei tuo itku auta mitään, Isla, Isla, Isla, Isla.

Hyvät ihmiset, minä en ymmärrä että tosissaanko jotkut isät ja äidit ajattelee, että sillä hetkellä kun mukelolla tekee mieli karkkia ja ollaan karkkihyllyn kohdalla niin lapsi kuuntelee jotain jänkkäystä. Tajuan että lapselle sanotaan kerran, että karkkipäivä on lauantaina ja sitä ennen ei namuja tipu, turha itkeä. Siinäpähän sitten itkee. Sen itkun kyllä kestää kuunnella mutta lisäksi sitä jänkkäystä ei ole enää ulkopuolisen kiva kuunnella. Ei sillä bussin Eemelilläkään se väsymys kadonnut jäkätyksellä mihinkään, muut matkustajat vain ärsyyntyivät.

Kiitos ja anteeksi.

selvästikään sulla ei ainakaan ole omia lapsia

Alkuperäinen kirjoittaja emmy83:
Siis pitäköö teidän muutamien mielestä julkisilla paikoilla olla lapsille hiljaa?
Johan siinä meillä ainaskin lapsi hermostuisi jos olisin ihan kokonaan tuppisuuna kun ollaan ulkona!

ei hiljaa, mutta ihan hiljainen ääni ja kerran sanoa asioista. ei julkisilla paikalla sepusteta 100 kertaa samaa asiaa omalle kullannupulle että virossakin kuullaan asia.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Itse kyllä puhun ja selitän lapselle mitä tehdään jne, häiritsi se sitten sinua tai ei, minua ei kiinnosta. Pieni lapsi tarvitsee huomiota, ja on kiinnostunut ympäristöstään sekä haluaa tietää mitä tapahtuu jne..

Minusta tämä juttu menee niin, että ajatellaan ensin että mitä jos kaikki puhuisivat samalla volyymillä tässä linja-autossa /kaupan kassalla jne.

jos siitä tajutaan, että jos kaikki puhuisivat samalla tavalla kuin minä lapselleni, tässä jonossa/linja-autossa/pysäkillä olisi sietämätöntä olla, jos kaikki käyttäytyisivät kuten minä, niin silloin normaali fiksu ihminen pitää turpansa kiinni tai pienemmällä eikä esitä mitän vuoden äitiä koska jos kaikki tekisivät niin, olisi erittäin kurjaa olla kaikilla.

ihan normaalia käytöksen alkeita. joita lapsen pitäisi osata koulussa ja päiväkodissa. ymmärtää, että jos minä pidän helvetinmmoista ääntä koko ajan, se on muilta pois. toisillakin voi olla asiaa, ja heidän on vaikea saada kuuluville ääntäään jos muutama törkyturpa pitää koko ajan ääntä itsesttän.

Kiitos ja anteeksi

just tällaiset pitäisi poistaa paikalta. lapselle sanotaan kerran ja jos ei muista niin ulos kaupasta. ei mitään esityksiä kiitos.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja eräs:

Kiitos ja anteeksi

Luitko kenties tuon edellisen kirjoitukseni? Juurihan siinä sanoin, että saa ja pitää puhua lapsen kanssa mutta tietyn tyyppisessä jankutuksessa ei kyllä oteta muita huomioon kanssaeläjiä.

Luin, ja luitko sie sen, että mainitsin tuon olevan vain sivuhuomautus?

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Minusta tämä juttu menee niin, että ajatellaan ensin että mitä jos kaikki puhuisivat samalla volyymillä tässä linja-autossa /kaupan kassalla jne.

jos siitä tajutaan, että jos kaikki puhuisivat samalla tavalla kuin minä lapselleni, tässä jonossa/linja-autossa/pysäkillä olisi sietämätöntä olla, jos kaikki käyttäytyisivät kuten minä, niin silloin normaali fiksu ihminen pitää turpansa kiinni tai pienemmällä eikä esitä mitän vuoden äitiä koska jos kaikki tekisivät niin, olisi erittäin kurjaa olla kaikilla.

ihan normaalia käytöksen alkeita. joita lapsen pitäisi osata koulussa ja päiväkodissa. ymmärtää, että jos minä pidän helvetinmmoista ääntä koko ajan, se on muilta pois. toisillakin voi olla asiaa, ja heidän on vaikea saada kuuluville ääntäään jos muutama törkyturpa pitää koko ajan ääntä itsesttän.
Siis vain ja ainoastaan Suomessa ihmistä voi haitata se, jos joku PUHUU bussissa.
Tuskin tuokaan äiti kurkku suorana karjui.

mä olin jänkyttänyt ihan samanlailla bussissa. ikävämpi se on nukkuva lapsi saada hereille kuin pitää väsy lapsi hereillä. en olisi kokenut tuota tilannetta kuten sinä. multa olisi empatiat herunu.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:

Kiitos ja anteeksi

just tällaiset pitäisi poistaa paikalta. lapselle sanotaan kerran ja jos ei muista niin ulos kaupasta. ei mitään esityksiä kiitos.

Riippuu varmaan siitä, minkä ikäinen lapsi on. 2-3v:n muisti ei ole kovin pitkä varsinkaan jos ei ole kovin montaa kertaa pikkukärryjä lykännyt, 4-5v saattaa hyvinkin muistaa että mitenkäs tässä pitikään käyttäytyä.

Kyllä, mä aion muistuttaa 2,5v lastani asiasta niin monta kertaa kuin on tarvis, ilman, että tarkoituksenani on vetää mitään superäitishow'ta. Ja äänentasokin pysyy ihan puhevaiheella. Niin kauan kuin homma pysyy hanskassa ja mitään mahd vaarallisempaa ei tapahdu (esim. muksu lähtisi ajelemaan päin hyllyjä) niin homma hoituu näin. Jos muistuttaisin lastani asiasta vain kerran, niin me ei päästäisi kauppareissua ollenkaan loppuun.

Yhteistyössä