MELANOOMA

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KYRSÄ
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

KYRSÄ

Aktiivinen jäsen
15.09.2006
2 382
0
36
Onko mulla ihosyöpä?? :o

Melanoomaa voi epäillä jos keholta löytyy kookas, yli 10 mm kokoinen värillinen luomi. Huolestuttavia merkkejä ovat mm värin muutos, kirjavuus, koon kasvu, reunan epätasaisuus, kutina sekä punainen rengas luomen ympärillä. Väreistä etenkin sininen, punainen ja musta voivat viitata melanoomaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Mie:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Toi näyttää "mummoluomelta".. äh en muista sen tavallista nimeä.

Maksaläiskä.

Jos huolettaa, niin käy lääkärille näyttämässä.

Minusta tuo ei näytä veeralliselle.

Onko maksaläiskät kohollaan? Tämä on ehkä 1mm kohollaan muusta ihosta...

Alkuperäinen kirjoittaja KYRSÄ:

Maksaläiskä.

Veerallista, heh! :)

Ei maksaläiskät ole koholla, eikä tuo edes näytä maksaläiskälle, vaan paremminkin ihottumalle tai muutoin vaarattomalle luomelle.

Onko tuo ihan uusi, milloin huomasit sen? Onko kutinaa tai muita tuntemuksia läikän kohdalla? Onko tummempaa kohtaa tai lähteekö läiskästä häntää (oli epäselvä kuva)?

Itse huolestun kanssa jokaikisestä luomesta ja oireesta ja oon turhaan (?) ravannut niiden takia lääkäreillä.

Älä siel murehdi, minusta tuo ei näytä melanoomalta. Paapallani on ihosyöpä ollut jo vuosia ja hänen luomet on erilaisia, ei selkeärajaisia ja tummia.

Osaatko sanoa, että onko paapallasi muita oireita tai oliko alussa? ja missä näkyi ensimmäiset luomet?
Koitan tässä saada itselleni mielenrauhaa. Olin jo nukkumaan menossa eikä siitä tullut mitään kun mietin vaan tätä ja EREHDYIN mennä lääkärisivuille ja nyt olen varma, et mul syöpä!
:o

Isäni kuoli melanoomaan ja luomi, josta syöpä alkoi, oli tumma ja täysin erilainen, mitä sulla. Uusimmassa valituissa paloissa on juttua ihosyövistä sekä kuvia luomista, joista pitäisi olla huolissaan. yksikään kuva ei ole samanlainen tai samansävyinen/-värinen kuin sulla, joten oiskohan se maksaläiskä. Tottakai käy lääkärillä, jos asia huolettaa, mutta älä nyt vielä itke. Halit!

Maksaläiskä.

Veerallista, heh! :)

Ei maksaläiskät ole koholla, eikä tuo edes näytä maksaläiskälle, vaan paremminkin ihottumalle tai muutoin vaarattomalle luomelle.

Onko tuo ihan uusi, milloin huomasit sen? Onko kutinaa tai muita tuntemuksia läikän kohdalla? Onko tummempaa kohtaa tai lähteekö läiskästä häntää (oli epäselvä kuva)?

Itse huolestun kanssa jokaikisestä luomesta ja oireesta ja oon turhaan (?) ravannut niiden takia lääkäreillä.

painoitko kuvaa isommaksi? Se näkyy siinä kuvassa yhtä epäselvästi kun mun kädessä. Ei näy "häntää". Huomasinb sen jotain 3 viikkoa sitten ja on mielestäni isontunut. Ei ole oireillut muuten kun nyt vasta muka alkoi sattumaan ranteeseen. ei kutia eikä tunnu ihottumalle...

Älä siel murehdi, minusta tuo ei näytä melanoomalta. Paapallani on ihosyöpä ollut jo vuosia ja hänen luomet on erilaisia, ei selkeärajaisia ja tummia.

Osaatko sanoa, että onko paapallasi muita oireita tai oliko alussa? ja missä näkyi ensimmäiset luomet?
Koitan tässä saada itselleni mielenrauhaa. Olin jo nukkumaan menossa eikä siitä tullut mitään kun mietin vaan tätä ja EREHDYIN mennä lääkärisivuille ja nyt olen varma, et mul syöpä!
:o

No ei hällä ollut muita oireita kuin kova kutina, luomien verisyys ja sitten luomet muuttui sellaisiksi isoiksi ja hyvin epäämääräisen muotoisiksi. Paapalla on ollut melanoomat käsivarsissa ja ne on kaikki poistettu. Mutta jos toi luomi huolettaa niin sen saa helposti poistettua mm. jäädyttämällä.

Niin ja siis olen helposti palavaa tyyppiä ja palankin aina sen kerran joka kesä vaikka kuinka koitan ottaa iisisti. En käy solariumeissa enkä vartavasten ota aurinkoa. Punapigmenttiä löytyy kyllä. Ja ikää vasta 24v...

Mullakin aina sattuu siihen ruumiinosaan, jossa milloinkin kuvittelen syövän olevan :P

Kuule, nämä tällaiset pelot on monellekin arkipäivää ja kaukana realistisesta. Monelle ahdistus ja masennus tekee sitä ja toiset taas on toisia herkempiä.

Jos luomi vielä vaivaa, käy näyttämässä lääkärille.

Tonnista vetoja, että kyseessä on normaali luomi! Niitähän syntyy uusia läpi ihmiselämän :)

Mullakin aina sattuu siihen ruumiinosaan, jossa milloinkin kuvittelen syövän olevan :P

Kuule, nämä tällaiset pelot on monellekin arkipäivää ja kaukana realistisesta. Monelle ahdistus ja masennus tekee sitä ja toiset taas on toisia herkempiä.

Tonnista vetoja, että kyseessä on normaali luomi! Niitähän syntyy uusia läpi ihmiselämän :)

Varsinkin raskausaikana niitä tulee kun sieniä sateella, ainakin mulle. sanoinkin, et jos meille joskus vielä neljäs tulee niin olen yksi iso luomi :o

KIITOS kaikille vastauksista, nyt koitan paremmalla onnella mennä maaten

Varsinkin raskausaikana niitä tulee kun sieniä sateella, ainakin mulle. sanoinkin, et jos meille joskus vielä neljäs tulee niin olen yksi iso luomi :o

Sittenhän meitä on kaksi isoa luomea! ;)

Hyvää yötä. :)

Sittenhän meitä on kaksi isoa luomea! ;)

Hyvää yötä. :)
ÖITÄ!

Mä olen syöpäpanikoinut täällä viime viikon mittaan ja voin kuitenkin helposti sanoa sulle, että toi ei ole melanoomaa. Se on luultavasti rasvaluomi eli vanhuusiänsyylä eli vanhuusiänluomi. Kuullostaa ällöltä, mutta nimestään huolimatta multa on tollanen poistettu jo ala-asteella ja kaks muuta sen jälkeen ja lisää on ja lisää tulee. Ne on vaarattomia.

No niin... Valituissa paloissa oli vielä seuraavaa: VARO-sääntö melanooman seuraamiseen
V = väri on epätasainen
A = alueen halkaisija on yli 6 mm
R = reuna on epäsäännöllinen
O = osat ovat epäsymmetriset (siis esim. pitkulaisssa luomessa toinen pää on tummempi, toinen vaaleampi)
Mutta huom! Näissä esimerkeissä kaikki luomet olivat tummia/mustia.
Artikkelissa ei missään vaiheessa tuotu esille, että sairaus (ei myöskään muukaan ihosyöpä - oka- tai tyvisolusyöpä) olisi lähtenyt liikkeelle vaaleasta kohdasta.
Isälläni ensioire oli veren tuleminen luomesta (= tavallaan luomi repesi pestessä, ei siis hangatessa tms) sekä luomen kasvaminen, epäsymmetrinen oli ja melkein musta.
Toivottavasti tästä oli apua. :)

Yhteistyössä