Melatoniinista kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Ostin tossa vähän aikaa sitten kaupan luontaistuotehyllystä melatoniinia, 1mg. Miehelle, kun sillä nukahtaminen kyllä on helppoa, mutta herää sit aamuyöstä eikä saa enää unta. Myyjältä kun kysyin, neuvoi ottamaan yhden ennen nukkumaanmenoa ja kun herää aamuyöstä, vielä toinen kielen alle sulamaan.
No, mies on ottanu nyt neljänä iltana ja sanoo, ettei oo ikinä nukkunu niin huonosti...mä ite kokeilin yhtenä yönä kun oli iltavuorossa aamuvuoroon meno (eli lyhyt yö ja perinteisesti huonosti nukun silloin), no tosiaan nukuin vieläkin huonommin!!
Mistä johtuu???

Eikö se pitäisi ottaa jo pari tuntia ennen nukkumaanmenoa ja toinen nukkumaanmennessä? Joku on joskus puhunut, että vaikutus tulee viiveellä. Jos ottaa aamuyöllä, niin väsymys iskee aamulla. Silloin varmasti tuntuu, että on nukkunut huonosti. Omaa kokemusta minulla ei ole. Olen käyttänyt aikoinaan nukahtamislääkkeitä.

Mulla se ei auttanut, päin vastoin, lisäsi mm. pissahädäntunnetta, jolloin minun piti nousta yölläkin vessaan, mikä ei todellakaan ole mulle tavallista.

Eihän ne kaupan melatoniinit hirveästi auta, kannattaa pyytää lääkäriltä 3 mg vahvuisia.
Ja se otetaan ennen nukkumaanmenoa, ei missään nimessä keskellä yötä!
45-60 min menee että alkaa vaikuttaa, ainakin itselläni..
Tosin sitähän sanotaan etteivät auta, jos ei ole melatoniinituotannosta pulaa.
Minulla ovat suunnaton apu, 4 vuotta olen käyttänyt.

Melatoniini on täysin turha lisä suurimmalle osalle ihmisistä. Keho kyllä syntetisoi sitä kun tarpeen. Tutustukaa ennemmin suprakiasmaattisen tumakkeen toimintaan. Lukemalla tämän artikkelin voinette saada "ahaa" elämyksiä.

Yleisesti ottaen aamuyöstä heräily liittyy stressiin. Tuolloin mm. munuaisten tuottamat stressihormonit ovat tapissa. Mikäli tila jatkuu pitkään, seuraa (glukortikoidien kuten kortisoli) ylituotannosta vahinkoja neuroendokriinisiin reseptoreihin, mahdollisesti myös ohjelmoiden masennusgeenejä aktiiviseksi. Eli stressi -> masennus on patologia, jota kannattaa ihan aikuisten oikeasti välttää.

Meillä lääkäri suositteli miehelle melatoniinia mutta läheisten kokemuksesta ei auta.. Osti sitten muiden suosituksesta Melissa Drean-nimistä juttua, "Levollista unta ja rentoutusta" lupaa. Sisältää mm sitruunamelissaa, kamomillaa, b-vitamiineja ja magnesiumia. Vielä kokeilematta mutta muutaman ovat kehuneet. :)

Meillä lääkäri suositteli miehelle melatoniinia mutta läheisten kokemuksesta ei auta.. Osti sitten muiden suosituksesta Melissa Drean-nimistä juttua, "Levollista unta ja rentoutusta" lupaa. Sisältää mm sitruunamelissaa, kamomillaa, b-vitamiineja ja magnesiumia. Vielä kokeilematta mutta muutaman ovat kehuneet. :)

Toiset saa parhaat unet ottamalla reilun magnesiumlisän. Esimerkiksi Diasporalia (jotkin magnesiumvalmisteet voivat tuhoutua vatsahapoissa, mutta Diasporal yleensä toimii). Sopiva annostus löytyy siten, että jos illalla ottaa vaikka 3x annoksen ja aamulla on vatsa löysä, vähennetään määrä 2x annokseen.

melatoniini ei ole oikea valmiste aamuyön heräilyyn. Melatoniini auttaa joitakin ihmisiä nukahtamaan. Esim. vanhemmiten melatoniinin eritys vähenee ja silloin melatoniini lisästä saattaa olla apua.

OK.....no sillä myyjällä oli muutenkin vähän kyseenalaisia ohjeita (esim d-vitamiinia lapsille 200mikrogr./vrk.).
Masennusta miehellä ei kyllä oo, stressiä työasioista kyllä ja kyllähän ne edesauttaa aamuyön heräilyä.
Mut ei tuo malatoniini kyllä tunnu auttavan...

Yhteistyössä