Melenterveyspuoli; jos henkilö ei voi kulkea julkisilla liikennevälineillä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Jos henkilö ei voi kulkea julkisilla psyykkisistä syistä niin laittaako lääkäri sairaslomaa/työkyvyttömyyttä? Siis ei voi kulkea ollenkaan millään julkisilla. On muutenkin pääasiassa neljän seinän sisällä ja karttaa ihmisiä. Täysin estynyt sosiaalisista suhteista, mutta onnellinen näin ja ongelma vain ettei pysty kohtaamaan ulkopuolisia ihmisiä ja ei voi millään mennä julkisiin liikennevälineisiin. Lääkkeitä kokeiltu aiemmin, mutta niistä ei apua tässä(taustalla voimakasta vainoa henkilön ulkonäköön liittyen, provosoinut ulkonäöllään mm. pahoinpitelyihin tekemättä itse mitään) ja nyt lääkkeettä.

Voi olla, että luen vasta huomenna mitä olette vastanneet -jos olette vastanneet.

Miksei mene omalla autolla töihin?
Toki voi kirjoittaa sairaslomaa jos ulkona liikkuminen on mahdotonta, mutta ei kovin pitkää aikaa ja jotta sairasloma menisi läpi pidemmällä aikavälillä täytyy oaoittaa kelaan että sairautta yritetään hoitaa lääkityksen ja kenties terapian turvin.

[QUOTE="Vieras";29153331]Miksei mene omalla autolla töihin?
Toki voi kirjoittaa sairaslomaa jos ulkona liikkuminen on mahdotonta, mutta ei kovin pitkää aikaa ja jotta sairasloma menisi läpi pidemmällä aikavälillä täytyy oaoittaa kelaan että sairautta yritetään hoitaa lääkityksen ja kenties terapian turvin.[/QUOTE]

On kyllä ajokortti, mutta ei ole ajanut autolla yli kymmeneen vuoteen kun suunnitteli itsaria autolla silloin yli kymmenen vuotta sitten. Ei pysty ajamaan autolla ja sai aikoinaan paniikkikohtauksia kun yritti ajaa. Taustalla on muutenkin paniikkihäiriötä ja voimakasta sosiaalisten tilanteiden pelkoa. Voi olla kotona poistumatta kotoa yli kuukaudenkin ja poistuu siis vain pakkomenoihin esim. lääkäri jos muu ei auta tautiin kuukausiin. Ei asu yksin joten tämä toinen hoitaa kaikki kauppa-asioinnit yms. menot, koska ei pysty itse käymään julkisissa tiloissa. Huonompi tässä on, että hänellä on lapsia, jotka kyllä hoitaa kotona ihan hyvin, mutta ei itse poistu koskaan lasten kanssa kotoa pelkotilojensa vuoksi. Mies hoitaa nämäkin.

Ei tuohon voi vastata, että joko tai. Lääkäri katsoo kokeeko sairausloman tarpeelliseksi mutta pelko julkisista liikennevälineistä tai niillä liikkumisesta, on ainakin yleisesti katsoen vain lievä mt-häiriö, etenkin kelan lääkärin mukaan, joten veikkaan hylkyä sairauspäivärahan suhteen.

Itse laittaisin diagnoosiksi estyneen personaallisuushäiriön, koska kuulostaa enemmän siltä kuin vain sos.fobialta.

Eihän tuo tosiaan työkuntoiselta kuulosta, kannattanee mennä sinne lääkäriin. Mutta sitten jos kovasti itse haluaa töihin, niin olisko matka pyörällä kujettavan mittainen?

[QUOTE="hmm";29155601]Eihän tuo tosiaan työkuntoiselta kuulosta, kannattanee mennä sinne lääkäriin. Mutta sitten jos kovasti itse haluaa töihin, niin olisko matka pyörällä kujettavan mittainen?[/QUOTE]

Asuu maaseudulla ja matka kaupunkiin noin 30km ja lähimpiin kyliinkin noin 10km, mutta nekin ilman pyöräteitä. Mietin siis miten ihmeessä voi mennä töihin kun ei voi poistua kotoa. Aikoo ilmoittautua työttömäksi kun tulee ajankohtaiseksi ja ei halua lääkärille kun pelkää juuri tuota, että lapset viedään vähintään ja joutuu itkekin ehkä suljetulle osastolle. On ollut aiemmin masennusta yms., mutta nämä helpottaneet kun ei ole tarvinnut kohdata ihmisiä ja saanut olla vain itsekseen. On synnynnäisesti erikoisennäköinen joten tästä syystä kuulee ivailuja ulkonäöstään jatkuvasti ja se tehnyt tuota mistä nyt kärsii.

Yhteistyössä