melkein 6v raivarit ja väkivaltaisuus, puuttuuko neuvola jos kysyy?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti08
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti08

Vieras
Puuttuisiko ne tuon n.6v käytökseen ja siihen miksi hän on tuollainen?

Kiusaa ja käyttää fyysistäkin tappelua pikkusisarukseen (n. 2v) ja äitiä ja isää ei usko ja sitten kun ei usko yritetään laittaa jäähylly tai kantaa sisälle ulkoa niin hakkaa ja potkii.

Samoin käyttää väkivaltaa vaan sen takia et sille sanoo et nyt pitäis ruveta siivoamaan tai antaa sisaruksenkin käyttää samoja leluja.

Ei anna sisaruksen leikkiä edes omilla leiluillaan vaikka molemmille on myös omia leluja ym.

Huutaa ja raivoo kun pieni apina naama punaisena ja irvostyksella. Sylkee ym.

Kohta kestänyt jo vuoden tätä. Luulin että se menisi ohi mutta pahenee kuukausi kuukaudelta.

Meillä 4v6kk aivan samanlainen. NEuvolassa sitten on ku herranenkeli. Ei kuulema ole epänormaalia. itse olen aivan poikki tuon pojan kanssa, ei usko enää mitään. 150kertaa saa samasta asiasta jankata, kiusaa koiria, potkii, huutaa, kiljuu, karjuu, komentelee jne..EI jaksas enää yhtään.

Ollaan tehty yhdessä kaikenlaista (lomailtu etelässä, uitu ym).
Jos leikkivät yhdessä niin isompi määrää kaiken mitä pienempi saa tehdä ja sitten jos ei tee niin isompi pakottaa (fyysisesti) tai huutamalla et tee noin eikä noin.

Pienempikin oppinut tyhmiä tapoja isommalta ja sanoja/käytöstä. :(

Meillä kans 6v poika joka käyttäytyy noin. On muitakin ongelmia..niistä tuossa aikaisemminkin jo kirjottelin. Olen puhunut jo monta vuotta neuvolassa että kaikki ei ole ok mutta mitään kantaa ei mihinkään ole otettu. Nyt kun eskariopettaja huolestui niin sitten vasta kuunnellaan. Meillä poika siis syntynyt alle kilon painoisena keskosena. Pelkäänkin nyt autismia tai jotain..

Meillä samanlaista raivoa, mutta ei kohdistu niinkään väkivaltaisena käytöksenä toisia kohtaan vaan vastoinkäymistilanteissa poika toistuvasti sanoo esim: "parempi olisi kun kuolis pois, voi kun ois rynnäkkökivääri niin apuisin itseni, parempi ois olla kuollut kun elää, voi kun syttyisi tulipalo ja en ehtisi pois täältä jne. Eskaripalaverissa kyseenalaisin tällaista käytöstä, mutta kuulema normaalia tuonikäisellä lapsella.

Alkuperäinen kirjoittaja Tuulis:
Meillä 4v6kk aivan samanlainen. NEuvolassa sitten on ku herranenkeli. Ei kuulema ole epänormaalia. itse olen aivan poikki tuon pojan kanssa, ei usko enää mitään. 150kertaa saa samasta asiasta jankata, kiusaa koiria, potkii, huutaa, kiljuu, karjuu, komentelee jne..EI jaksas enää yhtään.

:(
Tuttua. Onneks meillä menee tuo isompi eskariin syksyllä mutta voi olla vielä pitkä kesä sen kanssa kotona.

Meillä on tollasia kaksi kappaletta. 4 ja 6 vuotiaat. Siis raivarit on ihan kamalia. Mutta sitten taas hetken päästä ovat kun enkeleitä. Neuvolassa ovat aina olleet reippaita ja ns esimerkkilapsia. Mutta odotas kun päästään kotiin. Isompi on harrastanut ehkä vuoden ajan linja-autoraivareita. Pienempi taas syyllistyy sisarusten kiusaamiseen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Kannattaa kysyä neuvolasta.

Miten lapsi käyttäytyy kerhossa tai hoidossa?

Asutaan kaukana noista ja ilman autoa.

Eli melkein 6 v lapsi ei pääse mihinkään missä olisi ikätovereiden seuraa ja ohjattua toimintaa...?

Mahtaakohan olla turhautunut ja tylsistynyt :|

Tuttua. Onneks meillä menee tuo isompi eskariin syksyllä mutta voi olla vielä pitkä kesä sen kanssa kotona.

No minäkin oon äitiyslomalla ja pojan ja vauvan kanssa kaiket päivät keskenään.:/ Alkaa jo konstit loppua kun ei jäähypenkista, lelujen takavarikoimisesta, telkkari/Tietokonekiellosta ole mitään hyötyä. Muistaa sen puol minuuttia.
Tuntuu että koko ajan mennään vaan pahemmaksi ja nyt alkanut tutuissa kyläpaikoissakin käyttäytyä samoin kun kotona.:/

Alkuperäinen kirjoittaja NetanJahu:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
Kasvatus- ja Perheneuvolasta saa paremmin apua käytöksen ongelmiin. Ota sinne yhteyttä!

Perheneuvolasta ei meillä ainakaan pojalle ollut mitään hyötyä! Käy nyt psykologilla.

Pääseekö sinne ilman neuvolan lähetettä??

Pääsee kumpaankin, sekä perheneuvolaan että psykologille. Itse soitin suoraan niihin ja varasin ajan.

Meillä myös tuo tuttua. Ainoa mikä on oikeasti auttanut on valitettavasti ensin täydellinen hermojen menettäminen ja karjuminen (naama punaisena), joo huono homma mut näin on käynyt. Sitten rauhoituttua rauhallinen keskustelu, anteeksipyynnöin ja asian selvittäminen. Myös myöhemmin asiaan palaaminen tyyliin "muistathan että kohta on taas semmoinen tilanne mistä puhuttiin, osaahan xxxxxx olla hienosti" ja pusit päälle.

Näillä keinoin meillä saatu homma noin vuodessa hanskaan ja raivareita tulee enää aika harvoin ja yleensä mammaa silloin muksitaan(kun siihen kuitenkin eniten luotetaan). Summa Summarum: hellästi mutta tiukat ja selvät rajat sekä sanktiot huonosta käytöksestä.

Kannattaa soittaa neuvolaan ja sanoa suoraan, että et jaksa enää ja mielestäsi käytös ylittää normaalin uhman rajat. Pyydä käyntiä neuvolalääkärille, jolle sanot, että asiaa on tutkittava ja apua saatava. Vaatimalla saa tarvitsemansa palvelut, muuten ei. Kasvatus- ja perheneuvola teille oikea paikka. Asia kannattaa todella hoitaa nyt, ennen eskarin ja koulun alkua, eli olepa mahdollisimman pian yhteydessä neuvolaan. Ja muista painottaa omiakin tuntemuksiasi asiassa, heidän on kuunneltava äitiä, joka sen lapsen kanssa päivät on!

Meillä 5v ei lyö eikä potki, mutta muuten on alkanut olemaan todella ärsyttävä muita kohtaan. Tulee oikeastaan toimeen vaan siskonsa kanssa ja päiväkotikavereiden, mutta muiden kanssa ei. Ärsyttää, temppuilee, inttää vastaan, väittelee jne jne... En tiedä kuuluuko ikään, mutta kyllä on hermot koetuksella. Jos tuo tuosta vielä pahenee niin hulluksihan sitä tulee.

Meillä kyllä liittyy selvästi turhautumiseen nämä temppuilut. Koko ajan pitäisi olla toimintaa ja jotain aktiviteettia eli askartelua jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Meillä 5v ei lyö eikä potki, mutta muuten on alkanut olemaan todella ärsyttävä muita kohtaan. Tulee oikeastaan toimeen vaan siskonsa kanssa ja päiväkotikavereiden, mutta muiden kanssa ei. Ärsyttää, temppuilee, inttää vastaan, väittelee jne jne... En tiedä kuuluuko ikään, mutta kyllä on hermot koetuksella. Jos tuo tuosta vielä pahenee niin hulluksihan sitä tulee.

Kun esikoinen oli 5 v, niin lto sanoi vanhempainillassa että "5-vuotiaat ovat usein todella ärsyttäviä ja se kuuluu ikään".

Kuului monen monta helpotuksen huokausta :D eli kai se yleistä on. Oma tyttö oli myös sangen rasittava siinä iässä. Ei lyönyt, ei potkinut, mutta ki-ti-si ja va-lit-ti koko ajan.

Yhteistyössä