Meneekö ekaluokkainen itsenäisesti kouluun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten on
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miten on

Vieras
Tulipa vain mieleeni, että miten on nykyään. Vieläkö löytyy ekaluokkalaisia, jotka osaavat herätä, hoitaa aamutoimensa ja mennä kouluun ihan yksin, jos vanhemmat ovat lähteneet jo aikaisemmin töihin?

Itse muistaakseni lähdin alkuun pappani avustuksella kouluun, mutta pian selvisin jo itsekseni. Omat lapseni ovat vielä päiväkoti-ikäisiä, mutta mietityttää, mitä sitten, kun koulu alkaa. Pitäisikö ottaa osittaista hoitovapaata, pyytää mummoja apuun (asuvat kaukana) vai luottaako siihen, että lapsi selviää yksin?

Alkuperäinen kirjoittaja miten on:
Tulipa vain mieleeni, että miten on nykyään. Vieläkö löytyy ekaluokkalaisia, jotka osaavat herätä, hoitaa aamutoimensa ja mennä kouluun ihan yksin, jos vanhemmat ovat lähteneet jo aikaisemmin töihin?

Itse muistaakseni lähdin alkuun pappani avustuksella kouluun, mutta pian selvisin jo itsekseni. Omat lapseni ovat vielä päiväkoti-ikäisiä, mutta mietityttää, mitä sitten, kun koulu alkaa. Pitäisikö ottaa osittaista hoitovapaata, pyytää mummoja apuun (asuvat kaukana) vai luottaako siihen, että lapsi selviää yksin?

No tietysti jos on pieninkään mahdollisuus että joku aikuinen olisi lapsen kanssa aamuisin olisi paras!

No mun tyttö menee kaverin kanssa yhtä matkaa ja jos kaveri ei tuu niin sit käyn saattamassa (ton 500m matkan :D), mutta tyttö on muutenkin tosi arka liikkumaan kodin ulkopuolella ilman aikuista. Iltapäiväkerhosta haetaan.

Oon nyt yrittänyt alkaa puhumaan et kyllä nää pitää alkaa harjoittelemaan nää matkat itse kun äiti ei aina (ens syksynä ei enää onnistu) pysty olemaan kotona kun lähdet.

Meillä ei lapsi selviytyisi mitenkään itsenäisesti kouluun. Hän ei ensinnäkään herää herätyskelloon/puhelimeen, eikä hällä ole niin mitään ajantajua. Lisäksi hän haaveilee kaiket aamut.

Eli mun olisi ihan ehdottomasti hankittava hälle paikka ap-kerhosta jos en itse kykenisi kotona olemaan.

Toisaalta ehkä hällä saattaisi olla jonkinmoisen edellytykset itsenäiseen toimintaan jos häntä oltaisiin siihen valmisteltu riittävän pitkään. Mutta koska meillä on ollut tiedossa se, että olen kotona kun likka aloittaa koulun, ei mitään valmisteluja ole koskaan tehty.

Tyttö ei ole koskaan ollut edes yksin kotona yli 15 min aikaa, sillä ei ole tarvinnut.

Alkuperäinen kirjoittaja miten on:

Minä tein näin myös aikoinani. Ikää oli 7v ja koulutaksi haki pihalta tosin. Kakkosella pitikin sitten jo kävellä 1,5km.

Miehen ekaluokkalainen tyttö lähtee monesti äitinsä luota yksin kouluun. Hyvin onnistuu. Meillä ollessaan ei ole vielä ollut tarvetta, mutta varmasti onnistuisi. Yksin jos lähtee, niin pitää kyllä soittaa milloin on aika lähteä kävelemään koululle.

Mä olin ensimmäisen 6kk kotona kun esikoinen aloitti koulun. Tosi hienosti osasi sitten itsekseen lähteä, vaikka onkin ns. erityislapsi. Aina kyllä ollut tosi reipas ja itsenäinen, ja osasi kulkea kodin ulkopuolella jo ennen kouluun lähtöä. Tosin pari kertaa kävi niin että taksi ei ollutkaan tullut hakemaan, mutta onneksi naapuri huomasi ja soitti mulle töihin. Nykyään (on jo 3lk) lähtee paljon paremmin itsekseen, jos joku on kotona niin kitisee ja vetkuttelee, pari kertaa myöhästynytkin bussista.

Koulun alettua oli mummo viikon hoitamassa pojan kouluun aamuisin, tai lähinnä katsomassa perästä, että opetellut asiat sujuu tarpeeksi reippaasti. Sitten sain itse tehdä viikon pelkkiä iltavuoroja, ja ihan hienosti sujui. Pian jouduin jäämään saikulle ja olen ollut kotona ja aikamoista haaveilua on pojan aamutoimet, koko ajan saa muistuttaa ajan kulusta. Näyttää siltä, että hyvin on selvinnyt kouluun itsekseen, mutta kun on äiti kotona, luottaa siihen, että äiti hoitaa. Koulumatkaa on vajaat 200 metriä, siitäkin puolet omaa pihatietä, joten koulumatkan kulkee itse.

Oma ekaluokkalaiseni selviää aamusta itsenäisesti, alku syksyn oli niin että minä herätin noin klo 7 tai viimeistään kun lähdin töihin noin 7.30 (jos menee yhdeksään). Sitten oli kello soittamassa kun oli aika lähteä kouluun. Joulun jälkeen ei ole enää kumpaakaan tarvittu. Tosin olen edelleen aamuisin vähintään tohon puoli kasiin kotona joten saan varmistettua että on herännyt.
Aamupalan laitan minä valmiiksi tai sitten laittaa itse, joskus myös isompi sisarus tekee molemmille.

Meillä ekaluokkalainen saattaa lähteä itsekseen kouluun kympin aamuna (tai taksia odottamaan siis tienpäähän), mutta vain sen verran itsenäisesti että pukee pihavaatteet, lyö valot pois ja oven lukkoon, aamupala sun muu on hoidettu mun valvonnassani aiemmin.

Isommat selvisivät keskenään kun olin jo töissä. Kuopuksen ollessa ekalla ja yksin heräsi ja söi aamupalan ennen lähtöäni ja itse läksi kouluun ja otuli myös koulun jälkeen kotiin, pari tuntia yksin kun tulin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Siiri:
Meillä menee eskarilainenki jo yksin koulumatkan. Mä laitan valmiiksi ja kävelee itse 400metrin matkan kouluun.

Onko tämä jossakin päin sallittua? Olen luullut, että eskarit pitää saattaa ja hakea.

On sallittua. Olemme asian tarkistaneet opettajalta ja opettaja ylemmältä taholta.

Meillä on koulumatkaa n. 1,5 kilometriä ja ajattelin kyllä anoa ekaluokaksi osittaista hoitovapaata nimenomaan niin, että olisin aamusta kotona. Ensin kuljettais matkaa yhdessä ja sitten kun aamut alkaa sujua, vaihtaisin työaikaa niin, että päivä lyhenisikin sieltä lopusta. Mulla on sen verran reilu esimies, että uskoisin sen onnistuvan :) .

Alkusyksystä meni aamulla päiväkotiin ja sieltä käveli kouluun. Aika pian kuitenkin selviytyi itse. Jonkun kerran soitin aamulla että nyt pitää lähteä kouluun. Sitten unohdin soittaa mutta poikapa oli kuitenkin osannut lähteä jo itse.
Nuorempi menee nyt syksyllä ekalla ja hän saa kyllä luvan selviytyä ilman päiväkotijärjestelyjä. Onhan se onneksi veli auttamassa.

Yhteistyössä