Meneekö turvaistuin rikki ojaan ajossa...

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyseliä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyseliä

Vieras
Pari vuotta sitten tormäsin lumipenkkaan autolla noin 60km/h vauhdissa. Lapsia ei ollut kyydissä, mutta turvaistuin oli takapenkillä kiinnitettynä. Silloin ei tullut mieleenkään, että istuin olisi vaurioitunut tms, mutta nyt aloin miettiä, että saattoiko tuo kärsiä siinä, kun pehmustestyroksi oli irronnut sisäpuolella, kun kanaita pesin. Ne nyt oli ollutkin vain liimattuina ja onhan ne voinut kahden lapsen käytössä irrota, kun siinä hytkyneet ja hyppineet ja riuhtoneet itteään irtokin välillä jos on kyllästyttänyt. Mietin vaan että uskaltaako enää käyttää istuinta.

Voi kun olisi silloin tajunnut asian ja kysynyt vakuutusyhtiöstä, mutta ei vaan tajunnu...
 
Me ajettiin tuossa jokunen aika sitten ojaan, vauhtia oli noin 30 km/h ja turvaistuin oli kiinnitettynä autoon, mutta siinä ei istunut lasta.

Vakuutusyhtiölle tehtiin moisesta ilmoitus ja siinä mainittiin myös istuin, mutta kun saatiin päätös, ei istuimesta ollut sanaakaan. Soitettiin vakuutusyhtiöön ja kysyttiin tuota istuinasiaa ja he sanoivat, että jos istuimessa olisi ollut painoa, eli lapsi, olisi istuin saattanut vaurioittua. Mutta tyhjillään ollessa näin ei ole voinut käydä.

Me siis ajoimme ojaan toinen etukulma edellä, eikä ojaanajo ollut mitenkää paha, eli ei henkilövahinkoja tms. Vain auton etuosa vähän kärsi.
 
Mun perään ajettiin kaupunkinopeudessa ja tyhjät istuimet takapenkillä. Silmämääräisesti niitä tutkittiin ja päädyttiin käyttämään samoja edelleen. Tosin törmäys oli niin kevyt että mulla ei edes niska nytkähtänyt. Isommassa rysäyksessä olisi vaihdettu vaikka omalla kustannuksella.
 
Yleensä kai suositellaan, että istuin uusitaan kolarin jälkeen. Istuimen rakenteisiin kun voi kolarissa tulla niin pieniä vaurioita, ettei niitä paljaalla silmällä näe, mutta mahdollisessa seuraavassa kolarissa istuin ei sitten enää kestäkään.
Me ajettiin kolari joku vuosi sitten ja vakuutusyhtiö korvasi auton lisäksi myös 2 kpl lastenistuimia vaikka ne istuimet päällisin puolin näytti olevan kunnossa.
 
Mies ajoi hirvikolari ja turvaistuinoli autossa onneksi ei lapsi mukana mutta kyll vakuutusyhtiö korvas sen moneen tappelun jälkeen koska käyttöohjeessa sanotaan että ainaa onnettomuuden jälken pitäis aihtaa istuin koska et tiedä kuinka rasittava se onnetomuus on ollut.
 
Hmm... Pitää kysellä vakuutusyhtiöltä mitä ovat mieltä. Korvauksia tuskin enää saa kun aikaa on jo kulunut. Itse sain auton sivuluisuun ja vauhtikin ehti hiljentyä ennen törmäystä, mutta kyllä konepellin alle tuli vikaa ja piti käyttää korjaamossa ja vakuutusyhtiö korvasi sen.

Mutta jospa se ei ole vaurioitunut kun ei tosiaan ollut painoa ja istuin oli kiinni autossa. Miten se nyt tyhjillään vaurioituu kun ei pääse liikkumaan edes. Olen aina tarkka että joka kerta kiristän vöitä joilla istuin on kiinni, joten hyvin se aina kiinni on ollut. Eri asia jos se irrallaan olisi ollut ja lentänyt lattialle niin olisi varmaan mennyt rikki, mutta eihän autossa saakaan pitää irrallaan mitään painavaa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja kyseliä;23467844:
Hmm... Pitää kysellä vakuutusyhtiöltä mitä ovat mieltä. Korvauksia tuskin enää saa kun aikaa on jo kulunut. Itse sain auton sivuluisuun ja vauhtikin ehti hiljentyä ennen törmäystä, mutta kyllä konepellin alle tuli vikaa ja piti käyttää korjaamossa ja vakuutusyhtiö korvasi sen.

Mutta jospa se ei ole vaurioitunut kun ei tosiaan ollut painoa ja istuin oli kiinni autossa. Miten se nyt tyhjillään vaurioituu kun ei pääse liikkumaan edes. Olen aina tarkka että joka kerta kiristän vöitä joilla istuin on kiinni, joten hyvin se aina kiinni on ollut. Eri asia jos se irrallaan olisi ollut ja lentänyt lattialle niin olisi varmaan mennyt rikki, mutta eihän autossa saakaan pitää irrallaan mitään painavaa...

ok, mutta ne alakiinitysvyöt kun on kiinni istuimessa ja autossa sekä turvavyö jos istuin liikkunut pikkasenkin onnettomuudessa niin muovissa voi olla hiusmurtumia
 

Yhteistyössä