Menetetty peli vai kannattaako vielä yrittää? *parisuhde rakennusajan jälkeen*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja avuton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

avuton

Vieras
Rakennusaika oli meille todella rankka -kuten käsittääkseni monelle muullekin parille.
Ollaan oltu melkein 10v yhdessä, yhteisiä lapsia ei ole, mulla lapsi entisestä liitosta, mutta on jo iso.

Me ollaan aina oltu "omantien kulkijoita" vaikka parisuhteessa ollaankin oltu, kummallakin laajat kaveripiirit ja on menty paljon omissa seuroissa ja toisinaan sit yhdessäkin. Kumpikaan ei ole oikein koskaan viihtynyt kotona.

Nyt kun 5vuoden rakennuspaska on ohi, mies on aivan muuttunut ja rehellisyyden nimissä niin olen minäkin.

Mies ei puhu mulle enää asioita, mä esim.soitin sille la yksistä juhlista mihin meidät molemmat oli kutsuttu et ehtiikö se töiltään tulemaan kun juhlapari kysyi, niin mies tiuskas et "sä ahdistat mua noilla kyselyilläs!"

Puhuu mulle todella rumasti, ei selvästi ajattele mua enää missään asioissa tai päätöksissään. Mä olen myös monesti vieressä istunut kun mies soittaa puhelimensa läpi jos tarvii kyytiä (esim.laivalle lähtiessään kerran), mutta multa ei kysy et heittäisinkö. Sit kun sanon, et mikset mua kysyny? "No mä nyt ajattelin ettet heittäs kuitenkaan!!" Enkä rehellisesti ymmärrä miksi olettaa niin.

Mä olen tän itse suunnitellun ja rakennetun talon myötä oppinut olemaan kotona, tykkään käydä illalla saunassa ja rentoutua sohvalla katsellen telkkaria tai lukien kirjaa, mies ei viihdy kotona enää sitäkään vähää kun ennen.

En edes muista koska se olisi ollut kotona, keksii tikusta asiaa et pääsee pois täältä ja ollessaan kotona on jotenkin ahdistunut ja levoton.
Ja toista naista ei ole, sen tiedän, sitä korttia on tähän ihan turha vetää.

Mies käy täällä käytännössä nukkumassa. Mun tekemät ruuat kyllä kelpaa ja muut siivouspalvelut, mutta mun seura ei.

Olen ehdottanu vaikka mitä tekemistä, mut mikään ei koskaan käy -mun kanssa.

Oon ihan toivoton, en saa tota puhumaan mitenkään, se on heti puolustuskannalla ja karvat pystyssä. Seksielämä on kuihtunut kasaan jo aikaa sitten mun lukemattomista yrityksistä huolimatta. Ja vaikken yrittäiskään.

Mä en roiku miehessä ja vingu sen seuraa koko ajan, mulla on ns.omakin elämä, ystäviä, lapsi, harrastus, mutta kai sitä vois olettaa et se oma elämänkumppani edes kerta viikkoon vaikka tulis saunaan mun kanssa. Mut ei.
(Saatan sanoa, et meen nyt saunaan, tuutko mukaan? Mies sanoo "joo kohta" ja jää notkuun koneelle tai muka katsoon jotain tvstä. Sit kun mä oon tunnin saunonu yksin, niin mies muka yllättyneenä: "ai sä tulit jo pois, no haittaako jos soitan `pekan`mun seuraks löylyyn?")

Kuitenkaan ei halua erota, rakastaa mua kuulema, mut ei osaa itsekään sanoa mikä vaivaa. Siinä kaikki mitä oon saanu siitä irti tiristettyä.

Mitä helvettiä mä teen?!

Kertokaa kokemuksianne rakentamisen jälkeisestä ajasta, onko tää joku miehen "babyblues" rakentamisen jälkeen? Mistä mä tiedän koska luovutan? En haluais luovuttaa, meillä on ollut niin mahtava suhde. En vaan keksi enää mitään "elvytysyrityksiä" kun mitkään halit ja juttelut ja riidat ja kotityölakot ja pihvit ja oluet ja hieronnat ei auta yhtään.

[QUOTE="eee";26133324]Lähtiskö se parisuhdeterapiaan?[/QUOTE]

Kai se vois lähteä, mutta mitä mä olen googletellut niin en ole löytänyt yhtään mitään mihin ottaa yhteyttä.
En halua ottaa yhteyttä seurakuntaan kun siellä niin paljon sukulaisia töissä, liian likeltä liippaa et menisin niille puhumaan.
Tää on pieni paikkakunta ja haluaisin jonnekin muualle, mutta en ole löytänyt MITÄÄN... :(

Miehet on usein tuollaisia, vähän yksinkertaisia jotenkin. Olen sen monesti huomannut ja en ole ainoa, joka on tätä mieltä. Nille kaikki on aina hiton vaikeaa , ovat sulkeutuneita, eivät kestä tätä elämää kovin hyvin. Pitää saada relata ja blaa blaa....sorry , en osaa auttaa...itseenikin ärsyttää nyt..

Mä ymmärrän sun miestä siinä mielessä, että raksaaminen on yhtä helvettiä. Varsinkin jos mies on itse talon vääntänyt, niin nyt on takki tyhjä.

Oletko auttanut paljon rakentamisessa? Jos et, niin saattaa miestä ärsyttää kun luulee sun päässeen helpolla ja hänen raataneen. Varsinkin jos teidän projekti kesti 5 vuotta, siinä ehtii kaikenlaisia fiiliksiä tulla. Mä olin aina ihan jontka otsassa kun harvoin jouduin yksin päivän rakentamaan miehen ollessa töissä, saati sitten jos se olisi kestänyt 5 vuotta.

Miten olisi joku avioparileiri jossa saisitte vähän tuntumaa toistenne ajatuksiin? Kyllä se rakentamisaika vaatii myös toipumisaikaa. Meillä meni melkein 2 vuotta ennenkuin oltiin normaalitilanteessa rakentamisen jälkeen.

Mä ymmärrän sun miestä siinä mielessä, että raksaaminen on yhtä helvettiä. Varsinkin jos mies on itse talon vääntänyt, niin nyt on takki tyhjä.

Oletko auttanut paljon rakentamisessa? Jos et, niin saattaa miestä ärsyttää kun luulee sun päässeen helpolla ja hänen raataneen. Varsinkin jos teidän projekti kesti 5 vuotta, siinä ehtii kaikenlaisia fiiliksiä tulla. Mä olin aina ihan jontka otsassa kun harvoin jouduin yksin päivän rakentamaan miehen ollessa töissä, saati sitten jos se olisi kestänyt 5 vuotta.

Mä olisin halunnut talopaketin, mies halus rakentaa pitkästä tavarasta. Tästä aiheesta väännettiin melkein vuosi ja annoin periksi.
Mies oli silloin päivätyössä + illat ja viikonloput raksalla.
Mä olin päivätyössä, opiskelin, hoidin kodin ja olin kaiken liikenevän ajan raksalla. Mun lapsi oli silloin pienempi (luonnollisesti :D) joten kotiuduin arkisin raksalta n.klo20 lapsen iltatoimille ja tein sen jälkeen kotityöt.
Mun mies on ehdottomasti tehnyt enemmän ja meillä oli tarkoituksella ns.löysä aikataulu.

Miehen yksi parhaista ystävistä toimi meidän rakennusmestarina (vai mikä se titteli on... *nolo*) ja jossain kohtaa huomasin, että he alkoivat keskenään tehdä ratkaisuita multa kysymättä. Sen jälkeen vähensin yönistani vielä loputkin mahdolliset rippeet, että olisin vielä enemmän raksalla ettei miehelle tule se olo et hän yksin rakentaa joten myös yksin päättää.

Mun opiskelut kesti vajaan 3v ja lapsikin luonnollisesti kasvoi sinä aikana ja pystyin olemaan paljon enemmän auttamassa.

Eli en maannut vaan kotona kaivamassa napaani kun toinen raatoi päivin öin itseään näännyksiin..

JA olen hänelle USEIN sanonut miten ylpeä olen hänestä ja tästä talosta jne.

Mä ymmärrän et on takki tyhjä, mut mä en ymmärrä miksi mun pitää siitä nyt kärsiä ja miten voin asiaa helpottaa...

Jos tilanne on siinä jamassa että puhuminen on hankalaa ilman että toisella on heti karvat pystyssä, niin kirjoita meili tai kirje. Kerro mitä itse ajattelet ja tunnet sekä miltä miehen käytös tuntuu. Ja sen, että tilanne ei tuollaisenakaan voi jatkua. Olette kuitenkin saaneet noin paljon jo aikaan yhdessä, joten olisi sääli että se olisi sitten siinä vaikka olisikin vienyt ajan ja voimat toiselta tai molemmilta. Joskus miehet (ja naisetkin sen puoleen) eivät vaan itsekään ihan tajua mikä on vialla, jolloin sitä on vaikea sanoa toisellekaan. Tuntuu vaan pahalta ja se toinen osapuoli siinä vieressä kelpaa syyksi vaikka olisikin aiemmin kuvatusti vaan "tyhjä olo" kun elämässä ei enää menekään joka hetki siihen rakentamiseen..

Ainahan niille rakkaille kiuketellaan ja paha mieli puretaan, vähän kuin lapset alkaa käyttäytyä huonosti kun alkavat luottaa hoitajaansa..

Ehkä siihen auttaa vain aika?

Miten ihmeessä teillä rakentaminen on kestäny viis vuotta???? Meillä on pieniä lapsia ja samassa ajassa rakennetaan jo toista taloa.... oletteko yleensä hitaita ja aikaansaamattomia.. olisko se vikana myös parisuhteessa..?

[QUOTE="vieras";26133657]Miten ihmeessä teillä rakentaminen on kestäny viis vuotta???? Meillä on pieniä lapsia ja samassa ajassa rakennetaan jo toista taloa.... oletteko yleensä hitaita ja aikaansaamattomia.. olisko se vikana myös parisuhteessa..?[/QUOTE]

Niin että sit on hidas ja aikaansaamaton kun ei tee niinkun te? Okei.
Me tehtiin se ratkaisu ihan tietoisesti et ei pidetä kiirettä.

Meillä myös parisuhde kuoli rakentamisen aikana ja kuolleena on pysynyt senkin jälkeen. Rakentaminen kesti 2,5v ja vielä on piha täysin laittamatta joten edessä on helvetillinen kesä. Pahinta tässä on se että talo laina ja kaikki on vain miehen nimissä. Eli vituttaa auttaa kun ei siitä jää mitään käteen jos ero tulee. ja mies on tietty myrtsinä jos en auta.

Voihan se olla että olette nyt jo kulkeneet eri teitä niin pitkään ettei paluuta ole.
Viisi vuotta on todella pitkä aika ja jos siinä on parisuhdetta pidetty vähän tauolla ja toisen huomiointi jäänyt minimiin, niin onhan se pirun vaikeaa yrittää jatkaa siitä mihin jäätiin ennen rakentamista.

Ehkä loma kahdestaan auttaisi?
Olisi pakko jutella ja ehkä huomaisitte taas niitä syitä miksi sen toisen kanssa joskus oli niin kiva hengailla.
Totuus on että se helposti unohtuu ja vaikea sitä fiilistä palauttaa arjen keskellä.

Meillä tuo meni ohitse ajan kanssa. Toivottavasti teilläkin. Miehellä on ollut vaativaa, hän on todennäköisesti ihan itse kasannut itselleen paineita ja menee pidempään, ennen kuin hän huomaa, ettei kukaan pyydäkään häneltä enempää, kuin hänellä on annettavaa.

Jos ap kirjoitat miehellesi kirjeen, laita siihen myös lista niistä asioista, joita arvostat ja joista pidät miehessäsi. Mä olen joskus myös kirjoittanut semmoisia ja olen yrittänyt painottaa niitä hyviä asioita. Asia menee paremmin perille sokerin kuin etikan joukossa.

Joskus on pitänyt kirjoittaa useampikin versio ennen kuin on syntynyt semmoinen, jonka voi toiselle antaa, ekat versiot ovat olleet itselle purkautumistapa ja sen verran kiukkuisia, että niillä olisi saanut asiat vain isompaan solmuun.

Yhteistyössä