Meni täysin hermot sosiaalitoimiston virkailijaan... ei ne vaan ymmärrä! Millä tässä nyt eletään...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en jaksa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos minä olisin sossussa käsitellyt teidän tapaustanne, niin olisin neuvonut ottamaan sitä lainaa pankista, teillä on niin suuret tulot, että joustoluoton maksaminen muutamassa kuukaudessa pois olisi onnistunut aivan hyvin, varsinkin tuossa tilanteessa, että saatte ensi kuussa kaikki rästissä olevat palkat, visan voi hakea väliaikaiseen tarpeeseen, maksaa laskun heti kokonaan pois ja vaikka laittaa kaapin perällä pahanpäivän varalle. Mun mielestä on todella väärin, että nariset sorrosta sossun toimesta teitä kohtaan, kun kerran itse pystyisit järjestämään toimeentulonne, aina ei ole kysymys siitä omasta halusta ottaa lainaa, joskus vaan on sellainen tilanne, että omat varat ei riitä ja on pakko ottaa laina, jonka teidän tuloillanne saa maksettua pois heti ensi kuussa.

Mä vähän kunämmeksun tätä ennakoimisen kiihkoilua täällä. Ihan kaikkeen pitäisi varautua ja kaikki pitäisi ennakoida kuolemaa myöden, mutta sitten on ämmät huuli pyöreänä kun syntyy toinen lapsi ja väsyttää ja masentaa ja valivalivali. Sitten pitää laittaa se esikoinen hoitoon, kun ei muuten jaksa vauvaa, kun sitähän te vitun vatipää himosikiävät vauvakuumeilevat niiskuneidit ette osaa ennakoida, että kahdessa tai jopa enemmässä lapsessa on enemmän työtä kuin yhdessä. Ja siitä paskasta minä joudun veroja maksamaan.

Sinähän se tiedät miten homma menee. Onnittelus siitä!

Auto on pakko olla miehen työn takia. Entinen hajosi, ostimme uuden säästöillä kun ei huvita ottaa lainaa. Miksi ottaa jos ei ole pakko. On se lainakin maksettava. Emmekä autoa ostaessamme tienneet, että yhtäkkiä itsestä riippumattomasta syystä ei tulekaan rahaa niin kuin pitäisi.

Ehkä teillä olisi ollut varaa lyhentää lainaa vaikka se lopulta tulisi jonkin verran kalliimmaksi. Normaalit ihmiset joilla on vielä luottotiedot olemassa, rahoittaa itse elämisensä ja tarvittaessa ottavat lainaa. Ei ole tarkoitus että kustaan kaikki hilut autoon kun halvemmallakin räppänällä pääsee ja sossu muka maksais sen elintason ylläpidon. Fiksut ei tuhlaa kaikkea bufferia vaikka hankkisivatkin jotain, mitäs teet kun pesukone hajoaa, tai jos tämä teidän uusi pirssi vaatiikin uuden moottorin jo ensi kuussa?

[QUOTE="huoh";28844959]Luojan kiitos sossut sentään vähän laskee eikä suorastaan jakele rikkaille paskapäille rahoja kun on eletty yli varojen...[/QUOTE]

No niinpä!

Minä en yleensä ole mikään kokoomuslainen tai muu vastaavan oloinen ihminen. Mutta kyllä hiljalleen on sen huomannut, että välillä tuntuu, että työssäkäyvä, omat rahansa hankkiva ihminen, on kuin joku rikollinen tässä maassa. Ap:n perhekin lienee maksanut veroeuroillaan aika monien ihmisten tukia ja nyt he eivät sitten itse saisi edes ajatella toimeentulotuen hakemista, palstan mukaan siis.

Tietäisitpä, mitä tukia yrittäjä saa tiukan paikan tullen. Ei mitään. Joko lopetat yrityksen tai kituutat, jollet saa mistään apua. Ei niin minkäänlaisia "oikeuksia" yrittäjillä tässä mielessä.

• Tykkää
Reactions: Akaatti
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta heitänpä oman kommenttini kehiin.

Kaikki täällä dissaa ap:ta aivan kun hän olisi kuukaudesta ja vuodesta toiseen tt-tuen räikeä väärin- ja hyväksikäyttäjä.
Tässä oli kumminkin kyse YHDESTÄ kuukaudesta. AP kertoi, että normaali tilanteessä vanhempien yhteenlasketut tulot ovat n.4000 e/kk. Eiköhän tuosta summasta ole maksettu jo sen verran veroa, että voi kerran elämässään turvautua tt-tukeen.

Varsinkin, kun taloudellinen ahdinko tuli täysin puskista ja heistä riippumattomista syistä. Tottakai he ostivat uuden auton, kun vanha meni rikki, koska he olettivat, että palkka maksetaan kokonaan palkkapäivänä.

• Tykkää
Reactions: Akaatti
Toimeentulotuen tarkoitus olisi olla viimesijainen tuli ja tässä tilanteessa aloittaja olisi voinut ihan simppelisti ilmoittaa työnantajalle että rahat tarvitaan nopeammin, pyytää ns. förskottia, pyytää lainaa pankista, vaihtaa auton halvempaan ja ostaa myöhemmin sitten osamaksulla sen paremman. Mutta jostain syystä jota ap ei vieläkään kerro, mikään näistä ei muka käy vaan yhteiskunnan rahaa pitäisi saada.

En jaksanut lukea koko ketjua, mutta heitänpä oman kommenttini kehiin.

Kaikki täällä dissaa ap:ta aivan kun hän olisi kuukaudesta ja vuodesta toiseen tt-tuen räikeä väärin- ja hyväksikäyttäjä.
Tässä oli kumminkin kyse YHDESTÄ kuukaudesta. AP kertoi, että normaali tilanteessä vanhempien yhteenlasketut tulot ovat n.4000 e/kk. Eiköhän tuosta summasta ole maksettu jo sen verran veroa, että voi kerran elämässään turvautua tt-tukeen.

Varsinkin, kun taloudellinen ahdinko tuli täysin puskista ja heistä riippumattomista syistä. Tottakai he ostivat uuden auton, kun vanha meni rikki, koska he olettivat, että palkka maksetaan kokonaan palkkapäivänä.

Tällä ajattelulla sosussa pitäisi käydä ainoastaan ne, jotka muuten ovat keski-tai hyvätuloisia, koska ovat maksaneet tarpeeksi veroa ja ovat näin ollee oikeutettuja tt-tukeen. Eikös niin? Että jormaollilat luukulle vaan, kun ovat veronsa maksaneet :D
Jos tulot ovat kohduulliset, niin pitäisi ihmisella olla myös huomattavasti parempi tilanne selvitä niistä itsennäisesti. Ja vaikka se säästötili olisikin tyhjä, niin rahaa pystyy järjestämään monellakin muulla tavalla.
Ja se, että atk-vian takia on palkka pari kuukautta myöhässä, niin kuulosta aika uskomattomalta kyllä. En itse talousihmisenä oikein pystyy käsittämään, miten tämä on mahdollista? Vaikka firman oma palkkajärjestelmä kaatuisi, niin palkat tai vaikka ennakot, jotka oikaistaan myöhemmin, pystyy kyllä maksamaan ulos. Jos taas firmalla on kassaongelma, on toki asia hiukan eri. Mutta silloin ap:n perheen kannattaisi ainakin, vaikka vaihtamalla sen auton halvempaan, varautua taloudellisesti kaikin mahdollisin keinoin.

Ei kukaan ole näin tyhmä?!Kyllä kai kaikille tulee väliaikaisia huonompia tilanteita,mutta ei sillon kyllä sossuun mennä hakemaan rahaa!!Olen lomautettuna työstäni joka kesä eikä tulisi mieleenkään hakea sossusta rahaa parin tiukemman kuukauden takia.Kyllä se auto on vaan ostettava velaksi ja laitettava rahaa säästöön silloin kun sitä on!Olen kerran käynyt sossussa,kun lapset oli pieniä,jäin yksinhuoltajaksi,piti muuttaa lasten kanssa ja lasten isä ei halunnut osallistua mihinkään lasten kuluihin jne.Sossusta annettiin muuttorahaa n.250e ja se piti maksaa takaisin pienissä erissä.

[QUOTE="vieras";28844953]Mitä vittua? Teillä on auto ja muuta myytävää omaisuutta ja kehtaat mennä sossun luukulle?[/QUOTE]

Just näin! Kuukausitulot 4 tonnia, ja ei osaa säästää huonoa kuukautta varten?
Nyt on vika jossain muussa, kuin sossussa! HALOO!

• Tykkää
Reactions: AivanSama
NLP on otettu laajalti käyttöön Suomen sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä koulutusjärjestelmässä 1990 -luvulta alkaen

Google "nlp koulutus sosiaali ja terveydenhuolto"
http://goo.gl/ZMjIMs

Nuorten mielenterveysongelmien määrä on lähtenyt samaan aikaan hurjaan nousuun

"Nuorten mielenterveysongelmat hurjassa kasvussa!"
johannesneittamo.puheenvuoro.uusisuomi.fi/144294-nuorten-mielenterveysongelmat-hurjassa-kasvussa

Jos sosiaaliitantta vain Nylpyttää toimistossa (NLP), kun nuori yrittää selvällä suomella kertoa ongelmistaan, niin nuori leimataan epäsosiaalisksi, koska lapsi tai nuori ei ymmärrä että miksi ammattilainen Nylpyttää häntä.

Jos terveystantta vain Nylpyttää vastaanotolla (NLP), kun nuori yrittää selvällä suomella kertoa ongelmistaan, niin nuori leimataan epäsosiaaliseksi, koska lapsi tai nuori ei ymmärrä että miksi ammattilainen Nylpyttää häntä.

Jos opetustantta vain Nylpyttää koulussa (NLP), kun nuori yrittää selvällä suomella kertoa oppia elämäntaitoja, niin nuori leimataan epäsosiaaliseksi, koska lapsi tai nuori ei ymmärrä että miksi ammattilainen Nylpyttää häntä.

NLP:ssä yhdistetään ratkiriemukkaaasti ihminen ja kybernetiikka (~robotiikka)
fi.wikipedia.org/wiki/Neurolingvistinen_ohjelmointi

Kun lapsi, nuori tai aikuinen ei ymmärrä, että miksi opetustantta, sosiaalitantta ja terveystantta puhuvat hänelle robottikieltä, niin vikahan ei tietenkään ole kybernetiikkakielen (NLP) käyttäjissä, sillä eihän Virallinen Kieli voi olla Väärin Laadittu.

"Vuonna 2010 syrjäytyneitä alle 15—30 -vuotiaita nuoria oli yli 50 000, eli noin 5 % samanikäisistä nuorista. Heistä 32 500 ei ollut edes työttömänä työnhakijana, vaan kaikkien tilastojen ulkopuolella."
http://goo.gl/BMfA7y

Jos kansalainen ei ymmärrä Virallista Kybernetiikkakieltä, niin vika on tietysti kansalaisen oma valinta ja kansalainen voikin vetää sitten Neurolingvistisen V-i-t-u-n Päähänsä.

Jos kansalainen ei halua oppia Virallista Kybernetiikkakieltä, niin vika on tietysti kansalaisen oma valinta ja kansalainen voikin vetää sitten Neurolingvistisen V-i-t-u-n Päähänsä.

Jos kansalainen ei halua ymmärtää Virallista Kybernetiikkakieltä, niin vika on tietysti kansalaisen oma valinta ja kansalainen voikin vetää sitten Neurolingvistisen V-i-t-u-n Päähänsä.

Nylpyttäjät sen sijaan laativat Missioita, Visioita, Organisaatiokaavioita ja Palaveeraavat sekä laativat NylpytysMuistioita Nylpytyskielellä ja Nylpyttävät toisiaan olkapäille Nylpytys Lässynlässyn Puheella (NLP).

Google "organisaatiokaavio missio visio" :http://goo.gl/NJKlxK

Kansalaiset eivät ymmärrä Virallista Touhua, mutta vit-tua-kos Epäsosiaalisten Kansalaisten typerät asiat Nylpyttäjiä (NLP) kiinnostaa...

Viranomaisten ymmärrysongelmien tausta:
keskustelu.suomi24.fi/node/12420290

Asumistukea ei saada, kun on normaalisti tulot hyvät. Opintorahaa tai opintolainaa ei kun ei opiskella. Työttömyysrahaa ei saada kun ollaan töissä, minä palasin tänään töihin äitiyslomalta. Äitiysrahaa ei tule, kuopus on 10kk ikäinen. Kotihoidontukea ei saada kun lapsella on jo päivähoitopaikka, viimeinen erä tuli kuukausi sitten. Tämän jälkeen oltiin kesälomalla kotona vaikka oli paikka päivähoitoon pari viikkoa.

Ja tämä on edelleenkin vain väliaikaista, normaalisti tilanne täysin erilainen.

Joka palkasta pitää laittaa vähän säästöön, että sit kun tulee se huono kuukausi että jotain kodinkoneita levähtää, liiton päivärahojen maksu viipyy tai muuta vastaavaa niin on joku tili mistä ottaa rahaa.

En yhtään ihmettele jos ette saaneet sossusta rahaa jos normaalit nettotulot on tuon verran. Sossu laskee että niistä aikaisemmista tuloista olisi pitänyt jäädä säästöön.

Jatkossa varmaan muistat säästämisen merkityksen, ja alat pistää vaikka vain 50-100e/kk hätärahastoon näitä tilanteita varten.

Kävin reilu viikko sitten ekan kerran sos.toimistossa hakemassa toimeentulotukea tälle kuulle tilapäisen vaikean rahatilanteen takia. No, tuolloin virkailija sanoi, että hänelle tuli joku meno eikä voi käsitellä asiaa nyt ja en päässyt hoitamaan asiaa. Jäin tämän jälkeen oven ulkopuolelle seisoskelemaan ja täyttelemään papereita valmiiksi. Kuulin oven läpi kuinka tämä virkailija sanoi toiselle, että "mä menen, lähden käymään kampaajalla" eli sinne se siis meni... mulle paljon aikaisemmin varatulla ajalla.

No, sain uuden ajan täksi päiväksi. Oli sillä nyt aikaa ottaa mut vastaan. Harmi vaan, että vuokra on jo myöhässä ja ruokaa tai rahaa siihen ei ole ollut enää viikkoon (olen joutunut lainaamaan vähäsen rahaa ja elämään perheen kanssa puurolla ja makaronilla, kun muuhun ei varaa).

Tänään tämä virkailija sanoi, että saamme toimeentulotukea 647 euroa koko kuulle, vaikka meillä ei ole minkäänlaisia tuloja lapsilisän (2 lasta) lisäksi. Vuokra on 750 euroa, vesi vajaan satasen ja sähkölaskukin erääntyy loppukuusta. Että silleen. Melkein tonnin asumiskulut ja ruoka (ym.) pitäisi maksaa siis 647 eurosta, mitenköhän se on mahdollista. Ei virkailija ymmärtänyt, vaikka miten selitin ettei se ole mahdollista. Vastaus oli "niin no joo, teidän täytyy sit vaihtaa asuntoa halvempaan" ja "en minä sille mitään voi ettette ole oikeutettuja enempään, tämä toimeentulotuki nyt on vain viimesijainen tuki". Joo, en ala vaihtamaan hetkellisen huonon rahatilanteen takia asuntoa (tarjolla vain yksiöitä ja muita kalliimpia asuntoja) ja kun yritin kysellä että miksei muka meille kuulu enempää ttt:a niin ei selittäny mitenkään.

Sitten sanoi että "olisitte säästäneet viime kuusta, jos tiesitte että tässä kuussa ei ole rahaa". Joo, mutta mites säästät kun viime kuussakin rahaa tuli vain sen verran, että just ja just pärjättiin, alle sen mitä normaali ttt-laskelman mukaiset menot on 4 henkiselle perheelle. Ja tässäkään kuussa ei jostain syystä saada sitä mitä pitäisi. Virkailija ei tosiaan enempiä selitellyt mutta puhui vaan jostain vähennyksistä ja siitä, että tämä ja tämä ei kuulu meille. Itse en ymmärrä mitään, kun ei normaalisti haeta toimeentulotukea, tämä nyt on aika lailla poikkeustapaus/-kuukausi.

Mitä ihmettä mä teen? Mistä voin saada apua?

Ensi kuussa onneksi tulee normaalit palkat ja tuet kummallekin vanhemmista. Kesäajan on sotkenut kesälomat, lomautukset ja mun äitiysloman päättyminen.

monelle tulee yllätyksenä että ei sosiaalitoimisto olekaan mikään autuaaksi tekevä laitos ja sieltä ei saa rahaa noin vain.'
Heillä on normit minkä mukaan maksetaan, oma on vika jo on esimerkiksi ostanut osamaksulla tai on ottanut lainoja joita ei saa maksetuksi. Joskus toki voisivat tehdä päätökset nopeammin eivätkä aina muista lähettää papereita mitkä ovat sanoneet.Jotakin tuloja teillä ttäytyy olla koska saite tuon verran toimeentulotukea. Ajattelepas sitä että toimeentulotukea saa työtön kaksilapsinen perhe noin 200 ei mitenkään paljon sekään ole. Muistakaa että myös asumistuki lasketaan sossusa tuloksi ja opintolainat, vaikka ei niitä nostaiiskaan.

jos he olisivat teidän takia joustaneet tulisi muitakin jotka olisivat sitten kysyneet että me ei saada voitteko joustaa tämän keran ja lopulta tarttis kaikkien kohdalla joustaa.

Diakoniatoimistosta voi kysyä aina apua

ihmeellistä, että saitte oikeastaan ollenkaan toimeentulotukea, koska laskelmat tehdään takautuvasti ainakin kuukausi taaksepäin ja jos normisti tulot on 4000e, niin silloin laskelma on kylä ylijäämäinen. joku ei nyt täsmää.

Tääl on kyl paljon lukutaidottomia & kateellisia kommentoijia. Tai vaihtoehtoisesti luetun ymmärtäminen on heikkoa. Se olis jo jopa huvittavaa, ellei sitä tapahtuis joka hemmetin ketjussa jossa yli sivullinen tekstiä.

[QUOTE="vieras";28845033]Sellaista työpaikkaa ei ole mihin ei julkisilla pääse.[/QUOTE]

Eri asia sit kuinka monta tuntia vuorokaudesta kannattaa uhrata siihen julkisilla kulkemiseen.

Mie en nyt käsitä tota myy auto-hokemaa. Me on satunnaisesti haettu toimeentulotukea, ja yhtäkään kertaa ei ole autoa kehoitettu myymään. Tosin ei se auto olekaan mikään kovin uusi ja upea.

Outoa. Itse sain kyllä rahat kun tehtiin remppaa ja uusittiin samalla monikin kodinkone. Niihinhän meni sitten sen kuun rahat ja ylikin. Saatiin silti sossusta sille kuulle elämiseen rahaa.

Ei meilläkään ollut säästöjä yhtään, koska ei täällä tarvitse tietenkään säästää koska mekin tiedämme että kyllä joku maksaa. Miksi meidän siis pitäisi varautua mihinkään. Ei se ole meidän tehtävä.

Ei muuten oo totta, kyllä ne virkailijat itse päättää paljonko sieltä tulee ja millonko se tulee.
Joskus oli kuukausi myöhässä, ja soitin että missäs mun rahat viipyy, vastauksena oli pitkä hiljaisuus, ja 5 minuuttia pahoittelua jonka jälkeen rahat oli tilillä.
Oon aina aivan liian onnellinen jos mun kohdalle sattuu joku nuori ja oikeasti asiallinen työntekijä, yleistäähän ei sais mut suurimmaksi osaksi ne vanhat työntekijät on aivan kusipäitä.

Jotkut vaan ei osaa hoitaa talouttaan, laittaa rahaa säästöön kuukausittain jne. Etenkin näissä tilanteissa missä se työpaikka on ja tuen tarve olisi todellakin lyhytaikaista. Vaikka toisaalta, ttt on tarkoitettukin alun alkaen viimesijaiseksi, väliaikaiseksi ja lyhytkestoiseksi tueksi kun käytännössä se on valitettavasti ensisijainen ja pitkäkestoinen tuki.

Asumistukea ei saada, kun on normaalisti tulot hyvät. Opintorahaa tai opintolainaa ei kun ei opiskella. Työttömyysrahaa ei saada kun ollaan töissä, minä palasin tänään töihin äitiyslomalta. Äitiysrahaa ei tule, kuopus on 10kk ikäinen. Kotihoidontukea ei saada kun lapsella on jo päivähoitopaikka, viimeinen erä tuli kuukausi sitten. Tämän jälkeen oltiin kesälomalla kotona vaikka oli paikka päivähoitoon pari viikkoa.

Ja tämä on edelleenkin vain väliaikaista, normaalisti tilanne täysin erilainen.

Oliko tämä provo vai oletteko jotenkin vajaita? Olisitte säästäneet etukäteen tai hakeneet pankista lainaa.

Toimeentulotuki on tarkoitettu köyhille.