Kävin reilu viikko sitten ekan kerran sos.toimistossa hakemassa toimeentulotukea tälle kuulle tilapäisen vaikean rahatilanteen takia. No, tuolloin virkailija sanoi, että hänelle tuli joku meno eikä voi käsitellä asiaa nyt ja en päässyt hoitamaan asiaa. Jäin tämän jälkeen oven ulkopuolelle seisoskelemaan ja täyttelemään papereita valmiiksi. Kuulin oven läpi kuinka tämä virkailija sanoi toiselle, että "mä menen, lähden käymään kampaajalla" eli sinne se siis meni... mulle paljon aikaisemmin varatulla ajalla.
No, sain uuden ajan täksi päiväksi. Oli sillä nyt aikaa ottaa mut vastaan. Harmi vaan, että vuokra on jo myöhässä ja ruokaa tai rahaa siihen ei ole ollut enää viikkoon (olen joutunut lainaamaan vähäsen rahaa ja elämään perheen kanssa puurolla ja makaronilla, kun muuhun ei varaa).
Tänään tämä virkailija sanoi, että saamme toimeentulotukea 647 euroa koko kuulle, vaikka meillä ei ole minkäänlaisia tuloja lapsilisän (2 lasta) lisäksi. Vuokra on 750 euroa, vesi vajaan satasen ja sähkölaskukin erääntyy loppukuusta. Että silleen. Melkein tonnin asumiskulut ja ruoka (ym.) pitäisi maksaa siis 647 eurosta, mitenköhän se on mahdollista. Ei virkailija ymmärtänyt, vaikka miten selitin ettei se ole mahdollista. Vastaus oli "niin no joo, teidän täytyy sit vaihtaa asuntoa halvempaan" ja "en minä sille mitään voi ettette ole oikeutettuja enempään, tämä toimeentulotuki nyt on vain viimesijainen tuki". Joo, en ala vaihtamaan hetkellisen huonon rahatilanteen takia asuntoa (tarjolla vain yksiöitä ja muita kalliimpia asuntoja) ja kun yritin kysellä että miksei muka meille kuulu enempää ttt:a niin ei selittäny mitenkään.
Sitten sanoi että "olisitte säästäneet viime kuusta, jos tiesitte että tässä kuussa ei ole rahaa". Joo, mutta mites säästät kun viime kuussakin rahaa tuli vain sen verran, että just ja just pärjättiin, alle sen mitä normaali ttt-laskelman mukaiset menot on 4 henkiselle perheelle. Ja tässäkään kuussa ei jostain syystä saada sitä mitä pitäisi. Virkailija ei tosiaan enempiä selitellyt mutta puhui vaan jostain vähennyksistä ja siitä, että tämä ja tämä ei kuulu meille. Itse en ymmärrä mitään, kun ei normaalisti haeta toimeentulotukea, tämä nyt on aika lailla poikkeustapaus/-kuukausi.
Mitä ihmettä mä teen? Mistä voin saada apua?
Ensi kuussa onneksi tulee normaalit palkat ja tuet kummallekin vanhemmista. Kesäajan on sotkenut kesälomat, lomautukset ja mun äitiysloman päättyminen.