Meni välit vanhempien kans poikki.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Ironisinta tosin että vanhemmat ei edes tajua sitä. Luulevat että kun tässä menee viikko pari kaikki unohtunut ja jatketaan niinkuin mitää ei olis tapahtunut.

En tiedä miksi olen kerta toisensa jälkeen vaan unohtanut ja antanut asioiden olla. Nyt vaan riitti. En aio vastata puheluihin.

Lapset voi jossain vaiheessa ihmetellä. isommille vain sanoin ettei heidän kaikkea tarvi edes tietää. Ja siis ei lapset tiedä että en aio olla enää tekemisissä. Tuskin hirveästi kukaan kyselee perään kun ei tähänkään asti ole juuri siellä käyty.

Jos tilannetta vois jotenkin kuvailla ehkä niin että äiti soittaa asioista veljelleni joka sitten soittaa minulle että äiti sanoi niin ja näin. Paljastu tosin että velikin kaunistellu äidin sanomisia. Ite soittanu suoraan äidille. sanoo vain että ei ole mitään sanonut eikä tiedä mistään mitään. että soita veljelle kun hän tietää. Kuitenkin asioita mitkä pitäis osata aikuisen ihmisen puhua suoraan.

Mun mielipiteellä asioihin ei ole mitään merkitystä. Veli on aina oikeassa ja tietää kaiken paremmin joten kaiken voi häneltä kysyä. Kyse asiasta mistä minä ja veli ollaan eri mieltä ja äidin pitäisi päättää miten asiassa toimitaan. Veljen kanssa ei olla riidoissa kumpikin ollaan myönnetty toisillemme että ei olla samaa mieltä asiasta ja kumpikaan ei anna omasta mielipiteestään periksi.
Kyse asiasta mikä olisi pitänyt hoitaa nyt aika nopeasti. Mieheni sitten soitti veljelleni että sanoudun irti koko asiasta että hoitavat asian kuten parhaaksi näkevät.

Sitä ennen kävin äidin kanssa puhelun jossa sain kuulla suoraan että asia ei minulle kuullu ja voin painua mihin tykkään. Kuitenkin asia oli sellainen joka koski meidän perhettä ja minun vanhempia ei veljen perhettä. Sanoin vain että mulle riitti ja että palataan asiaan joskus jos palataan.

Kiitos ja kumarrus. Lujille ottaa silti en tiedä miksi. Ennenkin olen suuttunut ja päättänyt pitää väliä. Ja on aina helpottanutkin kun muutaman kuukauden pitänyt väliä. Nyt päätin että enää en päätäni seinään hakkaa.

En ottanut paljon mitään irti tosta sun jutusta, mutta yritä aina välillä asettaa itsesi siihen toisen henkilön (vanhempiesi) asemaan, ja mieti miksi he toimivat kuten toimivat. Tekevät kuitenkin varmaan parhaimpansa mitä osaavat. Mikäli kykenisivät toimimaan järkevämmin (?) niin varmaan toimisivatkin.

Onko tässä kyse oikeasta välirikosta vai sinun pään sisäisistä tapahtumista?

Mikset muuten ole hoitanut asioita suoraan vanhempiesi kanssa vaan käytät veljeäsi välittäjänä?

[QUOTE="Vieras";28579573]En ottanut paljon mitään irti tosta sun jutusta, mutta yritä aina välillä asettaa itsesi siihen toisen henkilön (vanhempiesi) asemaan, ja mieti miksi he toimivat kuten toimivat. Tekevät kuitenkin varmaan parhaimpansa mitä osaavat. Mikäli kykenisivät toimimaan järkevämmin (?) niin varmaan toimisivatkin.[/QUOTE]

Se kait tässä on se suurin ongelma kun kaikki yrittävät olla äidille mieliksi välittämättä siitä mitä tunteita tai seurauksia siitä itselle tai muille aiheutuu. Äiti sanoo että haluaa jonkin asian näin. Kuitenkaan ei ole valmis keskustelemaan asiasta vaan vetäytyy ja sanoo ettei tiedä asiasta mitään. Vaikka suoraan kysyy tehdäänkö asia näin vai noin.

[QUOTE="vieras";28579634]Onko tässä kyse oikeasta välirikosta vai sinun pään sisäisistä tapahtumista?

Mikset muuten ole hoitanut asioita suoraan vanhempiesi kanssa vaan käytät veljeäsi välittäjänä?[/QUOTE]

Tein tuon viimeisen puhelun jälkeen päätöksen että nyt loppu. Miehelle kerroin kans. Muille en ole päätöksestä kertonut. Huomaavat varmaan jossain vaiheessa.

Minä soitin ensin äidille ja joka puhelu päättyi siihen kun äiti sanoo että soita veljellesi. Hän ei tiedä asiasta enempää. Eli sitte sen jälkeen sit aina soitin veljelle. Joka kans alkoi olla jo melko hiiltynyt koko asiaan.

Kyse konkreettisesta asiasta, mutten voi sen tarkemmin sanoa mistä. Se vielä että oltiin jo sovittu miten asia tehdään. Kuitenkin päivää ennenkuin asia olisi pitänyt hoitaa äiti alkoi ihmettelemään että miksi se näin tehdään kun hän kyllä halusi asian noin.
Asiaa on ollut käytännössä koko talvi aikaa suunnitella. Mutta aina kun asia otettu puheeksi äidillä ei ole ollut kunnon mielipidettä asiasta. Sekin että ei kyllä ole vaivautunut edes ottamaan asiosta selvää ennenkuin nyt viime tipassa oli eräs sukulainen hänelle sanonut että asian vois tehdä näinkin. Ihan erilain mistä oltiin puhuttu ja joka vaatii kaikilta paljon enemmän mistä oltiin sovittu.

Äidille sanoin että ei ole ongelmia muuttaa suunnitelmia ja järjestää lisää resursseja asiaan. Mutta se on ongelma miten asiat hoidetaan. Ja silloin sain kehotuksen painua mihin haluan.

[QUOTE="a p";28579704]Se kait tässä on se suurin ongelma kun kaikki yrittävät olla äidille mieliksi välittämättä siitä mitä tunteita tai seurauksia siitä itselle tai muille aiheutuu. Äiti sanoo että haluaa jonkin asian näin. Kuitenkaan ei ole valmis keskustelemaan asiasta vaan vetäytyy ja sanoo ettei tiedä asiasta mitään. Vaikka suoraan kysyy tehdäänkö asia näin vai noin.[/QUOTE]

Ei sille voi mitään. Se vaan on sitten sellainen. Meillä sama juttu. :D Asiat ei tosiaan mene sujuvasti, mutta sitten pitää vaan asettaa jotain takarajoja, eikä elää hänen omassa epätoivossaan niin kovasti mukana. Sanotte, että päätä asia siihen mennessä. Mikäli et tiedä vastausta tuolloin tuohon mennessä, niin me päätämme, ja hoidamme asian näin. Te ette sen enempää mieti asiaa. Tiedän, että monet asiat ovat tätä hankalampia ratkaista, mutta totuus on se, että äitisi ei voi itselleen mitään, ja hän ihan oikeasti varmaankin tekee parhaansa. Koita kestää. :)

Ei tuosta tajunnut oikein mitään. Jos kyseessä olisi vaikka oikeasti yhteisen kesämökin ostaminen Jyväskylästä, niin kirjoita että suvun yhteinen loma-osake Thaimaasta tai keksi joku muu vastaavanlainen vertaus.

• Tykkää
Reactions: Owl
[QUOTE="Vieras";28579761]Ei sille voi mitään. Se vaan on sitten sellainen. Meillä sama juttu. :D Asiat ei tosiaan mene sujuvasti, mutta sitten pitää vaan asettaa jotain takarajoja, eikä elää hänen omassa epätoivossaan niin kovasti mukana. Sanotte, että päätä asia siihen mennessä. Mikäli et tiedä vastausta tuolloin tuohon mennessä, niin me päätämme, ja hoidamme asian näin. Te ette sen enempää mieti asiaa. Tiedän, että monet asiat ovat tätä hankalampia ratkaista, mutta totuus on se, että äitisi ei voi itselleen mitään, ja hän ihan oikeasti varmaankin tekee parhaansa. Koita kestää. :)[/QUOTE]

Siis luultiin jo että asia oli sovittu muttei se näköjään ollutkaan. Ei sinnepäinkään. Äiti on joskus maininnut asiasta mitä sen suhteen haluaisi. Mutta kun asiasta keskusteltiin niin päädyimme helpompaan ja vaivattomampaan ratkaisuun mikä tuntui myös äidille käyvän.

Nyt sitten päivää ennen sanoo että asiasta ei ole keskusteltu ja häntä ei ole kuunneltu. Asia ollut esillä kuitenkin koko talven säännöllisin väliajoin.
Veljellä oli oma ratkaisu asiaan mikä olisi ollut noiden kahden kompromissi mutta lopputulos olisi kärsinyt. Kyse kuitenkin asiasta joka maksaa tuhansia euroja meille molemmille.
Ja kuten jo laitoin itse olin valmis muuttamaan suunnitelmia mutta äiti ei suostunut minun kanssa puhumaan vaan kaikki piti kysyä veljeltä jolla oli vielä se kolmas mielipide asiaan.

Turhaa varmaan yrittää edes selittää kunei voi kunnolla asioita kertoa.

[QUOTE="Vieras";28579837]Jos nyt yhtään mitään tästä ymmärsin, niin idiootin tässä on veljesi, joka puuttuu asiaan joka ei häntä koske.[/QUOTE]

Veli siis tekee vaan mitä äiti käskee..

Alkuperäinen kirjoittaja selkeyttä;28579804:
Ei tuosta tajunnut oikein mitään. Jos kyseessä olisi vaikka oikeasti yhteisen kesämökin ostaminen Jyväskylästä, niin kirjoita että suvun yhteinen loma-osake Thaimaasta tai keksi joku muu vastaavanlainen vertaus.

Ei kauheasti ole nyt rahkeita alkaa satuja keksimään mut tajuan kyllä mitä tarkoitat.

[QUOTE="a p";28579850]Veli siis tekee vaan mitä äiti käskee..[/QUOTE]

No nimenomaan. Miksei aikuinen ihminen voi pitäytyä ulkona ja sanoa äidilleen, ettei halua sotkeutua.

[QUOTE="Vieras";28579859]No nimenomaan. Miksei aikuinen ihminen voi pitäytyä ulkona ja sanoa äidilleen, ettei halua sotkeutua.[/QUOTE]

Siksi kun äidille ei sanota ei. Huomasin tässä itsekin tän sotkun keskellä että yritän vain tehdä kaikkeni että äiti on tyytyväinen. Sama vika varmaan veljellä.
Mun osalta se loppu nyt tähän.

Ok uus yritys.
Rakennetaan suvun mökkiä saaristoon. Asutaan mun vanhempien kanssa vierekkäisillä paikkakunnilla. Molemmilla se 500 km tuonne mökille + loppumatka veneellä.

Eli ollaan nyt talvi suunniteltu mitä ja miten tuonne mökille aletaan rakentamaan. Eli sovittiin että tehdään rossilattia mökkiin. Nyt sitten pari päivää ennen äiti onkin sitä mieltä että valetaan betonilattia että saa lattialämmityksen.
Kaiken työn tekee lähinnä mun mies omalla kesälomallaan. Ja se että oli jo käynyt ostamassa tarvikkeet tuon alkuperäisen suunnitelman mukaan.

Asiasta siis ollut keskusteluja talvella ja muutkin olleet sitä mieltä että tuo valaminen liian työlästä tuon venematkan takia. Äidin mielestä asiaa ei ole keskusteltu. Toisaalta vaan hokenut että hän ei tiedä asiasta mitään miten ne pitää tehdä että kysykää veljeltä miten tehdään. Ja nyt siiten itkee ettei hänen mielipidettä ole otettu huomioon. Ei kyllä ole sitä kertaakaan selvästi sanonut.

Veli on sitä mieltä että kun äiti on suurin omistaja niin silloin tehdään mitä äiti haluaa. Kukaan ei ota huomioon lisääntynyttä työmäärää huomioon. Mies oli varannut puolet lomastaan tuohon rakentamiseen nyt ei sitten riitä alkuunkaan. Äiti ei tajunnut kun yritin selittää mitä se meinaa. Jankuttaa vaan että kun häntä ei ole kuunneltu ja sukulainenkin ihmettelee että miksi sitä ei tehdä niinkuin hän haluaa. Kuluista ollu "tappelua" aikaisemminkin niin miksi nyt sitten tehdään kolme kertaa kalliimpi ratkaisu tuosta vaan.

Äiti mulle viimeisessä puhelussa sano että mökki on hänen ja mulla ei siihen sanomista vaikka meilläkin oma osuus siitä on. Samoin sano että voidaan lomailla ihan jossain muuallla mökille ei tarvi mennä. Sauna siis jo olemassa niin on voitu käydä siellä vaikkei mökkiä olekkaan.

Eli miehelle riitti tuo rakentaminen nyt. Ja mulle riiitti äidin käytös mua kohtaan. Tässä on todella paljon muutakin takana. Mitä en ala nyt kertomaan. Mutta sanouduttiin irti koko mökistä. Oma osuus kuluista kyllä hoidetaan. Mutta siinäpä sitten rakentavat mökin. Voidaan siis lomailla ihan jossain muualla tästä lähtien. Lapsille kyl selittämistä miksei siellä enää käydä.

Miksi ihmeessä sitten maksatte siitä mökistä mitään, jos ette sitä käytä?

Itse olen sitä mieltä, että mikään yhteisomistus tai yhteisessä käytössä oleva juttu ei toimi kuin poikkeustapauksissa. Omien vanhempien kanssa tuollainen yhteinen mökki olisi sulaa hulluutta. Serkun anoppi puolestaan on niin uskomattoman upea ihminen, että heillä ei ole yhteisen mökin käytössä mitään ongelmaa vaikka paljon yhtäaikaa siellä ovatkin.

...mitä enemmän kokkeja, sitä sotkuisampi soppa :D

Yhteisomistus osaa olla aina kinkkistä ja erityisen kinkkistä se on valitettavasti vain silloin, kun osapuolina on sukulaiset. Aika harvassa lienee sellaisia että se homma toimii, tai sitten osapuolina on hiukan kauempaa pässinpökkiminä sukuun osuvia tapauksia. Vanhemmat nyt ovat aivan liian liki asiassa.

Mutta. Jos ruvetaan hiukankaan lainopillisesti kattomaan asiantilaa, niin äitisi/vanhempasi ollessa suurin omistajaosakas, hän saa myös säätää sen pillin tahdin. Leikkiin olette ryhtyneet, leikin kestäkää. Yleensäkin tollaset isommat remppajutut ja niiden hankinnat on ihan hyvä päättää ja sopia ihan nenät vastakkain miitingissä - harvemmin tällaset puhelinneuvottelut tuovat tullessaan mitään hyvää. Ja kaikki tietenkin mustaa valkoiselle, vaikka kuinka samaa sukua ja maata olisitte.

Eli joko tyydytte osaanne - eli olette se vähemmistötaho, jonka pitää suostua enemmistön päätäntävaltaan mutta mikä varmasti sitten aikanaan kuitenkin palvelee teitä kaikkia hyvällä tavalla (onhan teillä kuitenkin elonaikaa jäljellä enemmän ja siten myös sitä mökillä viettämisen aikaa, jos raadollisesti ajatellaan) - tai sitten heitätte leikin kesken. Niin tai näin vastassa on oman ylpeyden nieleminen ja tilanteeseen sopeutuminen tai loppujen lopuksi varsin vähäpätöisestä asiasta katkeroituminen. Kumman kanssa pystyt elämään sopuisammin, riippuu omista voimavaroistasi.

Lapsethan ovat syyttömiä tilanteeseen, joten heille on sitten mahdollisten selityksien aikan turha sälyttää katkeruuttaan omia vanhempiaan kohtaan. Tässähän on kuitenkin yhtenä pääajatuksena ollut kuitenkin se, että teidänkin lapsillanne on olemassa yhteinen kesä/lomapaikka, missä olla.

[QUOTE="vieras";28580504]Miksi ihmeessä sitten maksatte siitä mökistä mitään, jos ette sitä käytä?

Itse olen sitä mieltä, että mikään yhteisomistus tai yhteisessä käytössä oleva juttu ei toimi kuin poikkeustapauksissa. Omien vanhempien kanssa tuollainen yhteinen mökki olisi sulaa hulluutta. Serkun anoppi puolestaan on niin uskomattoman upea ihminen, että heillä ei ole yhteisen mökin käytössä mitään ongelmaa vaikka paljon yhtäaikaa siellä ovatkin.[/QUOTE]

Siksi kun osa on meidän omistuksessa. Ja omistus tuli perinnön kautta joten ei ollut oma päätös tavallaan. Tähän asti sujunut ihan ok. Mutta kuten jo sanoin takana on muitakin juttuja eikä vain tämä. Tämä oli se viimeinen niitti.
Paikkaan liittyy paljon tunnesiteitä niin minulla kuin lapsillakin. Mutta nyt unohdetaan tuo. en ala enää tinkimään siitä että me/minä joustan loputtomiin sen mukaan mitä äiti haluaa.

Yks esimerkki äidin toiminnasta. Meitä ei pyydetä ikinä sinne kylään. Jos soitan ja sanon että tultais viikonloppuna. Kysytään ensimmäisenä pääsenkö yksin. Joo en pääse kun en halua.
Tai kun oltu kylässä niin yhtäkkiä äiti alkaa pukemaan lapsille vaatteita että lähdette nyt kotiin.

[QUOTE="FreezeCat";28580549]...mitä enemmän kokkeja, sitä sotkuisampi soppa :D

Yhteisomistus osaa olla aina kinkkistä ja erityisen kinkkistä se on valitettavasti vain silloin, kun osapuolina on sukulaiset. Aika harvassa lienee sellaisia että se homma toimii, tai sitten osapuolina on hiukan kauempaa pässinpökkiminä sukuun osuvia tapauksia. Vanhemmat nyt ovat aivan liian liki asiassa.

Mutta. Jos ruvetaan hiukankaan lainopillisesti kattomaan asiantilaa, niin äitisi/vanhempasi ollessa suurin omistajaosakas, hän saa myös säätää sen pillin tahdin. Leikkiin olette ryhtyneet, leikin kestäkää. Yleensäkin tollaset isommat remppajutut ja niiden hankinnat on ihan hyvä päättää ja sopia ihan nenät vastakkain miitingissä - harvemmin tällaset puhelinneuvottelut tuovat tullessaan mitään hyvää. Ja kaikki tietenkin mustaa valkoiselle, vaikka kuinka samaa sukua ja maata olisitte.

Eli joko tyydytte osaanne - eli olette se vähemmistötaho, jonka pitää suostua enemmistön päätäntävaltaan mutta mikä varmasti sitten aikanaan kuitenkin palvelee teitä kaikkia hyvällä tavalla (onhan teillä kuitenkin elonaikaa jäljellä enemmän ja siten myös sitä mökillä viettämisen aikaa, jos raadollisesti ajatellaan) - tai sitten heitätte leikin kesken. Niin tai näin vastassa on oman ylpeyden nieleminen ja tilanteeseen sopeutuminen tai loppujen lopuksi varsin vähäpätöisestä asiasta katkeroituminen. Kumman kanssa pystyt elämään sopuisammin, riippuu omista voimavaroistasi.

Lapsethan ovat syyttömiä tilanteeseen, joten heille on sitten mahdollisten selityksien aikan turha sälyttää katkeruuttaan omia vanhempiaan kohtaan. Tässähän on kuitenkin yhtenä pääajatuksena ollut kuitenkin se, että teidänkin lapsillanne on olemassa yhteinen kesä/lomapaikka, missä olla.[/QUOTE]

Siis ollaan todellakin talvella noita suunniteltu nokat vastakkain ja paperilla. Ei tosin mitään asiakirjaa laadittu että näin tehdään. Ja joo ei tuo lattian valu meille edes ole ongelma vaan se miten tämä asia (taas) hoidetaan. Vanhemmat on tienneet että mennään tuonne rakentamaan kun miehen loma alkaa. Ja nyt muutama päivä ennen loman alkua muutetaan kaikki suunnitelmat. Kuitenkin se on sitten mieheni jonka pitää tietää mitä tavaraa sinne viedään ja miten asiat tehdään. kun vanhemmat ei vaivaudu ottamaan asioista selvää.

Nyt sitten varmaan käytännössä ainoa ratkaisu palkata sinne jokin firma tekemään hommat loppuun. Jospa siinä vaiheessa hoksaavat sitten ettei kaikki tapahdu kun puolella lauseella sanoo.

Itse olen valmis muuttamaan noita omistussuhteita puoleen tai toiseen mutta tällä hetkellä se ei vaan onnistu eli roikutaan pattitilanteessa.

Monta kertaa jo sanoin että tää on jäävuoren huippu tässä mun ja vanhempien suhteessa. Huomaan itestäni että yritän vain miellyttää heitä ja unohdan omat toiveet kun heidän kanssaan olen tekemisissä.

Ja en katkeroidu. Jatkekaan omaa elämää. Ja keksitään omat jutut (ja perinteet) myös jatkossa lomille. Lapsille en isovanhempia hauku. Voivat aikanaan sitten itse tehdä johtopäätökset asioista. Jos vanhempani haluavat olla lasten kanssa tekemisissä niin minun puolesta voivat olla kunhan aloite tulee heidän puoleltaan. Itse pidän etäisyyttä ihan oman itseni takia.

Kuulostaa ihan narsistin touhuilta. Harmi sinulle, että sotkeuduit mökkiasiaan.

Viestinviejien käyttöä ym. manipulointia toisten kautta kutsutaan triangulaatioksi.
http://narcissistschild.blogspot.fi/2012/04/triangulationthe-narcissists-secret.html

[QUOTE="vieras";28580621]Kuulostaa ihan narsistin touhuilta. Harmi sinulle, että sotkeuduit mökkiasiaan.

Viestinviejien käyttöä ym. manipulointia toisten kautta kutsutaan triangulaatioksi.
The Narcissist's Child: Triangulation—the narcissist’s secret weapon[/QUOTE]

En halua edes lukea. En tiedä onko tämä sitten vain asioiden välttelyä mutta en halua miettiä vanhempiani enää. Vaan jatkaa meidän perheen omaa elämää.

[QUOTE="a p";28580614]Siis ollaan todellakin talvella noita suunniteltu nokat vastakkain ja paperilla. Ei tosin mitään asiakirjaa laadittu että näin tehdään. Ja joo ei tuo lattian valu meille edes ole ongelma vaan se miten tämä asia (taas) hoidetaan. Vanhemmat on tienneet että mennään tuonne rakentamaan kun miehen loma alkaa. Ja nyt muutama päivä ennen loman alkua muutetaan kaikki suunnitelmat. Kuitenkin se on sitten mieheni jonka pitää tietää mitä tavaraa sinne viedään ja miten asiat tehdään. kun vanhemmat ei vaivaudu ottamaan asioista selvää.

Nyt sitten varmaan käytännössä ainoa ratkaisu palkata sinne jokin firma tekemään hommat loppuun. Jospa siinä vaiheessa hoksaavat sitten ettei kaikki tapahdu kun puolella lauseella sanoo.

Itse olen valmis muuttamaan noita omistussuhteita puoleen tai toiseen mutta tällä hetkellä se ei vaan onnistu eli roikutaan pattitilanteessa.

Monta kertaa jo sanoin että tää on jäävuoren huippu tässä mun ja vanhempien suhteessa. Huomaan itestäni että yritän vain miellyttää heitä ja unohdan omat toiveet kun heidän kanssaan olen tekemisissä.

Ja en katkeroidu. Jatkekaan omaa elämää. Ja keksitään omat jutut (ja perinteet) myös jatkossa lomille. Lapsille en isovanhempia hauku. Voivat aikanaan sitten itse tehdä johtopäätökset asioista. Jos vanhempani haluavat olla lasten kanssa tekemisissä niin minun puolesta voivat olla kunhan aloite tulee heidän puoleltaan. Itse pidän etäisyyttä ihan oman itseni takia.[/QUOTE]

No niin, kuulostaa asioihin ja tilanteisiin nähden ihan hyvältäkin ratkaisulta ottaa välimatkaa ja etäisyyttä :). Ja tuohon remontin ulkoistamiseen kannattaa satsata - monesti se tuottaa parempaakin tulosta, säilyy suhteetkin ;)...

Mutta voimia sinulle toivon. Kurjaahan se on, tuollaisen tilanteen keskellä olla, mutta omia vanhempiaan ei valitettavasti voi valita (laiha lohtu). Voi vain yrittää jatkossa väistellä itse, ettei muuttuisi samanlaiseksi.

Kaikesta huolimatta - mukavaa kesää teille :)!

No jos olet vahva päätöksessäsi ja osaat luopua, niin ei tarvitse lukea mitään. Kunhan et kanna katkeruutta tai syyllisyyttä sisälläsi. Vihastakin on helpompi luopua, kun tietää mistä kyse.

No ilmoitat vaan, ettei ukkos voi sitä valua suorittaa, kun ei osaa tai joku muu syy. Myytte sitten tarvikkeet tarpeettomina torifissa tai huutonetissä, jos olette omilla rahoillanne ostaneet. Veljesi ja äitisi hommaavat sitten osaavat tekijät saareen.

Yhteistyössä