Menikö tytön rippimekko pieleen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Plääh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Plääh

Vieras
Suurella vaivalla etsittiin tytölle rippimekko kesäksi tänään kaupungilla. Se on puna-musta ja nyt mies väittää, että uskonnollisen juhlan vuoksi puvun pitäisi olla hillitty hennon vaalea. Onko näin? Kirkossa päällä valkoinen pitkä alba (vai mikä se on), mutta tämä uusi mekko siis juhlissa.

kyllä sen pitää olla sen värinen, mistä tyttö tykkää!

Ja mikä ihme juttu toi valkonen nyt on, miksi Jumala ois luonut värejä, jos sit pitää vetää joku valkonen kaapu päälle. :o

minun mummot oli juuri sitä mieltä, että valkoinen sen olla pitää- joku ihmeen neitsytsymboli :headwall: :headwall: ja tietysti kilttinä tyttönä sitä noudatin :saint: tosin minun tyttäreni saa pukeutua vaikka kokomustaan jos haluaa! oli kyse sitten rippijuhlista tai häistä tai muista juhlista.

Ei mennyt pieleen, anna tytön juhlia mieleisessään mekossa. Meillä samanikäinen tyttö on nyt pääsiäisen taas suunnittellut ja tehnyt "koerippimekkoa", josta kuulemma tulee musta-valkoruudullinen, ainakin tällä hetkellä. :D

No ennenhän taisi olla ihan oikea "pakkoperinne", että rippimekon täytyisi olla vaalea, jopa valkoinen, mutta nykyään nuo pakkopullat on huuhtoutuneet täysin pois. Jos ennen värikäs, iltapukumainen rippimekko oli harvinaisuus, niin nyt se hennon vaalea mekko on harvinaisuus! Nykyään näkee rippimekkojen tosiaan olevan kuin iltajuhliin oltais menossa...

Mun äitini mielestä paidan piti olla valkoinen ja hameen musta, ja paita oli sellanen lyhyt t-paita ja jossa ihme pitsikoristuksia ja hame oli aika lyhyt, ja ylläri pylläri muuten mun äiti valitsi mulle ton ylioppilas "puvunkin, lyhyt hame ja siihen kuuluva jakkumainen takki.
Olinko mä vähän niinkuin alistettu

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:

Ja mikä ihme juttu toi valkonen nyt on, miksi Jumala ois luonut värejä, jos sit pitää vetää joku valkonen kaapu päälle. :o

Siis miten SULTA on voinu mennä valkosen symboliikka raamatussa ohi :o

Alkuperäinen kirjoittaja _-:
No ennenhän taisi olla ihan oikea "pakkoperinne", että rippimekon täytyisi olla vaalea, jopa valkoinen, mutta nykyään nuo pakkopullat on huuhtoutuneet täysin pois. Jos ennen värikäs, iltapukumainen rippimekko oli harvinaisuus, niin nyt se hennon vaalea mekko on harvinaisuus! Nykyään näkee rippimekkojen tosiaan olevan kuin iltajuhliin oltais menossa...

Ennenhän ei ollut albaa vaan se vaalea mekko oli alban asemasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Siis:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:

Siis miten SULTA on voinu mennä valkosen symboliikka raamatussa ohi :o

Ei varmaan oo nuo rippilapset menossa naimisiin....

Miehen ei kannata puuttua asioihin, joista ei mitään tiedä. Missään ei ole määritelty vaaleita sävyjä uskonnollisiksi. Tärkeintä on, että tyttö itse tykkää asustaan.

valkoinen symboloi puhtautta on siksi kasteen ja rippilapsen väri. Nykyisin on olemassa albat kirkkoon, joten niiden alla voi olla mitä tahansa. Jos puku on hyvin avonainen, voisin kuvitella laittavani kirkkoon albankin alle esim. lyhythihaisen mustan pitsiboleron, usein kun kuvia otetaan myös kirkon pihalla ilman albaa. Näin vanhoilliset sukulaisetkin voisivat kuvia katsella...

itsellä oli silloin 15v sitten vaaleankeltainen, kukikas, polvipitunen mekko ja kyllä tullut näin jälkeenpäin niiin "kiltti tyttö"-fiilis kun katsellut kavereitten rippikuvia joissa ollaan tyyliin valkoisessa pitsiminarissa tai mustassa liivi&housut-asussa :laugh: tosin olihan mekossani aika avara kaula-aukko :D eikä sovi unohtaa, etten silloin ollut tyyliltäni näin mustanpuhuva.. nykyinen minä ei sellaiseen mekkoon suostuisi

Vaalea rippiasu on mennyttä aikaa. Oli jo silloin 90-luvun alussa, kun itse pääsin ripille. Äiti pakotti pukeutumaan kokovalkoiseen "kun on pakko ja kaikki muutkin on". Sitä kamalaa rääsyä käytettiin sitten tasan kerran, enkä kestä katsoa rippikuvia vieläkään. Olin muuten ainoa joka oli valkoisissa...

(Kiinnostava yksityiskohta: puvun paidassa oli niin isot olkatoppaukset, että en saanut sitä tungettua ollenkaan alban alle. Jouduin siis kehittelemään edellisenä iltana itselleni valkoisen topin, että pystyin riisumaan puseron kun vedin alban päälle... )

mun siskon (45v) tyttö pääsee tos ripille ja he ei mitää rippimekkoo suostunu sukulaisilta ottaa, ku nehä on koristeettomia kaapuja ja kiitos vinkistä verkkokauppa -nimimerkki, sillä tilasin juuri karolle sielt jasmina sivulta ja kyll varmaa tykkää mun kaveri on pappi ja kerto et ku siihe päälle tulee se valkone kaapu nii alla saa olla mitä vaa ;) http://jasmina.fi/product_info.php?cPath=29&products_id=113&osCsid=5c7367aa8bb3d3212ab487108eb781fa tuossa , tosi nädskä ;;)

Yhteistyössä