Menisitkö tällaiseen harjoittelupaikkaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Akaatti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Akaatti

Aktiivinen jäsen
18.03.2011
13 427
6
38
Hakivat ihan normaalisti työntekijöitä kesäksi siis palkalliseen työhön. Palkaksi luvattiin TES:n mukainen palkka. Hakuajan umpeutumisen jälkeen ilmoittivat, ettei palkattua työtä olekaan tarjolla vaan ainoastaan ilmaista työharjoittelua.

Menisitkö siis tuollaiseen? Minulle tuli todella huono kuva tuosta, tuli ihan mieleen, että halusivat vain paljon hakemuksia ja sitten sieltä valitsivat henkilöt, joille voi opiskelun perusteella tarjota palkatonta harjoittelua.

Siis sanoivatko, etteivät ole palkanneet ketään vai sanoivatko ettei sinulle ole tarjolla palkkatyötä, mutta voisivat ottaa sinut ilmaiseen harjoitteluun? Siinä on kuitenkin erittäin iso ero.

[QUOTE="vieras";23577322]Siis sanoivatko, etteivät ole palkanneet ketään vai sanoivatko ettei sinulle ole tarjolla palkkatyötä, mutta voisivat ottaa sinut ilmaiseen harjoitteluun? Siinä on kuitenkin erittäin iso ero.[/QUOTE]

Sanoivat, etteivät voi tarjota palkallista työtä vaan ainoastaan palkattoman harjoittelun. Työ olisi kuitenkin aivan samaa mitä palkalliset työntekijät tekevät.

[QUOTE="hmm";23577380]No saahan siitä sitten sen opintotuen kuitenkin... mie saattaisin mennäkkin. Tai olen mennykkin, kun minun alalla ei ollu ees mahollista palkallinen harjottelu :D[/QUOTE]

Eihän kesällä makseta edes mitään opintotukee..

Siis ei ole ollenkaan tarjolla vai ei ole sinulle tarjolla? Onko mahdollista, että ovat palkanneet jonkun toisen, mutta tarjoavat sinulle mahdollisuutta harjoitteluun, kun ovat huomanneet missä vaiheessa olet opintoja ja kiinnostuksesi?

Jos koko työpaikka on muutettu harjoittelupaikaksi niin en minäkään menisi.

[QUOTE="vieras";23577447]Siis ei ole ollenkaan tarjolla vai ei ole sinulle tarjolla? Onko mahdollista, että ovat palkanneet jonkun toisen, mutta tarjoavat sinulle mahdollisuutta harjoitteluun, kun ovat huomanneet missä vaiheessa olet opintoja ja kiinnostuksesi?

Jos koko työpaikka on muutettu harjoittelupaikaksi niin en minäkään menisi.[/QUOTE]

Ovat palkanneet myös palkallisia työntekijöitä, osa on ainakin ollut aiempina vuosina siellä. Mutta minulle tuli heti huono kuva, kun jo ennen haastattelua tarjoavat vain palkatonta harjoittelua, varsinkin kun siitä ei mainittu mitään koko työpaikkailmoituksessa. Tarvetta heillä olisi useammalle työntekijälle kuin mitä ovat palkallisesti palkanneet. Yrittävät siis saada mahdollisimman monta ilmaiseksi sinne.

JOo, älä naurata....ja opintotuki? Eiks se ole vitun pieni, alle 300e?

Vai meinaatko työmarkkinatukea?

Työs työpaikat olisi tota tasoa, valittaisin jotain vaivaa ja jäisin saikuille. Saikkupväraha on isompi kuin työmarkkinatuki tai opintotuki.

en menisi, en tee koskaan ilmaista työtä, se pitäisi iskostaa muidenkin päähän, loppuisi nämä työllistamistuki, työelämääntutustumiset ja ilmaiset harjoittelujaksot, jolloin työnantajien olisi palkattava ihan oikeasti väkeä, liian moni työpaikka pyörii näiden ilmaistyöntekijöiden ansiosta, palkallista väkeä otetaan kaksi-kolme vähemmän kuin tarve olisi ja loput paikat täytetään näillä hölmöillä jotka tekevät palkatta saman työn.

Alkuperäinen kirjoittaja mistä;23577584:
tiedät sen tarpeen. jotenkin kuulostaa siltä että paikat, palkalliset, täys ja tarjoavat sinulle harjoittelupaikkaa vaan hyvää hyvyyttään

Eihän ne voi olla täynnä jos siellä riittäisi minulle ihan samaa työtä mitä myös palkalliset työntekijät tekevät.

Eihän ne voi olla täynnä jos siellä riittäisi minulle ihan samaa työtä mitä myös palkalliset työntekijät tekevät.

Tämähän PITÄISI aina olla tilanne harjoittelussa! Eli että ilman harjoittelijoitakin pärjättäis, eli harjoittelijat ei korvaa varsinaisia työntekijöitä. Toki usein varsinaisilla työntekijöillä on kiire ja harjoittelijat helpottavat tätä kiirettä, mutta ainakin teoriassa homma pyöris siis myös ilman harjoittelijoita.

Mun mielestä tuossa kuviossa voi olla jotain mätää tai sitten ei, riippuu ihan siitä, miten se rekrytointi on mennyt. Nää on musta todennäköisimmät skenaariot:

a) Työpaikkaan on haettu työntekijöitä, mutta koska hakijoiden joukossa on ollut sellaisia, jotka voisi saada ilmaiseen harjoitteluun, on työnantajataho päättänyt alkaa kikkailla tällä mahdollisuudella euronkuvat silmissä. Epäilyttävä paikka, en menis.

b) Työpaikkaan on haettu työntekijöitä ja päteviä hakijoita on ollut riittävästi. Lupaaville opiskelijoille ym. ei siis ole riittänyt töitä. Koska harjoittelijat ovat mukavaa lisätyövoimaa varsinaisten työntekijöiden ohessa ja myös potentiaalisia tulevia varsinaisia työntekijöitä, päätetään lupaavalle/lupaaville opiskelijoille ehdottaa harjoittelua paikassa, kun se kerran samaan syssyyn hoituu kätevästi samoilla rekrytoinneilla, kun hyviä hakijoita kerran riitti. Ei mitään vikaa, mukavan kuuloinen diili - voisin mennä, jos olisin harjoittelupaikkaa vailla.

en menisi, en tee koskaan ilmaista työtä, se pitäisi iskostaa muidenkin päähän, loppuisi nämä työllistamistuki, työelämääntutustumiset ja ilmaiset harjoittelujaksot, jolloin työnantajien olisi palkattava ihan oikeasti väkeä, liian moni työpaikka pyörii näiden ilmaistyöntekijöiden ansiosta, palkallista väkeä otetaan kaksi-kolme vähemmän kuin tarve olisi ja loput paikat täytetään näillä hölmöillä jotka tekevät palkatta saman työn.

ihan kuin työttömällä olisi oikeasti varaa valita, meneekö vai ei. jos et mene, viedään työttömyyskorvaus ja jollain pitäisi elääkin. sossukaan ei maksa kuin maksimissaan alennettua toimeentulotukea "työstä" kieltäytymisen vuoksi mikäli on itse kieltäytnyt menemään harjoittelupaikkaan.
jos on lapset ruokittavana, on mentävä ilmaiseen orjatyöhön tai seistävä jossain leipäjonossa

[QUOTE="vieras";23577934]ihan kuin työttömällä olisi oikeasti varaa valita, meneekö vai ei. jos et mene, viedään työttömyyskorvaus ja jollain pitäisi elääkin. sossukaan ei maksa kuin maksimissaan alennettua toimeentulotukea "työstä" kieltäytymisen vuoksi mikäli on itse kieltäytnyt menemään harjoittelupaikkaan.
jos on lapset ruokittavana, on mentävä ilmaiseen orjatyöhön tai seistävä jossain leipäjonossa[/QUOTE]

niinhän se nykyään on, mutta se on väärin, itse jäin alkutalvesta työttömäksi, oltuani 3vuotta samassa työpaikassa, ekana työttömyyspäivänä työkkäri ehdotti minulle vastaavaa työtä kuin olin 3v. tehnyt, mutta ilmaisena työelämääntutustumisjaksona, kieltäydyin ja sanoin hakevani itsenäisesti töitä, en onneksi saanut karenssia. ehdin olemaan 2kk työttömänä ja sainkin sitten uuden palkallisen työn.

ymmärrän, että joskus pitkä-aikaistyöttömän on hyvä käydä vähän tutustumassa siihen työelämään, mutta kyllä siitäkin pitää isompi korvaus tulla kuin kotona olemisesta.
yleensä kuitenkin pitkäaikaistyöttömyyden aiheuttaa ihminen itse, ei ole kiinnostusta lähteä tekemään vaikka hetkeksi jotakin muuta kuin koulutus vaatii. opiskelu on myös yksivaihtoehto katkaista työttömyys. aikuisopiskelijahan saa kuitenkin korotettua tukea.

Tämähän PITÄISI aina olla tilanne harjoittelussa! Eli että ilman harjoittelijoitakin pärjättäis, eli harjoittelijat ei korvaa varsinaisia työntekijöitä. Toki usein varsinaisilla työntekijöillä on kiire ja harjoittelijat helpottavat tätä kiirettä, mutta ainakin teoriassa homma pyöris siis myös ilman harjoittelijoita.

Mun mielestä tuossa kuviossa voi olla jotain mätää tai sitten ei, riippuu ihan siitä, miten se rekrytointi on mennyt. Nää on musta todennäköisimmät skenaariot:

a) Työpaikkaan on haettu työntekijöitä, mutta koska hakijoiden joukossa on ollut sellaisia, jotka voisi saada ilmaiseen harjoitteluun, on työnantajataho päättänyt alkaa kikkailla tällä mahdollisuudella euronkuvat silmissä. Epäilyttävä paikka, en menis.

b) Työpaikkaan on haettu työntekijöitä ja päteviä hakijoita on ollut riittävästi. Lupaaville opiskelijoille ym. ei siis ole riittänyt töitä. Koska harjoittelijat ovat mukavaa lisätyövoimaa varsinaisten työntekijöiden ohessa ja myös potentiaalisia tulevia varsinaisia työntekijöitä, päätetään lupaavalle/lupaaville opiskelijoille ehdottaa harjoittelua paikassa, kun se kerran samaan syssyyn hoituu kätevästi samoilla rekrytoinneilla, kun hyviä hakijoita kerran riitti. Ei mitään vikaa, mukavan kuuloinen diili - voisin mennä, jos olisin harjoittelupaikkaa vailla.

Tuolla ei siis pärjätä ilman harjoittelijoita. Sanoivat ihan suoraan, että olisin ihan kuin kuka tahansa muu työntekijä ja vaatimukset ja odotukset ihan samat. Ja koko paikka vaikuttaa muutenkin ihan tuolta a-vaihtoehdolta.

Olen nyt päättänyt, etten mene tuonne. Mieluummin sitten toiseen paikkaan, jonne ehkä pääsen, sekin olisi palkaton, mutta ainakin ilmoittivat jo ilmoituksessa, että hakevat palkattomaan harjoitteluun opiskelijoita. Siinä työ olisi muutenkin luultavasti hyödyllisempää ja mielenkiintoisempaa.

Yhteistyössä