Menkat ennen ja jälkeen raskauden

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hophop
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hophop

Vieras
Onko kuukautiskiertosi muuttunut jotenkin raskauksien myötä? Miten?

Söin aiemmin e-pillereitä epäsäännöllisten kuukautisten takia. Oli vuotoa ja välivuotoa ja ties mitä, vähimmillään välissä oli vain kolme tai neljä vuodotonta päivää ja taas mentiin. Yhden kerran kierto kesti yli 40 päivää, mutta siitä on jo noin 15v aikaa.

Lopetin pillerit yrittääkseni raskautta ja onnistuimme heti ekasta kierrosta. Imetyksen tai minkälie takia meni noin vuosi, ennen kuin tulivat ekat menkat, toisia ei sitten tullutkaan, kun olin taas raskaana. Toisella kerralla meni noin 10kk ennen kuin kuukautiset taas palasivat.

Mikään ei ole kuten ennen. Rytmi on tasoittunut, mutta nyt kuukautiset tulevat turhan harvoin. Vain joka toinen kuukausi. Muuten ihan kiva, mutta ne viisi päivää ovat ihan kamalat, kun vuotoa tulee kaksien menkkojen edestä. Ennen pillereitä mulla ei ollut mitään pms-oireita. Pillerien aikana mulla oli yksi ahmimisvimmainen päivä kuukaudessa, söin jääkaapista melkein valonkin. Nykyään mulla on pms-oireita yli viikon ajan ennen menkkoja. Naama on kuin pakanamaan kartta ja munasarjat ovat sikamaisen kipeät, ihan pelkkä kävely tai istumaan asettautuminen tuntuu ikävänä vihlontana. Ja mooniskivut tuntuvat ihan synnytyssupistuksilta.

Taisi jäädä haaveeksi, että kropan toiminta olisi tasoittunut vuosien varrella ja voisin unohtaa pillerit. :(

Miten muille on käynyt?

Yhteistyössä