Menkat ne vaan tulee, mutta maha palloutuu. Raskaus mahdollinen? Miten voi testata, jos raskaus jo pitkällä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mahakas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mahakas

Vieras
Millaisia tuntemuksia mahaan on tullut alkuraskaudessa ja milloin se on turvonnut erilaiseksi? Olen itse reilusti ylipainoinen(johtuu sitten kilpirauhasen vajaatoiminnasta, jos jotain rassaa) ja me on yritetty lasta kesästä lähtien. Kuukautiset on tulleet ihan normaalisti, mutta se suurin vuoto on jäänyt 3 päivään. Yhdessä kierrossa oli myöhässä joitakin päiviä, kunnes menkat sitten alkoi. Nyt tässä viikon parin sisään olen alkanut miettiä olenko lihonut vai miksi tuo maha tuntuu omituiselta. Siis sellaiselta pallolta ja esim. kun laitan kenkiä jalkaan tai otan lattialta jotain niin se maha on tiellä "pallona" kuten raskausmaha oli ensimmäisessä raskaudessa. Istuessakin tuntuu, että edessä on pallo. Samoin housut ei mene niin kuin ennen. Siis läskiähän tuossa on, mutta kyllä taituin eri lailla ennen, vaikka noita kiloja on. Raskaustestejä tuli tehtyä noin syyskuulle asti, mutta kun menkat vaan tulee niin en ole sen jälkeen tehnyt ja tyhmältä kuulostaisi tehdäkin kun ne nyt tulee. Viimeiset loppui tiistaina ja kesto 3päivää tuhrua paperiin vessassa käydessä ja 3 päivää normaalia isoa vuotoa. Näyttääkö raskaustesti mitään jos teen nyt testin ja olen esim. toisella tai kolmannella kuulla raskaana??? Eikös ne raskaustestit näytä vain alkuraskaudessa plussaa?
Olen tunnistanut aiemmin ovulaation kovasta mahakrampista, mutta ainakaan nyt edellisessä kierrossa sitä ei ollut. Ei taida olla tavallista, että kuukautiset tulevat vaikka on raskaana? Jos sinulla on kuitenkin tullut raskaana ollessa niin millaiset ne on olleet? Tuntuu hölmöltä mennä ostamaan testiä kun menkat kuitenkin on tulleet. Tuon omituisen mahatuntemuksen lisäksi olen ollut tosi väsynyt. Tällä viikolla olen kahtena päivänä nukahtanut sohvalle töistä kotiin päästyäni (noin 17-18) ja nukkunut iltaan asti ja muina päivinä olen sinnitellyt iltaan asti.

No ehkä kannattaa alottaa sillä, että teet raskaustestin? Raskaushormonihan alkaa vähetä elimistössä keskiraskautta kohden, mutta eikai se kokonaan katoa.. Toinen mikä voisi selvittää tilannetta, että ootko vaan lihonut niin onko sulla vaakaa? Punnituskin voisi olla paikallaan :) Tsemppiä ja toivottavasti tilanne selviää!

Alkuperäinen kirjoittaja IlmanNikkiä:
Jospa sulla on turvotusta vaan. Ja muut oireet kai sopis tuohon kilpirauhasen vajaatoimintaan, onko lääkitys kunnossa? Arvot kohdillaan?

Turvotusta ei ole muualla. Ja tuo mahan palloutuminen tuntuu erilaiselta kuin perusturvotus. Kilpparilääkitys ja arvot kunnossa.

Jos viimeksi olet syyskussa tehnyt testin ja negaa silloin näytti. Niin kyllä nyt pitäisi näyttää plussaa jos sen jälkeen olet raskautunut. Jos asia vaivaa niin testiä ostamaan =)
Eihän se tavallista ole että menkat tulee vaikka olisikin raskaana. Mutta sellaistakin sattuu.
Itselläni tuli yhdet menkat raskaudesta huolimatta. Vähän olivat niukemmat mitä normaalit, mutta ihan menkoiksi ne laskin. Asia sitten selvisi vasta ultrassa.

Niin ja ainakin itselläni on maha aina turvonnut alkuraskaudessa huomattavasti. Ja mullakin on sitä ylipainoa.

Alkuperäinen kirjoittaja MLL:
No ehkä kannattaa alottaa sillä, että teet raskaustestin? Raskaushormonihan alkaa vähetä elimistössä keskiraskautta kohden, mutta eikai se kokonaan katoa.. Toinen mikä voisi selvittää tilannetta, että ootko vaan lihonut niin onko sulla vaakaa? Punnituskin voisi olla paikallaan :) Tsemppiä ja toivottavasti tilanne selviää!

Juuri tuota mietin, että jos raskauspitkällä niin milloin se raskaushormoni vähenee ja/tai katoaa. Minulla on siis reilusti ylipainoa enkä ole lihonut tänä aikana lisää. Olen yrittänyt saada painoa putoamaan kun tälläkin varmaan vaikutuksensa raskautumisessa.
Testi varmaan tehtävä, mutta tuntuu tyhmältä tehdä kun menkat kuitenkin oli vasta äsken.

Tässäpä raskaushormonien määrät....
Että ei ne hormonit raskauden aikana katoa ollenkaan vaan lpoouraskaudessa hiukan vähenee...

TEE IHMEESSÄ SE TESTI :D

Aika hedelmöityksestä Aika viimeisistä kuukautisista HCG:n määrä
mIU/ml
1 viikko 3 viikkoa 0-5
2 viikkoa 4 viikkoa 3-426
3 viikkoa 5 viikkoa 18-7340
4 viikkoa 6 viikkoa 1080-56500
5-6 viikkoa 7-8 viikkoa 7650-229000
6-9 viikkoa 8-11 viikkoa 25700-288000
8-11 viikkoa 10-13 viikkoa 13000-253000
17-24 viikkoa 2. kolmannes 4060-65400
>25 viikkoa 3. kolmannes 3640-117000

raskaushormoni häviää jonkin ajan kuluttua synnytyksestä tai siten jos menee kesken niin sen jälkeen.. jotenkin näin mie muistaisin asian.. voipi olla että olen väärässä kun nämä omt hormoonit sekoittaa pään ihan satasella.. :laugh: ..

veristä vuotoa voi esiintyä vaikka oliskin raskaana..yleensä joshtuen istukan paikasta ja yleensä se vuoto ajoittuu suunnilleen siihen milloin menkkojen kuuluisi olla.. tai niin mie ainakin muistelisin lekurilta kuulleeni..

mie testaisin ihan kunnon vehkeellä.. en millään s-kaupan läpyskällä.. ja vaikka tk:n kautta kyselisin mahiksia jos vois käydä jossain ultrapaikassa tarkistuttamassa tilanne...mie ainakin pääsen miun perussairauden atkia melko helposti kunnalliselle puolelle ultraan kalliin yksityisen sijaan..

Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Tässäpä raskaushormonien määrät....
Että ei ne hormonit raskauden aikana katoa ollenkaan vaan lpoouraskaudessa hiukan vähenee...

TEE IHMEESSÄ SE TESTI :D

Aika hedelmöityksestä Aika viimeisistä kuukautisista HCG:n määrä
mIU/ml
1 viikko 3 viikkoa 0-5
2 viikkoa 4 viikkoa 3-426
3 viikkoa 5 viikkoa 18-7340
4 viikkoa 6 viikkoa 1080-56500
5-6 viikkoa 7-8 viikkoa 7650-229000
6-9 viikkoa 8-11 viikkoa 25700-288000
8-11 viikkoa 10-13 viikkoa 13000-253000
17-24 viikkoa 2. kolmannes 4060-65400
>25 viikkoa 3. kolmannes 3640-117000

Kiitos:) Tuota taulukkoa kaipasinkin. Täytynee tehdä testi...vaikka hölmöltä se tuntuukin.

Alkuperäinen kirjoittaja hmmm:
Onpa hassu ajatus, että vain ihan alkuraskaudessa mukamas näkyis hormoonit :D
ja varsinkin, kun aika alussa oletkin, jos syyskuussa kuitenkin negaa näyttänyt...

Tein testin ihan kuun alussa eli siitä on nyt yli 3kk aikaa. Sain tuossa tuon yhden taulukon jossa näkyy että rv 17 se hormoni alkaa laskea. Jos olisin vaikka heti tuon jälkeen tullut raskaaksi niin nyt olisi rv14 menossa.

No hei haloo. Jos se näyttää sen alkuraskauden hcg:n, joka on 400, niin kaipa se testi näyttää tuolloin raskausvkon 17 jälkeenkin, kun se hormoonitaso on kuitenkin minimissäänkin sillon nelisentuhatta!!
Ja jos sul syyskuun alussa on ollut menkat myöhässä, jonka takia olet testaillut, niin ethän sä ole lähelläkään vkoa 17.

Millaisia tuntemuksia mahaan on tullut alkuraskaudessa ja milloin se on turvonnut erilaiseksi? Olen itse reilusti ylipainoinen(johtuu sitten kilpirauhasen vajaatoiminnasta, jos jotain rassaa) ja me on yritetty lasta kesästä lähtien. Kuukautiset on tulleet ihan normaalisti, mutta se suurin vuoto on jäänyt 3 päivään. Yhdessä kierrossa oli myöhässä joitakin päiviä, kunnes menkat sitten alkoi. Nyt tässä viikon parin sisään olen alkanut miettiä olenko lihonut vai miksi tuo maha tuntuu omituiselta. Siis sellaiselta pallolta ja esim. kun laitan kenkiä jalkaan tai otan lattialta jotain niin se maha on tiellä "pallona" kuten raskausmaha oli ensimmäisessä raskaudessa. Istuessakin tuntuu, että edessä on pallo. Samoin housut ei mene niin kuin ennen. Siis läskiähän tuossa on, mutta kyllä taituin eri lailla ennen, vaikka noita kiloja on. Raskaustestejä tuli tehtyä noin syyskuulle asti, mutta kun menkat vaan tulee niin en ole sen jälkeen tehnyt ja tyhmältä kuulostaisi tehdäkin kun ne nyt tulee. Viimeiset loppui tiistaina ja kesto 3päivää tuhrua paperiin vessassa käydessä ja 3 päivää normaalia isoa vuotoa. Näyttääkö raskaustesti mitään jos teen nyt testin ja olen esim. toisella tai kolmannella kuulla raskaana??? Eikös ne raskaustestit näytä vain alkuraskaudessa plussaa?
Olen tunnistanut aiemmin ovulaation kovasta mahakrampista, mutta ainakaan nyt edellisessä kierrossa sitä ei ollut. Ei taida olla tavallista, että kuukautiset tulevat vaikka on raskaana? Jos sinulla on kuitenkin tullut raskaana ollessa niin millaiset ne on olleet? Tuntuu hölmöltä mennä ostamaan testiä kun menkat kuitenkin on tulleet. Tuon omituisen mahatuntemuksen lisäksi olen ollut tosi väsynyt. Tällä viikolla olen kahtena päivänä nukahtanut sohvalle töistä kotiin päästyäni (noin 17-18) ja nukkunut iltaan asti ja muina päivinä olen sinnitellyt iltaan asti.
Hei,

Tein testin ihan kuun alussa eli siitä on nyt yli 3kk aikaa. Sain tuossa tuon yhden taulukon jossa näkyy että rv 17 se hormoni alkaa laskea. Jos olisin vaikka heti tuon jälkeen tullut raskaaksi niin nyt olisi rv14 menossa.
Eipäs nyt olla tyhmempiä kuin on tarpeen.

Joo, alkaa laskea verrattuna huippupiikkiin, mutta jos raskaustestien herkkyydet on 10-25 ja hormonin määrä "alkaa laskea" kohti kolmea ja puolta tuhatta, mitä veikkaat miten käy?

Suomeksi: koko loppuraskauden ajan pärähtää kyllä plussa testiin jos on tullakseen. Laskee testin mittaamattomiin vasta synnytyksen jälkeen.

Yhteistyössä