Menkat poissa!?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyttö95
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tyttö95

Vieras
eli siis olen 15-vuotias tyttö ja mulla on ollu menkat nyt poissa n. 2,5 kk. noiden 2,5 kk:n aikana emättimestä on tullu kaksi kertaa sellasta ruskeaa vuotoa, jonka seassa hieman verta. vuoto on molempina kertoina kestänyt 1-1,5 vrk. alapää ei kutise tai kirvele. olen neitsyt. menkat alkoivat n. 1,5 vuotta sitten ollessani 13 vuotta. voiko tää olla jtn vakavaa? onko aiheellista huolestua? milloin kannattaisi mennä lääkärille? onko kenelläkään ollut samanlaista "vaivaa"? miten kauan teillä on ollu menkat poissa yhteen menoon ilman että ootte ollu raskaana? helppiä pliis! apua?!

Alkuperäinen kirjoittaja tyttö95;10707901:
eli siis olen 15-vuotias tyttö ja mulla on ollu menkat nyt poissa n. 2,5 kk. noiden 2,5 kk:n aikana emättimestä on tullu kaksi kertaa sellasta ruskeaa vuotoa, jonka seassa hieman verta. vuoto on molempina kertoina kestänyt 1-1,5 vrk. alapää ei kutise tai kirvele. olen neitsyt. menkat alkoivat n. 1,5 vuotta sitten ollessani 13 vuotta. voiko tää olla jtn vakavaa? onko aiheellista huolestua? milloin kannattaisi mennä lääkärille? onko kenelläkään ollut samanlaista "vaivaa"? miten kauan teillä on ollu menkat poissa yhteen menoon ilman että ootte ollu raskaana? helppiä pliis! apua?!

Mulla on ollut samankaltaisia ongelmia aina välillä. Mullakaan ei ole ollu kuukautisia nyt n. 3 kuukauteen ja pari kertaa on tullut ruskeaa vuotoa parin päivän ajan. Samanlaisista vaivoista on siis kyse. En tiedä mistä johtuu, mutta aina kun paino putoaa liian alas näitä samoja vaivoja alkaa esiintyä, ei oikeita kuukautisia vaan epäsäännöllistä ruskeaa vuotoa. Eli varmaan kannattaa ensin katsoa että onko paino pudonnut rajusti viimeaikoina tai oletko muutenvaan alipainoinen. Myös oon huomannut että kun stressaan paljon, niin näitä samoja "ongelmia" alkaa esiintyä. Kun stressaamisen aiheet loppuu ja paino ei ole liian alhaalla niin kuukautiset tulee takaisin tosi runsaana ja saattavat kestää jopa 10 päivää. Olis kyllä tosikiva tietää mistä tää oikeesti johtuu ja onko ihan normaalia. Onko kellään tietoa?

Kyllä se pieni vuoto on ollut kuukautiset. Miksi niin vähän vuotoa? Ehkä siksi, että hormonitoimintasi on vielä epävakaata nuoruutesi tähden.
Muita syitä vuodon niukkuuteen:
- raudanpuute (koulusi terveydenhoitaja voi helposti todeta)
- muutokset ruokavaliossa
- laihtuminen
- lisääntynyt liikunta.
- stressi

Raudanpuute on helppo korjata lisäämällä raudansaantia ravinnosta ja alussa voi olla tärkeää syödä kuuri rautatabletteja terveydenhoitajan ohjeen mukaan.

Ruokavalio kannattaa pitää kunnossa. Kouluaterioiden syöminen on hyvä alku.

Liiallinen laihtuminen johtaa helposti häiriöihin hormonitoiminnassa. Kuukautisten puuttuminen voi aluksi olla kivaakin, mutta tukanlähtö ja ihon huononeminen eivät ole tavoiteltavia, saati myöhempi hedelmättömyys.

Lisääntyneeseen liikuntaan elimistö tottuu vähitellen, jos liikkuminen ei ole elämän pääasia

Stressin purkamiseen auttavat mm. puhuminen, liikunta, rentoutuminen, kunnollinen nukkuminen, ystävät.

Neuvoni on, että käy terveydenhoitajalla mittauttamassa hemoglobiini, jolla saadaan tietää rauta-arvosi. Jos kuukautiset ovat poissa puoli vuotta, niin tarkemmat tutkimukset ovat tarpeen.

Kyllä se pieni vuoto on ollut kuukautiset. Miksi niin vähän vuotoa? Ehkä siksi, että hormonitoimintasi on vielä epävakaata nuoruutesi tähden.
Muita syitä vuodon niukkuuteen:
- raudanpuute (koulusi terveydenhoitaja voi helposti todeta)
- muutokset ruokavaliossa
- laihtuminen
- lisääntynyt liikunta.
- stressi

Raudanpuute on helppo korjata lisäämällä raudansaantia ravinnosta ja alussa voi olla tärkeää syödä kuuri rautatabletteja terveydenhoitajan ohjeen mukaan.

Ruokavalio kannattaa pitää kunnossa. Kouluaterioiden syöminen on hyvä alku.

Liiallinen laihtuminen johtaa helposti häiriöihin hormonitoiminnassa. Kuukautisten puuttuminen voi aluksi olla kivaakin, mutta tukanlähtö ja ihon huononeminen eivät ole tavoiteltavia, saati myöhempi hedelmättömyys.

Lisääntyneeseen liikuntaan elimistö tottuu vähitellen, jos liikkuminen ei ole elämän pääasia

Stressin purkamiseen auttavat mm. puhuminen, liikunta, rentoutuminen, kunnollinen nukkuminen, ystävät.

Neuvoni on, että käy terveydenhoitajalla mittauttamassa hemoglobiini, jolla saadaan tietää rauta-arvosi. Jos kuukautiset ovat poissa puoli vuotta, niin tarkemmat tutkimukset ovat tarpeen.

oon lenkkeilly paljon syyskuun puolesta välistä asti mutta se loppu tossa parisen viikkoa sitten koska oli niin paljon muuta. en tiiä oisko tää vaikuttanu sitten menkkoihin. laihtunut en ainakaan oo sillä painoa on tullut ehkä vähän lisääkin. enkä ole alipainoinenkaan sillä oon 167 cm pitkä ja painan 54-55 kg. en oo myöskään ollut stressaantunut tänä syksynä. ruokavalionkin pitäisi olla kunnossa (syön koulussa poikkeuksetta lähes joka päivä) mutta tosta raudan saannista en tiedä yhtään.

mut kiitti neuvosta ja jossei ne menkat kohta ala tulemaan ni sitten meen terveydenhoitajalle.

Viimeksi muokattu:

Ihan normaalia, että kestää muutaman vuoden ennen kuin kierto on säännöllinen. Itselläni ei koskaan ollut säännöllisiä kuukautisia nuorena, vasta ensimmäisen lapsen saatuani kierto tuli säännölliseksi ja silloin oli jo kolmekymppinen.

Tottakai jossain vaiheessa kannattaa asiasta keskustella lääkärin tai terveydenhoitajan kanssa mutta huoleen ei ole aihetta.

Yhteistyössä