Menkat synnytyksen jälkeen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Siira
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Siira

Vieras
Millaiset oli teidän ekat menkat synnytyksen jälkeen? Niukat vai runsaat? Entä oliko kipuja? Olen imettänyt nyt reilut puoli vuotta ja imetän edelleen pari kertaa päivässä. Ekat menkat alkoi noin viikko sitten ja oli niukat ja ilman kipuja. Kesto sama kuin ennen synnytystä.

Mulla tuli menkat ekaa kertaa 9kk synnytyksestä. Olivat runsaammat kuin normaalisti, mutta tyypillisiä menkkakipuja ei ollut... ne on palanneet nyt kuvioihin, kun lapsi on kolmevuotias =(. Onneksi vuoto on niukumpaa. Kierto on alusta asti ollut säännöllinen.

Mulla alkoi menkat kun vauva oli 7 kk. Melko säännölliset ovat olleet (nyt on viidennet menkat menossa), alussa tosin kierto oli vähän pidempi, mutta nyt sama kuin ennen raskautta. Ennen raskautta mulla oli ihan kamalat menkkakivut alavatsassa, mutta nyt niitä ei ole ollut. Paitsi tällä ihan viimeisimmällä kerralla oli vatsa jonkin verran kipeä. Toivottavasti eivät mahakivut palaa samanlaisina kuin ennen... Ja menkat ovat olleet vähän runsaammat kuin ennen raskautta. Kesto kuitenkin sama.

Mulla alkoi menkat kun vauvat olivat melkein 11 kk, muutama viikko sen jälkeen kun imetys loppui. Vuoto oli ihan normaalia, kesto pari päivää pidempi, mutta kivut aivan järkyttävät. Nyt siis eka kierto menkkojen alkamisen jälkeen, toivottavasti kivut eivät ole samanlaisia seuraavalla kerralla...

Menkat alkoivat, kun imetyskerrat harvenivat kahteen kertaan vrk:ssa. Poika oli n. 10kk. Kuparikierukasta huolimatta vuoto oli suht normaalia ja kipuja ei juuri ollut. Kierto on pysynyt säännöllisenä ja vuoto normaalina.

Molempien lasten kohdalla menkat alkoivat n 3kk synnytyksestä (vaikka täysimetin molempien kohdalla sen 6kk ja jatkoin osittaisimetystä reilusti yli vuoden) ja tulivatkin sitten heti säännöllisesti 28 päivän välein. Olivat muuten ihan normaalit kuin ennen raskauksiakin mutta kivut olivat enää murto-osa entisestä :)

Mulla alkoi menkät n. kaksi kuukautta synnytyksen jälkeen. Vähän ennen loppui kyllä maidontulokin. Mulla ekat menkat oli tosi runsaat ja kivuliaat. Ja kivuliaina ovat jatkuneet. Valitettavasti. Ihan tieni-ikä tuli mieleen, sillä silloi viimeksi olen "kärsinyt" noin menkkakivuista :)

Mä taidan olla poikkeava... mulla alkoi menkat n.3kk synnytyksestä, vaikka täysimetin n. 5kk ja jatkoin imetystä n.9kk ikäiseksi asti. Ekat menkat älyttömän runsaat, sit seuraavat kesti KUUKAUDEN!(siis vuoto) ja sen jälkeen tulleet miten sattuu, väli/kierto on sellasen 1,5-2kk... ja tosi niukat... täytys varmaan mennä gynelle avautuun et mikähän on vikana kun ovat tällaset. Onkohan kellään muulla vastaavaa epäsäännöllisyyttä??!! Tosin mulla oli tällasta ennen raskauttakin mut silti tulin raskaaksi...

Yhteistyössä