Merkonomit, mihin olet työllistynyt ja millainen oli koulutus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Happygirl-91
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Happygirl-91

Aktiivinen jäsen
25.08.2013
7 113
13
38
Mua on kiinnostanut jo pidemmän aikaa vaihtaa täysin alaa ja olisi aivan ihanaa käydä jokin lyhyt koulutus/kurssi josta pääsisi nopeasti esim. kaupalliselle/hallinnon puolelle töihin. Merkonomin tutkinnosta olen kuullut paljon hyvää ja ystäväni opiskelee sitä tällä hetkellä. Lyhyt koulutus, varma työllisyys ja itse työ ei ole ihmisläheistä vaan selkeää, paperinpyöritystä tai mihin sitten suuntautuukaan.
Ihan unelma olisi farmaseutti, mutta itselläni ei riitä rahkeet matikan ja fysiikan osalta sinne. Kertokaa ihmeessä kokemuksianne kyseisestä koulutuksesta ja työllistymismahdollisuuksista! :)

Eikös sinun pitänyt hoitaa lapsia tai jotain?
No, itse sain työpaikkani kun vielä koulun penkillä olin, joitain vuosia meni että tuli vakkarin paperit. Mutta jos toimistopuolelle haluaa, niin kyllä kirjanpidon kursseilla on matikkaakin, tuntui olevan ainakin joillekin hirmu hankalaa vaikkei omasta mielestäni ainakaan matemaattisesti vaativia laskuja ollutkaan.
Itse siis toimistossa istun, aspa-puolella kuitenkin kauppiksessa olin. Kassatädiksi tai jokskii jyskin aspaksi varmaan pääsee suht helposti merkonomin papereilla.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
[QUOTE="Jenis";30505492]Varmaan riippuu missä asuu, mutta täällä meillä päin näistä assareista, sihteereistä ja perus-palkanlaskijoista on ihan hillitön ylitarjonta. Tilintarkistajista ja controllereista taas pulaa, että jos paperihommiin tahtoo niin ehkä ennemmin siihen suuntaan sitten.[/QUOTE]

Juu, meidän alueella myyjille on kiitettävästi töitä ja kirjanpitäjille myös. Toisaalta yrittäminen kiinnostaisi myöskin tai se on oikeastaan ihan aina kiinnostanut! Luulen, että merkonomin tutkinnolla saa hyvät valmiudet yrittämiseenkin.

Mikä on lyhyt? Jos on aiempia opintoja hyväksiluettavaksi niin tradenomin tutkinnon tiivistää melko vähällä työllä 2,5 vuoteen, jos jaksaa painaa vähän verenmaku suussa niin kahteenkin.

Mikä on lyhyt? Jos on aiempia opintoja hyväksiluettavaksi niin tradenomin tutkinnon tiivistää melko vähällä työllä 2,5 vuoteen, jos jaksaa painaa vähän verenmaku suussa niin kahteenkin.

No itse en kyllä ammattikorkeakouluun lähde, sen verran yläaste meininkiä läsnäolojen tarkkailun suhteen se on. Ja tradenomeja tietääkseni koulutetaan liikaa ja usein sieltä työllistyy kaupan kassalle.

Merkonomi koulutuskin on kyllä ihan tavan kolmen vuoden tutkinto, toki sitä saattaa saada hyväksi lukuja aiemmista opinnoista tahi muutoin reippaasti sen tuhertaa läpi, onko se sitten lyhyt koulutus? Kurssi muotoisesti sitä ei ainakaan ole, mutta tietty joku myyjän tutkinto voi ollakin vain kurssi muotoisesti.

No itse en kyllä ammattikorkeakouluun lähde, sen verran yläaste meininkiä läsnäolojen tarkkailun suhteen se on. Ja tradenomeja tietääkseni koulutetaan liikaa ja usein sieltä työllistyy kaupan kassalle.

???
Meillä ei ainakaan amkissa taida olla läsnäolopakkoa ku parilla hassulla kielikurssilla. Ja nekin voi tenttiä jos on kieli hallussa. Toki plussaa saa jos tunneilla istuu, mutta mitään pakkoa ei ole.

Opiskelin yläasteen jälkeen merkonomiksi, siitä on noin 19 vuotta. Jo opiskeluaikoina sai vakkaripaikan tavaratalosta (ostasto jo kassatyötä molempia) ja jatkoin siellä vuoden valmistuttuani. Sitten olin vuoden pankissa (vakipaikka sekin) mutta sen jälkeen vaihdoin alaa. (amk- eri ammatti)
Kuitenkkin kaupallisen alan opiskeluilla on ollut elämässäni paljon hyötyä, enemmän kun esim. lukiosta olis mulle ollut. (olisin saanut huonommat paperit enkä olis päässyt amk lukemaan sitä mitä halusin)

Minun kaikki nuoret merkonomituttavat, kolme kappaletta, ovat tällä hetkellä uudelleenkoulutuksessa. Huonon työtilanteen vuoksi :( Osa-aikaista kassa- ja myyntityötä vaan tarjolla täälläpäin.

Merkonomin papereilla (asiakaspalvelu-ja markkinointi) ei nykyään tee yhtään mitään. Työllisyys ei ole todellakaan taattu. Luen itse ko tutkintoa tällä hetkellä ja töissä kaupan alalla.
Suosittelen tradenomin opintoja ennemmin. Parempi mahdollisuus työllistyä.
Jos merkonomiksi haluat niin opiskele kirjanpito. Itse harkitsin mutta kun en ole paikkaa vaihtamassa ja matikka ei taivu yhtään niin jätin väliin.
Työkaverina on tradeja, merkonomeja ja yliopistotutkinnon omaavia. Palkka ei nouse mutta opiskelen huvikseni, ta maksaa viulut.

Minä opiskelen tällä hetkellä merkonomiksi monimuotokoulutuksena, opiskelu kestää yht. 16kk (joista yksi lomakuukausi). "Erikoistun" talous- ja toimistopalveluihin ja työharjoittelupaikat on tuikassa, todella hankalaa löytää harjoittelupaikkaa. Työllistymään en varmastikkaan tule heti valmistumisen jälkeen...

[QUOTE="hey";30505636]Opiskelin yläasteen jälkeen merkonomiksi, siitä on noin 19 vuotta. Jo opiskeluaikoina sai vakkaripaikan tavaratalosta (ostasto jo kassatyötä molempia) ja jatkoin siellä vuoden valmistuttuani. Sitten olin vuoden pankissa (vakipaikka sekin) mutta sen jälkeen vaihdoin alaa. (amk- eri ammatti)
Kuitenkkin kaupallisen alan opiskeluilla on ollut elämässäni paljon hyötyä, enemmän kun esim. lukiosta olis mulle ollut. (olisin saanut huonommat paperit enkä olis päässyt amk lukemaan sitä mitä halusin)[/QUOTE]

Hieno kokemus sinulla, kaksi vakkaripaikkaa taskussa! Toivoisin itsekin vastaavaa "urakehitystä" sitten aikanaan.

Tradenomi koulutus ei ole mun juttu missään nimessä, mutta hienoa että joillekin siitä ura urkenee!

[QUOTE="sipsi";30505873]Minun kaikki nuoret merkonomituttavat, kolme kappaletta, ovat tällä hetkellä uudelleenkoulutuksessa. Huonon työtilanteen vuoksi :( Osa-aikaista kassa- ja myyntityötä vaan tarjolla täälläpäin.[/QUOTE]

Voi harmin paikka :( Toivotaan että tilanne helpottuu ja pääsevät töihin, mutta hyvä että ovat uudelleenkouluttautumassa! Itsekin ajattelen, että jos ei nykyinen duuni ole lopulta kummankaan mun juttu, niin parempi kokeilla jtn uutta. En malttaisi odottaa, että saisi tehdä jotain ihan simppeliä ja itsenäistä hommaa josta näkee käden jäljen heti ja tyytyväiset asiakkaat.

Tää ei nyt suoranaisesti liity merkonomeihin (siitä osaan sanoa vaan sen, että ne kolme jotka tunnen, on myös kaikki työttöminä, tosin kahdella niistä on välillä ollut töitä).

Mutta oon myös ajatellut tuota alanvaihtoasiaa... En siis ole vaihtamassa alaa, mutta ihmettelen, miksi sitä jotenkin haaveilee? Musta tuntuu että jos en opiskelisi tätä mitä nyt, vaan erästä toista alaa, niin olisin tyytymätön ja harmittaisi, että tämä nykyinen vaihtoehto jäi saavuttamattomaksi.

Mutta nyt kun opiskelen sitä mitä opiskelen, niin jotenkin harmittaa se toive mitä ei saanut... Ehkä se aina menee mulla näin, kunnes tarpeeksi innostuu alastaan. Mä en oo ehkä tarpeeks innostunut tästä opiskelusta. :ashamed:

Mutta vaikka opiskelu tökkis niin työelämä voi sujua. Ja voi kai opiskelustakin innostua, kun löytää sen oman "suuntauksen" alan sisältä. Tai jotain.

Mut ei oo yksinkertaista :p

Tää ei nyt suoranaisesti liity merkonomeihin (siitä osaan sanoa vaan sen, että ne kolme jotka tunnen, on myös kaikki työttöminä, tosin kahdella niistä on välillä ollut töitä).

Mutta oon myös ajatellut tuota alanvaihtoasiaa... En siis ole vaihtamassa alaa, mutta ihmettelen, miksi sitä jotenkin haaveilee? Musta tuntuu että jos en opiskelisi tätä mitä nyt, vaan erästä toista alaa, niin olisin tyytymätön ja harmittaisi, että tämä nykyinen vaihtoehto jäi saavuttamattomaksi.

Mutta nyt kun opiskelen sitä mitä opiskelen, niin jotenkin harmittaa se toive mitä ei saanut... Ehkä se aina menee mulla näin, kunnes tarpeeksi innostuu alastaan. Mä en oo ehkä tarpeeks innostunut tästä opiskelusta. :ashamed:

Mutta vaikka opiskelu tökkis niin työelämä voi sujua. Ja voi kai opiskelustakin innostua, kun löytää sen oman "suuntauksen" alan sisältä. Tai jotain.

Mut ei oo yksinkertaista :p

Mä voin niin samaistua sun fiiliksiisi. Jotenkin vasta viime aikoina oon pysähtynyt miettimään, että onko tämä se minun ala jossa haluan olla ja kehittyä lopun elämää, ja en tosiaankaan. Sitä vaan istuu sellaiset kuvitelmat, mitkä on saanut nuorena ja kuullut opettajilta ja muilta niin tiukassa, ettei edes ajattele muita aloja! Mitä siinä voikaan missata jos ei oikeasti kokeile edes jotain toista alaa?

Tsemppiä ruusutarha<3

Tsemppiä happygirl :))!

Kyllä se vaihto yleensä kannattaa :) musta tuntuu, että useimmat on tosi tyytyväisiä, kun vaihto onnistuu. Sitä tulee kuitenkin monella mietittyä enemmän kuin alunperin valittua alaa, kun vaihtaminen ei ole ollenkaan niin itsestäänselvää jos jokin työ tai koulu jo on.

Mulla on varmaan enempi ongelmia siinä itse opiskelussa nyt kuin alanvalinnassa, kun jotenkin tiedän, että jos vaihtaisin alaa niin sitten haikailisin takaisin :headwall:

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91

Yhteistyössä