Metformiini

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PCO
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

PCO

Vieras
Hei vaan,

Olen 35 vuotias ja mulla on todettu pco jo vuosia sitten (parikymppisenä). Hoitona ovat olleet e-pillerit ja välillä keltarauhasormonit (terolut). Kaikille raskautta toivoville voin antaa toivoa, koska olen saanut itse kaksi lasta, niitä ennen ja raskauksien välissä yhteensä 3 keskenmenoa mutta clomeilla tulin raskaaksi eikä tullut edes tuplia :) Ilman lääkitystä minulla olisi luomuna 2-3 kuukautiset/vuosi.

Asiaan, siis iho-ongelmiin olen syönyt roaccutan kuurin 5 vuotta sitten ja se oli ihoni pelastus. Pillereistä olen käyttänyt ainakin Trikvilaria, Mercilonia, Femodenia, Diane Novaa ja Yasmineja. Kaikista olen kärsinyt sivuoireiden muodossa, ennemmin tai myöhemmin. Pääasialliset oireet ovat haluttomuus, raivokohtaukset, pms-masentumiset, nestekertymät (varsinkin DN ja Yasmin!), päänsärky ennen kuukautisia, tiputtelut, painonnousu DN ja Yasminin aikana n. 7 kiloa jne... Nyt on mitta täynnä ja viimeviikolla kuukautisten aikaan olin lähes työkyvytön kipuineni ja huonon voinnin takia. Sain maanantaiksi gynen (siis huomenna) ja aion keskustella että jätän pillerit lopunkin (mulla on muuten myös sterilisaatio-klipsit varmuuden vuoksi) enkä siis ole aloittanut enää uutta liuskaa.

Olen lukenut kirjoituksia ja kokemuksia metformiinin käytöstä ja ehdotankin lääkärilleni tätä vaihtoehtoa. Pelottaa vaan että saanko metformiini-reseptiä?

Miten on kanssakärsijät, saako metformiinireseptin "helposti" ? Hormoneja en pysty enää käyttämään.

(hormonikierukkakin ollut käytössä, ei käy..)

Yhteistyössä