Metsästys ei ole normaali harrastus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TooQT2BSTR8
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Alkuperäinen kirjoittaja TooQT2BSTR8:
Mut kalastaa voit läpi vuoden. Mehtuuajat on rajoitettuja ja saaliit osittain myös. En usko et siitä ammatiksi olisi, mutta kyllä metsästys ainakin oman perheen ruuassa pitää.

Niin, voisi kuvitella, että ammattimetsästäjälle olisi erilaiset systeemit, kuin harrastajille, onhan kalastuksessakin. Mutta kuten sanottu, minua kiinnosti vain tietää onko Suomessa ammattimaisia metsästäjiä, kun en ole heistä koskaan kuullut. Se nyt ei vielä mitään todista, etten minä ole kuullut =)

No, mä en tunne ainuttakaan. En tiiä olisiko etelämmässä.
Mut tiedän kyllä montakin perhettä, jossa ollaan oikeestaan täysin omavaraisia, kun kaikki liha ja kala tulee suoraan luonnosta :D Niillä on tosi pienet ruokakulut, oon kysynyt :D

Minustakin metsästys on kummalinen harrastus, jos harrastaja on kasvissyöjä. Sen sijaan lihansyöjillehän tuo harrastus on mitä mainioin, sillä mikä sen luomumpaa ja eettisempää kuin riista.

Minkä takia? Kun niitä harrastajiakin on tarpeeksi?

En minä sitä kysynyt =) Onhan kalastajiakin, ammattimaisia ja harrastajia. En vaan ollut koskaan ajatellut asiaa, että onko Suomessa ammattimetsästäjiä, enää, varmaan on ollut joskus. Ja jos ei niin miksi ei.

Mut kalastaa voit läpi vuoden. Mehtuuajat on rajoitettuja ja saaliit osittain myös. En usko et siitä ammatiksi olisi, mutta kyllä metsästys ainakin oman perheen ruuassa pitää.

Onhan niitä muitakin kausiluonteisia töitä. Ja käsittääkseni kyllä esim. hirvenmetsästystä tehdään muidenkin mailla eikä vain omilla, että ei se vain ole omassa metsässä tapahtuvaa se metsästys.

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:

En minä sitä kysynyt =) Onhan kalastajiakin, ammattimaisia ja harrastajia. En vaan ollut koskaan ajatellut asiaa, että onko Suomessa ammattimetsästäjiä, enää, varmaan on ollut joskus. Ja jos ei niin miksi ei.

Onhan niitä muitakin kausiluonteisia töitä. Ja käsittääkseni kyllä esim. hirvenmetsästystä tehdään muidenkin mailla eikä vain omilla, että ei se vain ole omassa metsässä tapahtuvaa se metsästys.

Ja ne maanomistajat saa sitä lihaa siitä hyvästä.

No, mä en tunne ainuttakaan. En tiiä olisiko etelämmässä.
Mut tiedän kyllä montakin perhettä, jossa ollaan oikeestaan täysin omavaraisia, kun kaikki liha ja kala tulee suoraan luonnosta :D Niillä on tosi pienet ruokakulut, oon kysynyt :D

Minulla on mahdollisuus ostaa hirvenlihaa melkein joka syksy pohjoisesta, se on kyllä hyvä asia.Olen opetellut laittamaan siitä hyvää ruokaa. Joskus olen saanut ostettua myös jotain metsäkanalintuja, mutta niitten kanssa en onnistunut niin hyvin, vaikka oli hyvät ohjeet =)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Minustakin metsästys on kummalinen harrastus, jos harrastaja on kasvissyöjä. Sen sijaan lihansyöjillehän tuo harrastus on mitä mainioin, sillä mikä sen luomumpaa ja eettisempää kuin riista.

Niinpä. Onhan näitä metsästäjiä, jotka eivät viitsi ottaa saalistaan edes mukaansa (esim. sorsanmetsästys)... Ja sama pätee kalastukseen. Kalastetaan, mutta kalat jäävät syömättä.

Niinpä. Onhan näitä metsästäjiä, jotka eivät viitsi ottaa saalistaan edes mukaansa (esim. sorsanmetsästys)... Ja sama pätee kalastukseen. Kalastetaan, mutta kalat jäävät syömättä.

Mä en tiiä millasia muut metsästäjät on missäkin, mutta täällä meillä päin ei kukaan jätä saalista luontoon. Eli kukaan ei tapa huvikseen, vaan kaikki syödään mitä saadaan.

Mulla on tuttavapiirissäni useampiakin metsästyksen harrastajia ja kyllä jokainen sen saaliinsa pataan pistää, jos mitään saalista sattuu saamaan edes.

Niin eli nauttivat vain tappamisesta.

Metsästää saa vain omilla mailla.

Jos haluat metsästää naapurin metsässä, pitää kuulua metsästysseuraan, joka on vuokrannut metsän sen omistajalta. Metsänomistajat saa siis metsästysseuroilta ihan selvää rahaakin, eikä pelkkää lihaa. Valtion metsään voit mennä, jos ostat sinne erillisen luvan.

Juu... Pienen kimpaleen silloin kun/jos metsästysporukka muistaa tuoda.

Teillä on vissiin aika onnettomia noi metsästysseurat jos sulla on noin huonoja kokemuksia kaikista?!

Edelleen kysyn tietämättömänä, että mihin se perustuu, että maanomistajalle annetaan lihaa? Ymmärrän, että niin tehdään, varmaan vanha tapa, mutta eihän se maanomistaja omista sitä luontokappaletta, vaikka hirveä, joka sattuu olemaan sillä kuolemansa hetkellä jonkun tietyn maalla? Entä jos ollaan valtion mailla?

Alkuperäinen kirjoittaja sairasta:

Niin eli nauttivat vain tappamisesta.

Mustakin tollainen on sairasta, mutta en silti lähtisi sanomaan että kaikki metsästäjät on sairaita... Tollaset "metsästäjät" on kuitenkin ehkä prosentti koko porukasta.
Yhtä typerää olis yleistää, että kaikki autoilijat on hulluja murhaajapsykoja jos joku ajaa tahalleen jonku päälle tappaakseen.

No kyllä se metsästys on aivan normaali harrastus, ei siellä mennä kiilto silmissä ja ammuya päätä pahkaa joka puolelle. Olen ollut metsällä mukana ja eivät he mitään murhanhimoisia ole ja kaikille maanomistajille ja osanottajille (muille kuin seuran jäsenille) jaettiin saaliista sellainen osa kuin halusi!

Alkuperäinen kirjoittaja Scala:
Jos haluat metsästää naapurin metsässä, pitää kuulua metsästysseuraan, joka on vuokrannut metsän sen omistajalta. Metsänomistajat saa siis metsästysseuroilta ihan selvää rahaakin, eikä pelkkää lihaa. Valtion metsään voit mennä, jos ostat sinne erillisen luvan.

No eiköhän hirvenmetsästyksessä ole itsestään selvää, että seuraan on kuuluttava... Mutta missä päin maanomistajille maksetaan vuokrasta ihan rahaakin eikä tuoda vain lihakimpaletta?

Juu... Pienen kimpaleen silloin kun/jos metsästysporukka muistaa tuoda.

Teillä on vissiin aika onnettomia noi metsästysseurat jos sulla on noin huonoja kokemuksia kaikista?!

Edelleen kysyn tietämättömänä, että mihin se perustuu, että maanomistajalle annetaan lihaa? Ymmärrän, että niin tehdään, varmaan vanha tapa, mutta eihän se maanomistaja omista sitä luontokappaletta, vaikka hirveä, joka sattuu olemaan sillä kuolemansa hetkellä jonkun tietyn maalla? Entä jos ollaan valtion mailla?

Ei omistakaan, mutta täällä on ainakin tapana kiittää maanomistajia "maan lainasta" :D Valtion maillä en tiiä miten toimitaan, kun meidän seuran maat kuuluu kaikki kyläläisille. Heille ei makseta rahalla mitään, koska oikeestaan kaikista taloista joku kuuluu seuraan... Näin olen siis miehen puheista ymmärtänyt. Ne mummelit, jotka ei kuulu seuraan, ovat saaneet lihaa jos ovat halunneet. Kaikki ei halua vaan antavat metsästää maillaan ilman mitään korvauksia.

Ei omistakaan, mutta täällä on ainakin tapana kiittää maanomistajia "maan lainasta" :D Valtion maillä en tiiä miten toimitaan, kun meidän seuran maat kuuluu kaikki kyläläisille.

Okei, tämän ymmärrän, se siis on tapa, ei ns. pakko tai määräys. =)

Näin kasvissyöjänä ja eläinyhdistyksissä toimivana ihmisenä en pysty pitämään metsästystä normaalina harrastuksena. Tietysti ymmärrän, että esim. hirvikantoja on pidettävä kurissa, mutta silti metsästäminen ajatuksena tökkii ja paljon. En tajua ihmistä, joka voi tappaa eläimen. Mutta tää on vain mun kantani, jokainen ajatelkoon, mitä haluaa.

Se on pieni korvaus maanomistajiille siitä, että antavat metsänsä metsästyskäyttöön. Jollei olisi metsästysmaita, ei olisi myöskään saalista... Mutta toki maanomistajallekin on hyötyä siitä, että hänen maillaan metsästetään. Esim hirvieläimet voivat saada metsässä aikamoista tuhoa aikaan taimikoissa.

Eipä ne metsästysseurat läheskään joka vuosi lihakimpaletta tuo, riippuu vähän vuodesta. Ennen oli toisin. Itse aiheeseen voisin sanoa että tuntemani metsästäjät ovat ehdottomasti normaaleimpia, luotettavimpia, täysjärkisimpiä ihmisiä. Pyssyillä ei leikitä, ne säilytetään asiallisesti eikä kukaan ole ikinä "mässäillyt" tappamisella.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Näin kasvissyöjänä ja eläinyhdistyksissä toimivana ihmisenä en pysty pitämään metsästystä normaalina harrastuksena. Tietysti ymmärrän, että esim. hirvikantoja on pidettävä kurissa, mutta silti metsästäminen ajatuksena tökkii ja paljon. En tajua ihmistä, joka voi tappaa eläimen. Mutta tää on vain mun kantani, jokainen ajatelkoon, mitä haluaa.
Mun tyttäreni ajattelee ihan samalla tavalla, mutta onkin itse kasvissyöjä. Toisaalta... kun ollaan näistä asioista likan kanssa puhuttu, pitää hänkin jo nykyään metsästystä huomattavasti parempana vaihtoehtona kuin lihan tehotuotantoa. Siis niille, jotka lihaa syövät.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun tyttäreni ajattelee ihan samalla tavalla, mutta onkin itse kasvissyöjä. Toisaalta... kun ollaan näistä asioista likan kanssa puhuttu, pitää hänkin jo nykyään metsästystä huomattavasti parempana vaihtoehtona kuin lihan tehotuotantoa. Siis niille, jotka lihaa syövät.

Olisihan se kivaa, kun kaikki eläisivät onnellisina ja kylläisinä hyvässä säässä koko piiiitkän elämänsä, mutta näinhän se ei ole. Ihmiset tappavat ja eläimet tappavat, kyse on sitten siitä millä motivaatiolla.
Itselläni on myös vaikeuksia sopeutua ajatukseen eläimen tappamisesta, mutta vieläkin vaikeampi on ajatella eläimen kärsimystä - taudissa tai tehotuotannossa.

Alkuperäinen kirjoittaja emppu:
Ei se olekaan. Siinä haetaan mielihyvää taposta ja siksi "harrastukseen" ei saisi ottaa lapsia mukaan kun tunne-elämä vielä kehittymässä.

Ihminen on metsästänyt tavalla tai toisella kautta aikojen. Itse tappamisesta tuskin kukaan tervejärkinen saa mielihyvää vaan siitä, että sillä pystytään pitämään riistakannat kurissa - vähentämään hirvikolareita, riistaeläinten metsille ja näin ollen toimeentulolle aiheuttaminen vahinkojen määrää jne.

Yhteistyössä