mie toivon, että ä-polin lääkäri tekee päätöksen puolestani sillä en tod. tiedä haluanko sektion vai alatie synnytyksen!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SyysYö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

SyysYö

Aktiivinen jäsen
28.08.2010
2 496
1
36
hornantuutti
tällä hetkellä ei näytä olevan estettä sille, että synnyttäisin alateitse. vauva on sopivan kokoinen,
pää alaspäin toisin kuin isosiskonsa aikoinaan, istukka on siirtynyt pois edestä & lisäksi
lantioni on paitsi ulkoisesti leveä, myös sisäisesti "täydellinen synnytykseen".
ainoastaan siinä tapauksessa, jos raskausmyrkytys alkaa taas kehittyä sektioidaan..
miula on ensi viikolla ä-poli & synnytystapa-arviointi, täytyy sanoa että hermona olen!!
en halua piikkiä selkään, enkä mahaani leikattavan auki mutta toisaalta en tiedä haluanko
synnyttää alateitsekkään... etenkään sen jälkeen, kun olin yhden yön tarkkaillussa sairaalassa
tässä jokin aika sitten ja kuuntelin kahden eri synnyttäjän tuskanhuutoa :O varsinkin se toinen eukko,
joka synnytti läpi yön parkuen tuntitolkulla "sattuu, sattuu" ja juoksi oksentamassa
(viereiset huoneet, yhteinen vessa) oli kyllä.. olin jo avata oven ja karjaista, että ota jumalauta
ilokaasua tai jotain ! ei, mie en todellakaan tiedä miten tämä tiitiäinen pitäisi maailmaan saattaa :(
:headwall: |O

Ei kai se synnyttäminen kivaa oo, mutta ei tuossa sinun tilanteessa tarvii edes miettiä? Se sektiohaava on niin iso ja kipeä, että suosittelen kyllä alakautta synnyttämään, jos se on mahdollista :) Toivut synnytyksestä paljon nopeammin ja infektio ym. riskit on huomattavasti vähäisemmät.

Alkuperäinen kirjoittaja SyysYö;26205234:
tässä jokin aika sitten ja kuuntelin kahden eri synnyttäjän tuskanhuutoa :O varsinkin se toinen eukko,
joka synnytti läpi yön parkuen tuntitolkulla "sattuu, sattuu" ja juoksi oksentamassa
(viereiset huoneet, yhteinen vessa) oli kyllä.. olin jo avata oven ja karjaista, että ota jumalauta
ilokaasua tai jotain !

Kenties "sille toiselle eukolle" kävi kuten mulle, ilokaasu ei auttanut kipuihin pätkääkään vaan laittoi vaan oksettamaan. Silti en kunnon puudutuksia saanut, kätilö oli sitä mieltä että jos hän oli synnyttänyt kaksoset ilman kivunlievityksiä niin mun kivut oli siihen verrattuna pikkujuttu! Pakosti siis synnytin luomuna.

Toisella kertaa sain epiduraalin, mutta sekin kesti 45 minuuttia ennen kuin alkoi vaikuttaa. Eikä helpotusta saanut kuin tunniksi, sitten ei enää lisää epiduraalia saanut.

mies haluaisi miut ehdottomasti leikkuriin.. ihan vain siksi, että tietäisi sitten päivän.
on kolmivuoro-työssä ja kyllä miutakin hirvittää ajatus, että alan synnyttää kun mies yövuorossa
ja mie kaksin kolmevuotiaan kanssa. kun ei ole kavereita kelle soittaa (tai siis sellaista kaveria, joka pääsisi keskellä yötä lapsenvahdiksi!) ja äitinkin koisaa unilääkkeiden voimalla niin.. :whistle:

Viimeksi muokattu:
No noilla tiedoilla on 100% varmaa, että lääkäri todellakin "tekee päätöksen". Siksi lainausmerkeissä, koska tuskin hän edes itse tietää jotain päättävänsä, tuo on niin päivänselvä juttu. Ei sua sen takia polille ole kutsuttu, että sulle annetaan vaihtoehtoja miten synnyttää. :D

No ehkä se alatiesynnytys kuiteskin olis parempi, nostele siinä sitten vanhempaa lasta ja silleen
kun miehesi on töissä. Onhan vaikka mitä kivunlievitystä, jos se siitä on kiinni.

Mä olen 3 alakautta synnyttänyt ja jos vielä lapsia lisää meille tulee, niin ehdottomasti haluan synnyttää jatkossakin alakautta.

Synnytyksen jälkeen homma on ohi...ehkä tulee pari tikkiä, tai sitten ei, mutta se on mielestäni varsin pientä. Sectiossa on sitten mahassa useampikin tikki ja luultavasti kivut ovat vähän toista luokkaa.

Mä siis ennemmin koen sen paskamaisen ja kivuliaan synnytyksen, jonka jälkeen kivut on ohi ja voin keskittyä vauvaan, kuin että sen leikatun mahan kanssa sitten hoitelisin vauvaa, kotia ja isosisaruksia. Ja leikkaus on aina leikkaus, eli riski itsessäänkin. Toki jos se todetaan lääketieteellisistä syistä paremmaksi, niin ehdottomasti sitten sillä edetään, mutta muutoin mulle alatiesynnytys, kiitos.

Ja kyllä mä koen, että vaikka se on kipeää tehnytkin, on se silti yksi elämäni hienoimmista kokemuksista.

Alkuperäinen kirjoittaja SyysYö;26205286:
täällä saa ilmeisesti helposti sektion jos edellinenkin on sektioitu... lisäksi asiaan voi liittyä jotenkin se, että tuo arpi on pystyssä eikä poikittain

Siis sanottiinko sinulle että saat/joudut itse päättämään synnytystavan?

Ehdottomasti alatiesynnytys. Mulla eka syntyi sektiolla ja toinen alateitse, jälkimmäinen oli paljon miellyttävämpi tapa, lapsi ehti paremmin valmistautua syntymäänsä vaikka käynnistettiinkin etuajassa synnytys, ja itse toivuin nopeammin.

taisin huutaa viimeksi..... Siltikin alatiesynnytys oli aivan mahtava kokemus, enkä vaihtais sen jälkeistä fiilistä mihinkään. Ei se huuto tee synnytyksestä hirveää. Sektio on ollut mun suurin synnytyspelko.

Sektiokaan ei takaa sitä, että lapsi syntyy suunniteltuna päivänä. Synnytys voi käynnistyä yöllä, jolloin leikataan päivystyksenä. Ainakin täällä suunniteltu sektioaika annetaan todella lähelle laskettua aikaa. Tsemppiä!

Mä oon synnyttänyt kaksi kertaa alateitse ja vaikka se on ollut hieman tuskaista hommaa niin olen kyllä meinannut kolmannenkin tuoda maailmaan alateitse. Älä pelkää, hyvin se menee kuitenkin :) Kokemuksena voisi sanoa että jopa rikastuttava :)

Eka sektiolla, toka alateitse, ja mun kokemuksien mukaan alatie niin paljon parempi vaihtoehto. Kuten luonto on tarkoittanut! Rohkeasti vaan, alatiesynnytys oli todella hyvä kokemus. Kivut jäi sinne synnytyssaliin, ja leijailin euforisessa onnen tilassa koska olin saanut synnyttää lapseni ITSE

Hieman vertaistukea, itsekin kuuntelin koko yön, aamun ja aamupäivän kun naapurisaleissa karjuttiin ja lopulta jo toivoin että olisinpa minä seuraava joka huutaa vittuperkelesaatanaa... yllättäen ei sitten tullut pihaustakaan eikä edes sattunut, sektioon verrattuna niin pehmeä ja mukava kokemus tuo alateitse synnyttäminen :)

Alkuperäinen kirjoittaja SyysYö;26216526:
vaikuttaakohan asiaan se, kun miulta läydettiin rutiinikokeessa jokin bakteeri jolle ei tarvitse
kuulemma vielä tehdä mitään.. ennen lapsen syntymää saan sitten antibioottikuurin
B-streptokokki varmaankin, ja ei vaikuta synnytystapaan. Jos sektio niin ymmärtääkseni sitten ei tarvitsisikaan tuota antibioottia. Alatiesynnytyksessä laitetaan lääkettä menemään.

Rohkeasti vaan alateitse synnyttään, kun ei syytä sektioonkaan ole. :)

Alkuperäinen kirjoittaja SyysYö;26216526:
vaikuttaakohan asiaan se, kun miulta läydettiin rutiinikokeessa jokin bakteeri jolle ei tarvitse
kuulemma vielä tehdä mitään.. ennen lapsen syntymää saan sitten antibioottikuurin

Streptokokki b? Siihen saa synnytyksen yhteydessä antibioottitipan eikä sen pitäis alatiesynnytystä estää.

Mä olen synnyttänyt viisi lasta alakautta ja kolme ekaa synnytystä meni ihan ok (helevetin kivuliasta ja hidasta hommaa mutta vähän kuin jotain extreme-urheilua), neljäs meni ihan persiilleen ja viidettä odottaessa toivoin ja rukoilin sektioita mutta ei mua kukaan tosissaan ottanut ja jouduin synnyttämään alakautta, olin ihan paniikissa ja kun synnytys loppujen lopuksi käynnistettiin niin siinä supistusten alkamista odotellessa joku viereisessä huoneessa huusi ihan kamalasti. Oli muuten tosi ahdistavaa kuunnella sitä.
Viideskin synnytys meni sit lopulta ihan ok mutta kyllä mä nyt kuudetta odottaessa taas toivon että vauva ois vaikka perätilassa ja pääsisin sektioitavaksi, synnytys pelottaa.
Mutta tsempit sulle, kumpaan tapaan synnytys sit päätyykin. Hyvin se menee :hug:

Sektioita toivoessaan kannattaa myös miettiä vähän sitä, että kuinka monta lasta mahdollisesti haluaisi. Yleensä kolme sektiota on se raja, jonka jälkeen suositellaan lääketieteellisistä syistä sterilisaatiota. Toki niitä esim. kuudennenkin sektiolla synnyttäviä löytyy, mutta kyllähän siinä joka leikkauksessa riskit kasvaa. Joskus voi olla jo toisen sektion yhteydessä niin paljon kiinnikkeitä, että vuotoriski on suurempi ja leikkaus ylipäätään haasteellisempi. Ja tuolloin saatetaan jo suositella, että kannattaa miettiä haluaako riskeerata vielä yhden raskauden ja synnytyksen kanssa. Ja jos niin, niin ainakin kunnon tauolla.

Ja tuo betahemolyyttinen streptokokki on aika yleinen löydös, eikä se vaikuta synnytystapaan. Tosiaan synnytyksen yhteydessä sitten vain antibiootteja saat tietyn aikataulun mukaan, ja vauvasta tarkistetaan infektion merkkejä syntymän jälkeen (ja vauvan kokeet tulevat synnytystavasta riippumatta).

Toki aina löytyy niitä ihmisiä, jotka ovat kokeneet sektion alatiesynnytystä helpompana vaihtoehtona, mutta kyllä se suurimmalle osalle on päinvastoin.

Rohkeesti vaan synnyttämään, ei se huutaminen tarkoita, että siellä äitiä tapetaan, oon itekkin huutanu... Sektiossa oon kerran käynyt ja sen jälkeen normaalisti synnyttänyt ilman muuta. Sektioarpi sattuu ja vaivaa ihan tosissaan kuukauden ja sitten hieman jopa vuoden...

kaikki olen synnyttänyt alateitse, joten en tiedä, mihin vertaan, mutta ei alatiesynnytys ole kamala. Kolme ekaa synnytin ilman kipulääkkeitä ja karjuin kuin päätä ois leikattu pois, neljännessä spinaali ja se oli lastenleikkiä: kivuttomasti täysin auki ja ponnistuskipua ei tuntunut juuri ollenkaan. Suosittelen.

On kyllä kovin yksilöllistä, kumpi tapa on parempi. Itselläni oli aivan helvetillinen synnytys. Ja kivut ei todellakaan loppuneet lapsen syntymään, vaan olin aivan hajalla sekä henkisesti että fyysisesti pitkään. Verta menetin paljon ja sen takia olo oli tosi huono kauan aikaa. Ystävälleni tehtiin sektio ja hän toipui nopeasti ja helposti.

Toki kokonaisuudessaan on varmasti parempi synnyttää alakautta, mutta turha sanoa, että automaattisesti paraneminen on nopeampaa silloin. Itselleni niin uskoteltiin ja tosiaan kuvittelin, että kivut on ohi, kun synnytys on ohi. Siihen juuri petyin, ettei kukaan kertonut, millaista se voi olla. Itkin miehelleni viikon, että eihän mun enää koskaan tarvi tehdä tätä... Vieläkin tulee kyyneleet silmiin asiaa muistellessa, vaikka synnytyksestä jo puoltoista vuotta...sellaiset traumat jäi, että en enää koskaan halua alatiesynnytystä.

Suurimmalla osalla menee toki asiat paremmin.

Yhteistyössä