mie toivon, että ä-polin lääkäri tekee päätöksen puolestani sillä en tod. tiedä haluanko sektion vai alatie synnytyksen!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SyysYö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos äidin terveys ei aseta esteitä kumpaankaan suuntaan niin alatiesynnytys on lapselle ehdottomasti parempi vaihtoehto. Jos mietityttää se isompien lasten hoito niin sektiossa nimenomaan on suurempi riski siihen että a) et pysty itse hoitamaan vauvaa tai isosisaruksia haavan ja nostelukiellon takia ja b) viikkojen puolesta täysaikainenkin vauva voi olla vielä keuhkojensa puolesta kypsymätön kun pakotetaan syntymään ennen aikojaan, ja tarvita siksi osastotarkkailua ja hengitystukea jolloin sairaalareissu tietysti pitkittyy.

Itsellä ensimmäinen sektio, toinen alatiesynnytys syvillä 3. asteen repeämillä. Molemmissa toipuminen kesti pitkään ja lääkkeitä syötiin väh. kuukausi. Olihan se leikkaushaava hankala, mutta tässä toisessa sitten pidätyskyky, ulostaminen ym. ihan oma murheensa. Seuraavalla kerralla saan itse vaikuttaa miten synnytetään (ja niin sain ensimmäisenkin jälkeen, tai ainakin omaa mielipidettä kysyttiin) ja kyllä kaikesta huolimatta oon sen alatiesynnytyksen kannalla.

[QUOTE="vieras";26224029]On kyllä kovin yksilöllistä, kumpi tapa on parempi. Itselläni oli aivan helvetillinen synnytys. Ja kivut ei todellakaan loppuneet lapsen syntymään, vaan olin aivan hajalla sekä henkisesti että fyysisesti pitkään. Verta menetin paljon ja sen takia olo oli tosi huono kauan aikaa. Ystävälleni tehtiin sektio ja hän toipui nopeasti ja helposti.

Toki kokonaisuudessaan on varmasti parempi synnyttää alakautta, mutta turha sanoa, että automaattisesti paraneminen on nopeampaa silloin. Itselleni niin uskoteltiin ja tosiaan kuvittelin, että kivut on ohi, kun synnytys on ohi. Siihen juuri petyin, ettei kukaan kertonut, millaista se voi olla. Itkin miehelleni viikon, että eihän mun enää koskaan tarvi tehdä tätä... Vieläkin tulee kyyneleet silmiin asiaa muistellessa, vaikka synnytyksestä jo puoltoista vuotta...sellaiset traumat jäi, että en enää koskaan halua alatiesynnytystä.

Suurimmalla osalla menee toki asiat paremmin.[/QUOTE]

Minulla samanlainen kokemus. Ei se alakautta synnyttäminenkään välttämättä autuaaksi tee.

[QUOTE="vieras";26216676]mää oon ollu siinä käsityksessä että jos on pystyarpi niin automaattisesti jatkossa tehdään sektio?[/QUOTE]

Itselläni ensimäisestä tehtiin tuo pystyarpi, ja alakautta synnytin kaksi seuraavaa. Synnytystapa-arviossa lääkäri tuumasi melkein samantien että eiköhän me alakautta kokeilla. Ja erittäin tyytyväinen olen että olen saanut kaksi lasta alakautta synnyttää, vaikka toisesta leikattiin eppari ja toisesta tuli repeämiä, eikä istumaan oikein pystynyt.
Varsinkin muiden lasten hoito olihuomattavasti paljon helpompaa entä jos olisi leikattu.

Kaksi lasta olen synnyttänyt sektiolla ja täysin tyytyväinen päätöksiin. Paraneminen on ollut nopeaa eikä komplikaatioita ole tullut. Viikon verran on haava ollut kipeä. Särkylääkkeitä en syönyt kuin sen 3 päivää sairaalassa.

pakko muuten selventää, kun monia tuntuu närästävän että hermostuin naapurihuoneen kiljukaulaan:
miula oli siis helvetillinen päänsärky, kun ottivat osastolle tarkkailuun. en voinut lukea tahi katsoa telkkaa, mielelläni olisin nukkunut

lukematta kaikkia edellisiä kommentteja, ei alateitse ole aina helpompaa!

mulla yksi sektio ja yksi alatiesynnytys takana. sektio oli aivan ihana kokemus, pari pv vatsa kipeänä mutta sitten helpotti ja kotona oli käytössä kyllä hyvät särkylääkkeet. oli mahtavaa kun pystyi käymään heti ongelmitta vessassa, ajaa autoa yms.

toinen alateitse tapahtunut synnytys oli hirveintä tuskaa mitä tiedän ja mm. repeämien vuoksi en sitten istunut, kävellyt enkä liikkunut kahteen kuukauteen! vessakäynnit olivat helvettiä koko tämän ajan, enkä siis tehnyt muuta kuin makasin sängyllä melkein koko tämän ajan yrittäen jotenkin saada vauvan hoidettua.

jos nyt saisin valita niin totta kai sektio.

Mä kuulun myös niihin, joilla alatiesynnytyksessä tuli pahat repeämät (ekalla kerralla avitettiin leikkaamalla, oli kipeä pidempään, mutta parani täysin) ja ikävä kyllä, korjaus ei kai oikein onnistunut... Silti, jos kolmas lapsi tulisi, en sektiota edes miettisi. En tiedä miksi, mutta ajatuskin siitä hirvittää.

Mulla esikoinen syntyi sektiolla ja toinen sitten alateitse. Jos kolmas tulisi niin alateitse mieluummin. Toivuin kyllä sektiosta hyvin, mutta oli se vaan eri juttu kun saattoi synnytyssalista kävellä osastolle - ja hurjasti helpompaa isomman lapsen kanssa kun ei ollut nostelukieltoja tai sellaista hankaluutta olla ja liikkua kuin sektion jälkeen.

Ymmärrän että synnyttää kauhukuvia kuunnella toisten huutoja, mutta muista että jos joku siellä naapurihuoneessa synnytti ilman kivunlievitystä niin ei se välttämättä tarkoita sitä että sen pitäisi olla sinunkin valintasi. :hug:

Yhteistyössä