Miehellä muistisairaus, vai mikä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ---
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

---

Vieras
Siis mun miehellä on sellaista tosi paljon, että saattaa puhua vaikka pyörätuolista kun tarkoittaa rattaita ja puukosta kun tarkoittaa lusikkaa jne.. Varsinkin stressaantuneena ja väsyneenä saattaa suusta putkahtaa tälläinen lause : Haen nyt niitä tulitikkuja autotallista ja laitan vessan pesään valoa. (=Haen nyt puita kellarista ja laitan saunan pesän palamaan) Saattaa hakea oikeaa sanaa aika kauankin. Tyhmä ei ole ja keskittyessään osaa tuottaa mielekästä puhetta ja kielioppi on virheetöntä. Mutta siis jos ei keskity niin voi sanoa ihan mitä vaan. Istukka on telakka, koira kissa, tähti aurinko jne.. Itse taas ajattelen ja puhun kymmenen kertaa siinä ajassa kuin mies, joten täydennän usein lauseet tai sanon oikeat sanat tai ainakin ymmärrän mitä tarkoittaa, välissä vaan havahtuu että tuo oli nyt kyllä ihan kummallinen lause ja pelästyy onko jotain vialla.

Monilla on kilpirauhasen vajaatoiminnassa tuollaista. Onko miehellä suvussa autoimmuunisairauksia? Onko mitään vajaatoiminnan oiretta? Monilla ihan stressi aiheuttaa tuollaista ja kun ei keskity. Miehet ei voi keskittyä kahteen asiaan samaan aikaan ;) puhe menee huonoksi jos ajattelevat muuta.

Mielenkiintoista. Yksi periytyvä tila joka aiheuttaa vastaavaa on B12-vitamiinin puute eli pernisiöösi anemia. Aiheuttaa juuri tuollaisia kognitiivisia ongelmia, on sanat hukassa tai ne korvautuvat toisilla. Aiheuttaa se toki muutakin....

[QUOTE="tulkku";22818058]Monilla on kilpirauhasen vajaatoiminnassa tuollaista. Onko miehellä suvussa autoimmuunisairauksia? Onko mitään vajaatoiminnan oiretta? Monilla ihan stressi aiheuttaa tuollaista ja kun ei keskity. Miehet ei voi keskittyä kahteen asiaan samaan aikaan ;) puhe menee huonoksi jos ajattelevat muuta.[/QUOTE]

Miehen äidillä kilpirauhasen vajaatoiminta, miehellä ei- Tai ei ainaskaan muita oireita ole. Kovaa päänsärkyä on silloin tällöin, että jotain migreenin tapaista voisi ollakkin. Mies on myös aina tarvinnut pitkät yöunet ja paljon energiaa ruuasta.

Siis mun miehellä on sellaista tosi paljon, että saattaa puhua vaikka pyörätuolista kun tarkoittaa rattaita ja puukosta kun tarkoittaa lusikkaa jne.. Varsinkin stressaantuneena ja väsyneenä saattaa suusta putkahtaa tälläinen lause : Haen nyt niitä tulitikkuja autotallista ja laitan vessan pesään valoa. (=Haen nyt puita kellarista ja laitan saunan pesän palamaan) Saattaa hakea oikeaa sanaa aika kauankin. Tyhmä ei ole ja keskittyessään osaa tuottaa mielekästä puhetta ja kielioppi on virheetöntä. Mutta siis jos ei keskity niin voi sanoa ihan mitä vaan. Istukka on telakka, koira kissa, tähti aurinko jne.. Itse taas ajattelen ja puhun kymmenen kertaa siinä ajassa kuin mies, joten täydennän usein lauseet tai sanon oikeat sanat tai ainakin ymmärrän mitä tarkoittaa, välissä vaan havahtuu että tuo oli nyt kyllä ihan kummallinen lause ja pelästyy onko jotain vialla.

Mulla välillä tommosta, ulosanti puhuessa tosi heikkoa välillä. Saatan myös sanoa järjestelmällisesti että vasen vaikka tarkoitan oikeaa ja jos sanotaan että käänny oikealle niin käännyn vasemmalle. Välillä kääntelen sanoja ihan hassuiksi, kerran sanoin että olin Mac Jaickalin konsertissa ( tarkoitin Michael Jacksonia..:D) Jotain dysfasian tynkää kuulemma, ei haitaksi jos ei pahene.

Yhteistyössä