Miehen ellottavat ruokailutottumukset, onko mitään tehtävissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "muikkis"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"muikkis"

Vieras
Mies on täyttää muutaman vuoden päästä 40 ja ruokailutottumukset ovat kuin pikkulapsella. Esimerkkinä eilinen: aamupalaksi nakkeja suoraan paketista, juustoa suoraan paketista, sokeroitua jogurttia ja mehua. Välipalana suoraan paketista paksu kasa meetwurstia sellaisenaan. Päivällisenä anopin luona kanaa ja riisiä ja iso pala kakkua. Iltapalaksi sipsiä, pari vanukasta, suklaata ja mehua ja ennen nukkumaanmenoa pari nakkia vielä kyytipojaksi.

En ole koskaan nähnyt miehen juovan puhdasta vettä, aina pitää olla mehua tai limsaa, hädässä maitokin käy. Aamupala sisältää aina jogurttia ja mehua, usein lisäksi vanukasta. Jos teen jotain ruokaa jossa on erikseen liha ja esim. perunat/pasta tms., mies syö esim. paahtopaistia helposti sen 8 siivua ja lisäksi ottaa vain yhden pienen perunan tai pastaa määrän mikä vastaa n. 3 vuotiaan annosta. Leipää syö satunnaisesti, puuroa ei suostu suuhunsa laittamaan, ei myöskään mitään kalaruokia (paitsi kaupan valmiita kalapuikkoja ranskalaisten kera). Olen myös ostanut miestä varten kotiin pureskeltavia hyvänmakuisia monivitamiinitabletteja ja kalaöljyvalmisteita ruokavalion puutteita korvaamaan, mutta niitäkään mies ei suostu syömään, todennäköisesti ihan vain periaatteen ja vastustamisen vuoksi.

Jos esim. ollaan lähdössä kaupunkiin ja tiedossa on siellä useampi aikaa vievä asia hoidettavana, mä syön aina ennen lähtöä lämmintä ruokaa tai ainakin jotain muuta hyvin nälkää pitävää. Kun yritän ehdottaa miehelle samaa tietäessäni että hän on syönyt vain vähän jogurttia monta tuntia aikaisemmin, mies vain sanoo ettei hänellä ole nälkä eikä suostu syömään mitään ennen lähtöä. Ja lopputulos on aina sama; kaupungissa hänellä on hirveä nälkä ja on ihan pakko päästä pizzalle tai hampurilaiselle. Nälkäisenä mies on myös kiukkuinen ja hermostuu herkästi, ja auta armias jos yritän sanoa että puolen tunnin päästä oltaisiin kotona ja kotona olisi valmiina jääkaapissa kotiruokaa odottamassa. Ei käy.

Miehen ruokavalio huolestuttaa kahdesta syystä. Tuollaisella ruokavaliolla ihminen ei vain yksinkertaisesti voi pysyä terveenä, sydän- ja verisuonisairaudet ovat vain ajan kysymys, eikä miehen 1-2 gramman päivittäisellä kuidunsaannilla suolistosyöpäkään tulisi yllätyksenä. Toisekseen meillä on pieni vauva, ja mietityttää kyllä miten ihmeessä pystyn jatkossa lapselle opettamaan terveellisiä elämäntapoja kun isä elää pelkästään vanukkailla, jogurtilla, nakeilla ja leikkeleillä.

Kolmannekseen mies on ehkä temperamentiltaankin hieman äkkipikainen ja herkästi ärsyyntyvä, mutta luulen että hänen ruokavaliollaan ja heittelevillä verensokereilla on osuutta asiaan. Lisäksi luulen hyvien rasvahappojen puutteen ja runsaan sokerin saannin vaikuttavan myös miehen ihoon, joka näyttää vähintään 15 vuotta vanhemmalta vaikkei mies juo tai polta, ja lisäksi iho on päästä varpaisiin näppyläinen. Ylipainoinen mies ei sentään olen, ruokavalion köyhyydestä huolimatta hän syö varsin vähän ja harvoin, minkä lisäksi hän tekee fyysistä työtä ja kotonakin puuhaa koko ajan jotain.

Olen itse terveydenhuollossa töissä ja minulle terveys ja säännölliset elämäntavat ovat tärkeitä arvoja sellaisenaan. Aikaisemmin yritin kannustaa miestä syömään terveellisemmin ja perustella ja kertoa faktoja, mutta niillä ei ollut mitään vaikutusta. Nykyään saatan välillä kommentoida jotain miehen ruokavaliosta mutta pääasiassa olen jo luovuttanut. Silti mua edelleen inhottaa ja kuvottaa miehen ruokailutottumukset. Makkarin puolellakin meetwurstin ja suklaan sekainen hengitys ja tahmaiset sormet ovat totaalinen turn-off. Miestä tuntuu olevan mahdotonta muuttaa, mutten tiedä pystynkö minäkään tottumaan ja muuttamaan väkisin suhtautumistani miehen elintapoihin.

Kuinka kauan olette olleet yhdessä? Meillä mies syö tyynesti kukkakaalia ja kesäkeittoa, jotka eivät hänen lapsuudenkotinsa ruokavalioon kuuluneet, yhdessä oltu pian 30 v.

Tuollaiset perustavaa laatua olevat ominaisuudet pitää karsia jo parinvalinnassa. Ihmistä ei pysty muuttamaan ja monet pitävät tavoistaan kiinni kynsin hampain. Lisäksi miehen ruokatottumukset ovat jo vakiintuneet siihen mennessä kun menitte yhteen. Mies saa kyllä ravinnosta kaiken tarvitsemansa, vitamiinien yms. tarpeita suurennellaan kymmenkertaisesti todelliseen tarpeeseen nähden.

"Neljävuotias Emilie-Lea syö päivittäin 30 pikkupurkillista Petits Filous -rahkaa eikä suostu koskemaan mihinkään muuhun. Kun äiti yrittää tarjota toisen tuotemerkin rahkaa, saattaa tyttö purskahtaa itkuun.

Jokaisessa rahka-annoksessa on teelusikallinen sokeria, mikä tarkoittaa, että Emilie-Lea syö päivittäin 30 teelusikallista sokeria.

Äiti on tyttärensä suhteen neuvoton, sillä hän on yrittänyt kaikkensa saadakseen hänet syömään muutakin. Perhe on käynyt lastenlääkäreillä ja ravintoterapeuteille, mutta kukaan ei ole kyennyt auttamaan.

- Hänestä tulee hysteerinen, jos laitan lusikkaan jotakin muuta ja tarjoan sitä hänelle. Väkisinkään en voi häntä syöttää. Olen huolissani, kasvaako hän ikinä tämän vaiheen yli, äiti sanoo Telegraphin haastattelussa.

Perheen kaksi muuta lasta syövät normaalisti.

Ei terveysongelmia

Lääkäreiden hämmästykseksi Emilie-Lean terveyteen ja kehitykseen yksipuolisella ruokavaliolla ei näytä olleen vaikutusta ainakaan toistaiseksi.

- Verikokeiden mukaan hän on normaali. Anemiaa tai muuta vastaavaa ei todettu.

Anemian vaara on silti todellinen.

- Todennäköiseti hän saa tarpeeksi proteiinia ja energiaa sekä kalsiumia. Sen sijaan riskinä on mineraalien ja vitamiinien puute. Ruokavaliossa ei ole lainkaan rautaa ja lapsille, jotka syövät lähinnä maitotuotteita, voi kehittyä vaarallinen anemia, kommentoi British Dietetic Association -järjestön edustaja Nicole Rothband.

Rothbandin mielestä Emilie-Lean tapauksessa voi olla kyse jostakin muusta kuin nirsoilusta.

- Syömisiään äärimmäisyyksiin rajoittavilla on tavallisesti autistisia piirteitä."

http://www.iltalehti.fi/terveys/2015033019446573_tr.shtml

Toista ei voi muuttaa, ainoastaan itseä voit.
Huolehdi omasta ja lasten ruokavaliosta, mies tehköön miten lystää. Turha sitten tulla valittamaan kun terveysongelmia ilmenee. :)

Meilläkään mies ei perusta terveellisyydestä, mutta ei sentään ihan samassa mittakaavassa kuin teillä. Syö kasviksia, ei juo muuta kuin vettä ruokajuomana jne.

Miten alunperin ryhdyitte suhteeseen ja miten saitte lapsen tehtyä jos miehen kosketuskin inhottaa? Osinhan tuo on kuin karppaajien ruokavalio, liha siis, paitsi ettei hiilihydraattien ahmiminen kuulu siihen.

Itse juon vain vettä, en makeita juomia, mutta vitamiinini nautin purkista ja aika vähän syön vihanneksia, hedelmistä en tykkää yhtään. Karkkia kuluu paljon ja leipää. Varmaan sairastun joo, mutta oma on asiani niin kauan kuin en ole julkiselta terveydenhoidolta anelemassa apua...

Eipä miehen tavoille mitään voi jos ei itse halua muuttaa. Lapsen vaan opetat terveellisesti syömään.

Mies kantaa ihan itse vanukkaat sun muut kaupasta kotiin.

Seurustelun ekan puolen vuoden-vuoden aikana mies söi kyllä kunnon aamupalat, maistoi puuroa ja söi nikottelematta mun tekemät kalapadatkin, ja sitä asiaa kun itsekin myöhemmin miehelle ihmettelin hän vain virnistellen totesi että suhteen alkuaikana oli tehtävä myönnytyksiä... Edelleenkin jos esim. mun vanhempien luona käydessä on vain kalaruokaa tarjolla, hän syö sen kyllä täysin ongelmitta ja hymyssä suin, saattaa ottaa lisääkin jos tarjotaan, kun ei kehtaa kieltäytyä tai vaikuttaa huonotapaiselta. Mutta kotona tai omien vanhempiensa luona ei koske kalaan eikä moneen muuhunkaan ruokaan pitkällä tikullakaan.

Hei kun oikeesti....
Asia nyt vaan on näin. Etkä voi sille mitään.
Mikä peruslaatuinen oikeus sinulla on kieltää miestä syömästä kaupungilla? Toisten mielestä se on laatuaikaa, arjen nautintoja.
Aika monen "perussuomalaisen" ruokavalioon kuuluu meetvursti, nakit ja perinteinen jugurtti. Eikä niitä hyviä makutottumuksia muuta yksi "terveydenhuollon ammattilainen valistuksellaan". Ei hänellä ole mitään halua eikä tarvetta vaihtaa ruokaansa. Joten sulla on ainoot vaihtoehdot ehtsiä "parempi" mies, tai olla sitä mieltä että sulla on hyvä mies hassuilla ruokatavoilla.

Yhteistyössä