miehen kanssa mennyt tilanne siihen et koko ajan vertailua kumpi tekee enemmän ja kummalla raskaampaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
meidän lista
minä
-siivoan
-laitan päivän ruoan
-hoidan tiskit
hoidan lapsen klo 17 asti

mies
-käy töissä
-hoitaa pyykit
-vie roskat
-hoitaa lapsen klo 17-->
-korjaa autot, vaihtaa lamput, tms korjaushommia

yhdessä hoidamme viikon ruokalistan suunnittelun ja käymme yhdessä kaupassa.
mielestän aika reilua, eikös ? Ei meilä mitään sanomista oo koskaan ollu kumpi tekee enemmän. Molemmilla "yhtä rankkaa". Tai yhtä helppoa, miten sen sitten ajattelee.

Alkuperäinen kirjoittaja ZIKI:
Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja ZIKI:
aika normaalistihan noi taitaa noin mennä..mikä on ongelma ? Eikö mies tunnusta että teet tuon kaiken tai arvosta sitä ?

mistä ihmisillä on käsitys, että tuollainen olisi normaalia? tai että kaikilla muillakin jaetaan hommat noin ja tehdään edes tommosia listoja? kysyn ihmeissäni.

siis tarkoitin sitä et nainen laittaa yleensä ruoan ja siivoaa, eikös se nyt ole hyvinkin yleistä näin päin ?

lapsuudenkodissani isä teki aina ruuat, äiti ei koskaan. tunnen muitakin. en pidä tälläisiä asioita itsestäänselvinä. meillä se tekee, kumpi paremmin osaa! meillä on sekä perinteistä että outoa työnjakoa juuri sen mukaan, mikä homma rasittaa ko henkilöä vähiten ja kuka mitäkin paremmin osaa. ihan normaalia minusta täällä päin.

musta vaan tuntuu et mies vaan makaa aina töiden jälkeen ja mä en saa levähtää yhtään kun pitää tehhä ruoka ja pestä pyykit ja siivota ja.....
siks musta tuntuu tältä kun mä koen et meen kun pieni eläin siitä 17-21 kun tuun töistä ja sen ajan mies joko makaa tai on harrastuksessaan.. mä yleensä pääsen töistä 17 ja mies 16 eikä kotona oo mitään tehty kun mä pääsen, ei koskaan...
musta tää vertailu on lähteny kun en jaksa yksin kaikkea..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
musta vaan tuntuu et mies vaan makaa aina töiden jälkeen ja mä en saa levähtää yhtään kun pitää tehhä ruoka ja pestä pyykit ja siivota ja.....
siks musta tuntuu tältä kun mä koen et meen kun pieni eläin siitä 17-21 kun tuun töistä ja sen ajan mies joko makaa tai on harrastuksessaan.. mä yleensä pääsen töistä 17 ja mies 16 eikä kotona oo mitään tehty kun mä pääsen, ei koskaan...

tee isot satsit ruokaa ja lämmittelet vaan muutaman päivän. esim sunnuntaina muutama laatikkoruoka uuniin ja vualaa, ei tartte kokkailla. siivota ei tarvi joka päivä, harvennat väliä. mikä pyykeissä on ongelma: eikö ole konetta? -->täyttö 2 min, narulle 5 min, kaappiin 5 min. ?hankit harrastuksen, ilmoitat miehellesi siitä ja sanot, että on sen ajan kotona. helppoa.

tee isot satsit ruokaa ja lämmittelet vaan muutaman päivän. esim sunnuntaina muutama laatikkoruoka uuniin ja vualaa, ei tartte kokkailla. siivota ei tarvi joka päivä, harvennat väliä. mikä pyykeissä on ongelma: eikö ole konetta? -->täyttö 2 min, narulle 5 min, kaappiin 5 min. ?hankit harrastuksen, ilmoitat miehellesi siitä ja sanot, että on sen ajan kotona. helppoa.

pointti se, että MIKSI MIES EI VOIS TEHDÄ NOITA HOMMIA VÄLILLÄ?!

enhän minä tiedä. mutta jos et voi muuttaa olosuhteita, tee itse parhaasi, että asiat rullaa. ja oman asenteen voi aina muuttaa. jos esität marttyyriä se periytyy lapsillesi. lapsesi tulevat kohtelemaan itseään kuten vanhemmat kohtelevat itseään, tai antavat kohdella. voimia.

enhän minä tiedä. mutta jos et voi muuttaa olosuhteita, tee itse parhaasi, että asiat rullaa. ja oman asenteen voi aina muuttaa. jos esität marttyyriä se periytyy lapsillesi. lapsesi tulevat kohtelemaan itseään kuten vanhemmat kohtelevat itseään, tai antavat kohdella. voimia.

niin et tiedäkään, en mä sillä.. mua vaan ärsyttää ihan kamalasti että ne on mun vastuulla ja on itsestäänselvää että mä ne hoidan AINA...
oon jättäny pesemättä miehen pyykkiä, mut sit kun kaikki kalsarit oli likasia se osti uusia...... oon jättäny tekemättä sille ruokaa, se haki pizzan ja lapset alko kiljuun et miks toi syö tota ja me tätä... kaikki kääntyy mua vastaan, mä en vaan JAKSA. asenteella painanu 5v, mut en enää jaksa..

Meillä ainaki isäntä rupes kiinnostuun ruuanlaitosta ku mä rupesin tekeen just sitä ruokaa mitä MUN teki mieli (ja samalla halusin opettaa lapsille vähän laajempaa ruokavaliota kuin läskisoosi). Mies ei voi sietää vihannespöperöitä, joten meillä oli kesäkeittoo, kana-vihannes-wokkia, juuressosekeittoa, yms. Valituksiin aina kylmä vastaus; Kokki saa päättää!!!!

niin et tiedäkään, en mä sillä.. mua vaan ärsyttää ihan kamalasti että ne on mun vastuulla ja on itsestäänselvää että mä ne hoidan AINA...
oon jättäny pesemättä miehen pyykkiä, mut sit kun kaikki kalsarit oli likasia se osti uusia...... oon jättäny tekemättä sille ruokaa, se haki pizzan ja lapset alko kiljuun et miks toi syö tota ja me tätä... kaikki kääntyy mua vastaan, mä en vaan JAKSA. asenteella painanu 5v, mut en enää jaksa..

toistan vielä. että jos et voi muuttaa olosuhteita, muuta omaa asennettasi. tee ruuanlaitosta harrastus, kokeile uusia juttuja ja uusia reseptejä. tee siitä mukavaa ja nauti siitä. muuten elämä menee hukkaan. tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja Onnellinen vaimo ja kaksosten äiti:):
Jos Isä ja muut perheenjäsenet auttaa äitiä arkiaskareissa,

Tässä mentiin metsään ja lujaa. Miksi äitiä pitää auttaa kotitöissä? Eikös ne ole molempien asia?

minäkin inhoa tätä "äidin pikku apulainen on isä" -mentaliteettia ARGH. mies on meillä täysivaltainen aikuinen ja vastuutaan ottava vanhempi, eikä mikään äidin juokosupoika tai käskyläinen.

Jatkoa; Meillä myös iskä yritti tota 'Grillaampa VAIN ittelleni tos pihvin, ku MULLA on just ny nälkä'. Olin just lingannu tahallani ruuanlaittoa, ihan vain katsoakseni, että syttyykö mikään lamppu isännällä. No ei syttyny :( No nälkäset lapset heti tottakai mankuu, että miks isi syö? Eiko meille oo ruokaa? Käskin lasten mennä mankuun isänsä jalkoihin. Sellanen super-söpö 3 vuotias suurilla silmillään pyysi isältään palaa pihvistä... Kyllä riipasi omaa sydänalaa, mutta yritin pysyä kovana ja menin vain pihalle. Oli sen pakko ollu jakaa ruokansa lasten kans.

Sama toistu muutaman kerran ja yhellä kertaa se ärähti, että eikö täälä saa syödä rauhas. Se oli ainoo kerta ku ihan suoraan ärähdin ja annoin tulla. Ei se siinä riidan keskellä myöntäny 'virhettänsä' mutta ihan selvästi viesti meni perille, koska ei sen jälkeen oo enää noita stuntteja tehny.

Voi hyvää päivää! vähän nous karvat pystyyn tosta lauseesta että jos isä ja muu perhe auttaa äitiä kotitöissä. Miks ihmeessä akat aina valittaa työmääristä jos ihan sisimmässään itse ajattelevat, että nuo hommat kuuluu naiselle?

Ei tulis mieleenkään toimia kotona orjana. Meillä molemmat tekee kaikkea, paitsi minä en imuroi ja mies ei tiskaa. Onnellisenako siirrätte pojillenne sen mallin ettei niiden tarvitse tehdä mitään ja toisaalta tytöillenne sen että heille kuuluu kaikki?

Ei sun tarvikkaan jaksaa. Entä jos kävisitte parisuhdeterapeutilla setvimässä asiaa ja hakemassa keinoja, joilla saat miehen ymmärtämään, että hän on kovin, kovin epäreilu?

Osaako hän mitenkään perustella sitä, että miksi sinä et ansaitse hetken lepoa? Miksi hän omasta mielestään on ansainnut leponsa, mutta sinä et? Mikä tekee hänestä paremman ja etuoikeutetun?

En usko, että sun miehes rakastaa sinua.

Mutta miksi ap:n pitäisi hoitaa kaikki tuo yksin? Miksi miehen ei tarvitse osallistua? Ja kyllä mulla menee pyykkihuoltoon enemmän aikaa kuin 12 min/satsi...

haluan tähdentää, että mä en oleta et mies tekee kaiken, vaan vois ees viikkosiivoukseen osallistua, tehtäis yhdessä!! kyllä mä voin vessat pestä lopun ikääni vaikken siitä yhtään tykkää, mut mä oletan et mies tekee sit kans jotain MEIDÄN YHTEISEN KODIN HYVÄKSI.
meidän poika osallistuu enemmän kotitöihin kun mies, vie likavaatteensa pyykkikoriin ja siivoo lelunsa, auttaa mua kotihommissa mm.pölyjen pyyhinnässä. lapset ja minä tää tönö pystyssä pidetään, mies vaan makaa ja katsoo tvtä, sen asenne on et kun kerta tän talon teille rakensin niin oon hommani hoitanu. tai siltä tuntuu. miks sen ei tarvii ikinä osallistua mihinkään? miten se kehtaa sanoa mulle et MULLE kaikki on itsestäänselvää?! se ei tajua että MINÄ olen kaiken tässä talossa tapahtuvan takana, ei mikään hiton kotitonttu....
mä oon niin väsyny tähän, niin väsyny.

Kuulostaa toisaalta tutulta, toisaalta meidän tilanne on eri, koska minä en käy töissä. Aina silloin tällöin(varsinkin viime aikoina, koska odotan neljättä, raskaus on ollut haasteellinen ja muutenkin väsyttävä) meillä ajaudutaan siihen, että itken väsymystäni. Tiedän, että osa on myös omaa tyhmyyttäni, kun en huolehdi riittävästä unesta, koska yleensä ottaen nukuttuani vähän enemmän, tilanne ei näytäkään enää niin mustavalkoiselta. Toisaalta tuntuu, että ei se mies oikeasti tajua, mitä kaikkea teen. Ja toisaalta oma ymmärtämys myös miestäni kohtaan on kasvanut: ei sekään varmaan ole kivaa, kun käytännössä yksin vastaa perheen elättämisestä, koska kotihoidontuki nyt ei mikään valtava ole... Ja epäilemättä myös mieheni on työpäivänsä päätteeksi väsynyt. En siis enää kuvittele, että mieheni pääsee helpommalla töissä...

Pikkuhiljaa olen oppinut käsittämään, että monet ongelmat meillä johtuu mm. kommunikointitapojen erilaisuudesta(siis esim. että minä puhun ajatuksiani julki, kun joku ongelma pitäisi ratkaista ja jäsennän ajatuksiani ääneen, kun taas mieheni ei ole samanlainen, mikä minussa taas aiheuttaa tunteen, että minä joudun kantamaan kaiken vastuun, ja miehessäni helposti tunteen, että minä vaadin jotain, olen tyytymätön ja hän helposti ottaa nokkiinsa, koska kokee, että minä syytän häntä jostakin) ja mm. siitä, että ainakaan minun mies ei "nää" niitä asioita, mitä pitäisi tehdä, mikä taas johtuu siitä, ettei häntä haittaa yhtään se, että sänky on petaamatta, tiskipöydällä on astioita(nehän ehtii myöhemminkin korjata, kun taas minusta siinä vaiheessa, kun mainitsen asiasta, pitäisi jo ruveta tapahtumaan jotakin), murusia keittiönpöydän alla tai että pöytää ei ole pyyhitty. Tuollaiset asiat eivät ole tärkeitä hänestä. Niinpä olen vihdoin ruvennut tajuamaan, että minun on aivan turha sanoa: "Miksi sinä et voi tehdä mitään?", "Etkö vois vähän auttaa?", "Miksi minun pitää aina tehdä kaikki?" jne. koska eihän ne mitään kerro ihmiselle, jonka mielestä minä teen paljon "turhaa" työtä. Sitä paitsi on epäreilua sanoa, ettei mies tee mitään, vaikka minä käytännössä huolehdinkin siivouksen, koska kyllä meillä mieskin tekee... Pitää siis sanoa suoraan, mitä haluaa: "Voitko tyhjentää tiskikoneen, niin minä laitan pyykkikoneen päälle?", "Voitko laittaa pyykit kuivumaan/kuivausrumpuun?" "Petaatko sängyt?" jne. No, kyllähän se toisinaan ärsyttää, että pitää erikseen pyytää tekemään jotain, mutta ei se mies toisaalta ajatuksiakaan osaa lukea ja kun minä käytännössä vastaan pyykinpesusta, ruuanlaitosta yms. niin äkkinäinen roolienvaihto ja vastuunjakaminen toisinpäin on mahdotonta.

Minusta tuo listanteko ei ole pelkästään huono asia. Silloin on mustaa valkoisella ja varmaan miehesikin pysähtyy ajattelemaan asiaa. Sinuna miettisin illaksi konkreettisia asioita, joihin haluat muutoksen. Esim. meillä tällaisia on ollut yhteinen siivouspäivä. Tai no... Siis minä siivoan ja mies on lasten kanssa. Tai saattaa siivota lelut lastenhuoneesta lasten kanssa, ellen minä ole sitä aikaisemmin tehnyt, mutta muuten pitää lapset jaloista pois. Tämä on ollut suuri helpotus, jota en ennen tätä neljättä raskautta ole edes kaivannut, koska olen tykännyt siivota ja se on onnistunut lasten kanssa, mutta tämä muutos onnistui vasta, kun sanoin suoraan, että nyt on pakko ottaa käyttöön yhteinen siivouspäivä. Meillä on myös pyrkimyksenä saada tiskikone ja -pöytä tyhjäksi illalla, niin että minun on helpompi aloittaa päivä, mutta tästä kyllä lipsuu molemmat, koska iltaisin ollaan yleensä niin väsyneitä ja mukavuudenhaluisia, ettei "ehditä". :D Olen kyllä huomannut, että mieheni on pikkuhiljaa ruvennut ymmärtämään asian merkityksen, koska aivan selkeästi tekee sitä useammin kuin ennen, vaikkakin tiskipöytä ja ruokapöytä jää edelleen pyyhkimättä. :D Mutta toisaalta, parempi sekin kuin ei mitään. Sen lisäksi olen itse miettinyt asioiden aikataulutusta ja sitä, mikä oikeasti on tärkeätä. Voiko joku asia odottaa, vai onko se pakko tehdä samantien. Onko teillä esim. pesukoneessa ajastusmahdollisuutta, niin että sinä voisit täyttää koneen valmiiksi ja miehesi ripustaisi pyykit ennen töihin lähtöä tai töistä tultuaan? Mahdollisuuksia on monia, mutta niistä pitää puhua suoraan. Tsemppiä ja jaksamista jatkoon! Toivottavasti saatte muutoksen aikaiseksi. :)

Ja lisäänpäs vielä, että aivan turha tästä jutusta on tehdä vääntöä aiheesta "Onko mies äidin pikkuapulainen vai täysivaltainen perheenjäsen, joka tekee kaikkea(=kotitöitä, jotka perinteisesti lasketaan "naisten" töiksi)". Ihmiset ja perheet on erilaisia, osa jakaa hommat eri tavalla kuin toiset ja sillä siisti. Ihan oikeasti se, että mies ei esim. laita ruokaa, ei automaattisesti aiheuta poikalapsissa sitä, etteivät hekään laita aikuisena ruokaa. Alkuperäinen kirjoittaja ei ollut tyytyväinen heidän työnjakoonsa, ja minusta ei ole kovin kannustavaa/rakentavaa ongelmanratkaisua tulla julistamaan, kuinka MEILLÄ ei ainakaan ikinä menisi läpi tuollainen, tuollaiset miehet sietäis suurinpiirtein navetan taakse ja rivienvälistä annetaan ymmärtää, että itsepähän nainen on ongelmansa aiheuttanut.

Alkuperäinen kirjoittaja kohta 4 lasta meilläkin:
Ja lisäänpäs vielä, että aivan turha tästä jutusta on tehdä vääntöä aiheesta "Onko mies äidin pikkuapulainen vai täysivaltainen perheenjäsen, joka tekee kaikkea(=kotitöitä, jotka perinteisesti lasketaan "naisten" töiksi)". Ihmiset ja perheet on erilaisia, osa jakaa hommat eri tavalla kuin toiset ja sillä siisti. Ihan oikeasti se, että mies ei esim. laita ruokaa, ei automaattisesti aiheuta poikalapsissa sitä, etteivät hekään laita aikuisena ruokaa. Alkuperäinen kirjoittaja ei ollut tyytyväinen heidän työnjakoonsa, ja minusta ei ole kovin kannustavaa/rakentavaa ongelmanratkaisua tulla julistamaan, kuinka MEILLÄ ei ainakaan ikinä menisi läpi tuollainen, tuollaiset miehet sietäis suurinpiirtein navetan taakse ja rivienvälistä annetaan ymmärtää, että itsepähän nainen on ongelmansa aiheuttanut.

kiitos että ymmärrät mitä ajan takaa <3 :)

meillä on taloudellisestikin tosi tiukkaa juuri nyt, mies tuli töistä ja oli jo ovenraossa menossakin kun huikkasin et minne sä meet? mies vastas et hierojalle kun on selkä kipee...
sinne hupeni taas muutama kymppi säästölaatikosta.
ei olis sanonu mitää ellen olis kysyny.
ihan turhaa kaikki.

Idiootti mies... Ja se kans idiotti, joka vertasi jotain hiton pyyhkijän sulkien vaihtoa siivoukseen, toinen tehdään muutaman kerran vuodessa ja toista helvetti vieköön joka päivä!

Parisuhteessa pitäisi ehdottomasti olla tasa-arvo. Jos mies jättää naiselle kaikki kodin käytännön asiat, hän on kyllä paska sovinisti, tai sitten ei ole vaan tajunnut miten paljon toinen tekee. Tuo lista auttaa nimenoaman siihen, että mies tajuaa miten paljon "näkymätöntä" työtä nainen tekee.

Meillä on aika hyvin jaettu, toinen tiskaa, toinen pyykkää, viikkosiivous on jaettu puoliksi, samoin lasten hoito. Silti koen edelleen että päävastuu asioista on mun harteilla, ja että mun pitää aina muistuttaa miestä että se tekisi.. Tulee siitä ärsyttävä fiilis edelleen, kuin mies olisi vain "auttaja", eikä samanveroinen vastuunkantaja.

Juu samaa mieltä jos joku on pyydystänyt itselleen lapasen joka jakaa kaikki kotityöt niin hienoa ja onneksi olkoon. Mutta kaikki miehet ei osaa, halua, tajua auttaa pikku pikku-pikku vaimoaan kotitöissä ja silloin nousee kiukku et miksi edes keskustellaan asiasta jos toisella ei halua auttaa....

Alkuperäinen kirjoittaja puolueellista:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
tää on ihan sairasta...
taas riideltiin kun mies sanoi et kaikki on mulle itsestäänselvyyttä vaikka sille on itsestäänselvää et on puhtaat kalsarit kaapissa, ruokaa lautasella, paperia mihin pyyhkiä perseensä, puhdas koti........ mies sano et tee lista mitä kumpikin mun mielestä tekee, mikä on selkeesti toisen homma ja sit katotaa sitä listaa illalla. no, mun lista on aika ykspuoleinen....

MIES:
-käy töissä
-huoltaa auton ja muut koneet
-tankkaa muut koneet paitsi auton ja ruohonleikkurin
-korjaa pyörät
-huolehtii muille eläimille ruoat ja vedet
-tekee pääasiassa peltotyöt
-pesee muut koneet kuin auton
-sotkee!

MINÄ:
-hoidan lasten asiat
-hoidan tiskit
-imuroin
-pyyhin pölyt
-pesen lattiat
-pesen vessat
-hoidan yleissiisteyden=tavarat paikoilleen jne.
-laitan ruuan
-pesen pyykit
-käyn kaupassa (useimmiten myös isännän asiat hoitamassa omien/perheen asioiden lisäksi)
-petaan sängyn
-vaihdan petivaatteet
-pesen ikkunat
-tankkaan auton
-leikkaa nurmikon
-siivoaa pihaa
-tankkaa ruohonleikkurin useimmiten sekä huolehtii että siihen yleensäkkin on polttoainetta
-vie roskat
-on kaverina pellolla jos on mahdollisuus

molemmat
-hoitaa lapsia
-huolehtii koirasta
-lisää tuulilasinpesunestettä, useimmiten kyllä mies tekee kun olen tarpeeksi usein muistuttanut
-pesee auton

ja kyllä, aiheesta on keskusteltu ja usein..

Alkuperäinen kirjoittaja 6muksua:
Alkuperäinen kirjoittaja puolueellista:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
tää on ihan sairasta...
taas riideltiin kun mies sanoi et kaikki on mulle itsestäänselvyyttä vaikka sille on itsestäänselvää et on puhtaat kalsarit kaapissa, ruokaa lautasella, paperia mihin pyyhkiä perseensä, puhdas koti........ mies sano et tee lista mitä kumpikin mun mielestä tekee, mikä on selkeesti toisen homma ja sit katotaa sitä listaa illalla. no, mun lista on aika ykspuoleinen....

MIES:
-käy töissä
-huoltaa auton ja muut koneet
-tankkaa muut koneet paitsi auton ja ruohonleikkurin
-korjaa pyörät
-huolehtii muille eläimille ruoat ja vedet
-tekee pääasiassa peltotyöt
-pesee muut koneet kuin auton
-sotkee!

MINÄ:
-hoidan lasten asiat
-hoidan tiskit
-imuroin
-pyyhin pölyt
-pesen lattiat
-pesen vessat
-hoidan yleissiisteyden=tavarat paikoilleen jne.
-laitan ruuan
-pesen pyykit
-käyn kaupassa (useimmiten myös isännän asiat hoitamassa omien/perheen asioiden lisäksi)
-petaan sängyn
-vaihdan petivaatteet
-pesen ikkunat
-tankkaan auton
-leikkaa nurmikon
-siivoaa pihaa
-tankkaa ruohonleikkurin useimmiten sekä huolehtii että siihen yleensäkkin on polttoainetta
-vie roskat
-on kaverina pellolla jos on mahdollisuus

molemmat
-hoitaa lapsia
-huolehtii koirasta
-lisää tuulilasinpesunestettä, useimmiten kyllä mies tekee kun olen tarpeeksi usein muistuttanut
-pesee auton

ja kyllä, aiheesta on keskusteltu ja usein..

"-imuroin
-pyyhin pölyt
-pesen lattiat
-pesen vessat
-hoidan yleissiisteyden=tavarat paikoilleen jne."

= siivoat!!
jos erittelet kaiken useammalle riville että saat paremman mielen ja pidemmän listan kuin mies tee sama myös miehen huoltamille laitteille:
-vaihtaa tulpat
-vaihtaa renkaat
-vaihtaa palaneet valot
-tarkistaa renkaiden ilmanpaineet
-tarkistaa öljyt
-rasvaa pyörän ketjut
-pumppaa ilmaa renkaisiin
ja nämä vain autolle ja pyörälle. jos on esim traktori, mönkijä, ruohonleikkuri.. niin listahan pitenee entisestään.

Sitä mietin vielä, kun molemmat on sitä mieltä, että toinen ottaa kaiken itsestäänselvyytenä, niin mitä se tarkoittaa? Mistä loppujen lopuksi on kyse, kun molemmat kokee, ettei toinen arvosta toisen tekemistä?

Yhteistyössä