Miehen kommentti elatusmaksuista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Olemme eroamassa, meillä on kolme lasta (vanhin menee kouluun syksyllä) ja mies pohtii elareita. Sanoin eilen, että minimisumma on se 120e/kk per lapsi, johon mies totesi, että sekin on jo ihan helvetin iso summa maksaa minulle. 360e/kk siis. Pohti, että meneekö lasten elatukseen muka kuukaudessa sellainen summa saati isompi raha. Ja totesi vielä jotain sellaistakin, että minä saan muutenkin tässä erossa hyvin rahaa kun hänen pitäisi maksaa minulle 20 000e tästä asunnosta erossa.

:/

Olenko minä nyt jotenkin vajaa, kun minusta tuo 360e/kk ei ole paljon. Olen sentään kotihoidontuella.

Lapsien kasvatus ei ole mitään edullista puuhaa :/ Mutta ihanaa ja antoisaa se on! Etteköhän pääse sopuun, ja ainahan voit miehellesi sanoa, että mennään sitten byrokratian mukaan. Elarit on vissiin joku % osuus palkasta?

Miehes voi ottaa ottaa kynän ja paperia käteen ja alkaa laskee paljon niihin oikein menee rahaa. Vuokra, sähkö, vesi, ruoka, vaatteet (eri vuodenajat), matkustus (kulkeminen), päivähoito, harrastukset, lääkkeet, lelut, huonekalut jne...

No kaikki uus jännittää ja ahistaa, kuten myös elarit. Maksamaan joutuu halusi tai ei. Mä maksan 320?/kk kahdesta lapsesta, ja aina maksuhetkellä tuntuu suurelta summalta, mut ei se kyl taida olla.

Varataan juu aika lastenvalvojalle ja en kai odota, että maksaa innolla mutta en kyllä käsitä miksi pitää pyristelläkään, koskahänen lapsiaan ne on.

Mies on luvannut hoitaa lasten vakuutusmaksut jatkossakin niin se tietysti huomioidaan noissa elareissa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin j amies kommentoi jo aiemmin elareista, että häntä pelottaa paljonko ne tulee olemaan koska hänellä on se käsitys, että ne yleensä on ihan liikaa.

toi on niin yleinen käsitys. ja raivostuttava. että elareilla muka rikastuis? eikö miehellä ole mitään muistikuvaa paljonko lapset kuluttaa?? :headwall:

Oikeastaan on kummallista ettei muisteta juuri tuota et sillä kustannetaan sitten kaikki. Unohdetaan et yhdessä asuessa on pulitettu kiltisti rahaa vaikka mihin. Sit kun erotaan niin se jolle lapset jää myös kustannukset ja mukamas toinen ei ole ns. tilivelvollinen enään.

Alkuperäinen kirjoittaja SD:
Niin j amies kommentoi jo aiemmin elareista, että häntä pelottaa paljonko ne tulee olemaan koska hänellä on se käsitys, että ne yleensä on ihan liikaa.

toi on niin yleinen käsitys. ja raivostuttava. että elareilla muka rikastuis? eikö miehellä ole mitään muistikuvaa paljonko lapset kuluttaa?? :headwall:

No minä olen aina hoitanut lasten kaikki kulut. Mies maksanut aina muut laskut.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:

Sossuntäti laskee ne, otetaan huomioon teidän molempien tulot, sinä vastaat lapsien elatuksesta 50% ja mies lopuista 50%.

riippuen tulosita.. jos tuloerot on suuret niin se maksusuhde saattaa muuttua 70/30 jne

Alkuperäinen kirjoittaja SD:

No minä olen aina hoitanut lasten kaikki kulut. Mies maksanut aina muut laskut.

teeppä taulukko mihin rahat menee. lasket vaikka kuussa kaikki kulut. ehkä hän sitten ymmärtää..

Omaa tilannettani helpottaa se, että minulla on uusi mies ja olen päättänyt ottaa sen riskin, että muutamme heti yhteen. Se on kuitenkin monelta osin niin paljon yksinkertaisempaa taloudellisesti ja koska mies on lapsille tuttu ja tunnen omat lapseni niin... otan sen riskin tässä kohtaa, että muutamme yhteen heti.

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
139e/kk on minisumma!

ei ees oo ite saan vaivaset 110 lastenvalvojan päätöksellä...

eikös et minimin saa kaikki mutta jos isällä ei ole varantoja niin isä maksaa sen minkä on varaa ja kela maksaa loput mitä minimiin jää.

ei saa joas äitillä on enempi varoja kuin isällä voi isän elatus olla vaikka 40 e ja ei kela siihen päälle maksa mitään

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
139e/kk on minisumma!

ei ees oo ite saan vaivaset 110 lastenvalvojan päätöksellä...

eikös et minimin saa kaikki mutta jos isällä ei ole varantoja niin isä maksaa sen minkä on varaa ja kela maksaa loput mitä minimiin jää.

Meillä saa lapsi 119e ja ihan 0 sopimuksen mukaan tehty päätös kun miehellä ei ole mistä maksaa, eli ei todellakaan kela maksa sitten sen mukaan pinintä vaan sen mukaan mikä on sopimus.

Yhteistyössä