SUUNNITELMAT SEKAISIN
Samassa tilanteessa jotkut lähtevät jo oman käden kautta, mutta tämä selviytyjä sanoo: "ja mietin et näinköhän pitäis".
Tekstianalyysi naisesta joka taivuttelee
miehestä joka ei taivu
lapsesta joka kouraisee tuskallisen syvältä.
"Miehen kontrolloinnin pelko ja monta muuta asiaa..."
Nainen uhrin roolissa, kontrollointia ja se narsistikin kai pitäisi taas löytyä. Sujuvasti kerrottu tarina tuntuu kovin omituiselta. Aloitus on ollut jo viikon verran, eikä kukaan ole vastannut?
"Päällimmäisen nousee mieleen mieheni kontrolloinnin pelko."
kontrolli hallinta valvonta seuranta säätö ohjaus ohjattavuus
Mies siis pelkää että nainen kontrolloi häntä seuraavasti:
"Itse olen perheestä jossa jätettiin lappu
(tämä oli ennen kännyaikaa, siis)"
jätettiin lappu jonnekin lähettiin (tiedettiin missä joku oli)
ts. voitiin seurata "missä hän menee", oli valvonnassa, kontrollissa
SYY: "ettei muut ihmettelis ja olisi huolissaan" (kontrolloitavan turvallisuus)
"Mieheni on paljon poissa kotoolta, opiskelee päivät ja on illat harkoissa, milloin minäkin iltana."
Ei siis vielä riittävässä valvonnassa, seurannassa. (turvallisuusriski?)
"Usein olen mieheltäni pyytänyt et jonkinlaisen viestin pistäis jos on menossa jonnekin,"
Tässä ei enää puhuta lappusesta. Matkaviestintekniikka mahdollistaa valvonnan säätelyn ja tarvittaessa ohjattavuutta kontrolloitavaan.
SYY: "etten turhaan odottele tiettyyn kellonaikaan häntä kotiin ruoka pöydässä"
Minne se huoli turvallisuudesta hävisi? Ei minnekään, se on nyt kontrolloivan turvallisuutta.
"mutta ei hän tähän taivu."
Mielenkiintoinen ilmaus. Taivutellaanko häntä?
"Hänen mielestään se on minun haluani kontrolloida häntä. Että haluan vahdata missä hän menee."
Aika vaikea keksiä mitä muuta tuo voisi olla. Kellonaika on tiedossa ilman viestejä ja sopimuksen mukaan ruokakin. Mies ei kuitenkaan halua tätä 'ruokakontrollia'.
"piti koulun lukujärjestystään jääkaapin ovessa"
"mä silti kyselin häneltä toisinaan" (huomenna himaan koulusta?)
Mies tarjosi löyhää kontrollimahdollisuutta, mutta se ei toiminut suunnitellusti (otti sen pois).
Miksi nainen haluaa kontrolloida miestä?
"No, pettämistäkin on sattunut, lapsemme ollessa ihan pieni."
Täysin järjellinen syy, siis mikäli tämä on tosi. (esimerkkejä tai viittauksia ei ole)
Mieluummin löyhää tiukempi kontrolli. MUSTASUKKAISUUS HYLÄTYKSI TULEMISEN PELKO
Miksi mies ei halua, taivu (tiukkaan) kontrolliin?
"No, mies sanoo vaan että ethän sä siltikään luottais minuun vaikka kertoisin missä menen."
Tämä voidaan varmentaa seuraavasta:
"mieheltä tekstari hän on menossa kaupungille lapsen kanssa"
"Tietysti en osaa sanoa et mihin hän meni, ketä tapaamaan"
SIIS: Viesti ei toimi:
Mies kertoo: lapsen kanssa
Nainen pohtii: ketä tapaamaan?
Ei mitään yhtäläisyyttä:
Mies kertoo: menossa kaupungille
Nainen pohtii: mihin hän meni?
"Se loukkaa, todella paljon."
Onko mitään keinoa välttää loukkaus?
Mielekkäintä on välttää tähän liittyvää toimintaa = ei kontrollia.
MIEHEN ROOLI PETTÄJÄ TUNTEETON NARSISTI
Esitettyä petturuutta ei voi kumota, mutta katsotaan muita asioita.
mies meni ja tuli milloin minäkin iltana menee vain
"Siis mietin et hänellä on huono itsetunto"
"vaik näyttelee tosi itsevarmaa, on äänekäs, sosiaalinen jne"
Tässä kirjoittaja tarjoaa klassista narsistin henkilökuvaa. Lyhyt luettelon alku ja sitten tuo "ja niin edelleen". Ikäänkuin jokainen tietäisi miten luettelo jatkuu, ja kirjoittaja viittaisi koko luetteloon?
Myös "huono itsetunto vaik näyttelee" viittaa siihen että, hänellä on täsmällistä faktatietoa narsismista.
"Mieheni on paljon poissa kotoolta, opiskelee päivät ja on illat harkoissa, milloin minäkin iltana."
Siis ark. opiskelu ja harjoittelu esim. kolme iltaa viikossa? Voisiko olla niin? Paljonko on paljon? Kuulostaa tavikselta.
"mies on ollut kotona lapsen kanssa ku hän on lomalla."
Lakannut menemästä ja tulemasta, ainakin väliaikaisesti? Ottanut oma-aloitteisesti vastuuta lapsesta? Meneekö lähes koko loma kotona lapsen kanssa? (vastuuntunto)
"piti koulun lukujärjestystään jääkaapin ovessa"
"nähdään myöhemmin illasta" (myötätunto, sympatia)
"ethän sä siltikään luottais minuun"
"mieheni kontrolloinnin pelko" (samastuminen, empatia)
"Mies on sitä mieltä et jos erotaan niin hän on sit valmis taistelee et saa pitää lasta itellään 50/50 ajasta."
Mitäs tämä on? Narsistin ukailua ja kiristystäkö? Eikös 50/50 ole oikeus ja kohtuus? Miten voi uhata kohtuudella? Entä kiristää oikeudella? Minusta narsisti sanoisi: "Järjestän asiat niin ettet enää koskaan näe lastasi!", sillä kohtuus olisi liian vähän.
(tilannetaju, todellisuudentaju, oikeudentaju)
*** Tästä miehestä en saa narsistia tekemälläkään! ***
Häpeilemättömyys, ylimielisyys, vaativuus ja kateus. Hyväksikäyttö, rajattomuus ja maaginen ajattelu. Näistä piirteistä tunnistat narsistin.
NAISEN ROOLI PETTÄJÄ TUNTEETON NARSISTI
- - - - - - unelmoin onnesta ja naurusta - - - - - - -
Positiivisten tunteitten ilmaisu 2-3 sanaa, siinä kaikki!
onni ja nauru pinnallista, kevyttä, hauskaa, hilpeää
onni ja rakkaus syvää, rauhallista, täyttä (vrt. raskaus)
Seuraavassa on myös tunnekuvaus, mutta sen katson valheelliseksi:
"mieheni on ollut mulle maailmassa kaikista rakkain." (vilpillisyys)
On ollut? Onko vielä?
Oikeastaan miehen paikalla pitäisi jokatapauksessa lukea LAPSENI!
Ajatuksia mitättömästä rakkaimmasta:
"usein huomaan funtsivani kuinka tyhmä hän on ja et hän ei ole "penaalin terävin kynä"
* Narsistisen ihmisen kyky ilmaista erilaisia tunteita, erityisesti positiivisia, on vähäinen. Niiden sijalla ovat negatiiviset tunnepurkaukset: viha, kateus, kosto ja vahingonilo. *
"ollaan kyllä tosi eri jutuista oltu aina kiinnostuttu" (vastakohtaisuutta mieheen)
* Alistumaan taipuvaiset ihmiset valjastetaan oman itsetunnon pönkittäjiksi, ei-alistuvat ihmiset synnyttävät narsistissa puolestaan häpeän tunnetta ja raivoa.*
"Mun mielestäni kunnioituksen puutetta"
Puutteesta ei ole puutetta! Huh! (ei sympatiaa, ei empatiaa = antipatiaa, mitätöintiä)
Onko tämä myötätunnon lavastus? > kun lohkaistaan mojova vitsi perään?`
"(!), niin ikävältä kuin kuulostaa." -> "hän ei ole "penaalin terävin kynä""
* Narsisti osaa tekeytyä viekkaudessaan myös haavoittuvaksi. Siten hän houkuttelee hyödynnettäviä luokseen. *
"Usein olen itkuinen,"
"Tää on ollut mulle kova paikka, koska
"
* Narsisti ei kykene vastavuoroiseen ihmissuhteeseen eikä hän tunne empatiaa. Narsisti sivuuttaa kanssaihmistensä mielipiteet ja tarpeet. *
Mies ei tätä tajunnut, musta tuntui
aika monesta asiasta on mieheni mulle valehdellut (esimerkkejä tai viittauksia ei ole)
tajusin että
* Narsisti rikkoo toisten ihmisten rajoja, manipuloi heidät toteuttamaan omia päämääriään ja samalla mitätöi heitä. *
"Mies on sitä mieltä et jos erotaan niin hän on sit valmis taistelee et saa pitää lasta itellään 50/50 ajasta."
Miksi tämä on ilmaistu näin? Ikäänkuin se olisi todellinen uhka? En sitä muuten osaa ymmärtää kuin että narsistia voi kai uhata sillä että oikeus ja kohtuus toteutuu ja se on liikaa, näinpäin rajua riistämistä.
* Älykäs manipulointi johtaa ihmisen helposti riippuvuussuhteeseen narsistin kanssa. *
"ollaan kyllä tosi eri jutuista oltu aina kiinnostuttu, ennen se tuntui vahvuudelta, nyt rajoittavalta."
* Narsisti tekee kanssaihmisistä riippuvaisia itsestään vetoamalla heidän heikkouksiinsa ja häpeäpisteisiinsä * (Tänään on meidän hääpäivä).
"nähdään myöhemmin illasta. Ihan kiva joo, hääpäivän vietosta."
Rahaa ei ole Kuka ne on tuhlannut tai kenen rahahuoli ja kumman vastuulla talous on?
järjestää mitään menoa Minne pitäisi mennä ja miksi?
ostaa lahjoja. Kenelle? Kuka niitä kaipaa?
* Narsistisella ihmisellä ei ole kykyä tunnepitoisiin ihmissuhteisiin eikä tarvetta niihin. Hän saattaa osoittaa läheisissäkin ihmissuhteissaan hämmästyttävää kylmyyttä, välinpitämättömyyttä ja myötä elämisen puutetta. *
- - - - Muille äärimmäisen rankan kriisin kerronta tuntuu kepeältä ja vauhdikkaalta! - - - -
"No, pettämistäkin on sattunut, lapsemme ollessa ihan pieni. Tää on ollut mulle kova paikka, koska mieheni on ollut mulle maailmassa kaikista rakkain. Vaikeeta meillä oli niihin aikohin, rahat tiukalla ja mä todella stressaantunut, masentunutkin. Mies ei tätä tajunnut, hänellä kun oli "elämänsä" kodin ulkopuolella, musta tuntui. Ja pettämisen myötä alkoi ihan mieletön hullunmylly, ja tajusin että aika monesta asiasta on mieheni mulle valehdellut. Asuttiin hetki erillään ja nyt taas yritetään uudestaan, mutta vaikeeta on. Just esim. tää ensin mainittu meno ja tulo-juttu, kun nyt on saanut mun luottamukseni aika kovan kolahduksen."
- - - - Koko hänen aloituksensa on tunteellinen kuin kakkuresepti! - - - -
* Ihmissuhteet ovat hänelle erilaisia riippuvuus- ja palkitsemissuhteita ja niitä leimaa pinnallisuus, varovaisuus ja epäluulo. Ne kestävät juuri niin kauan kuin toinen jaksaa ihailla häntä ja kyseinen ihailu on vielä tuoretta ja uutta. Kun ihailu lakkaa tai menettää tehonsa, katkeaa myös suhde. *
"Sain just työpaikan ja aloitin työt, mies on ollut kotona lapsen kanssa ku hän on lomalla. Sain myös tietää että saisin kämpän lähempää työpaikkaa ja mietin et näinköhän pitäis muuttaa lapsen kanssa kaksin."
Mitä tämä lapsi hänelle merkitsee? Miten hän puhuu?
sattunut, lapsemme ollessa
esikoisemme kanssa eikä juuri mitään elämää
näinköhän pitäis muuttaa lapsen kanssa kaksin
et saa pitää lasta itellään
Ei ainoatakaan hellittelysanaa. Ihan pieni persoonaton, ei tyttö, ei poika.
Ei positiivista, vain lievästi negatiivista tunteen ILMAISUA.
Teksti ei vastaa todellisuutta, mutta minua tämä silti huolestuttaa.
* Narsisti siirtää heikkoutensa kanssaihmisiinsä ja paistattelee omassa erinomaisuudessaan. *
- - - - "... enkä sano et olisin itse mikään maailman fiksuin" - - - -
* Ihminen, jolla on narsistinen luonnehäiriö käyttäytyy ulkoisesti moitteettomasti. Hän ei välttämättä vaikuta häiriintyneeltä ihmiseltä kuten moni muu yhtä vakavasta psyykkisestä häiriöstä kärsivä. Länsimainen elämäntyyli tukee pitkälle narsistista luonnevauriota. *
LAPSEN ROOLI ? ? ?
* Heikko itsetunto saa aikaan jatkuvan huomionkipeyden, jolloin tällaisen ihmisen täytyy koko ajan olla ihailtu ja huomattu. Narsististiselle ihmiselle on välttämätöntä saada huomiota, joka ruokkii hänen itsetuntoaan. Ellei hän saa huomiota käyttäytymällä ympäristössä hyväksytyllä tavalla, hän hakee tarvitsemansa huomion normien vastaisilla teoilla kuten tekemällä rikoksia.
On olemassa äitejä jotka pahoinpitelevät lapsiaan vain saadakseen huomiota itselleen!
Saadakseen muilta ihailua narsistinen henkilö voi tehdä järjettömiltä näyttäviä väkivallantekoja, joissa uhri on pelkkä objekti, ensimmäinen vastaantuleva, täysin syytön ihminen.
- - - Oma lapsi! - - -
* Aggressiivisella tai uhkarohkealla teolla hän ei pyri pelkästään näyttämään rohkeuttaan muille vaan ennen kaikkea vakuuttumaan itse omasta rohkeudestaan. Olennaista on se, että teolla on riittävästi ihailijoita. * (esim. lääkäreitä)
* Narsisti on hyväksikäyttäjä. Hänelle kaikki ihmissuhteet ovat olemassa vain omien tarpeiden tyydytystä varten. Narsisti on jäänyt 2-vuotiaan kehitystasolle. *
Eräässä sairaalassa salaa kuvatussa videotallenteessa oli pieni vauva tiputuksessa.
Tämän oma äiti lisäsi tiputusnesteeseen vettä kukkaruukusta, jottei lapsi olisi parantunut
ja äiti jäänyt vaille henkilökunnan huomiota. Äideillä ei ole tarkoituksena tappaa,
mutta arviointivirhe aiheuttaa usein kuoleman.
Narsismin erilaisia häiriöitä esiintyy väestöstä noin 7-9 prosentilla.
Yhteistä kaikille luonnehäiriötyypeille on tietty lapsenomaisuus. Niihin kaikkiin kuuluu itsekeskeisyyttä ja toisten huomioonottamisen puutetta, vaikeus hallita omia impulsseja.
Huomiohakuinen persoonallisuushäiriö
(mm.) Korostunut tunteellisuus ja huomionhaku.
Henkilö tuntee olonsa epämukavaksi, jos ei ole huomion keskipisteenä.
Osoittaa tunteita pinnallisesti ja nopeasti vaihdellen.
Teatraalinen itseä korostava ja liioiteltu tunneilmaisu.
Ihmissuhteiden kokeminen läheisemmiksi kuin mitä ne todellisuudessa ovat.
Epävakaa persoonallisuushäiriö
(mm.) Laaja-alainen ja huomattava epävakaus ja impulsiivisuus liittyen ihmissuhteisiin, minäkuvaan ja tunneilmaisuun.
Kiihkeitä yrityksiä välttyä todelliselta ja kuvitellulta hylätyksi tulemiselta.
Epävakaita ja intensiivisiä ihmissuhteita, joita kuvaa äärimmäisen ihannoinnin, vähättelyn ja mitätöinnin vaihtelu.
Identiteettihäiriö: jatkuvasti epävakaa minäkuva ja kokemus itsestä.
Impulsiivisuus itselle vahingollisella tavalla (esim. tuhlaaminen, ahmiminen, seksi).
Asiaankuulumaton, voimakas vihan ja suuttumuksen tunne tai vaikeus kontrolloida suuttumusta.
Heistä 75 prosenttia on naisia.
http://www.suhdesoppa.fi/narsismi/