Miehen pitkät työpäivät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kotityöt?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kotityöt?

Vieras
Onko täällä naisia, joiden mies tekee pitkää työpäivää? Miten teidän perheissä jaetaan kotityöt? Olen puolisen vuotta ollut töissä äitiyslomani jälkeen ja kotitöiden jaosta alkaa tulla meille todellinen ongelma. Mieheni tekee suht pitkiä työpäiviä ja on muutaman yön viikossa työmatkoilla. Arki-iltaisin hän ei tee yhtään kotitöitä. Jos on ajoissa kotona, leikkii ehkä vartin lapsen kanssa, mutta muuten ei osallistu. Viikonloppuisin on harvoin työasioissa liikenteessä, mutta silloin hänellä on mielestään oikeus rentoon vapaaseen pitkien työpäivien vastapainoksi. Itsekin teen kohtuullisen vaativaa työtä, joten minusta olisi oikeus ja kohtuus, että edes viikonloppuisin kumpikin kantaisi kortensa kekoon kodin- ja lapsenhoidossa. Sekä arkena että viikonloppuisin minä hoidan lapsen, siivouksen, pyykit, ruoat, kaupassakäynnit... ja sitten mies ihmettelee, että olen pahantuulinen...

Mikä neuvoksi? olen yrittänyt hyvällä ja pahalla, mutta mikään ei tehoa. Nyt hän uhkailee erolla, kun olen niin kärttyisä. Myönnän kärttyisyyden, mutta tuo epätasa-arvo kikuttaa niin valtavasti...

No eihän tuohon auta muu kuin keskustella vakavasti. Selvitä hänelle, mitä kaikkea joudut tekemään ja että kotityöt ovat yhteinen asia. Kerro, että myös sinä tarvitse aikaa rentoutumiseen. Jos aikaa ei riitä kaikkeen, niin miettikää, mitä voisi jättää vähemmälle. Voisiko joskus syödä valmisruokaa? Voisiko kaupassa käyntejä vähentää, jos toisi kerralla enemmän ja laittaisi pakkaseen? Olisiko teillä varaa palkata siivooja vaikka joka toinen viikko tai kerran kuussa? Voisiko miehesi joskus lähteä lapsen kanssa ulos, jotta sinä saisit rauhassa tehdä kotitöitä?

Meilläkin on pieni lapsi, joten kokemuksesta tiedän, että luppoaikaa ei juuri ole. Ja sitten kun pieni apuri haluaa häärätä kaikessa mukana, niin se vielä hidastaa hommia. Mielestäni tällaisen asian takia ei kannata erota!

Meilläkin mies tekee pitkiä päiviä ja välillä on kanssa työmatkoilla. Minä hoidan kaikki kotiaskareet viikolla ja viikonloppuna työt jaetaan. Meillä ei ole lapsia joten olen helpommassa asemassa sinuun verrattuna. Kyllä miehen pitää ottaa osaa kotitöihinkin ja varsinkin jos on lapsi/lapsia niin ei pidä jättää kaikkea toisen harteille. Yhdessähän sitä perhettä pyöritetään. Ainenkin minun mielestä.

Meillä työpäivät häiritsevät enemmän minua, haluan enemmän YHTEISTÄ aikaa!

Kotityöt tai mikään muu asia, ei ole ongelma. Meillä sunnuntai on ""työpäivä"". Eli siivoamme ja hoidamme raha-asiat. Ne on yleensä 2h hoidettu, kun molemmat tekevät. Sunnuntai on ainoa päivä milloin miehellä on ollut vapaata, nyt viimeisen vuoden aikana.

Mies tekee ruuan (on aina tehnyt) ja tyhjentää tiskarin. Itse täytän tiskarin ja pyykkään vauvan ja omat pyykkini. Hoidan myös hieman ""yleis siisteyttä"") eli pyyhin tasoja jne.

Vauvaa mies hoitaa aina, kun on kotona. Muutoin vauva tuskin iskää tuntisikaan. Tuo aina kotona tarkoittaa, arkisin n. 2h ja aamulla ½ tuntia. Viikonloput ei arjesta eroa. Paitsi nykyään, kun tein ukaasin ja sunnuntai työt loppui. Toki lauantai on myös paria tuntia lyhyempi työpäivä.

Lomia ei ole vielä näinä 4 vuotena ollut. Että silleen meillä päin..

En millään ilveellä ymmärrä tuota! Oikeus vapaaseen, siis täh.

Jos herranen aika on KOKO viikonloppu aikaa istua perseellään! On se kumma, jos ette voi yhdessä hoitaa kotitöitä. Kun OIKEASTI siihen ei mene aikaa kuin pari tuntia. SIIS KOKONAISESTA viikonlopusta.

En ymmärrä..

Niinpä, eihän ne kotityöt kauan veisi, jos yhdessä tehtäisiin. Toisaalta pieni lapsi vaatii vielä jatkuvaa huolenpitoa; monta ateriaa päivässä, vaipanvaihtoa, nukuttamista, ulkoilua...

Hei Jaana,

kysymyksesi ""Voisiko miehesi joskus lähteä lapsen kanssa ulos, jotta sinä saisit rauhassa tehdä kotitöitä?"" oli mielestäni kauhea. Miksi mies ulos lapsen kanssa ja nainen tekee kotityöt, miksei toistepäin tai vuorotellen? Voihan toinen mennä aamupäivällä ulos ja silloin toisella tunti vapaata ja toinen tunti kotitöitä ja iltapäivällä toistepäin.

Ongelmasi kuulostaa tutulle. Yrittäjämieheni tekee paljon töitä, ja itsekin käyn kokopäivätyössä. Hermo oli tiukalla minullakin viime jouluun asti. Silloin teimme yhteisen päätöksen, että meillä alkaa käydä siivooja. Siivooja käy kahdesti kuussa, joten minun tarvitsee enää pitää huolta sellaisesta yleisestä siisteydestä. Viikonloppuisin on nyt jäänyt aikaa muuhunkin kuin imurin kanssa heilumiseen.
Oma mieheni ei kotitöitä tee, eikä niitä varmaan ryhdy ikinä enää tekemäänkään, mutta onneksi hän touhuaa edes poikamme kanssa. Vaikka siivous on nyt jäänyt jäänyt vähemmälle, niin pyykit ja ruokahuolto on edellään minun vastuullani. Teen ne kuitenkin mieluummin kuin siivouksen.

No lähinnä pointtini olikin, että toinen ulkoilemaan lapsen kanssa ja toinen siivoaa sillä aikaa :)
Tottakai se voi olla kummin päin vain. Toisaalta, jos mies ei ollenkaan tee mitään kotitöitä, niin aluksi voi olla helpompi puhua hänet sinne ulos kuin jättää yksin kotiin, voi olla ettei tule työt kuitenkaan muuten tehtyä.

Eikö muuten ole kumma juttu? Mistä tässä oikein on kysmys? Ei voi johtua sukupuolesta, koska on myös perheitä, joissa nainen ei suostu tekemään yhtään mitään muuta kuin sotkemaan.

Jostain kauheasta yksinkertaisuudesta ja itsekkyydestä ainakin on kyse ja sitten siitä, että mittarit ovat erilaisia. Kun tämä kotitöitten jakaminen on noinkin vaikea avioliitossa, mitä voisimme tehdä ihan valtakunnallisesti, että asiasta puhuttaisiin enemmän ja isommalla äänellä. Onhan kauheaa kun avioliittoja hajoaa ympäriltä sen vuoksi, että toinen uupuu hyväksikäytetyn roolissa.

Oma lehmä on itsellänikin ojassa. Pyysin miestä pudistamaan kaksi eteisen muovimattoa ja hän siitä kiivastui ylenmäärin. Ei puhunut koko päivänä sanaakaan. Pyytämättä ei tee yhtään mitään.Kaiken lisäksi käteni on loukkaantunut. Luulisi ymmärtävän asian pyytämättä, mutta ei koskaan.
Meillä on kaksi vessaa. Pyysin, että käytämme vain toista kun en loukkaantuneen käden vuoksi kykene pitämään molempia puhtaana. Mies närkästyi. Tietenkin. Ja näitten kanssa pitäisi olla onnellinen isoissa asioissa.

Mies ei kestä, että häntä neuvotaan. Kai heitä poikina on määräilty niin paljon, etteivät kestä enää edes naisen tavallista puhetta.

Luin viestisi huolimattomasti.

Siis itse olen vielä taaperon kanssa kotona. Niin no se taitaa olla vähän kinkkinen juttu.

En oikein osaa sanoa muuta, kuin ""meillä"" tämä tasapuolisuus on aina ollut, alusta asti. Kun itse olen todella ""laiska"" tekemään kotitöitä, inhoan niitä kuin myrkkyä.

En todellakaan olisi katsellut jos toinen löhöää sohvalla ja itse olisin heilunut imurin kanssa. Eniten inhoan juuri imuroimista. Olisin alusta asti kimmastunut tuossa kohtaa. Eli en kertakaikkiaan pysty itse olemaan kotiorja jos toinen samaan aikaan löhöilee. Joten tuo ei ole mahdollista.

Niin kauan kuin muistan, jo ensimmäisestä vakituisesta poikaystävästäni lähtien, on kotityöt tehty tasapuolisesti. Yleensä mies on lähes poikkeuksetta tehnyt vielä ruuankin, (minä siivonnut jäljet ja tiskannut) nyt on toki tiskari. Tai sitten on kokkailtu yhdessä mutta se yleensä vain ""sotkee ja mutkistaa"" asioita, hellan viereen ei mahdu oikein kahta hääräämään.

Meillä on just sama juttu eli mies ei yksinkertaisesti kestä, jos sanon hänelle edes siihenpäin viittaavaa, että pitäisi tehdä jotakin. Olenkin sanonut, että kun hän joskus ymmärtäisi oma-aloitteisesti tarttua tehtäviin, niin en taatusti sanoisi mitään, mutta kun ei toivoakaan. Minusta kysymys on myös suuremmanluokan itsekkyydestä; ei haluta auttaa toista, suoda toiselle hyvää mieltä siitä, että kaikki oma aika ei mene kodin ylläpitoon. Toki on myös mittareiden erilaisuus; mieheni on melko boheemi tyyppi, joten häntä ei häiritse, vaikka vessojamme ei pestäisi puoleen vuoteen tai vaatteet lojuisivat pitkin lattiaa tai pyykkikoppa pursuaisi yli äyräidensä... Tätäkin puolta olen yrittänyt ymmärtää, mutta silti hänenkin pitäisi yrittää ymmärtää minua ja tulla edes pienen matkan vastaan...

Koska mies ei jostain syystä nyt tahdo sitten viedä kotiin päin ja uhkailee erolla, niin kokeileppa seuraavaa konstia. Sanot miehelle herttasesti, että koska sinulle ei tunnu löytyvän vapaa-aikaa ja saat oman työsi lisäksi hoitaa kodinkin yksin, niin hän aikuisena ihmisenä voi alkaa huolehtimaan omista asioistaan, pyykistä, tiskistä, ruuasta jne. Sinä hoidat lapsen ja itsesi, mies hoitakoon itsensä. Sanot vaan pokkana, että kun työsi jatkuu viellä kotonakin, niin sinulla on oikeus myös ""ottaa rennommin"" ja kun muuta vaihtoehtoa ei tunnu olevan, niin mies hoitakoon omat asiansa. Sivulauseessa voit sitten todeta ""joudut ne ja enemmänkin tekemään sitten, jos me todellakin erotaan"".

Hiukan vastaavaa konstia kokeilin itse omaan mieheeni, joka oli sitä mieltä, että minun elämäni oli enään kodin seinien sisäpuolella ja lasten lähellä ja hän lähinnä ""vierailevana tähtenä""

No miksi vessaa pitäisi jatkuvasti puunata?

Itse pesin ikkunat kymmnenen vuoden jälkeen ekan kerran syynä, että vaihdettiin asuntoa ja piti olla puhdasta uutta omistajaa varten. Itseäni ei häirinnyt. Mikä koti se semmoinen koti on, jossa ei saa rentoutua rauhassa, vaan puunata pylly pystyssä? Eihän koti ole mikään työlaitos.

Se tekee hommat, jota niiden tekemättömyys häiritsee.

Ap sanoi: 'mies ei yksinkertaisesti kestä, jos sanon hänelle edes siihenpäin viittaavaa, että pitäisi tehdä jotakin. '
'mieheni on melko boheemi tyyppi, joten häntä ei häiritse, vaikka vessojamme ei pestäisi puoleen vuoteen tai vaatteet lojuisivat pitkin lattiaa tai pyykkikoppa pursuaisi yli äyräidensä..'

Siis kummin se on, hän on aidosti boheemi tyyppi, vai vain laiska, joka 'ei kestä' kun omatuntoa kolkutellaan, ja jota on - tyypillisesti - lapsuudenkodissa passattu äidin toimesta? Likaisissako vaatteissa hän liikkuu, kun pyykkääminen ei kiinnosta? Miten hän tekee työnsä töissä, saako sielläkin olla boheemi?

'Minusta kysymys on myös suuremmanluokan itsekkyydestä; ei haluta auttaa toista, suoda toiselle hyvää mieltä siitä, että kaikki oma aika ei mene kodin ylläpitoon.'
En usko miehesi miettivän asiaa ihan näin pitkälle. Hän on vain laiska ja todennäköisesti omatunto pysyy hyvänä kun vetoaa rankkoihin töihin ja pitkiin päiviin.

Mutta ei sinunkaan pitäisi artikuloida asiaa 'auttamisena', siis niin kuin sinulla olisi joku kokonaisvastuu ja mies vain auttelee. Oletko muuten kysynyt miten hän haluaisi, että asiat hoidettaisiin, kun kerran sinun ehdotukset eivät kelpaa? Pystytkö suhtautumaan hänen näkökantoihinsa avoimesti vai oletko pohjimmiltasi sitä mieltä, että oikeasti sinä kyllä tiedät miten asiat ""pitää tehdä""?

Oletko sanonut miehellesi ihan ääneen, että sinä olet valmis joustamaan jossain jos hän taas vastavuoroisesti tekee jotain muuta? Niin että olisi mahdollisimman selvää, mistä oikeastaan on kysymys - ei toisten persoonallisuuden muokkaamisesta vaan yhteiselon toimimisen käytännön edellytyksistä.

Ja niinhän siinä kävi, että jouduin vaihtamaan tuontimalliin. En ole muuten sen jälkeen saanut / joutunut kotitöitä tekemään. Kerran ajattelin kun ajattelin korjata asiat pöydästä, niin meinasi tulla korville. On kuulemma naisen töitä nuo kotityöt. En kyllä ole ihan samaa mieltä, mutta mitäs sitä vastaanpanemaan jos toinen väkisillä ne haluaa tehdä.

Onnellinen jo 10 vuotta

Eli otat käyttöön mallin: ikkunanpesusta/koko talon imuroinnista/seinien pesusta ym. saa seksiä. Kuten tuossa toisessa ketjussa. Ei noi ukot muuten tajua. Ja jos ukko lähtee kälppimään, niin onpa sulla yksi huollettava vähemmän - eli se oikea vauvaikäinen enää.

Ja tämän tuontivaimonko mielestä myös kodin ulkopuolinen ansiotyö on naisten töitä, kuten kertomasi mukaan kotitaloustyöt??
Ei siinä mitään: kiva järjestely teillä jos miehenä kykenet työlläsi elättämään itsesi, tuontivaimon kotona sekä mahd lapset. Harva suomalainen mies pystyy - tai suostuu? - enää diiliin, jossa hänen yksin on tienattava varat elämiseen, asuntoon ja tulevaisuuden eläketurvaan koko porukalle; naisen palkkatulot on hienosti kelvanneet ja tarvittu asuntolainaan, autoon, mökkiin etc elämiseen.

Niin hän käy päivätyössä ja hänellä on korkeakoulututkinto. Kulttuuri ja kasvatus on erilainen ja minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa. En muuten väittänyt, että kotitoimet olisi ainostaan naisten työtä, se on vaimoni mielipide. Auttaisin mielelläni, mutta hänellä on todella sellainen asenne, että en saa laittaa edes hammastahnaa harjaan, vaan se on siinä valmiina pesulle mennessä...

=D Tämä nyt on naurettavinta mitä olen koskaan kuullut.

Tuosta on kyllä kunnioitus ja kotityöt kaukana. Pyyhkiikö hän myös perseesi, kun käyt paskalla? Vaihtaa kalsarisi? Lapsena pitäminen, ei mielestäni ole miehen arvolle sopivaa.

Kauniistippa täällä netissäkin hänestä puhelet ""tuontivaimona"" ja passaajana. Häpeäisit vähän. Tiedätkö, että tuossa kulttuurissa on myös toisen ihmisen arvostaminen vähän eri mallilla kuin koto kulttuurissa.

Tuntuu että näet vain tuon kulttuurin pinatapuolen eroavaisuudet mutta se ei tietenkään ole ihan niin simppeliä kuitenkaan. Tuohon kultuuriin ei käsittääkseni kuulu vaimon mollaaminen yleisesti esim. netissä. Jos mies mollaa vaimoaan, hän menettää kasvonsa.

Typerys.

Eiköhän tässä asiassa ole kysymys miehen lapsuuskasvatuksesta ja kotimallista. Ennen oli yleistä, että äiti teki kaiken, poikien ei tarvinnut /saaanut osallistua taloustöihin.

Jos miehen lapsuusperheessä oli hyvä yhteishenki, opettaa se huomioimaan myöhemmin omassa perheessä.

Ottakaa äidit omat pojat mukaan taloudenhoidossa, ei välttämättä työjuhtina, vaan että oppivat huomaamaan mitä työtä koti vaatii.

Mukaan kotitöihin voi yrittää muutenkinm kuin ""käskemällä"".

Itse muistan mieheni ihmetelleen tuttavalleen, ettei hän ymmärrä, miksi johonkin lähtiessä on niin tärkeätä, että tiskipöytä on siisti! Joutuu siis odottamaan vaimoa.

Nyt minä huomaan, että miehelle on tärkeää, että koti on siisti, kun lähdetään. Siivoaa itsekin. Sanoo, että on mukavampi tulla takaisin.

On se niin pirun väärin, että vaimo joutuu kasvattamaan miestä!Eli rupemaan äidiksi ja komentajaksi. Sitten ihmetellään, että miten siitä vaimosta tuli se komentaja????

Ja miehet on fyysisesti vahvempia ja kestävämpiä - silti he ihan surutta pakottavat hennommat vaimonsa kahteen työpäivään ja itse ""ovat niinv väsyneitä"" että ""tarvitsevat rentoutusta""!! Eli nainen joutuu ansiotyön lisäksi tekemään todellakin sen toisen työpäivän vielä kotona.

Ja sitten se sama ukko itkee täällä, että naista se seksi kiinnosta. No millä pirulla jaksaa? Tai edes huvittaa? V... koiko sohvalla löhöävä äijä tätä menoa.

jumatsuka.

Minä en ymmärrä tuota ainaista kotitöiden jakamisruikutusta.

Minä teen kahta työtä ja vieläpä mielelläni myös ne kotityöt.
Mies tekee pitkää päivää omassa duunissaan, joten en raaskisi kyllä enään vaivata mokomilla kotihommilla.
Lapsukaiset menee mukana.

Illalla kiva kömpiä miehen kainaloon halittavaks ja....

Olin akassa liitossani 70-luvulla. Muistan vielä hyvin ne ajat, olin aina suunnattoman väsynyt. Mies oli mielestään hyvä mies, kun osallistui ""naisten töihin.""

Se tarkoitti, että hän usein laittoi ruoan. Sen hän teki siksi, että ruoanlaitto oli hänestä kivaa. Minustakin se olisi ollut ihan kivaa, jos olisin saanut tehdä sen hänen tavallaan. Eli ei mitään huolta keittiön siisteydestä. ei mitään väliä sillä, minne minkäkin käytetyn kulhon ja kattilan käsistään jätti, kaikki oli hyrskyn myrskyn, paistinpannu rasvoissaan hellan perillä, roiskeet seinissä, kananmunan- ja sipulin kuoret pitkin työpöytiä, ylipäänsä millään ei ollut väliä, minne ne käsistään jätti.

Minä, vaimohan , sitten kuitenkin siivosin ne jäljet.

Eipä minulla useinkaan ollut suurta nautintoa ""valmiiseen pöytään"" menemisestä, kun kauhea siivousurakka odotti heti ruoan jälkeen. Mies kellahti tyytyväisenä sängylle ""ruokaperäsille.""

Tähän haluan vielä sanoa, että me asuimme talossa, johon ei tullut sisälle vettä, ei kuumaa eikä kylmää. Vesi haettiin sangolla kaivosta. Ja jos luulette, että sitä mies innoissaan kantoi, erehdytte. Hänen mielestään minä käytin niin paljon vettä, että sen sain hakea itse. Siis se vesi oli minun, mikä meni siivoamiseen, pyykinpesuun ym. kotihommiin. Itse hän kävio joskus kaivolla juomassa, ettei tarvitsisi kantaa sankoa sisälle. Se oli muijan hommia.

Toinen naisten työ (tai siksi hän sen mielsi) oli marjojen poimiminen metsästä. Olihan se mukavaa lähteä kauniina kesäpäivänä metsään samoilemaan, ja tulihan siinä samalla poimurin kanssa koukittua mustikoita ja puolukoita, ei siinä mitään. Eteeni kannettiin valtavat ämpärilliset, että siinä on, alapa siivota. Ei puhettakaan, että mies itse olisi istunut rappusille ja alkanut seuloa marjojaan. Minä en olisi sellaista marjamäärää edes missään tarvinnut, mutta kun mies niin uhrautuvaisesti niitä kantoi, niin eihän siinä mikään auttanut. Sitten vielä kehuskeli kylän ihmisille, kuinka ahkera marjamies hän oikein oli, ja nautti kun häntä kiiteltiin ja ihmeteltiin. Minä siinä kuitenkin suuremman työn tein, kun siivosin ne kaikki ja keitin ja säilöin. Siihen hommaan mies ei eväänsä liikauttanut.

Ja joskus mies lähti järvelle ja vei jonkun maton sinne, jonka sitten siinä päivän aikaan pesi. Samalla hän sitten kalasteli ja otti aurinkoa.

Että jopas oli meillä ahkera ja vaimoaan auttava mies.

Kun lapset olivat ihan pieniä, ei hoitanut niitä sormellakaan. Isompana niiden kanssa oli tietysti joskus mukava leikitellä, mutta hoitamista ei sittenkään. Miehen kesäloman aikanakin vein lapset hoitajalle päiväksi, kun itse kävin työssä. Se oli helpompaa, vaikka toisin luulisi. Jos olisin jättänyt lapset kotiin, siellä olisi ollut niin kauhea sotku, että en olisi jakssanut työpäivän päälle sitä alkaa selvittelemään. Mies ei koskaan korjannut lattialta pois mitään sinne pudonnutta, ei ikinä pyyhkinyt mitään mistään, ei välittänyt, vaikka lapset olisivat kantaneet ämpärillä hiekkaa sisälle, piirrelleet seiniin tai roiskineet mustikkasoppaa ympärilleen. Olihan se tietysti ikävän näköistä, joten minua odotettiin kotiin, että ryhtyisin heti siivoamaan.

Ja kaikki tämä siis taloudessa, johon ei tullut vettä sisälle.

Jaksoin, kun olin nuori, mutta mitta tuli täyteen kuitenkin. Tuo viesti, että ""sinä, joka käytät vettä niin paljon, saat sen kantaakin"" oli sellainen loukkaus, että se lopulta johti avioeroon. Aina kun ajattelen sitä liittoa ja sen hajoamisen sytiä, jotenkin palaan tuohon. Se oli niin huutava vääryys.

Nykyisessä liitossani teen mielelläni kotitöitä. Mieheni ei muuten puutu niihin, mutta auttaa heti, jos pyydän. Ruokaa teen tosi mielelläni, tykkään kokkaamisesta. Ja kas kummaa, osaan kokata niin, ettei kauheata sotkua synny. Passaisinkin miestäni, mutta hän ei oikein sellaisesta perusta. Ja mikä tässä jutussa on se pointti, tämä mies ei hyväksyisi sitä, että huusholliin ei tule vettä sisälle. Ei todellakaan puhuisi vuosi vuoden jälkeen, että ""ensi kesänä vedetään vesijohdot..."". Ne vedettäisiin ja sillä siisti.

Oletko kodinhoitaja? Vai mitä ihmettä tuo ""raaski vaivata"" miestä kotitöillä juttu on.

Aikuiselle ihmiselle omasta kodistaan tai lapsistaan huolehtiminen on normaalia elämää, joka on kaikkien aikuisten vain tehtävä. Ei ne ole mitään ""raaski vaivata"" asioita.

Jos on patalaiska, sitten täytyy hommata sen verran hyvin palkattu työ, että kykenee palkkaamaan jonkun muun tekemään ""ikävät"" asiat.

Mutta köyhän on itse paskansa putsattava.

Yhteistyössä