Miehen siskon moukkamainen käytös - olen aika ihmeissäni ja pöyristynyt...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Marikki"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Marikki"

Vieras
Eikö tämä ole aika uskomatonta käytöstä aikuiselta ihmiseltä (27v nainen)... ?

Muutimme juuri uuteen kotiin ja osa huonekaluista ei tänne sopinutkaan. Blokkasin varastoon kasan kalusteita ja ilmoitin sukulaisille / ystäville, että saa hakea pois jos kelpaa. Miehen sisko ilmoitti heti mitä tulee hakemaan. Asuvat kaukana, joten tuli samalla yökylään miehensä kanssa.

Ilmestyivät lauantaina meille tyhjin käsin - sisko totesi, että piti ostaa kukkapuska mutta ei sattunut matkan varrella olemaan kauppaa.. Söimme tietysti illallista yhdessä ja tarjosin vierailulla luonnollisesti välipalat, aamiaiset ja ennen lähtöä lounaan. 400€:n arvoisen pöydän he pakkasivat mukaansa kiittämättä. En minä siitä mitään rahaa halunnut, mutta olishan se ollut kiva kuulla se kiitos.

Kaiken huippu oli kuitenkin tämä: olin pyytänyt heitä tuomaan kotikaupungistaan meille erään leipomon luomutuotteita, joista pidämme. Kehtasivat läväyttää meille 18€:n kuitin ja vielä sanoa, että tuossa tuo lasku, voitte kuitata tilille jos ei käteistä ole.

Ei varmaan tarvitse erikseen mainita, että voin pahoin vierailun jälkeen.

[QUOTE="vieras";27119433]Tai sitten teillä on IHAN erilaiset taloudelliset tilanteet..?[/QUOTE]

Se on varmasti osaltaa totta, mutta oli heillä varaa varata talveksi kahden viikon lomamatka lämpimään. Toinen heistä opiskele osa-aikaisesti, mutta mistään köyhyysrajasta ei voi puhua tässä yhteydessä. (Matkustelevat, käyvät ulkona syömässä, kulkevat merkkivaatteissa, käyttävät viimeistä teknologiaa, on iphonet ynnä muut..)

Mä laittaisin varmaan tekstiviestin, että se pöytä maksoi uutena 400 euroa, että jos satasen saan käytettynä niin ihan kiva, tilinumero perään ja p.s., sen 18 euroa leipomolaskun voit vähentää suoraan, että jos nyt 80 euroa maksat niin ollaan sujut ;)

Mietin että jos lähteissä sanovat, että kiitos ja onko tämä tällä ok, niin siinä kohtaa olisin voinut sanoa, että no jos sopii niin mene päittäin sen leipomolaskun kanssa. Mutta eipä tullut tuota tilannetta.

Olen varmaan liian kiltti tai nynny, mutta en näin jälkeenpäin enää kehtaa ottaa asiaa esille. Taidan vain tyytyä toteamaan, että onpa huonot käytöstavat ja antaa olla. Tosin eipä taida tulla mieleenkään enää tarjota heille mitään palveluksia tai lahjuksia...

ps. Nyt kun mietin, niin häihimme tulivat aikoinaan myös tyhjin käsin. Silloin laitoin nuoruuden ja kokemattomuuden piikkiin moisen.

Kaikki otetaan mitä saadaan, mutta mitään ei anneta. Itsekkyys ja oma napa.

Opiskelujen jälkeen todennäköisesti urautuvat ja tienaavat hyvin, etenevät urallaan.

Tavat jäävät. Varattomista moukista kehittyy varakkaita pihejä moukkia.

Laittaisin viestin että on tapana sanoa kiitos kun saadaan jotain.

Mutta jos lupasit että huonekaluja saa käydä hakemassa jos tarvii/kelpaa niin silloin se on niin. Et puhunut että leipomosta pitää tuoda tiettyjä tuotteita/tietyllä summalla jotta haetut tavarat kuittaantuu.

Ja voihan olla että taloustilanne tosiaan eri... jospa elävät velaksi mja nyt oli kaikki kortit tapissa? Eli siis kukkapuska jäi tuomatta ja mitään ruokaakaan ei varanneet matkaan.

No, moukkamaista joka tapauksessa on olla kiittämättä saadusta hyödykkeestä.

[QUOTE="vieras";27119530]Laittaisin miehen hoitamaan yhteydenpidon jatkossa omiin sisaruksiinsa.[/QUOTE]

Näin se pääsääntöisesti meneekin. Ja nyt tuli taas yksi lisäniitti arkkuun, ei hirveästi tee mieli olla tekemisissä moisten ihmisten kanssa. Mitä vähemmän sen parempi.

Mä oon vissiin ainut, joka ajattelee eri tavalla...
Jos mä pyydän tuomaan jotain niin toki maksan sen takaisin. Jos sanon, että huonekaluja saa viedä ilmaiseksi niin silloin myös saa. Ja jos meille tulee vieraita niin en odota heidän tuovan mitään mukanaan vaan syödään sitä mitä meidän kaapista löytyy tai käydään yhdessä kaupassa jos niin on sovittu.
Toki kiitos ois aina hyvä muistaa, mutta jos unohtuu niin sitten unohtuu.

no jos ei ikinä asiasta sano niin sitten on turha odottaa toisten muuttavan käytöstään..

Ehkä jätät maksamatta ja kun käly siitä sanoo, voit mainita "aattelit että vähennetään se pöydän hinnasta" :)

Jos mä pyydän tuomaan jotain niin toki maksan sen takaisin. Jos sanon, että huonekaluja saa viedä ilmaiseksi niin silloin myös saa. Ja jos meille tulee vieraita niin en odota heidän tuovan mitään mukanaan vaan syödään sitä mitä meidän kaapista löytyy tai käydään yhdessä kaupassa jos niin on sovittu.

Minä myös näen sen näin. Eli sitä tehdään mitä luvataan. Ehkä eivät olisi ottaneet huonekaluja (tai sitä pöytää) jos olisivat tienneet että se oikeasti maksaakin.

Itse kyllä vien aina tuliaisia, mutta vähintä on kyllä muistaa sanoa kiitos. Siitä moitteita siis ap:n miehen siskolle..vaikukaseoli.

• Tykkää
Reactions: Dongxi ja Aamuäree

Mä olen aika lailla samaa mieltä. Maksan aina jos olen pyytänyt erikseen tuomaan jotain kaupasta. En odota tuliaisia ja jos sanon että meiltä saa tulla hakemaan ylimääräisiä tavaroita, niin tosiaan annan ne ilmaiseksi. Jos haluaisin jotain vastineeksi, sanoisin, että ne tavarat saa ostaa meiltä tai vaihtaa johonkin.

Mut ottaisi päähän, jos vieras ei edes kiittäisi.

• Tykkää
Reactions: Sadana ja Dongxi
Mä laittaisin varmaan tekstiviestin, että se pöytä maksoi uutena 400 euroa, että jos satasen saan käytettynä niin ihan kiva, tilinumero perään ja p.s., sen 18 euroa leipomolaskun voit vähentää suoraan, että jos nyt 80 euroa maksat niin ollaan sujut ;)

Sisko käyttäytyi moukkamaisesti, mutta tämä olisi kyllä ihan yhtä moukkamaista. Kun on kerran sanottu, että kamat saa hakea ilmaiseksi, niin eipä niistä voi jälkikäteen alkaa laskua kirjoittamaan.

Sellaista se on. Kun ei osata eikä edes viitsitä kiittää :(

Minä en kyllä kehtaisi mennä kylään toisen uuteen kotiin ilman tuliaisia, enkä kehtaisi vain viedä pöytää mukanani edes tarjoamatta siitä jotain. Se kuuluu hyviin tapoihin...

• Tykkää
Reactions: Pinki

Periaatteessa noin, siis jos itse olen se käymäänkutsuja. Mutten kyllä kehtaisi vierailevana osapuolena tulla ihan tyhjin käsin, jättää kiittämättä lahjoituksista ja vielä lyödä pöytään jotain 18€ laskua leipomotuotteista.

Yhteistyössä