Miehen siskon moukkamainen käytös - olen aika ihmeissäni ja pöyristynyt...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Marikki"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä tarjoaisin kyllä rahaa niistä leipomotuotteista, mutta olisin ihmeissäni, jos toinen ne ottaisi vastaan. Itse en tosiaankaan vastaavassa tilanteessa kehtaisi ottaa. Eli liityn niiden pinoon, jotka pitävät miehesi siskoa moukkana. Se, ettei sanonut kiitosta vielä vahvistaa tätä.

Mitä mieltä miehesi on asiasta?

Mä oon vissiin ainut, joka ajattelee eri tavalla...
Jos mä pyydän tuomaan jotain niin toki maksan sen takaisin. Jos sanon, että huonekaluja saa viedä ilmaiseksi niin silloin myös saa. Ja jos meille tulee vieraita niin en odota heidän tuovan mitään mukanaan vaan syödään sitä mitä meidän kaapista löytyy tai käydään yhdessä kaupassa jos niin on sovittu.
Toki kiitos ois aina hyvä muistaa, mutta jos unohtuu niin sitten unohtuu.

Meillä on vissiin hyvin erilainen kotikasvatus. Minä taas pidän itsestäänselvyytenä, että tuon jotain kyläilemään tullessani. Ihan aina. Vaikka vain karkkipussiin perheen pienimmille tai pienen kukkapuketin emännälle. Yökyläilyyn voi napata viinipullon tuliaisiksi illallista varten tai saunailtaan muutaman saunaoluen tai -siiderin.

Ja jos on sanottu että ilmaiseksi voi hakea jonkun hyödykkeen niin silti aina kysyisin vastaavassa tilanteessa, että onko tämä tosiaan näin hyvä. Ihan sen hyvän käytöksen vuoksi vain, ilman taka-ajatuksia.

Mutta tässä kuten kaikessa muussakin - ei voi kauhalla ottaa jos on lusikalla annettu.

Mie oon ite kanssa yhteen henkilöön tyrmistynyt, lähisukulaisen puoliso ja vähän vastaavaa käytöstä. Lähisukulainen sentäs tajuaa hävetä puolisonsa puolesta, mutta eihän se ole sama, että hää pyytää anteeksi, jos tuo ite mölli ei ees tajua miten julkean moukka (ainut tähän sopiva sana!) onkaan!

[QUOTE="Lilli";27119935]Meillä on vissiin hyvin erilainen kotikasvatus. Minä taas pidän itsestäänselvyytenä, että tuon jotain kyläilemään tullessani. Ihan aina. Vaikka vain karkkipussiin perheen pienimmille tai pienen kukkapuketin emännälle. Yökyläilyyn voi napata viinipullon tuliaisiksi illallista varten tai saunailtaan muutaman saunaoluen tai -siiderin.

Ja jos on sanottu että ilmaiseksi voi hakea jonkun hyödykkeen niin silti aina kysyisin vastaavassa tilanteessa, että onko tämä tosiaan näin hyvä. Ihan sen hyvän käytöksen vuoksi vain, ilman taka-ajatuksia.

Mutta tässä kuten kaikessa muussakin - ei voi kauhalla ottaa jos on lusikalla annettu.[/QUOTE]

NÄIN!!!

• Tykkää
Reactions: astrolabe
Sellaista se on. Kun ei osata eikä edes viitsitä kiittää :(

Minä en kyllä kehtaisi mennä kylään toisen uuteen kotiin ilman tuliaisia, enkä kehtaisi vain viedä pöytää mukanani edes tarjoamatta siitä jotain. Se kuuluu hyviin tapoihin...

Nimenomaan noita hyviä tapoja tässä peräänkuulutin, enkä mitään maksamisia. Jos olisin saanut sen kiitoksen niin tuskin olisi leipomolasku alkanut ärsyttää.

Jos mä pyydän tuomaan jotain niin toki maksan sen takaisin. Jos sanon, että huonekaluja saa viedä ilmaiseksi niin silloin myös saa. Ja jos meille tulee vieraita niin en odota heidän tuovan mitään mukanaan vaan syödään sitä mitä meidän kaapista löytyy tai käydään yhdessä kaupassa jos niin on sovittu.

Sama!

[QUOTE="vieras";27119918]Mä tarjoaisin kyllä rahaa niistä leipomotuotteista, mutta olisin ihmeissäni, jos toinen ne ottaisi vastaan. Itse en tosiaankaan vastaavassa tilanteessa kehtaisi ottaa. Eli liityn niiden pinoon, jotka pitävät miehesi siskoa moukkana. Se, ettei sanonut kiitosta vielä vahvistaa tätä.

Mitä mieltä miehesi on asiasta?[/QUOTE]

No, kyllähän me yhdessä vähän silmiä pyörittelimme kun ovi meni vieraiden perästä kiinni. Mutta ei hänkään ole kova ottaman kantaa tai puuttumaan jonkun toisen huonoihin käytöstapoihin. Todettiin vain taas, että yhteydenpito harvenee tällaisten tilanteiden jälkeen entisestään.

Räikeintä minusta tässä oli se, että siskolla ei missään tilanteessa tullut mieleen, että mitäpä jos kiittäisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;27119984:

Syötte mitä kaapista löytyy? Kutsut vieraita ja sitten syötte mitä kaapista sattuu löytymään..? Ok, no ehkä tämän keskustelun lähtökohdat ovat aivan erilaiset aloittajaan ja sinuun nähden.

Unohdatko hyvät käytöstavat ihan aina vai koskevatko ne vain vierailuja / tuliaisia? Kuulostaa muuten perin omituiselta, ettet varaudu vieraiden tuloon mitenkään, vaan tarjoat sitten mitä kaapista sattuu löytymään..

[QUOTE="Lilli";27120015]Syötte mitä kaapista löytyy? Kutsut vieraita ja sitten syötte mitä kaapista sattuu löytymään..? Ok, no ehkä tämän keskustelun lähtökohdat ovat aivan erilaiset aloittajaan ja sinuun nähden.[/QUOTE]

Mistäs sä tuedät, mitä mun kaapissa on? Jospa ne haki oikeaan tarpeeseen ne tavarat, ja oikeesti tarvivat takaisin sen 18e? Ja maailma ei kaadu siihen, jos unohtaa sanoa kiitos, tai tuoda tuliaisia tullessaan.

Jospa ainoa lapsi? Miehen veljen vaimo varailee huonekaluja vanhemmiltaa ja on tottunut siihen että saa kaiken ilmaiseksi. Hänelle kuuluu kaikki.

Esimerkki heidän vierailusta meillä. Halusivat ottaa meiltä mukaansa suomen kartan. Mies sanoi että niitä saa huoltamoilta. eihän mikään kartta käytössä parane eikä itselleni tulisi mieleenkään viedä keneltäkäään sellaista pois. ei sellaista muitas palauttaa ja jos joku on suomen tiekartan itselleen ostanut, hän tarvitssee sitä ihan itse.

Kyllä tökerösti käyttäytyivät minunkin mielestäni. Meilläkin yksi sukulaisperhe tulee aina ilman tuliaisia. Eikä siinä mitään, ei meille mitään tarvitsekaan tuoda, mutta pistää aina naurattamaan se selittely siinä eteisessä, että mitä kaikkea "suunnittelivat"tuovansa, mutta sitten syystä jos toisesta eivät sitten tuoneetkaan. Olisivat ihan hiljaa vaan...

Ja tämä samainen perhe on sellainen, että aina todella hövelisti lupaavat antaa tai lainata jotakin, mutta sitten aletaan venkslata, että annetaanko, lainataanko vai myydäänkö. Tässä taannoin lupasivat antaa lapsensa vanhan pyörän meidän lapselle, vähän niinkuin "ennakkojoululahjaksi". Noh, me sitten odottelimme tuota pyörää ja kun se piti saada, alkoivatkin taas venkslaamaan, että jospa eivät anna, että josko ihan lainaan vaan. Soittivat sitten vielä että 3 viikon päästä pitää palauttaa. Eihän me sillä uskallettu sitten edes ajella ettei rikota. Ärsyttää vaan se, että lasten kuullen tuota tekevät ja antavat ymmärtää kaikenlaista. Oikeastaan ihan kaikki heidän kanssaan menee ihme säätämiseksi. Osa ei vaan osaa käyttäytyä.

Jospa ainoa lapsi? Miehen veljen vaimo varailee huonekaluja vanhemmiltaa ja on tottunut siihen että saa kaiken ilmaiseksi. Hänelle kuuluu kaikki.

Esimerkki heidän vierailusta meillä. Halusivat ottaa meiltä mukaansa suomen kartan. Mies sanoi että niitä saa huoltamoilta. eihän mikään kartta käytössä parane eikä itselleni tulisi mieleenkään viedä keneltäkäään sellaista pois. ei sellaista muitas palauttaa ja jos joku on suomen tiekartan itselleen ostanut, hän tarvitssee sitä ihan itse.

Miten miehen sisko vois olla ainoa lapsi ;-D

Itse haluan maksaa AINA sen mitä olen pyytänyt jonkun minulle jostakin esim. vaikka laivalta tuomaan. Kerta itse olen tuotteen halunnut niin haluan sen myös maksaa.

Itsehän olitte sanoneet että ilmaiseksi saa hakea niin sitten se kanssa on ilmainen. En tosin tässä tilanteessa itse olisi vaatinut mitään rahoja niisä leipomotuotteista, kun kerta pöydänkin olisin saanut ihan ilmaiseksi.

Hyvissä käytöstavoissa ja reiluudessa on se vika, että aina löytyy niitä jotka käyttävät hyväkseen.

Mutta sitä paremmalla mielellä voi olla omasta epä-moukkamaisuudestaan. Jyvät akanoista jne.

Ole sitä kiitollisempi nyt omista sukulaisistasi ja tosiystävistä.

Juuri näin.

En ymmärrä, mitä täällä meuhkataan. Ap lupasi tavarat ilmaiseksi, joten miksi hän nyt yhtäkkiä onkin pyytämässä pöydästä rahaa. Tietysti tilatuista tavaroista pitää maksaa eli ap on velvollinen maksamaan niistä leipomotuotteista.

Meillä on ollut aina tapana tarjota vieraille yösija ja ruoat. Eipä ole ikinä tullut mieleenikään, että vieraiden pitäisi kustantaa omat sapuskansa. Se vasta moukkamaista olisi.

Nyt on ap:lla peiliin katsomisen paikka.

[QUOTE="Sanna";27120491]Juuri näin.

En ymmärrä, mitä täällä meuhkataan. Ap lupasi tavarat ilmaiseksi, joten miksi hän nyt yhtäkkiä onkin pyytämässä pöydästä rahaa. Tietysti tilatuista tavaroista pitää maksaa eli ap on velvollinen maksamaan niistä leipomotuotteista.

Meillä on ollut aina tapana tarjota vieraille yösija ja ruoat. Eipä ole ikinä tullut mieleenikään, että vieraiden pitäisi kustantaa omat sapuskansa. Se vasta moukkamaista olisi.

Nyt on ap:lla peiliin katsomisen paikka.[/QUOTE]

eihän tuo noin yksiselitteistä ole. onhan se nyt vähän erikoista ilmoittaa että tulee yöksi ja tulee hakemaan aloittajalta tavaraa itselleen, tarjoamatta mitään.

meneekö muka joku yökylään tyhjin käsin?

Viikon vitsi!! Olen ainoa lapsi ja siitäkin huolimatta kasvatettu viimeisen päälle huomioimaan vierailut omassa ja toisten kodissa..............

[QUOTE="Sanna";27120491]Juuri näin.

Nyt on ap:lla peiliin katsomisen paikka.[/QUOTE]

Harjoittele sinä luetun ymmärtämistä. Ap painotti, ettei halua rahaa pöydästä, eikä se leipomolaskukaan olisi ärsyttänyt, jos tuo moukka olisi edes tajunnut kiittää. Eikä missään ole sanottu, että vieraiden pitäisi kustantaa omat sapuskansa :laugh:

Jos mä pyydäb jotakuta tuomaan meille tullessaa jotain, maksan kyllä takaisin. Sama jos sanon että ilmaseks saa tulla tavaroita hakeen jos kelpaa niin en mä mitään maksua halua.
Vaikka kyllä jos mulle joku ILMAISEKSI antais 400e pöydän niin en ehkä pyytäisi rahaa jos mä nyt kumminkin sen 18 euron eestä jotain tuon.

Mutta siis mun mielestä törkeintä tuossa oli se, ettei kiitosta saanut! Kerta yösija tarjottu ja ruuat vielä ja vieläpä noin kallis pöytäkin niin kiitos ois jo ihan aiheellinen.

[QUOTE="Marikki";27119427]Eikö tämä ole aika uskomatonta käytöstä aikuiselta ihmiseltä (27v nainen)... ?

Muutimme juuri uuteen kotiin ja osa huonekaluista ei tänne sopinutkaan. Blokkasin varastoon kasan kalusteita ja ilmoitin sukulaisille / ystäville, että saa hakea pois jos kelpaa. Miehen sisko ilmoitti heti mitä tulee hakemaan. Asuvat kaukana, joten tuli samalla yökylään miehensä kanssa.

Ilmestyivät lauantaina meille tyhjin käsin - sisko totesi, että piti ostaa kukkapuska mutta ei sattunut matkan varrella olemaan kauppaa.. Söimme tietysti illallista yhdessä ja tarjosin vierailulla luonnollisesti välipalat, aamiaiset ja ennen lähtöä lounaan. 400€:n arvoisen pöydän he pakkasivat mukaansa kiittämättä. En minä siitä mitään rahaa halunnut, mutta olishan se ollut kiva kuulla se kiitos.

Kaiken huippu oli kuitenkin tämä: olin pyytänyt heitä tuomaan kotikaupungistaan meille erään leipomon luomutuotteita, joista pidämme. Kehtasivat läväyttää meille 18€:n kuitin ja vielä sanoa, että tuossa tuo lasku, voitte kuitata tilille jos ei käteistä ole.

Ei varmaan tarvitse erikseen mainita, että voin pahoin vierailun jälkeen.[/QUOTE]

Pöytä on sisi 400 € arvoinen? Mihin hintaan ilmoitit sen myyväsi?

Tämä ei ole paras mahdollinen tapa myydä käytettyä pöytää :)

"... ilmoitin sukulaisille / ystäville, että saa hakea pois jos kelpaa."

Yhteistyössä