Miehen sukulaisten tapa ilmoittaa mitä haluavat lahjaksi harmittaa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "salla"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"salla"

Vieras
Olemme naimisissa neljättä vuotta, itse olen tällä hetkellä äitiyslomalla. Aikaisemmin olen antanut kyseisen asian olla omassa arvossaan, mutta nyt on alkanut harmittaa. Syynä siihen tietysti meidän perheen tulojen putoaminen minun mammaloman takia.

Miehen lapsuuden perheellä (vanhemmat ja 3 siskoa) on tapana ilmoittaa kukin vuorollaan mitä haluavat lahjaksi synttäreinä ja jouluna. Mies on lapsista vanhin ja nuoremmat sisarukset ovat tottuneet siihen että mies maksaa kun esimerkiksi hankitaan vanhemmille jotain lahjoja. (Kaikki lapset ovat jo työelämässä.)

Meillä on aikoja sitten sovittu, että aikuiset eivät hirveästi lahjoja vaihda, voimme esimerkiksi ostaa veljeni kanssa vanhemmillemme heidän lempiartistinsa joululevyn ja uudet pyyhkeet tms. pientä. Mutta miehen vanhemmille/siskoille pitää ostaa kalliitta laitteita, mm. videokamera viimeksi. Yksi miehen siskoista vaan ilmoitti, että äiti haluaa sitten lahjaksi videokameran. Se tuli kaikilta lapsilta, mutta mieheni sen maksoi. Vuoroin siskot soittelevat toistensa syntymäpäivistä, milloin toivelistalla on kalliita merkkivaatteita milloin elektroniikkaa. "Kimppalahjat" maksaa aina mieheni.

Jotenkin tosi raivostuttavaa nyt kun rahaa tarvittaisiin ihan meidänkin perheen menoihin.. ihan niihin jokapäiväisiin. En ole viitsinyt (vielä) puuttua tähän, mutta pakko kai se jossain vaiheessa sitten on... inhottavaa :(

Aika vedätettävissä olevan oloinen mies näin rumasti sanottuna. Ja tosi reiluja sisaruksia ja vanhempia. Ei mun äiti koskaan ilmottas et hei Kaisa tahtoisin videokameran.

[QUOTE="vieras";25408491]No eiköhän se ole miehesi asia, ei sinun.[/QUOTE]

Eiköhän niin... mutta kun ei ole tehnyt asialle mitään ja rahat/talous ovat kuitenkin yhteisiä..

Siis sun miehesi kuulostaa aika pöntöltä. Voiko kukaan olla oikeasti noin helposti hyväksikäytettävissä ja vedätettävissä?! Ja noin pahansuopia siskoja ja vanhempia vielä. Miksi ihmeessä miehesi ei vaadi, että kimppalahjat hankitaan yhdessä? Tai antaisi edes sen maksamansa lahjan sitten vain itseltään. Ihme mamelo.

Jos te maksatte yksin jonkin lahjan, niin ei se tule silloin muilta kuin teiltä! Kimppalahjaan kaikki osallistuvat. Korttiin vain oma nimi ja jos joku kehtaa sanoa, että tulee kaikilta niin peritte sanotte, että sopii maksaa oma osuus.

Ja aikuisille ei tarvitse ostaa, sitä mitä he toivovat. Voitte sanoa, ette osta niin kalliita lahjoja. Kiinnostaisi tietää millaisia synttäri- ja joululahjoja sinä, miehesi ja lapsenne saatte? Yhtä kalliita kaikille vai saatteko ylipäätänsä mitään?

Oikeesti??? :O No todellakin miehesi avaa seuraavalla kerralla suunsa että lahjasumma jaetaan kaikkien kesken tasan, tai sitten jokainen ostaa oman lahjan. AIvan käsittämätöntä!

[QUOTE="vieras";25408545]Jos te maksatte yksin jonkin lahjan, niin ei se tule silloin muilta kuin teiltä! Kimppalahjaan kaikki osallistuvat. Korttiin vain oma nimi ja jos joku kehtaa sanoa, että tulee kaikilta niin peritte sanotte, että sopii maksaa oma osuus.

Ja aikuisille ei tarvitse ostaa, sitä mitä he toivovat. Voitte sanoa, ette osta niin kalliita lahjoja. Kiinnostaisi tietää millaisia synttäri- ja joululahjoja sinä, miehesi ja lapsenne saatte? Yhtä kalliita kaikille vai saatteko ylipäätänsä mitään?[/QUOTE]

peesi

[QUOTE="vieras";25408545]Jos te maksatte yksin jonkin lahjan, niin ei se tule silloin muilta kuin teiltä! Kimppalahjaan kaikki osallistuvat. Korttiin vain oma nimi ja jos joku kehtaa sanoa, että tulee kaikilta niin peritte sanotte, että sopii maksaa oma osuus.

Ja aikuisille ei tarvitse ostaa, sitä mitä he toivovat. Voitte sanoa, ette osta niin kalliita lahjoja. Kiinnostaisi tietää millaisia synttäri- ja joululahjoja sinä, miehesi ja lapsenne saatte? Yhtä kalliita kaikille vai saatteko ylipäätänsä mitään?[/QUOTE]

Siskoilta emme saa mitään - koskaan. Emme saaneet edes häälahjaa. Mutta se on ihan fine - en ole mitenkään lahjojen perään ja minusta voisimme kaikki sopia ettei lahjoja vaihdeta, piste.

Miehen vanhemmilta saamme sitten jouluisin kynttilöitä, tuikkulyhtyjä, joskus saimme jotain astioita... lähinnä tuollaista, ei mitään rahallisesti arvokasta. Häälahjaksi saimme heiltä parisataa euroa, se oli minusta iso lahja.

Meillä on sama juttu. Mieheni sisaruksilla on oikeasti tosi paljon rahaa ja olisi varaa ostaa itekkin. Kaikken pahinta on se, että mies laittaa työssä käyvän aikuisen siskonsa, jolla on perintörahoja kymmeniä tuhansia säästössä mun edelle. Se pikku-Sirpa tarvitsee kyllä sadoilla euroilla joululahjoja ja synttärilahjoja, kun on vielä niin pieni. tui tui. Mies makselee mielellään myös pikkupikkusiskonsa puhelinlaskuja yms. Pieni pieni pieni sirpa-sisko onkin vasta 25v:(

No sitten vaan laskua siskoille noista kimppalahjoista menemään. Voitte vaikka todeta seuraavan pyynnön kohdalla että mites niiden edellisten kimppalahjojen maksamisen laita mahtaa olla, et millonkahan he laittaa tilille rahat osallistumisistaan.

No lahjalistat ovat hyviä siinä mielessä, että eipä tule turhaa tavaraa. Meilläkin ne on käytössä. Tuikkukynttilät voi rauhassa jättää kauppaan ellei joku niitä erityisesti toivo... Kimppalahjat ovat kyllä hyviä, että silloin voi saada jotain isompaa ja vähemmän krääsää.

Se että muut sanelevat mitä ostetaan ja miehesi ne toteuttaa - aikuisten on osattava sanoa ei, jos ei hyväksy sitä. Toisaalta, jos mun mieheni noin tekisi, niin saisi tehdä. Se on aikuinen ihminen, sillä on omat rahat ja minun ei tarvitse osallistua tuohon, jos en halua. Jos miehesi sitä haluaa, niin miksi hän ei niin saisi tehdä?

Lahjojen saanti ei myöskään täydy olla lahjojen vaihtoa - ei missään ole sanottu että jos mä ostan sulle lahjan, sun on ostettava mulle. Näin usein tehdään, mutta minä suosin kyllä tyyliä, että ostan lahjoja, koska haluan tehdä niin itse.

Viimeksi muokattu:
Ei todellakaan ole reilua. Jos mies ei itse kehtaa tai suostu sanomaan mitään siskoilleen, tehkää niin että seuraavalla kerralla sinä ostat lahjan. Sitten laitat vain vaikka tekstiviestit siskoille, että olet maksanut lahjat, jokaisen osuus on xx.xx ja rahat voivat maksaa tilillesi xxxxx-xxxxx. Eli älä sinäkään tee mitään isompaa asiaa siitä ainakaan aluksi, laitat vain ihan tuollaisen normaaliviestin, kuten ihmiset yleensä kimppalahjoissa toimivat. Varmaan eivät kehtaisi olla maksamatta sinulle?

Kuulostaapa tutulta, itse laitoin stopin. Mieheni on myös isoin veli ja kaikkein ihmeellisintä oli että hänen äidillään oli käyttöoikeudet mieheni, siis hänen poikansa, tilille. Sieltä sitten aina hävisi rahaa, mutta sitten meni hermot. Nyt kun mies ei osta, ei tarjoa, ei mitään niin valitetaan, toki kimppalahjoihin osallistutaan, mutta samansuuruisella summalla kuin muutkin. Ihan oikeesti, pikkusiskonsa on kade siitä mitä mies ostaa lapsillensa, OIKEESTI!!!

Täh? Kimppalahja on tietysti kaikilta. Me ostetaan kanssa aina kimppalahja mun porukoille, minä ja isoveljeni maksetaan enemmän ja pikkuveljeni vähemmän kun on niin paljon nuorempi ja pienituloisempi.

Meillä myös mies maksaa aina sisarusten yhteiset lahjat heidän vanhemmilleen. Lahjat on kyllä pienempiä kun videokamera, mutta silti. Tai periaatteessa sopivat, että jokainen maksaa osuutensa, mutta ei kukaan koskaan maksa ja mies kehtaa kysyä rahaa tasan kerran. Jos sittenkään eivät maksa, antaa olla.

Meidän yhden kummilapsen äiti teki juuri tuota. Missään tekemisissä ei juuri tuon perheen kanssa ollamuuten, joten ihan jotian pientä ostin , niin että muistin synttärit jne.. Nää toivo jotain 40e juttuja..

Puhupa miehellesi asiasta. Minun veljeni on samanlainen tyyppi, mutta onneksi meillä ei harrasteta kimppalahjoja. Mutta olen kuullut, että veljeni on osallistunut johihinkin "sukulaishankintoihin" myös meidän perheemme nimissä. Sitä en tiedä miten paljon osallistumisia on ollut, sillä asumme muualla ja emme juurikaan ole tekemisissä tätien, setien, serkkujen ja muiden sukulaisten kanssa.

Ohjeistä miehesi toimimaan näin:
1. Selvitä lahjan hinta
2. Ilmoita sisaruksille mikä olisi heidän osuus ja ovatko he mukana
3. Ilmoita sisaruksille pankkitili ja maksettava määrä

Sisarukset varmasti maksavat osuutensa, jos heille annetaan siihen mahdollisuus. Jos eivät maksa, niin sitten voi miettiä mitä tehdään.

Kimppalahjat on mahtavia, edellyttäen että kaikki maksavat osuutensa...
Meillä on sama systeemi; minä olen hankkinut jo monta porukkalahjaa (valmistujaisia, isoja synttäreitä).
Tylsäksi homma muuttuisikin jos kaikki ei hoitais osuuttaan.....antakaa tosiaan niiden muiden hankkia lahja, tilitätte vaan oman osanne.

Yhteistyössä