Miehen vanhempien ja sisarusten vierailut = iso työ ja harmitus (ja aina vähintään yön yli)..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "merengue"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"merengue"

Vieras
Meillä on todella inhottava ongelma - miehen vanhemmat ja 2 siskoa asuvat toisella puolen Suomea, joten vierailut ovat AINA vähintään yön yli kestäviä, usein kaksikin yötä. Muutimme juuri uuteen kotiin ja koko porukka tuli "tupaantuliaisiin" ja nyt on tulossa sitten ristiäiset.

Aiemmin asuimme pienessä asunnossa (35m2) , joten näitä visiittejä oli tosi harvoin plus silloin he yöpyivät hotellissa. Nyt sitten tuntuu, että ovat puskemassa meille joka välissä ja aina oletetaan että majapaikka löytyy meiltä tykötarpeineen. Tuntuu oikeasti aika työläältä majoittaa viisi aikuista yövisiiteillä (myös toisen sisaren puoliso).

Nyt mietin ihan ahdistuneena ristiäisiä - vauvan kanssa ollaan vasta kotiuduttu ja harjoitellaan tässä vauva-arkea. Uusi koti on juuri saatu asuttavaan kuntoon. Nyt pitäisi sitten alkaa suunnitella viiden hengen majataloa tänne; missä kaikki nukkuvat, petivaatteet, patjat, RUOAT! Jonka päälle vielä ristiäisjärjestelyt. Olen vielä itsekin väsynyt synnytyksestä ja valvomisesta, mies tekee pitkää päivää töissä. He vain ilmoittavat että tulevat sitten edellisenä päivänä ristiäisistä ja ovat kaksi yötä. Eli meillä koti kaaoksessa (varavuoteet, matkatavarat, yms.) ja ristiäisvieraita tulossa.. Ahdistaa todella, todella paljon...

Kenelläkään mitään lohdutuksen sanoja...?

No sano ihan suoraan että voisivat vastata ruokahuollostaan itse, sinä et ehkä vauvan kanssa jaksa puolta sukua passata. Aika ihme jollei aikuiset ihmiset tajua itse minimoida aiheuttamaansa häiriötä. Ja p.s: omat lakanat mukaan ;)

Meillä tavallaan samanlainen tilanne, eli miehen vanhemmat ja kaikki sisarukset asuvat kaukana eli kun tulevat käymään niin ovat aina vähintään yhden yön, välillä kaksikin.

Mutta erotuksena sinun tilanteeseen se, että esim anoppi ei kyllä edes osaisi olla auttamatta. Vastaavassa tilanteessa ennen ristiäisiä hän pesi meillä ikkunoita, leipoi pullaa, kitki kukkapenkkejä jne.

Ja aina ovat olleet meille tervetulleita! Kuten ovat myös miehen veljetkin, vaikka eivät yhtä paljon autakaan. Mutta eivät hekään nyt mitään täyden palvelun majataloa odota.

Minusta tuo on vahan jos viipyvat kerrallaan vain yon tai pari, me asutaan ulkomailla ja sukulaiset viipyvat vahintaan 4-5 paivaa kerrallaan.

Itse ilahdun aina vierailuista, joten en koe niita rasitteeksi. Ja olisi kylla noloa pyytaa olemaan hotellissa jos tilaa on.

Jos pieni vauva talossa niin eiköhän 5 aikuista saa ihan itse valmistettua ruuat itselleen. Eivät kai he nyt pitopalvelua odota tuossa tilanteessa? Luulisi että auttaisivat sinua kaikessa mahdollisessa.

no meillä anoppi on käytännössä järjestänyt ristiäiset, samoin meillä ollessaan tekevät ruokaa, siivoavat(vaikka väkisin), hoitavat lapsiaan kun ovat täällä, kun tulivat vastasyntynyttä katsomaa niin nillä oli omat lakanatkin mukana etteivät tekisi meille pyykkiä.
aloittaisin puheen anopin kanssa niin että kysyisin että voitteha n tulla hyvissä ajoin että voitte sitten auttaa järjestelyissä ja leipomisissa yms?
en jaksa uskoa että miehes perhe on niin uuno että kuvittelevat tulevansa majataloon, kunhan vaan ymmärrät pyytää apua niin auttavat varmasti mielellään.

Juurikin näin kuin aiempi kirjoitti
Sulla on siinä 5 aikuisen verran ilmaista työvoimaa, miksi sinä ruokaa laittaisit kun hoidat vauvaa?
Anoppi osaa varmasti ruuat hoitaa ja loput vaikka siivoavat.
Mies voi puhelimessa vinkata, että apu olisi enemmän kuin tervetullutta.

Minusta voit ihan hyvin sanoa, että jos tulevat, niin toivoisit heidän osallistuvan ruoanlaittoon ja siivoukseen. Varsinkin siis, jos ristiäiset pidetään teillä kotona!! Jos ei ole auttamishaluja, niin sitten hotelliin.

• Tykkää
Reactions: as if
[QUOTE="harmaa";25770848]Kai ne nyt omat petivaatteet tuo ja varmaan ruokakassin ja auttaakin sinua, ei kai kukaan nyt oleta tulevansa majataloon jossa vastasyntynytkin on[/QUOTE]

No tähän saakka eivät ole tuoneet kumpaakaan. Nyt sanoinkin miehelle, että en ala pyykkäämään viisiä lakanoita ja pyyhkeitä.

Mä niin tiedän mitä tarkoitat. Me muutetiin kanssa kauas sukulaisista, yökylävieraita onkin sit riittänyt. Tosin vain max 2 kerrallaan, mutta silti.

En todellakaan sun tapauksessa ottais ketään ristiäisvierasta kotiini pyörimään! Ellei kyseessä olis joku sellainen, josta on "enemmän hyötyä kuin haittaa".

Meillä on kyl suunniteltu kalustus sillai, että kevyesti majoitamme vaikka 4kin vierasta, vaan en halua :ashamed:

Mulle on oma rauha ja oma koti tärkeitä. Ja on sekä mun että miehen puolelta pari sellaista tyyppi, jotka voisivat vaikka muuttaa meille asumaan ilman sen kummempia ongelmia, muut saavat olla sit max viikonlopun :D

• Tykkää
Reactions: Starbucks
[QUOTE="Siiri";25770853]Meillä tavallaan samanlainen tilanne, eli miehen vanhemmat ja kaikki sisarukset asuvat kaukana eli kun tulevat käymään niin ovat aina vähintään yhden yön, välillä kaksikin.

Mutta erotuksena sinun tilanteeseen se, että esim anoppi ei kyllä edes osaisi olla auttamatta. Vastaavassa tilanteessa ennen ristiäisiä hän pesi meillä ikkunoita, leipoi pullaa, kitki kukkapenkkejä jne.

Ja aina ovat olleet meille tervetulleita! Kuten ovat myös miehen veljetkin, vaikka eivät yhtä paljon autakaan. Mutta eivät hekään nyt mitään täyden palvelun majataloa odota.[/QUOTE]

Eikö sinua ahdista se kaaos mikä yön yli visiitti tuo tullessaan? Varasänkyjä, viiden vieraan tavarat, aamu- ja iltatoimien rumba yms...? Vai tulevatko teillä vieraat aina kaksin tmv. pienemmässä ryhmässä?

Jaa... Onneksi on vähän erilaiset suhteet omiin sukulaisiin.
Me olemme menossa miehen veljelle viikoksi kylään koko viiden hengen perheen voimin. Ja joskus siellä on ollut samaan aikaa myös muita sukulaisia (nyt ei kylläkään ole tulossa).

Ehdottelin omien lakanoiden tuomista, niin talon emäntä melkein suuttui (eikö meidän lakanat kelpaa?).
Ruokaa ollaan yleensä viety, ja siitäkin ollaan aina, että "mitäs te nyt tällaista..."
Ja aina kyselevät, että koskas tulette seuraavan kerran.

Pistät ne hommnin Yksi hoitaa vauvaa, toinen siivoaa, kolmas leipoo,neljäs ulkoilutta aisompa (jos on), viides tekee muille ruokaa. Nauti siitä että sulla on sukulaisia, ei tartte yksin olla. Älä ota sitä taakkana, äläkä rupee passaamaan.

• Tykkää
Reactions: Millenia
Sukulaisten pitäisi olla voimavara, eikä viedä niitä viimeisiäkin.
Se tietenkin edellyttää ettei niitä tarvitse passata ja emännöidä 24/7, vaan välit ovat rennommat ja kummatkin sen ymmärtävät.

Ymmärrän kyllä sen että 5 hengen jatkuva emännöinti+hoivaaminen+ vauva, on melkoinen rutistus.

Mulle on oma rauha ja oma koti tärkeitä. Ja on sekä mun että miehen puolelta pari sellaista tyyppi, jotka voisivat vaikka muuttaa meille asumaan ilman sen kummempia ongelmia, muut saavat olla sit max viikonlopun :D

Amen.. sama täällä! Oma rauha omassa kodissa - etenkin nyt ja tässä tilanteessa!

Jos voisinkin luottaa siihen, että tulevat auttamaan ja käyttäytyvät hillitysti niin asia olisi täysin eri. Mutta kun tiedän että riidoilta / huutamiselta / tövimiseltä ei vältytä niin odotan kauhulla. Heillä on keskenään tapana puhua toisilleen hyvinkin rumasti ja epäkohteliaasti. En todellakaan halua sellaista käytöstä katsoa omassa kodissani ristiäisten alla.. Minun on hyvin vaikea puuttua siihen jos esim. sisaret keskenään kiroilevat ja tappelevat (siis sanallisesti tietysti). Vai voinko sanoa että täällä ei tuommoista kielenkäyttöä sallita?? En usko, siinä olisi varmasti välit poikki lopullisesti..

Meillä sama juttu. Sukulaiset asuvat kaukana ja kun tulevat ovat ainakin 2-3 yötä. Meillä 3 lasta ja nyt kolmannen ristiäisissä täällä majoittui useampi ihminen. Veljeni perhe halusi mennä hotelliin, mutta olisin minä heidätkin majoittanut. Meillä menikin sitten niin, että appiukko auttoi siivoamisessa ja pesi ikkunat, äitini hoiti kattaukset ja paimensi isompia lapsia ja auttoi keittiössä. Tarjottavat tilasin konditoriosta, joten niiden kanssa ei ollut paineita. Sitten tuli vielä anoppi, joka leikitti lapsia ja piti niille seuraa, että äitini sai keskittyä keittiöhommiin. Kaikki sujui tosi hyvin. Appiukko ottaa aina omat vuodevaatteet auton kyytiin + kaikki mahdolliset tykötarpeet, korjasi ne sitten auton taakse ennen papin tuloa :)

Pistätä ihmiset töihin. Nyt on 5 aikuista auttamassa.

[QUOTE="merengue";25770905]Eikö sinua ahdista se kaaos mikä yön yli visiitti tuo tullessaan? Varasänkyjä, viiden vieraan tavarat, aamu- ja iltatoimien rumba yms...? Vai tulevatko teillä vieraat aina kaksin tmv. pienemmässä ryhmässä?[/QUOTE]

Enimmillään meillä on ollut miehen vanhimman veljen perhe (5 henkeä), miehen vanhemmat ja 2 poikamies veljeä eli 9 henkeä samaan aikaan. Silloin teki kyllä jo tiukkaa, mutta sopu tilaa antaa...

Useinmiten tulevat kyllä niin, että kerralla vain esim tuo yksi veli perheineen (5), tai nuo poikamiesveljet (2) tai vanhemmat (2).

Meillä on vierashuoneessa sohva, josta saa sängyn max 2 hengelle, takkahuoneessa on toinen vuodesohva ja tarpeen tullen tehdään siskon petejä lastenhuoneisiin (serkuille) tai olkkarin lattialla (meillä on patjoja yhdessä varastossa tätä varten).

Toki siinä on aina laittamista, mutta meillä tosiaan vieraat auttaa niin ruoanlaitossa, tiskissä kuin muissakin. Ja ovat niin läheisiä ihmisiä, että meistä on oikeasti mukava viettää aikaa yhdessä.

Ainoa mikä stressaa on se, että anoppi tekee aina liikaa... Minua hävettää, kun hän rupeaa pesemään meillä ikkunoita tai luuttuamaan lattioita tai pesemään saunaa (hommia jota en välttämättä ehdi itse tehdä niin usein). Mutta itse väittää nauttivansa siitä kun saa touhuta. Ja tottahan se on, että ei osaa kotonaankaan koskaan olla paikallaan... aina pitää olla tekemässä jotakin.

Itse olin hieman samanmoisessa tilanteessa n 4v sitten.
Tosin se ero, että olin lapseni kanssa kaksin - ei edes toista vanhempaa apuna.

Ennen ristiäisiä majoitin sisareni 4 henkisen perheen - jotka odottivat valmista.
Ja umpiväsyneenä piti hyssytellä yölläkin vauvaa että HE saivat nukuttua niin ihanat 10 t yöunet rauhassa...

Ristäisten aikana en sitten moisene ryhtynyt - yökunnissa oli tätini, joka myös auttoi järjestelyissä.

Ja kokemuksesta voin sanoa , ettei vihjaaminen auta tietynlaisten ihmisten kanssa.
Eikä vinkkaaminen.
Suoraan sanominen toivottavasti auttaa.
Kokemuksesta voin sanoa, ettei sekään aina auta.

Toiset vaan odottavat majatalopalveluja - ja vaikka nekin on - sitten aikuiset esim napsivat 15min ennen ruokailu voileipiä kaapista tms ... ja yms ... Kyse on akateemisista hyvävaraisista ihmisistä...

Ja toisaalta sitten - aina ei saa edes ruokaa heillä yöpyessään :) Ja toisaalta sain ostella ruokaa heille 4 hengelle ...

Enää ei ollkaan väleissä.

Yhteistyössä