Miehen ylipitkät työpäivät ja tyhjät lupaukset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paskaduuni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

paskaduuni

Vieras
Rasittava ja raivostuttava tilanne meillä, kun en pysty yhtään luottamaan mieheni sanaan. On aloittanut helmikuussa uudessa työssä ja sen takia (?) tekee pitkää työpäivää, tänäänkin tuli 18.30. Se ressaa, kun aina aikoo tulla neljän maissa. Viimeksi eilen sovittiin, että työpäivät ois pääasiassa max viiteen.
Yhteisiä suunnitelmia tehdään, mutta mikään niistä ei toteudu, kun toinen ei tule kotiin. Eikä ilmoitakaan, kun tietää että olen jo hermona.
Puhe/perustelu/itku/jäkätys ei auta. Ylitöitä ei edes korvata rahalla eikä kuulema arvosteta työmaalla sen kummemmin.
Nyt on käynyt niin että kaikki kotityöt ja pihahommat jne vastuut on kaatunu mun harteille. Tilanne ei ole reilu ja koko ajan vaikeutunu. Käyn itsekin töissä.
Olen niin kiukkunen, ettei riitä sympatiaa väsyneelle miehelle, joka sitten loppuillan makaa sohvalla kaukosäätimen kanssa.
Olen ihan väsynyt tilanteeseen. Mitä teen? En jaksais vaan nieleskellä eikä sekään kommentti nyt lohduta, että ole onnellinen kun teillä on töitä.

Ensiksi totuttaudut siihen, että aina sillä menee myöhään, on sitten positiivinen yllätys, kun tulee kerrankin ajoissa.. Kyllä siihen tottuu. Älä anna kaiken kaatua päälle, jätät vaan niitä hommia kotona tekemättä, ei maailma siihen kaadu.

no en pysty ymmärtää kun meillä vuosien työssäolon jälkeen edelleen tekee ilmaiseksi ja pitkää päivää ylityötä. ei sijaisia palkata julkisellea sektorilla. työtä enemmän kuin työaikana ehtii ihminen tehdä.

työelämä on sairas. ihmisistä mehut pois.
eikö voitaisi oikeasti säästää jostain muusta. lapset helvetinmoisessa oravanpyörässä, pitkää päivää, vanhemmila ei aikaa.
eikö voitaisi lopettaa esim. yli 70-vuotiaiden miljoonahoidot. lihavin läskien ihmisten sairaanhoito maksaa miljardeja. lopetetaan kolesteroli, diabetes ym. tutkimukset. säästyy ihmisyyteen rahaa.

No aina ei sieltä työpaikalta pääse poistumaan kello 16.00 minuutilleen.

Itse teen 7,5h päiviä, ulkomaankauppaa ja sellaisia päiviä tulee välillä liikaakin lapsen kannalta kun päivä vain venyy.
Ei se ole kivaa, mutta kun on maita jossa on päivä alussa silloin kun meillä on ilta ja asiakas on pidettävä tyytyväisenä.

Asiakkaat ovat tottuneet siihen, että useimmat asiat hoidetaan sähköpostitse.
Kun lähden töistä illan ja yön aikana täyttyy sähköposti asiakkaiden kyselyistä, jotka hoidan päivällä, mutta on asioita jotka on pakko hoitaa puhelimitse.

Ylityöt pidetään vapaana.

Ajattele asiaa miehesi kannalta. Ei se kivaa ole väsyneenä olla töissä pitkään, mutta kyllä mieluummin olen töissä kuin työttömänä.
Sillä sekin on koettu.

Meillä mies on yrittäjä ja usein en tiedä, milloin töistä oikein tulee kotiin. Itse sanoo joskus esim. tulevansa jo neljältä tai vaikka viideltä, mutta usein tulee kuitenkin vielä jotain hommia, jotka on pakko hoitaa. Ja sitten oottelen ja lapsetkin oottavat häntä kotiin. Musta ärsyttävintä on just tuo työaikojen epävarmuus. Ei se, että joutuu oleen myöhään, vaan se ettei koskaan tiedä, milloin se pääsee töistä kotiin lähtemään.

Meillä myös pihahommat ym. retuperällä. Itse en voi selkäni vuoksi tehdä sellaista, eikä mies työn jälkeen kerkeä tai jaksa. Meillä myös miehellä viikonloppuisinkin yleensä töitä.

Kyllä siihen tottuu, mutta aika ajoin ottaa kovasti päähän. Ei voi mitään suunnitella, kun ei tiedä ajoista. Meillä myös samaa se, ettei näistä pitkistä päivistä, ylimääräisistä tunneista, tule sen enempää rahaa käteen. Jotenkin ne pitkät päivät jaksaisi paremmin, kun tietäis, että mies saisi siitä edes jotain korvausta.

Meillä kyllä mies osallistuu kotihommiin iltaisin. Laittaa lapsia nukkumaan, iltapalaa, täyttää tiskikonetta yms.

Mikä on selitys näille ylitöille, jos niistä ei kerran makseta eikä arvosteta? Kotiin vain, kun työpäivä loppuu. Ei tuo lopu jos et sitä lopeta. Itse en moista mieheltä hyväksyisi. Saattaisi olla, että joku päivä olisi vaikka lukot vaihdettuna ja mies saisi mennä vaikka sinne töihin asustelemaan.

Sitte vaan ei voi kun ihmetellä, se mitä minä olen yksityisyrittäjän puolisona huomannu , on se ettei minuuttiakaan tehdä ylitöitä ilmaseksi, vaikka kahvipaussi saattaakin venyä. Otas nyt selvää missä mennään, eihän aina tarvitse olla pettämisestä kyse. On kato paljon muitakin paikkoja mihin "paeta" perheeltä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sitte vaan ei voi kun ihmetellä, se mitä minä olen yksityisyrittäjän puolisona huomannu , on se ettei minuuttiakaan tehdä ylitöitä ilmaseksi, vaikka kahvipaussi saattaakin venyä. Otas nyt selvää missä mennään, eihän aina tarvitse olla pettämisestä kyse. On kato paljon muitakin paikkoja mihin "paeta" perheeltä.

meillä muuten on kotona ikkunat pesemättä, lattiat pesemättä, ym. viime vuonna ei joulusiivousta tehtynä. olisi töitä noin kuukaudeksi .

tulet varmaan ilmaiseksi?

En ymmärtäis, tosin mun täytyy sanoa että tollanen ennen klo 19 saapuminen ois kuitenkin meidän entiseen tilanteeseen verrattuna jopa ihan kohtuullinen saavutus. Mutt jos siis kokisin sen kuten sinä, ymmärrystä ei heruisi, ei sittenkään, vaikka palkankin niistä ylitöistään saisi. Ja varmaan nyt en haluaisi miehen tekevän enää sellaisia päiviä muutenkaan, vaikka tässä onkin jo oltu yhdessä hetki lomilla.

Alkuperäinen kirjoittaja paskaduuni:
ei saa ylityökorvausta, kun ei sen oikeesti tarttis tehdä kuin 7,5h/pvä. Pomon ja työsopimuksen mukaan siis.

Ei tuollaista sopimusta voi olla! Työehtosopimuksessa (TES) lukee yleensä, että ylityöt korvataan joko rahana tai vapaana. Käskeppä miestä ottamaan yhteyttä pääluottamusmieheen.

Meillä kyllä muutwn sama, mut mies ei lupaa tulla edes ajoissa kotiin. :kieh: Yleensä tulee 18-19 välillä vaikka on lähtenyt kukon laulun aikaan. Ylitöitä siis tekee reilusti, eikä niistä makseta, mutta vapaina voi pitää jos ehtii (eli ei!). Ura, ura, ura...

Mä olen motkottanut, mutta mitäpä se auttaa. Motkotan silti, koska mun tehtävä ei mielestäni ola olla 24/7 kodin&lastenhoitaja. Oon asennoitunut ettei ajoissa tuu ja sit tulee pso. yllätyksenä jos joskus tuleekin ihmisten aikoihin. Apua kyl tarttis kun kotoan kaksi alle 2v.

Mä olen siis vielä kotona j atodelliset haasteet tulee sitten kun mäkin menen töihin...

En tekis niitä kotitöitä! Mikäs siinä on miehellä ollessa, kun kaikki hoituu, välillä vähän jäkätystä, ei muuta :D Tee ruokaa vain itsellesi ja lapsille, ja kun mies kyselee, niin sanot vain että "oho, tarkotus oli, mutta tää nyt vain meni näin" (tai jotain vastaavaa, millä se mies perustelee lupausten rikkomiset?) Peset vain omat ja lasten vaatteet, petaat ja vaihdat sänkyvaatteet vain omalle puolelle jne. Eiköhän ala älyämään...

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Motkottajien kannattaa mennä itse töihin. Lapsellista kytätä kellon kanssa kotona.

Mä mielummin oisin itse tehnytkin töitä, jos mies ois ollut lasten kanssa kotona. Mutt ei onnistu niin, että molemmat on pois samaan aikaan...

töissä kuljen itsekin, siitä ei ole kyse. Kyse on siitä, että jos jotain yhteistä sovitaan niin jostakin pitäis myös kiinni pitää. En odota miestäni joka päivä "aikaisin" kotiin, mutta jurppii kun mitään yhteistä elämää ei voi sopia.

Siis ap saa ukon kotiin jo 18.30 ja vikisee täällä? Meillä ukko tulee, jos tulee aamuyöstä ja lähtee taas aamulla. Huushollityöt on muijan vastuulla ja ukko tuo rahat pöytään. Älä valita! Jos ukon haluat olevan vieressäsi aamusta iltaan, ota joku työtön vätys!

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen mama:
En tekis niitä kotitöitä! Mikäs siinä on miehellä ollessa, kun kaikki hoituu, välillä vähän jäkätystä, ei muuta :D Tee ruokaa vain itsellesi ja lapsille, ja kun mies kyselee, niin sanot vain että "oho, tarkotus oli, mutta tää nyt vain meni näin" (tai jotain vastaavaa, millä se mies perustelee lupausten rikkomiset?) Peset vain omat ja lasten vaatteet, petaat ja vaihdat sänkyvaatteet vain omalle puolelle jne. Eiköhän ala älyämään...

Tosi viisas neuvo, hieno oikeastaan

Kun se ei aina onnistu, se ajoissa oleminen.
Hienoa ensin tehdä töissä pitkä päivä ja odottaa että pääsisi kotiin ja sitten vastassa sellainen meininki, että painu veetuun täältä.

Olisihan se kivaa tehdä töitä jonne aamulla tullaan, sitten kun on minuutilleen tehty päivän tunnit, ei sekunttiakaan yli, heitetään työakalut kädestä ja lähdetään kotiin.
Mutta kun kaikki työt eivät ole sellaisia.

Yhteistyössä