miehen (yö)syöpöttely

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Triinu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Triinu

Jäsen
21.12.2007
936
0
16
Mitä voisi tehdä miehen ruokahalulle ja sille ainaiselle yösyömiselle? Hänellä on kolmivuorotyö, eikä koskaan syö töissä vaan kun tulee kotiin vetää mitä tahansa nyt jääkaapista sattuu löytämään ja ihan järkyttäviä määriä.. esimerkiksi iso nakkipaketti, kokonainen rasia perunasalaattia kyytipoikana uppoaa mieheen kerralla, samoin kun kaikki makeat herkutkin.
Ymmärrän kyllä jos joskus tekee mieli syödä jotain namia, itsellekin tulee tiettyjä mielihaluja varsinkin nyt raskausaikana, mutta kun mies ei tajua lopettaa. Tätä syöpöttelyä siis tapahtuu nimenomaan öisin, sillon kun minä olen jo nukkumassa..aamulla sitten on vastassa kasa likaisia lautasia, papereita ja purkkeja ympäri asuntoa.

Hänen painonsakin alkaa lähennellä jo 120 kiloa ja minä tietysti pelkään rakkaani terveyden puolesta, varsinkin kun meille on ensimmäinen lapsikin tulossa. Olen koittanut puhua hänelle ja varmasti tietää minun olevan oikeassa, mutta kun ei vaan tee asialle mitään. Ennen pelasi jääkiekkoa ja kävi punttisalilla joka päivä, nyt häntä ei vaan yksinkertaisesti kiinnosta minkäänsortin urheilu tai liikkuminen. Mitä voisin tehdä? Kenelläkään samankaltaisia kokemuksia?

Meilläkin sama juttu mies tekee töitä kolmessa vuorossa. Yövuorojen jälkeen rytmi sekaisin ja jääkaappi käy pitkin iltaa ja yötä.Olen varovasti koittanut vihjata että syöt monen päivän ruuat yhdessä illassa ja hän suuttuu.Ei auta muu kuin koittaa kestää tilannetta tai hommata jääkaapin oveen lukko.....!

Vuorotyö on paha, se altistaa monille terveysriskeille epäsäännöllisyytensä vuoksi. Mitä jos ostaisit vain kaikkea terveellistä sinne kaappiin, niin ei ole niin suurta haittaa vaikka söiskin yöllä =) Pusseittain juureksia, keveitä ruokia? Vai olisiko seurana mahdottoman äkäinen, nälkäinen miehenköriläs sitten? :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja HoitoonVaan:
Vuorotyö on paha, se altistaa monille terveysriskeille epäsäännöllisyytensä vuoksi. Mitä jos ostaisit vain kaikkea terveellistä sinne kaappiin, niin ei ole niin suurta haittaa vaikka söiskin yöllä =) Pusseittain juureksia, keveitä ruokia? Vai olisiko seurana mahdottoman äkäinen, nälkäinen miehenköriläs sitten? :whistle:

porkkanat ja kaali pitää yöllä kaameampaa metelii ku napsahtava nakki

Meillä miehellä päivätyö ja ei ehdi syödä töissä ja syö iltaisin leipiä ja eineshampurilaisia, lihapiirakoita karkkia, mitä vaan on kaapissa.

Liikunta vähäistä, palkkatyö, lastenkin kanssa haluaa viettä aikaa.

Suomeen pitäisi saada 2-3 tunnin lounastauko kuten etelä-euroopassa. Ehtisi syödä päivälläkin.

mutta mitäs jos miehes söiskin töissä yöllä,esim salaattia,kasviksia tms kevyttä syötävää? mun mies on kolmivuorossa ja eväänä ruisleipää...välillä ottaa banaanin tai porkkanaa mukaan...ennen hän söi töissä monta lihapiirakkaa ja rasvaisia pasteijoita mutta sitten kun oli työterveystarkastus just tän yötyön takia ja kolesteroli oli nousussa niin tajus itekkin ettei niin voi jatkaa

Ennen kuin kuitenkaan liiaksi syyttelet miestä ja huomauttelet painosta, muista ajatella asia toisin päin. Entä jos itse olisit lihonut ja mies huomauttelee, mitä tuumaisit? Mä en alkaisi suoraan puhumaan toisen painosta, rakastan miestäni minkä painoisena vain.

Mä varmaan ostaisin enemmän hedelmiä ja vihanneksia, ruisleipää ja kinkkua. Alkaisin puhua ehkä miehelle, ettei ostaisi herkkuja ettei mulla tulis aina syötyä niitä. Vaikea on vastustaa jos kaapissa on. Ehkä mies suostuis siihen ja söisi itsekin terveemmin?

Tottakai rakastan miestäni minkä painoisena tahansa, mutta eikös se ole ihan normaalia olla toisesta huolissaan..varsinkin kun nykyään on nuo sydän- ja verisuonitaudit niin yleisiä. Varmasti hänkin ajattelisi samoin jos osat olisi toisinpäin.
Vuorotyö ei ole hyväksi kenellekään, niinkuin joku totesikin menee täysin rytmi sekaisin.
Salaattia hän kyllä syö ja sitä meillä on lähes aina, mutta hedelmiin ei koske pitkällä tikullakaan ja minä niitä kuitenkin aina ostan.
Kyseessä on kuitenkin iso mies joka tulee vaan kärtyiseksi jos ei saa mahaansa täyteen ja vaikka maha olisi täynnä niin kuitenkin napostelee kaikkea mahdollista. Mikään ruokahan ei loppujen lopuksi ole hyväksi jos liikaa syö. Todella harvoin mitään einesruokia ostetaan, pyritään aina siihen että jompikumpi tekee ruuan ja nimenomaan normaalia kotiruokaa, hän vaan ahtaa itsensä aina niin täyteen sitten kun viimein kerkiää syömään..eli iltavuoron jälkeen kello 10 illalla, sitten valvoo vielä tietokoneen ääressä puoleen yöhön ja välillä käy jääkaapilla.. Enhän minäkään voi aikuista miestä olla koko ajan vahtimassa ja motkottamassa, mutta jotenkin pitäisi asiaan puuttua :o

Yhteistyössä