Mieheni ei halua että jään kotiäidiksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Lapseni ovat nyt 1,5 v (kaksoset.) ja olisi aika palailla töihin. Mutta kun en vain halua. Haluan nähdä kun lapseni kasvavat, enkä todellakaa laittaisi alle 4 vuotiasta päiväkotiin.

Mieheni taas sanoo ettei se halua painaa niska limassa duunia jotta minä saan olla kotona lasten kanssa. Eikä jaksa katsoa mitään "laiskaa ämmää joka ei viitsi edes töihin mennä"

Miten saada mies ymmärtämään että minun kotiäiteyteni olisi paras ratkaisu kaikkien kannalta?

Kyllä perheessä on kaksi aikuista ja miehesi näkökanta tuntuu järkevältä. Miten olisi esim lyhennetty työpäivä?

Jos tosiaan meinaat olla kotona kunnes lapset 4 ni miehesi todellakin joutuu tekemään töitä niska limassa ja se ei ole oikein. Mene sinä töihin tekemään ja jätä mies kotiin?

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Lapseni ovat nyt 1,5 v (kaksoset.) ja olisi aika palailla töihin. Mutta kun en vain halua. Haluan nähdä kun lapseni kasvavat, enkä todellakaa laittaisi alle 4 vuotiasta päiväkotiin.

Mieheni taas sanoo ettei se halua painaa niska limassa duunia jotta minä saan olla kotona lasten kanssa. Eikä jaksa katsoa mitään "laiskaa ämmää joka ei viitsi edes töihin mennä"

Miten saada mies ymmärtämään että minun kotiäiteyteni olisi paras ratkaisu kaikkien kannalta?

No ei se selvästikään ole miehesi kannalta jos hän kokee, että saa sen takia niska limassa painaa duunia.

Alkuperäinen kirjoittaja mimasa:
jätä tollanen mies joka ei jaksa katsoa laiskaa koti äitiä,kosaka ei kotona olo ole minkään laiskan ihmisen homma

kyllä kotiäitikin tekee työtä koko ajan.
minusta ainakin,itselläni on kaksi lasta kotona,mies työssä.
lapset 6v ja 3 v ja kyllä tämä aika työtä joskus on..kotihommat ja lapsien hoitaminen.

Alkuperäinen kirjoittaja k:
Kyllä perheessä on kaksi aikuista ja miehesi näkökanta tuntuu järkevältä. Miten olisi esim lyhennetty työpäivä?

Jos tosiaan meinaat olla kotona kunnes lapset 4 ni miehesi todellakin joutuu tekemään töitä niska limassa ja se ei ole oikein. Mene sinä töihin tekemään ja jätä mies kotiin?

Peesailen. Ja ihmettelen muutaman muun ohella sitä, miksei näistä asioista ole puhuttu jo etukäteen.

Minä en oikeastaan ymmärrä että millä perusteella sinä saisit jäädä neljäksi vuodeksi kotiin (kun ei maksetakaan kuin kolmesta) ja miehen pitää käydä töissä. Aika itsekkäästi ajateltu sinultakin.

Ymmärrän kyllä miestäkin. Jos teillä on asuntolainaa yms niin yhden ihmisen palkalla ei ole kiva niitä maksella, jos laina on otettu kahden työssäkäyvän tuloja ajatellen.

Päätökset pitää tehdä yhdessä, ei äiti voi noin vain päättää että on kotona ainakin siihen asti kun lapset ovat 4 v, jos mies on tilanteeseen ihan kypsä jo siinä vaiheessa kun lapset on 1½ v. Keskustelkaa, tehkää kompromissi; lähdet töihin syksyllä tai ensi vuoden tammikuussa, teet lyhennettyä työaikaa, tms?

Alkuperäinen kirjoittaja k:

Juuri näin.

Oletko sinä vaihtoehtoisesti valmis menemään töihin jos mies jää lasten kanssa kunnes he ovat neljävuotiaita, vai onko ainoastaan SINUN kotiinjäämisesi parasta "kaikkien kannalta"?

No minusta on vain tasapuolista kun minä olen kuitenkin lapsia 9kk mahassani kantanut ja synnyttänyt ja imettänyt ja nyt hoidan niitä lähes koko ajan niin että minä saisin olla kotona. Mies kun on tämän koko ajan käynyt töissä.

Ettekö keskustelleet aiheesta ennen lasten hankintaa?

Mikäli sinun kotiinjäämisesi tarkoittaa että mies joutuu painamaan duunia niska limassa, niin se ei ole hyvä asia perheellenne. Parisuhteenne kärsii siitä ettei mies ole juurikaan kotona - ja niinä hetkinä kun on, ei jaksa olla lasten kanssa, saati tehdä yhtään mitään kotitöiden eteen.

Onko teillä kenties iso lainataakka jonka takia mies haluaa sinut töihin?
Onko miehesi ollut koskaan vaikkapa viikonloppua keskenään hoitaen yksin kaksoset ja koko kodin - ja huomannut että se ei tarkoita pelkkää sohvalla lojumista ja välillä ruoan mikrottamista lapsille?

Alkuperäinen kirjoittaja mimasa:
jätä tollanen mies joka ei jaksa katsoa laiskaa koti äitiä,kosaka ei kotona olo ole minkään laiskan ihmisen homma

kyllä kotiäitikin tekee työtä koko ajan.
minusta ainakin,itselläni on kaksi lasta kotona,mies työssä.
lapset 6v ja 3 v ja kyllä tämä aika työtä joskus on..kotihommat ja lapsien hoitaminen.

Niin, ajattelepa, työssäkäyvät äidit hoitavat ne kotihommat työn lisäksi, ja hoitavat lapsiakin sen 16 tuntia päivästä minkä töiltä kerkiävät.

No minusta on vain tasapuolista kun minä olen kuitenkin lapsia 9kk mahassani kantanut ja synnyttänyt ja imettänyt ja nyt hoidan niitä lähes koko ajan niin että minä saisin olla kotona. Mies kun on tämän koko ajan käynyt töissä.

Ai palkaksi raskaudesta sinä olet se joka saa jäädä kotiin? Jos töihin meno on sinulle se ikävämpi vaihtoehto ja kotiin jääminen palkkio, niin minkäs vuoksi sinun 9 kuukauden raskautesi oikeuttaa miehen 4 vuoden raskaampaan työtaakkaan?

Olin ennen lapsia vielä varma että menen töihin. Mutta nyt haluaisin vain nähdä kun lapseni kasvavat ja olla ensinnäkin heidän kanssaa niin paljon kuin mahdollista, ja silloin se ei ole mahdollista jos menen töihin.

Meillä on kyllä lainaa.

Tasapuolista? Tosi erikoinen ajattelutapa.

Olin ennen lapsia vielä varma että menen töihin. Mutta nyt haluaisin vain nähdä kun lapseni kasvavat ja olla ensinnäkin heidän kanssaa niin paljon kuin mahdollista, ja silloin se ei ole mahdollista jos menen töihin.

Meillä on kyllä lainaa.

Ootko ajatellut että mieskin haluaisi samaa?

Okei, eli tässä on nyt kyse enimmäkseen sinun haluistasi, eikä lasten parhaasta. Ehkä mies on väsynyt ansaitsemaan yksin perheenne elantoa? Tasapuolista olisi se, että sinä vuorostasi teet noin ja mies jää lasten kanssa kotiin, tai sitten se, että menet ainakin osittain töihin eli teet lyhennettyä työpäivää tms.

Vai olisiko tasapuolista jos mies saisi jäädä kotiin ja luoda paremman suhteen lapsiinsa?

Meillä on kyllä lainaa.

Ahaa, eli ennen lapsia olitte molemmat sitä mieltä että menet töihin, mutta nyt kun SINÄ päätitkin että SINÄ haluat nähdä lasten kasvavan ja SINÄ haluat jäädä kotiin niin SINUN mielenmuutoksesi onkin "kaikkien kannalta paras vaihtoehto". Ja sitten vielä ihmettelet miten mies ei olekaan muuttanut mieltään samassa tahdissa?

Yhteistyössä