Mieheni ei halua että jään kotiäidiksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En voinut mennä iltatöihin, koska mulla oli, on vieläkin vakituinen työpaikka, mutta nykyisin opintovapaalla. En uskaltanut irtisanoa itseni, koska olisin saanut exältä ja vanhemmiltani vihat päälleni. Nykyään mietin uranvaihtoa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En voinut mennä iltatöihin, koska mulla oli, on vieläkin vakituinen työpaikka, mutta nykyisin opintovapaalla. En uskaltanut irtisanoa itseni, koska olisin saanut exältä ja vanhemmiltani vihat päälleni. Nykyään mietin uranvaihtoa.

Enäähän tää ei paljoa auta, mutta oisit voinut ottaa vakitöistäsi hoitovapaata ja tehny ilta- ja viikonlopputöitä kunnes lapsi täyttää 3v ja hoitovapaaoikeus loppuu.

No, eipä tuo auttanut enää vaikka annoin sellaisen vaihtoehdon, ei se vaan silloin käynyt. No, se on nyt myöhäistä ja turha enää märehtiä sellaista. Se on tapahtunut ja mennyttä. Toivon vaan ap:n löytävän sopuisaa ratkaisua eikä tarvitsisi katua myöhemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Lapseni ovat nyt 1,5 v (kaksoset.) ja olisi aika palailla töihin. Mutta kun en vain halua. Haluan nähdä kun lapseni kasvavat, enkä todellakaa laittaisi alle 4 vuotiasta päiväkotiin.

Mieheni taas sanoo ettei se halua painaa niska limassa duunia jotta minä saan olla kotona lasten kanssa. Eikä jaksa katsoa mitään "laiskaa ämmää joka ei viitsi edes töihin mennä"

Miten saada mies ymmärtämään että minun kotiäiteyteni olisi paras ratkaisu kaikkien kannalta?

Olen ollut reilu 5v kotiäitinä, mies ei pistä yhtään hanttiin, on samaa mieltä, että lasten paikka on kotona, ei päiväkodissa. Meillä lapset 5v ja 1v. Kolmatta toivotaan, ja meillä ei lapsi mene päiväkotiin koskaan, tai ei ainakaan alle 3vuotiaana.!!!Mutta olisiko kannattanut keskutella asioista jo ennen lasta?

Muutama ehdotus:

Ap, mietipä miehesi puolta. Olisitko sinä valmis raatamaan töissä niska limassa jotta miehesi voisi olla kotona siihen asti että lapsenne ovat nelivuotiaita? Asuminen, lainat, miehen elättäminen täysin viimeiseltä vuodelta, sillä 3v täyttäneistä ei saa minkäänlaista kotihoidontukea.
Kuulostat itsekkäältä. Et siltä että ajat kaikkien etua perheessänne, vaan SINÄ HALUAT olla kotona, SINÄ haluat että SINÄ näet lasten kasvun, SINÄ et voi ajatellakaan tarhaan laittamista.

Minulla on teille ratkaisuvaihtoehto: Menkää molemmat töihin. Toinen aamuvuoroon, toinen iltavuoroon - vaikka hanttihommiin, mutta lapset saavat olla kotona ja TE MOLEMMAT näette lastenne kasvun, TE MOLEMMAT saatte osallistua kotitöihin, TE MOLEMMAT ansaitsette rahaa perheellenne, TE MOLEMMAT saatte tasapuolisesti kaikkea. Ja lapsikultien ei tarvitse mennä tarhaan - säästätte päivähoitomaksut ja lisäksi saatte kotihoidontukea. Todennäköisesti tämä on teille rahakkain ja reiluin vaihtoehto.

Jos ajattelette perheenne parasta, on itsestään selvää että toisen vanhemman niska ruvella raataminen ei ole hyväksi, hänen aikansa ja voimansa menevät siihen ja parisuhde ja vanhempi-lapsi-suhde kärsii. Hänellä on hirveä vastuu lainoista ja neljän ihmisen elättämisestä ja hän kokee että toinen vain laiskottelee vaikka tosiasiassa kahden pienen 24/7 hoitaminen on todellista työtä.

Tai.. mene sinä kokonaan töihin. Kokeile sitä mitä vaadit mieheltäsi. Elätä neljä ihmistä.. mitä, et halua? Sehän sinulla oli ongelmanakin - puoliso ei halua että toinen jää kokonaan kotiin.

Onneksi, oi onneksi mieheni itse haluaa (kuten myös minä) että hoidan lapsemme kotona ja ymmärtää kuinka arvokasta työtä teen. Eikä valita omasta työn teosta, vaan hoitaa osuutensa kuin MIES.

Alkuperäinen kirjoittaja kotona:
Onneksi, oi onneksi mieheni itse haluaa (kuten myös minä) että hoidan lapsemme kotona ja ymmärtää kuinka arvokasta työtä teen. Eikä valita omasta työn teosta, vaan hoitaa osuutensa kuin MIES.

Mä olin vielä onnekkaampi: minun mieheni halusi itsekin hoitaa lapsiamme kotona. Näin saimme kummatkin kokea kotivuodet lapsien kanssa sekä sen perheen ainoan elättäjän roolin. Kumpikin kantoi vastuunsa niin lasten hoidosta kun taloudestakin. Ja oli mitä mainoin ratkaisu

Alkuperäinen kirjoittaja mimasa:
jätä tollanen mies joka ei jaksa katsoa laiskaa koti äitiä,kosaka ei kotona olo ole minkään laiskan ihmisen homma

Eihän se jätä, koska mies elättää perheen ja takaa kotiäidin elintason.
Erottuaan kotiäiti ei saa ilman miestä hyvää elintasoa. Näin se vaan on.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja kotona:

Mä olin vielä onnekkaampi: minun mieheni halusi itsekin hoitaa lapsiamme kotona. Näin saimme kummatkin kokea kotivuodet lapsien kanssa sekä sen perheen ainoan elättäjän roolin. Kumpikin kantoi vastuunsa niin lasten hoidosta kun taloudestakin. Ja oli mitä mainoin ratkaisu

Itseasiassa myös minun mieheni on ollut kotona puolivuotta lasten kanssa. Mutta hänellä parempi palkka ja kummankin mielestä tämä ratkaisu on nyt meille paras. Muuten kyllä viettää lasten kanssa paljon aikaa ja osallistuu kotitöihin. :)

No kyllä varmasti haluaisi mieskin nähdä lasten kasvavan. Mutta pointti onkin siinä ettei noin pieniä lapsia voi vielä laittaa mihinkään hoitoon.

Mies jää hoitovapaalle kunnes lapset ovat 3-vuotiaita ja SINÄ menet töihin.

Lapseni ovat nyt 1,5 v (kaksoset.) ja olisi aika palailla töihin. Mutta kun en vain halua. Haluan nähdä kun lapseni kasvavat, enkä todellakaa laittaisi alle 4 vuotiasta päiväkotiin.

Mieheni taas sanoo ettei se halua painaa niska limassa duunia jotta minä saan olla kotona lasten kanssa. Eikä jaksa katsoa mitään "laiskaa ämmää joka ei viitsi edes töihin mennä"

Miten saada mies ymmärtämään että minun kotiäiteyteni olisi paras ratkaisu kaikkien kannalta?

Miksi sä valitsit just hänet lastesi isäksi sitten?

En yksinkertaisesti pysty viemään mihinkään päiväkotiin :/ Ja osa-aikainenkin tarkoittaisi vähintää 4 tuntia päivässä, minusta se on liikaa erossa äidistään. 1,5v on vielä PIENI.

Ai, ei osaa olla erossa ÄIDISTÄÄN. Kuule, tässä on kyse siitä SINÄ et voi olla erossa lapsesta :D
Anna isän jäädä kotiin! Teet siinä palveluksen miehellesi ja lapsillesi ja luulenpa, että myös itsellesi.

Alkuperäinen kirjoittaja Beep:

Miksi sä valitsit just hänet lastesi isäksi sitten?

Turha sitä on tuota enää saivarrella, kun pullat on jo uunissa, tai uunista otettukin jo! Ihmiset ovat erehtyväisiä ja kaikkea ei aina osaa etukäteen selvittää.

Itse varmaan menisin töihin jos olisi kuitenkin kaksi lasta elätettävänä ja sisarukset samanikäisiä, niin pärjäisivät hoidossa, kun olsisi toinen toisesta turvaa. jos siis mies olisi sitä mieltä

No, se on rankkaa sillä miehelläkin olla taloudellisessa vastuussa. kyllä ymärrän, jos hällä on toiveita siitä, että kotiin tuo rahaa jokku muukin kuin hän. Itse olen osa-aikatyössä. Auttaa taloudellisesti meitä aika lailla, onhan mulla hyvä työ. Silti lasten hoitoajatkaan eivät ole hurjan isoja. Tasapaino kotona järkevämpi ja molemmilla jaksaminen kantimissa.

Säälin harvoin ketään, mutta säälin todella paljon ap:n miestä.

Ap vaikuttaa kylmältä ja empatiakyvyttömältä, kun ei osaa asettua miehensä asemaan lasten isänä.

Olen todella pahoillani, että ap:n mies ei saa luoda läheistä suhdetta lapsiinsa silloin kuin nämä ovat pieniä.
Itsekeskeinen ja epäkypsä vaimo on muuttunut kotityranniksi, joka pitää miestään vain elättäjänä, rahantekokoneena.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:lle:
Säälin harvoin ketään, mutta säälin todella paljon ap:n miestä.

Ap vaikuttaa kylmältä ja empatiakyvyttömältä, kun ei osaa asettua miehensä asemaan lasten isänä.

Olen todella pahoillani, että ap:n mies ei saa luoda läheistä suhdetta lapsiinsa silloin kuin nämä ovat pieniä.
Itsekeskeinen ja epäkypsä vaimo on muuttunut kotityranniksi, joka pitää miestään vain elättäjänä, rahantekokoneena.

No tämä oli jo aika kaukaa haettua ;) Mua säälittää ennemminkin lapset, jotka laitetaan pieninä päiväkotiin, vaikka jokainen lapsi haluaisi viettää mieluummin päivät oman äidin kanssa (tai isän).

Kuule ap, mä ymmärrän sua. En mäkään vois laittaa 1,5-vuotiasta hoitoon. Vuoden päästä teillä on eri tilanne.

Miksi miehen pitää painaa niska limassa? On varmasti mahdollista olla vielä vuosi pienemmillä tuloilla, jos pienentää kulutustaan. Jos olet itse valmis siihen, niin pystyt asian varmasti perustella miehellekin. Moni muukin perhe kykenee lasten takia elämään tiukemmin yhden vuoden, miksi ette siis tekin?

Ja tosiaan, tekisikö miehesi vähemmän tunteja, jos sä menisit töihin?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja edelliseen viitaten, sain vain kodinhoitotukea enkä muuta tukia saanut kun olin vähän aikaan kotona. Toisen lapsen kanssa olin täydet 3v kotona ja toinen lapsi on rohkeampi.

ekan kanssa olin täydet 3v kotona. toisen lapsen kanssa olin vajaa 1½v kotona ja toinen lapsi on rohkeampi

Käy sääliksi ap:een miestä. Perheelle on otettu siis lainaa todennäköisesti kahden työssäkäyvän tuloja ajatellen ja nyt mies joutuu vuosikausia kantamaan yksin taloudellista vastuuta neljän hengen elättämisestä.

Se on todella väärin ja ajaa miehen vielä masennukseen, työkyvyttömyyteen tai itsetuhoisiin ajatuksiin.

Ei lapset mene siitä rikki jos ovat muutaman tunnin päivässä hoidossa, mutta parisuhteenne ja lastenne isän mielenterveys voi hajota. Haluatko todella ottaa sen riskin ap?

Mun lasten isä sanoi, että äidin paikka on kotona kun lapset ovat pieniä, ja sitten syytti mua laiskaksi sosiaalipummiksi, kun olin kotona - Sitten olisin hommannut itselleni osa-aikatyön siivoojana kaupan sulkemisajan jälkeen ja sanoin siitä miehelle, että hän kaitsee lapset iltaisin , kun mä teen töitä , niin eipä käynytkään.
Eli päiväkoti olis ollut lapsille ihan OK paikka, mutta isän hoitovastuu ei.

Kumpi meistä olikaan se laiska ?
( töihin menin , kun kuopus täytti 3 )

Minä odottaisin että pienin on 2 vuotta ja laittaisin sitten hoitoon, tekisin itse osapäivätyötä tai lyhennetyllä työajalla. Ymmärrän miestäsi vaikka kusipäältä vaikuttaakin- rahaongelmat stressaavat ja kun toinen on kotona eikä tuo talouteen rahaa, se ärsyttää. Tämän sanon itsekin ainoan elättäjän kengissä olleena.

Yhteistyössä