Mieheni pienyrittäjä pienet tulot enkä saa edes työmarkkinatukea

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en tajua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="yks";23200384]Onko sillä merkitystä onko yrittäjä vai työntekujä..
Eikös se ole puolison tulot mitkä merkkaa..[/QUOTE]

Yrittäjäpuolisolla on velvollisuus palkata toinen. Vaikka tulot olisi nolla.
Normaalisti muussa työssä käyvän puolison tulot vaikuttaa myös.

Mene ap työharjoitteluun työmarkkinatuella, niin saat sen kokonaisuudessaan.

[QUOTE="vieras";23200406]Yrittäjäpuolisolla on velvollisuus palkata toinen. Vaikka tulot olisi nolla.
Normaalisti muussa työssä käyvän puolison tulot vaikuttaa myös.

Mene ap työharjoitteluun työmarkkinatuella, niin saat sen kokonaisuudessaan.[/QUOTE]

Siis täh??
Koskeeko myös toiminimeä ja siis takoititko että yrittäjällä on velvollisuus
palkata puolisonsa...?

[QUOTE="yks";23200420]Siis täh??
palkata puolisonsa...?[/QUOTE]

Niin siis oli hassusti kirjotettu tuo eka lause. Joo siis yrittäjällä on velvollisuus palkata puolisonsa. Koskee toiminimeäkin.

P***apuhetta että yrittäjän velvollisuus on palkata toinen! Olen kirjanpitäjä ja näiden asioiden kanssa tekemisissä. Ainoa syy miksi ap:lta voidaan evätä työmarkkinatuki, on että hän on sanonut tekevänsä/tehneensä töitä miehensä yrityksessä. Jos ei ole sanonut näin, hän saa työmarkkinatukea!

[QUOTE="vieras";23200436]Niin siis oli hassusti kirjotettu tuo eka lause. Joo siis yrittäjällä on velvollisuus palkata puolisonsa. Koskee toiminimeäkin.[/QUOTE]

Toihan on ihan sairasta...
Ja mitäköhän palkkaisi tekemään ja millä rahalla jos meillekin noin kävisi.
Mies on vasta aloittanut toiminimen.
Ja ala on sellainen ettei oo siitä hajuakaan..
Siis nyt en vaan käsitä....

Usein työkkäri katsoo että työtön työllistyy perheyrityksessä todellisuudessa vaikka ei palkkaa maksettaisi tai virallisesti olisi kirjoilla.

Koskee kaikkea yritystoimintaa muodosta riippumatta.

Mä selvisin tuosta selvittämällä että miehen firma on IHAN eri alaa, olen aiemminkin ollut yli 15 vuotta täysipäiväisessä palkkatyössä eri paikkakunnalla eikä mulla ole tuohon osaa eikä arpaa jospostien hakua laatikosta ei lasketa. Kirjanpitäjä allekirjoitti myös tyyliin "Kirjanpitäjän yritystuntemuksen, ammattinäkemyksen ja tositteiden perusteella xxx ei osallistu yritystoimintaan mitenkään"

Näin ne ainakin haluaa. Mä sain joskus rahani kun jouduttiin sossun asiakkaiksi... rahat siis kertakaikkiaan eivät riittäneet enää edes vuokraan ja olemattomaan ruokaan. Sossusta sitten hoitivat asiat niin, että sain työkkärirahani. Maksoivat siis takautuvastikin takaisin kaiken minkä olivat jättäneet maksamatta. Näin siis joskus 90-luvulla. En tiedä miten asia nykyään menee.

Pelkkä sanominen ei yleensä riitä, ettei ole toiminut puolisonsa yrityksessä. Monesti siihen pitää hakea lautakunnan päätös. Yhdelle tutulle kävi niin, et miehellä oli kuletusfirma ja vaimolla ei ollut edes ajokorttia, niin piti lautakunnan päätös kuitenkin hakea.

[QUOTE="kirjanpitäjä";23200461]P***apuhetta että yrittäjän velvollisuus on palkata toinen! Olen kirjanpitäjä ja näiden asioiden kanssa tekemisissä. Ainoa syy miksi ap:lta voidaan evätä työmarkkinatuki, on että hän on sanonut tekevänsä/tehneensä töitä miehensä yrityksessä. Jos ei ole sanonut näin, hän saa työmarkkinatukea![/QUOTE]

tai antanut ymmärtää saman

[QUOTE="vieras";23200570]Joo, ja voishan tuossakin vaimo teoriassa hoitaa ajojärjestelyt, vuorolistat, paperiasiat ym[/QUOTE]

Niimpä. Mut vaimokkeella ei juuri ollut kokemusta tietokonehommista, puhumattakaan mistään kirjanpidosta. Mut kyllä ne kelalla kaiken mahdollisen keksii, ettei tartte maksaa..

Pelkkä sanominen ei yleensä riitä, ettei ole toiminut puolisonsa yrityksessä. Monesti siihen pitää hakea lautakunnan päätös. Yhdelle tutulle kävi niin, et miehellä oli kuletusfirma ja vaimolla ei ollut edes ajokorttia, niin piti lautakunnan päätös kuitenkin hakea.

Meillä riitti kun todistin että olin ollut edelliset 17 vuotta koko ajan päätoimisesti vieraalla palkkatyössä -> sain päivärahaa.

Lisäys edelliseen: Työmarkkinatukea ei saa ollenkaan, jos puolison kuukausitulot ylittävät 2460 euroa. Lisätietoa löytyy Kelan sivuilta osoitteesta http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/280302083352EH .

Ps. Mikään virasto ei edellytä puolison työllistämistä omaan yritykseen, eikä niissä myöskään automaattisesti oleteta että yrittäjä työllistää myös puolisonsa. Luonnollisesti selvitysvaatimus voi tulla jos käy ilmi, että molemmat työskentelevät yrityksessä, mutta toinen ei saa tästä palkkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Pienyrittäjä;24442038:
Puolison tulot (jos ovat yli 1700 e/kk) vaikuttavat työmarkkinatuen määrään, olipa hän sitten yrittäjä tai palkansaaja.

Kyllä voi tienata enemmänkin ennen kuin vaikuttaa... riippuuko sitten alaikäisten huollettavien määrästä

Yhteistyössä