Mieheni raivonpuuskat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippänä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äippänä

Vieras
Mieheni menettää malttinsa liian helposti ja alkaa huutamaan täyttä kurkkua sekä mulle että lapsille. Hän ei ole lyönyt koskaan, mutta pelkää itsekkin että sekään ei ole kaukana. Raivonpuuskan saadessaan hän saattaa lyödä (harvemmin kylläkään) pöytää tai seinää tai polkea jalkaa, tai paiskata tavarat käsistään (ei onneksi hajota tavaroita). Hän ei polta (enää, ollut lakossa useita kuukausia), ei käytä juurikaan alkoholia eikä varsinkaan huumeita. Tekee kylläkin yötyötä eli elää omassa rytmissään arkena, mikä vaikeuttaa viikonloppuina elämistä/siirtymistä muun perheen rytmiin. Väsymys on yksi syy mikä laukaisee hirveän huutamisen ja karjumisen. Esikoisemme 3v on todella uhmakas ja saa omankin malttini usein menemään jolloin korotan ääntäni. Tiedän ettei huutamisella voita mitään, päinvastoin, mutta ennen en ole ollut itsekään näin lyhytpinnainen. Uskon sen tarttuvan mieheltäni.

Hyvinä päivinä, mieheni on maailman paras isä, hän leikkii ja hassuttelee lasten kanssa, ja antaa 150% itsensä leikin vietäväksi. Hän on hellä ja rakastava mutta hänen pitkäjännitteisyytensä aika olematon. Haluaisinkin löytää apua mieheni "hermoromahduksiin" ennenkuin ne alkavat vaikuttaa avioliittoomme ja suhteeseemme. Miten saisin mieheni puhumaan vaikka psykologille tai jollekkin muulle asiasta tai onko jotain muuta terapiamuotoa olemassa tällaiseen kiukkuongelmaan. Hän kyllä tiedostaa asian itsekkin ja kärsii siitä. Kiitos jos jaksat ottaa kantaa kipeään asiaani...

Perheneuvola on yksi tosi hyvä paikka. Siellä lapsi pääsee itsekseen kertoilemaan ammatti ihmiselle omia tuntoja, ja miehesi saa samaan aikaan toisen ammattilaisen, jolle puhua. Ja sinä pääset itsekin jos vain haluat.

Meillä käytiin lapsen kanssa. Aika itsessään ja toiminta oli lapsen takia, mutta ihana oli, kun itsellä oli samaan aikaan apua toisessa huoneessa.

Exällä oli samanmoisia raivopuuskia. Erona oli kuitenkin se, että niiden aikana hän myös haukkui minua tosi pahasti ja monesti oli lähellä että löi, ravisteli tms. Pahinta oli että hän ei omasta mielestään tehnyt mitään väärin, vaan syy oli muka aina minun.. :ashamed:

Sun mies onneksi tiedostaa asian itse, joten asiaan on helpompi saada apua

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja Jonsered:
Adhd?

Ei välttämättä, mutta yksi, tutkittavissa oleva mahdollisuus...

On vähän erijuttu kun lyhyt pinnaisuus

Kulkevat kummasti yhdessä. Pinna palaa totaalisti, kun ei kykene keskittymään valtavaan ärsykemyrskyyn. Itse olen räjähtelevä adhd-ihminen. Siksi tuli mieleen. Omantoiminnan ohjaus ja itsehillintä eivät ole ihan normi-tasoa.

Todellakin erijuttu:

Keskittymishäiriön pääoireita ovat tarkkaavaisuuden vaikeudet, hyperaktiivisuus ja impulsiivisuus:

Keskittymättömyys
Ei keskity yksityiskohtiin tai tekee tarkkaavaisuusvirheitä läksyissä, töissä tai muissa tehtävissä
Ei kykene säilyttämään keskittymiskykyä leikeissä tai tehtävissä
Ei tunnu kuuntelevan puhuteltaessa
Ei seuraa ohjeita eikä kykene saattamaan loppuun läksyjä, koulutehtäviä tai töitä työpaikalla (mutta ei vastusta ja ymmärtää ohjeet)
Tehtävien ja toimien organisointi on usein vaikeaa
Ei halua aloittaa tehtäviä, jotka vaativat pitkää keskittymiskykyä
Usein hukkaa tehtäviin tarvittuja välineitä (leluja, työkaluja, koulukirjoja)
Häiriintyy helposti ulkopuolisista ärsykkeistä
Unohtelee usein päivittäisiä tehtäviä
Ylivilkkaus tai impulsiivisuus
Ylivilkkaus
Hypistelee käsiä, koukistelee jalkoja tai pyörii paikallaan
Poistuu paikaltaan luokassa tai paikassa, jossa paikallaan pysyminen on odotettua
Juoksentelee tai kiipeilee tilanteissa, joissa se ei ole soveliasta (aikuisten tapauksessa levottomuuden tunnetta)
Vaikeuksia leikkiä hiljaa
On usein "menossa", ei pysty olemaan kauan paikallaan.
Puhuu paljon
Impulsiivisuus
Vastaa kysymykseen ennakkoon
Ei jaksa odottaa vuoroaan
Keskeyttää tai häiritsee muita (kesken keskustelujen, pelien)

Adhd?

Ei välttämättä, mutta yksi, tutkittavissa oleva mahdollisuus...

On vähän erijuttu kun lyhyt pinnaisuus

Kulkevat kummasti yhdessä. Pinna palaa totaalisti, kun ei kykene keskittymään valtavaan ärsykemyrskyyn. Itse olen räjähtelevä adhd-ihminen. Siksi tuli mieleen. Omantoiminnan ohjaus ja itsehillintä eivät ole ihan normi-tasoa.

Peesaan Jonseredia, täällä toinen samanlainen =)

Adhd on paljon muutakin kuin pelkkää ylivilkkautta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Todellakin erijuttu:

Keskittymishäiriön pääoireita ovat tarkkaavaisuuden vaikeudet, hyperaktiivisuus ja impulsiivisuus:

Keskittymättömyys
Ei keskity yksityiskohtiin tai tekee tarkkaavaisuusvirheitä läksyissä, töissä tai muissa tehtävissä
Ei seuraa ohjeita eikä kykene saattamaan loppuun läksyjä, koulutehtäviä tai töitä työpaikalla (mutta ei vastusta ja ymmärtää ohjeet)
Ylivilkkaus
Poistuu paikaltaan luokassa tai paikassa, jossa paikallaan pysyminen on odotettua
Juoksentelee tai kiipeilee tilanteissa, joissa se ei ole soveliasta (aikuisten tapauksessa levottomuuden tunnetta)
Puhuu paljon
Impulsiivisuus

Hassut. Yllä oleva teksti pätee ehkä osaan adhd-lapsista. Mutta olkoon sitten...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Todellakin erijuttu:

Keskittymättömyys
Ylivilkkaus
Puhuu paljon
Impulsiivisuus

Tässä tietoa adhd-aikuisista..

http://www.adhd-aikuiset.org/

Noo... mä oon tehny vuosi pari sitten erityiskasvatuksesta tosi laajan portfolion, ja lukenu sen myötä erityislastentarhan opettajan koulutuspaperit aiheeseen liittyen, ja näillä perustein sanoisin, että ap.n miehellä ei ole adhd

Noo... mä oon tehny vuosi pari sitten erityiskasvatuksesta tosi laajan portfolion, ja lukenu sen myötä erityislastentarhan opettajan koulutuspaperit aiheeseen liittyen, ja näillä perustein sanoisin, että ap.n miehellä ei ole adhd

Lasten tilanne on eri. Enkä minäkään sano, että olisi adhd, heitin ain yhtenä mahdollisuutena. Olen yli 30 vuotta adhd:ni kanssa elänyt ja siltä pohjalta mahdollisuuden otin esiin. Eikös kilpirauhasen vajjaa/ylitoimintakin voi ärtyisäksi laittaa?

Lasten tilanne on eri. Enkä minäkään sano, että olisi adhd, heitin ain yhtenä mahdollisuutena. Olen yli 30 vuotta adhd:ni kanssa elänyt ja siltä pohjalta mahdollisuuden otin esiin. Eikös kilpirauhasen vajjaa/ylitoimintakin voi ärtyisäksi laittaa?

En ala adhd:stä väittämään enempää. Mutta kilpirauhas-ongelmat voi oikeasti aiheuttaa vaikka mitä. Mummo oli ihan skitso, ennen kun sille saatiin lääkitys kohdilleen. Mutta ei ollu tuommonen raivoaja oikeastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja äippänä:
Alkuperäinen kirjoittaja nibbler:

Tästä keskustelusta kyllä heräsi paljon varteenotettavia ajatuksia. ADHD:tä hänellä tuskin on, koska pystyy keskittymään pikkutarkkaankin työhön tuntikausiksi..

Ylifokusoituminenkin kuuluu oireisiin... ;) Ihan vain soppaa hämmennän... Mutta toivottavasti syy ja apu löytyvät pian!

Sisu,

ei ole tarkoitus väitelläkään =) vaan koittaa keksiä, mikä mättää. Kukin reagoi tavallaan, jos kropassa ei kaikki ole kohdallaan.

Juu, ei niin. Mutta ap:lle kyllä suosittelisin, että hommais miehen ihan oikeasti lääkäriin. Joskus jotkut perussairaudetkin aiheuttaa tämmöstä.

Yhteistyössä