Mielestäni kohtuuton summa laitettavaksi sukulaisen lahjaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Köyhis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Köyhis

Vieras
Täti täyttää pyöreitä vuosia ja sukulaiset ovat muutamat hankkimassa yhteistä lahjaa. Mäkin ilmoitin olevani valmis osallistumaan yhteiseen lahjaan jos kustannus on kohtuullinen.

No nyt tuli ilmoitus, että jokaisen on laitettava lahjaan 120€. Eikä tunnuta ymmärtävän sitä, että ei kaikilla ole varaa.

Mä olen opiskeleva yh jonka yhteen lasketut tulot ovat kuukaudessa n.1100€. Tuosta pitää maksaa kaikki eläminen ja tuo summa sisältää opintolainan. Ei mulla ole varaa laittaa 120€ jonkun synttärilahjaan. Sehän tietää yli puolen ruokabudjetin menetystä ensi kuukaudelle! Enkä käytä nostamaani opintolainaa toisen älyttömän kalliiseen lahjaan vaan ihan menee elämiseen mun opiskeluaikana. Tässä on vielä joulukin tulossa ja kyllä oman lapsen lahjat menee tädin lahjan edelle. Pieniä summia olen laittanut sivuun rahaa lapsen lahjoja varten sekä joulun ruokia. Omille vanhemmille ja sisaruksille ostan myös jotakin pientä ja niihinkin menee niistä säästöistä.

Ei tule ymmärrystä mulle vaan intetään vain vastaan niin mutta ku... Taidan sukulaisten suututtamisen riskillä vetäytyä lahjasta ja ostaa mun ja lapsen puolesta jotakin pientä mihin varat riittää.

Muut sukulaiset parisuhteessa eläviä ja kaikki käyvät kokopäivätöissä, jokainen pariskunta.

120 EUROA???? Yhteislahjaan per henkilö??? Mitä helvettiä sille tädille on oikein ostettu??? Itse en osallistuisi kuin max. 50 eurolla ja senkin arvoisen lahjan kehtaisin kyllä viedä ihan itekseni, ettei tarvis olla mikään yhteislahja..

luin ensin että lahjan kokonaisarvo olisi 120 ja mietin että hintavahko mutta jos nyt pyöreitä täyttää... mutta 120 euroa per nenä?? mitä ihmettä he oikein aikovat ostaa?

en laittais ikinä yhteiseen lahjaan noin paljoa. Sa olla kylä tosi kallis lahja jos noin paljo laitettaiisin.
50e oli minusta aika paljon laittaa isäni lahjaan, kun meitä oli neljä ihmistä lajaan rahaa laittamassa. Kylpylälahjakortti aj ruusuja, oishan se voinut vähän omaperäisempi ola, mut ei mun siko muuta osannut

Ei ole vielä mitään ostettu, mutta pari asiaa hoitavaa sukulaista on sellaisia ihmisiä kun he jotakin päättävät niin muiden pitää vain suostua. No en suostu pompoteltavaksi.

Kyse siitä, että maksetaan tädille matka Lappiin.

• Tykkää
Reactions: 2good2be4gotten
[QUOTE="a p";27301324]Ei ole vielä mitään ostettu, mutta pari asiaa hoitavaa sukulaista on sellaisia ihmisiä kun he jotakin päättävät niin muiden pitää vain suostua. No en suostu pompoteltavaksi.

Kyse siitä, että maksetaan tädille matka Lappiin.[/QUOTE]

en laittais sitikän noin paljoa , en ikinä. 50e on mun mielestä ihan sopiva, varsinkin jos kyse ei ole Omasta LÄHISUKULAISESTA, kuten äidistä, isästä tai lapsesta

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
120e on kyllä iso raha jonkun lahjaan per nenä joka tapauksessa, kyllä se 50e kuulostaa huomattavasti kohtuullisemmalta vaikka pyöreitäkin täyttää. Sinuntuloillasi varmaan vähemmänkin laittaisin varmaan vielä vähemmän. On ihme porukkaa jos eivät tuota ymmärrä! vrt meidän perheen tulot n. 2500e ja aion laittaa isäni 50v lahjaan 50e ja kaikki on olleet tyytyväisiä ilmoittamaani summaan joille sen olen kertonut. Kaikki laittaa meillä omantuntonsa ja taloutensa mukaan ja niin se kuuluu mennäkin.

[QUOTE="vieras";27301332]Kai ne pariskunnatkin joutuu maksaan ton summan per nenä eikä yhdessä? mutta samapa tuo, ei mulla ois tuollaiseen varaa..[/QUOTE]

Ei vaan 120€/pariskunta. Eli siinäkin mielessä aivan järjetöntä ja kohtuutonta mua kohtaan.

Taidan budjetoida 30€ tädin lahjaan ja annan vain mun ja lapsen nimissä.

• Tykkää
Reactions: HuutoYössä
En kyllä ikinä ostais noin kallista lahjaa jollekin tädille. Täytti pyöreitä tai ei. Me nyt ei muutenkaan pyöritä rahoissa, oli juhla mikä tahansa niin kipuraja menee siinä 60 eurossa. Sekin olisi häälahjaraha...

(poikkeus on mun mies ja lapset, niille voinkin ostaa jotakin noin kallista vaikka jouluna)

Jätä nuo maksamaan keskenään omille lompakoilleen sopivaa lahjaa.

Ja minusta ne pariskunnat tietenkin maksavat ihan saman 120 euroa kuin sinä. Siitä pariskunnasta vain toinen on sukulainen ja he joutuvat osallistumaan myös sen toisen sukulaisten lahjoihin eli ihan yhtä lailla heillä menee 2*120 euroa, jos toinenkin suku on yhtä tuhlaavainen.

Huh, onpa iso summa! Meidän perheen tulot on kai hieman keskitason yläpuolella, ja lähisukulaisten lahjoihin laitetaan max 40-50e. Kimppalahjassa äidille tai isälle kolmen sisaruksen kesken riittää usein 20 euron osallistuminen. Tätiin, vaikka rakas olisikin, en sijoittaisi niin paljoa.

Montako osallistujaa tuossa oikein on?
Jos osallistujia on se 10 henkeäkin, niin sehän on jo 1200€ ja sillähän saa jo luxusloman toiselle puolen maapalloa. Ei Lappi sentään niin kallis paikka ole.

Viimeksi muokattu:
No nyt on kyllä mennyt lahjan suunnittelijalla todella överiksi. Me ollaan kai keskituloista paremmin toimeentuleva pariskunta, mutta en silti käyttäisi kuin oman puolison ja lapsen lahjoihin tuollaista summaa. Häälahjat sun muut ollu noin 60e arvoisia. Ja pienituloinen antaa kykynsä mukaan lahjan.

Minä olisin valmis laittamaan maksimissaan 50€, mutta senkin vain omille vanhemmille tai sisaruksille, kyllä tädit ja serkut saa tyytyä pariin-kolmeenkymppiin. Eikä minulla kyse ole edes rahasta, vaikka tällä hetkelle parikymppiäkin teksis tiukkaa, mutta periaatteesta en moista summaa maksais, vaikka joskus siihen olisikin varaa.

Höh. Harmi kun menit alunperin lupautumaan. No et voinut tietää mitä summia vaaditaan. ei puhettakaan että alat opintolainoja nostaa jotta saat rikkaille tädeille ostella matkoja.

Yhteistyössä