Mielipiteitä 5:v eskarikirja-asiasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Löysin kirpparilta käyttämättömän eskarilaisen tehtäväkirjan muutaman vuoden takaa (Salainen maa). Ostin pois 5-vuotiaalle lapselleni, joka on itse hyvin kiinnostunut kirjaimista, numeroista ja tykkää tuon tapaisista puuhakirjoista. On jo tehnyt muumien numero- ja kirjainpuuhat ja paljon muita vastaavia. Osaa kirjoittaa muutaman sanan ja erottaa tuttuja sanoja ja eroja (tyyliin yhden kaupan nimi on lähes yhden perheenjäsenen nimi, 1 kirjain eroa, niin hän osaa erottaa tämän eron). Oppii siis aika varmaan lukemaan ja kirjoittamaan ennen koulua.

Mutta annanko sittenkään tätä kirjaa hänelle? Tuleeko hänelle tylsä eskarivuosi ja eka luokka, kun nuo kirjaimen kirjoitustehtävät on jo niin tuttuja?

Olen nähnyt millaisia nuo eskarikirjat ja eka luokan kirjat ovat täällä nykyään, täällä käytössä sarja Pikkumetsän aapinen. Mulla on myös vanhempi lapsi (nyt meni tokalle ja viime vuonna oli just sellainen kirjainten tekoaapinen, jossa kirjaimilla on yksi sivu). Joten ihan sama kirja se ei ole. Hyvin samanlainen kylläkin.

Anna vaan jos kiinnostaa. Lapsen hienomotoriikka kehittyy kuitenkin aika hitaasti ja koska tehtävät ovat varrmasti erilaisia kuin vuoden päästä eskarissa, niin ei varmasti kyllästy. Oma poikani on kohta vuoden osannut lukea ja aloitti nyt eskarin, enkä usko että on liian tylsää, koska eskarissa tehdään paljon muutakin kuin eskaritehtäviä kirjasta. Kirjan alussa tehtävät ovat aika helppoja, mutta lopussa jo aika vaikeita ja niistä selvitäkseen pitää osata lukea, joten anna tehdä vähitellen sen mitä osaa ja jätä loput myöhemmäksi.

Ok, tuli vaan mieleen, kun kaverini sanoi, että mahtaa tulla tylsää sitten eskarivuonna kun on jo eskaritehtäväkirjankin tehnyt.

Oletko antanut ihan tuollaisia "oikeita" eskarikirjoja vai puuhakirjoja joissa vastaavia tehtäviä? Tämä Salainen maa on siis ollut oikeasti eskarikirja noin 5-6 v sitten.

Itse antaisin kirjan lapselle. Eskarikirjan täyttäminen tuskin ennakoi tylsää esiopetusvuotta tai ekaluokkaa. Kirjaimia saa ja pitää harjoitella vielä monen monta kertaa siellä koulussakin, jotta kirjoituksesta tulisi sujuvaa. =)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Oletko antanut ihan tuollaisia "oikeita" eskarikirjoja vai puuhakirjoja joissa vastaavia tehtäviä? Tämä Salainen maa on siis ollut oikeasti eskarikirja noin 5-6 v sitten.

Oon antanut molempia.

Nykypäivän eskari ja koulu osaa kyllä ottaa huomioon eritasoisten lasten tarpeet, ja antaa kullekin tasonsa mukaisia tehtäviä, jotta mielenkiinto säilyisi.

Ok, tuli vaan mieleen, kun kaverini sanoi, että mahtaa tulla tylsää sitten eskarivuonna kun on jo eskaritehtäväkirjankin tehnyt.

Meillä muksut ovat tehneet ekaluokan harjoituskirjoja jo kolmevuotiaana (ovat leikkineet keskenään koulua) ja ihan hyvin koululainen on siitä huolimatta tehtävänsä aina tehnyt.

Mä olen ymmärtänyt, että päiväkodissa/eskarissa mennään kunkin yksilöllisten taitojen mukaan. Meillä tyttö oppi lukemaan puoli vuotta sitten, ja on nyt eskarissa. Ainakaan meidän eskarissa ei noita tehtäviä tehdä kuin pari kertaa viikossa puolisen tuntia kerrallaan, joten tuskin siinä ehtii kauheasti tylsistyä. Eiköhän koulussakin sitten löydy jotain ylimääräistä puuhaa sellaiselle, joka jo lukea osaa. Ei ainakaan kannata jarrutella, jos kerran kiinnostusta asioihin löytyy. Silloin taotaan, kun rauta on kuumaa :)

Hyvä on, annan sitten. Tuohon eriyttämiseen, että edelleen se riippuu paljon opettajasta. Osasi tuo esikoiseni lukea ym. kouluun mennessä, eipä paljon eriytetty.

Tämä keskimmäinen on motorisesti taitavampi, ja käsiala on silleen hyvää ettei erota siitä kumpion kirjoittanut, tuo isompi vai hän. On yös taitavampi piirtämään. Esikoinen taas oppi aiemmin uimaan ja ajamaan ilman apupyöriä.

Oma kokemus on sellainen, että ekaluokalla oli niin helppoa ensimmäisten kuukausien ajan, etten oppinut tekemään läksyjä ollenkaan ja tämä jatkui koko kouluiän. Toisaalta jos olisi kielletty lukemasta ja laskemasta ennen kouluikää, niin todennäköisesti ei olisi enää ollut kiinnostusta koko hommaan, ja taas olisi menty pieleen.

Eli anna harjoitella vain jos lasta kiinnostaa, mutta seuraa sitten kouluikäisenä että alusta lähtien tulee tehtyä läksyjä.

Tämä Salainen maa on siis ollut oikeasti eskarikirja noin 5-6 v sitten.

Salainen maa-sarjaa käytetään muuten edelleen, mm. meidän eskarissa (jossa työskentelen) on käytössä nyt. Viime vuonna oli Pikkumetsä-sarja.

Yhteistyössä