Mielipiteitä: Tarjotaanko mielestäsi päiväkodeissa koteja enemmän virikkeitä lapsille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mietinpä vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mietinpä vain

Vieras
[Eli nyt ei puhuta sitten muiden pienten lasten seurasta, vaan nimenomaan kaikenlaisista virikkeistä, askareista ja touhuista.]

Siispä: Tarjotaanko päiväkodeissa koteja enemmän virikkeitä lapsille? Jos, niin millaisia asioita koteihin pitäisi päiväkodeista tuoda, jotta virikkeitä olisi tasapuolisesti? Tai toisinpäin?

Voiko koti ylipäätänsä tarjota yhtä lailla virikkeitä päiväkoteihin verraten? Miksi/miksi ei?

Millaisia virikkeitä teidän lapsilla päiväkodissa/kotihoidossa päivittäin on? Onko väliä, kumpi taho (koti vai päivähoitopaikka) tarjoaa virikkeet?

No mun mielestä ne tärkeimmät virikkeet päiväkodissa tulevat juuri siitä, että on paljon muitakin pieniä lapsia leikkikavereina. Ei mitään mieltä jättää sitä pois laskuista, kyllähän (melkein) kaiken muun voi kotonakin tehdä (pistin suluissa melkein, mutta en kyllä itse keksi mitään sellaista).

Mä uskon kotiäitinä pystyväni tarjoamaan riittävästi virikkeitä, ehkä jopa enemmän kuin päiväkoti, mutta kaveriseuraa mä en pysty tarjoamaan ja siksi meidän 4,5v lähtee ensi syksynä päiväkotiin. Pienemmät sisarukset jatkavat kotihoidossa.

Sanoisin että meidän lapset saa päiväkodissa (ja etenkin eskarissa) enemmän virikkeitä kuin kotona saisivat. Ja ennenkaikkea monipuolisempia haasteita. Kotona kun ei ole mitään tavoitesuunnitelmaa tms. niin toiminta keskittyy lähinnä siihen mikä itseä kiinnostaa ja jotkut toiminnan osa-alueet jäävät vähemmälle huomiolle tai kokonaan pois.

Ajattelisin että päiväkoti tarjoaa koteja monipuolisemmin virikkeitä; kokeillaan erilaisia asioita, materiaaleja, välineitä jne. Nopeasti ei tule mieleen virikettä jota kuitenkaan olisi (lähes) mahdotonta järjestää kotonakin. Menee ehkä vähän seuran puolelle, mutta kuopuksella suuri merkitys on ollut mallilla, muutkin tekee ja tekevät omannäköisiä juttuja, kotona on helppo sanoa "mä en osaa", "piirrä sinä tai isosisko osaa paremmin" tms.

Riippuu ihan siitä mitä virikkeiksi katsotaan. Mä olen laiska askartelemaan lapsen kanssa, enkä oikein jaksa laululeikkejä jne. Toisaalta kotonakin luetaan kirjoja ja kootaan palapelejä. Leivotaan yhdessä, tehdään kotitöitä yhdessä ja ulkoillaan. Ulkoilu saattaa olla jopa virikkeellisempää kotona kuin päiväkodissa, sillä asumme metsän keskellä. Täällä on kallioita kiipeiltäväksi, eläinten jälkiä ja jätöksiä tutkittavaksi jne.

Kuopus on kahtena päivänä viikossa päiväkodissa ja muuten kotona. Mielestäni tämä on melkolailla täydellinen setti, vaikkakin väliaikainen. Lapsi menee täysaikaisesti päiväkotiin kunhan saan töitä.

Meiltä yllättäen puuttuu kotoa jumppasali, missä olisi erilaisia palloja, köysiä, puolapuut, keinut, pelivälineitä, keiloja, mattoja, jne... Ei ole mitään järkeä investoida ihan noin isoihin määriin kotona :) Meillä tosin on kyllä päiväkodin pihaa "vastaavat" leikkimahdollisuudet ulkona.

Päiväkodin ihmisillä on parempi ideäpankki uusille ideoille, jotka ovat lapsille suunnattuja. Toki meillä lapsi saa askarrella varmaan laajemmalla materiaalimäärällä kotona, mutta ei se riitä tuolle :) Päiväkoti tuo toisenlaisia tehtäviä kuin minä keksin.

Mielestäni virikkeiden tarjoaminen riippuu niin paljon vanhemmista itsestään. Tämä on vähän sellainen... laiskuuskysymys, siis ei millään pahalla ketään kohtaan, mutta näinhän se vähän tuppaa olemaan. Se järjestää virikkeitä, joka viitsii ja "jaksaa". Väitän kyllä, että kodit pystyvät halutessaan päiväkoteihin verraten järjestämään ihan yhtä paljon virikkeitä - ja kodeillahan on se etu, ettei siellä tarvitse keskittyä yhtä moneen lapseen kuin sen pk:n tädin, joten huomiokykykin riittää enemmän.

Lapseni ovat kotihoidossa, itse heidän kanssaan kotona ja mies päivät töissä. Lapsia on kolme, 1-vuotias, 3-vuotias ja piakkoin 5-vuotias. Ulkoillaan, leikitään, luetaan ja lauletaan. Askarrellaan. Sitäkin voi tehdä niin monella tapaa. Pyrin järjestämään näistä virikkeistä sen verran monipuolisia, että kaikki voivat niihin osallistua; omalla tavallaan. Esimerkiksi sakset eivät ole ollenkaan passelit 1-vuotiaan käteen, mutta tuolle piakkoin 5-vuotiaalle niitä voi aivan hyvin jo antaa, kunhan vain tarkkailee.

En tiedä päiväkotien virikemäärästä tai virikkeiden laadusta juurikaan, mutta uskonpa, että kodeissa voidaan virikkeitä järjestää jopa päiväkotia enemmän. Mielestäni kodin olisi hyvä tarjota ainakin alkuun virikkeitä lapsille, mutta jos päivähoitoon siirtyminen tulee ajankohtaiseksi (vanhempien työhönpaluut, jne.) niin tuolloin tietysti päiväkoti on oikein hyvä vaihtoehto niiden virikkeidenkin kannalta. Pitää vain muistaa, ettei siirrä näitä asioita kokonaan päiväkodille, eli pitää edelleen touhuilla lasten kanssa itsekin; voi käydä esim. muskarissa tai ulkoilla tai leikkiä tai mitä nyt milloinkin. Siis töiden jälkeen tai viikonloppuisin.

Millaisia asioita teidän muiden mielestä kotona PITÄISI tehdä? Siis kun nyt joku kommentoi sitä, että kun kotona ei ole sellaista tavoitesuunnitelmaa jolloin helposti jokin osa-alue jää huomiotta... Mulla ei järki nyt kolkuttele, mutta jos joku vastailisi?

Nimeomaan, riippuu siitä, mitä virikkeiks katsotaan ;)

Itse olen sitä mieltä, että päiväkoti ei sinäänsä tarjoa mitenkään sen enemmän ja ihmeemmin virikkeitä kun ihan normaali kotielämäkään. Meillä ei ehkä kotona tehdä ihan samoja juttuja kun päiväkodissa, mutta toisaalta tehdään kyllä paljon sellaista, mitä päiväkodissa ei sit tehdäkkään. Eli olen aika samalla linjalla Turkilmaksen kanssa :)

Kuten Lakaisukonekin sanoi, niin voin vastata vain omasta puolestani. Meidän tapauksessa päiväkoti tarjosi virikkeitä huomattavasti enemmän kuin minä kotona. Ei enää, mutta näinkin on ollut.

Päiväkodissa töitä tehneen näkökulmasta voin kertoa;
Omasta mielestäni monestikkin tuntuu et "huh huh, nyt on koko aamupäivä leivottu/jumpattu/askerreltu", mutta tosiasihan on se et minä itse olen tehnyt (=ohjannut) sitä koko aamun.

Harmillista mielestäni kun usein puhutaan mm. leipomispäivästä ja yhden lapsen osuus tuossa hommassa on monesti surkean pieni kun monen pitää ehtiä :/

Monesti ohjatut hommat menee aikalailla "liukuhihnalla" ja "että kaikki ehtii"-systeemillä.

Joten noiden ohjattujen tuokioiden vuoksi ei mielestäni kannata lasta päiväkotiin laittaa, jos kavereita järjestyy kerhojen ja tuttavien kautta ja vahnemmilla on mielenkiintoa puuhastella lapsen kanssa ni enemmän saa kotihoidossa! :)

Meiltä yllättäen puuttuu kotoa jumppasali, missä olisi erilaisia palloja, köysiä, puolapuut, keinut, pelivälineitä, keiloja, mattoja, jne... Ei ole mitään järkeä investoida ihan noin isoihin määriin kotona :) Meillä tosin on kyllä päiväkodin pihaa "vastaavat" leikkimahdollisuudet ulkona.

Nämä toteutuisi myös jonkinsortin jumppakerhossa joita mm. mll järjestää monilla paikkakunnilla ;)

jaa no sehän riippuu siitäkin mitä lasten kanssa 'harrastetaan'. jos ollaan vaan kotona ja välillä käydään pihalla leikkimässä ja kaupassa niin aika paljon jää äidille miettimistä että mitä virikkeitä keksis..

me käydään muskarissa kerran viikossa, lisäksi käydään vielä vauvauinnissa(sisarusuinnissa), vaikka isojahan nuo alkaa sinne olla.. Noiden lisäsi sitten vaihdellen askartelua, maalausta, muovailua, leipomista, piirtelyä, lukemista, palapelejä ja muistipelejä yms. nää menee vähän vaihdellen, välillää on joku juttu mitä tehdään usein, sitten se taas jää. Nyt on koitettu aktivoitua myös museoihin yms mitä nyt pääkaupunkiseudulla on tarjottavana retkikohteina, näitä siis tehdään viikonloppuisiin koko perheen voimin. Toinen mitä tässä seuraillaan on kevään tulo, kylvetään siemeniä, ja katsellaan mitä kasvaa, haetaan pajuja ja odotellaan pajunkissojen puhkeamista jne.

Uskon että lapset saavat saman verran virikkeitä mitä päiväkodissakin saisivat.

Niin, no mitkäs nyt sitten olikaan niitä virikkeitä tai mitkä nimenomaan eivät ole? Riippuu paljolti siitä... Ja riippuu varmaan paljolti kodista ja päiväkodistakin. Että jaksaako/viitsiikö vanhempi kuinka paljon näitä virikkeitä järjestää ja minkälainen ideapankki niiden järjestämiseksi on. Päiväkodissa on kaiketi (?) jonkinlainen toimintasuunnitelma tms., jonka mukaan ainakin osin edetään (?) joten tekemistä ei välttämättä tarvitse niinkään "miettiä". En tiedä, mutta arvelisin näin...

Varmaankin päiväkodeissa tehdään asioita, mitä meillä ei kotona pysty tekemään eikä tehdä. Mutta toisaalta (kuten joku sanoikin) meillä varmasti tehdään myös paljon sellaisia asioita, mitä päiväkodeissa ei välttämättä tehdä.

Toisaalta minusta tuntuu, että kotona pystyn järjestämään lapselleni ehkäpä päiväkotia enemmän virikkeitä, mutta voi olla toisinkin.

Nämä toteutuisi myös jonkinsortin jumppakerhossa joita mm. mll järjestää monilla paikkakunnilla ;)
Ai joka päivä johonkin jumppaan ja temppukouluun ja sählyyn ja .... Ei tuolle riitä kerran viikkoon joku juttu :D Meillä lisäksi harrastetaan liikuntaa myös vapaa-ajalla (uiminen&jalkapallo).

Kyllä sitä rahaa menisi aika lailla, kun samat palvelut ostaisi ulkopuolelta :D

Ja meillä vielä toivotaan niitä virikkeitä päiväkodin jälkeen ja viikonloppuisin, joten kyllä minäkin sen osani saan tehdä. Minä EN halua olla perhepäivähoitaja ja tehdä sitä 12 tuntia päivässä, 7 päivää viikossa.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="Vieras";25927379]Siis kun nyt joku kommentoi sitä, että kun kotona ei ole sellaista tavoitesuunnitelmaa jolloin helposti jokin osa-alue jää huomiotta... Mulla ei järki nyt kolkuttele, mutta jos joku vastailisi?[/QUOTE]

No meidän kohdalla esim. jäisi kaikki laulutuokiot lapsilta kokematta koska olen itse epämusikaalinen ja siitä johtuen en tykkää laulaa. Eikä mun mielenkiinto riittäisi vetää jotain satujumppaa. Ja siis toki puuhattaisiin monia muita asioita ja keskityttäisiin enemmän vaikkapa lukemiseen ja luonnon ihmeisiin. Mutta ei meidän lapset kyllä ole hoidossa virikkeiden takia vaan siksi että olen itse töissä. Se että kokevat ja tekevät erilaisia asioita on pelkkää plussaa hoidon lisäksi.

Päiväkodissa töitä tehneen näkökulmasta voin kertoa;
Omasta mielestäni monestikkin tuntuu et "huh huh, nyt on koko aamupäivä leivottu/jumpattu/askerreltu", mutta tosiasihan on se et minä itse olen tehnyt (=ohjannut) sitä koko aamun.

Harmillista mielestäni kun usein puhutaan mm. leipomispäivästä ja yhden lapsen osuus tuossa hommassa on monesti surkean pieni kun monen pitää ehtiä :/

Monesti ohjatut hommat menee aikalailla "liukuhihnalla" ja "että kaikki ehtii"-systeemillä.

Joten noiden ohjattujen tuokioiden vuoksi ei mielestäni kannata lasta päiväkotiin laittaa, jos kavereita järjestyy kerhojen ja tuttavien kautta ja vahnemmilla on mielenkiintoa puuhastella lapsen kanssa ni enemmän saa kotihoidossa! :)

En ole laittanut lastani päiväkotiin virikkeiden takia, mutta silti onhan siellä (tai luulisi että olisi) monipuolisempaa toimintaa. Kotioloissa on taas yleensä muita vahvuuksia. Että ei ne virikkeet ole se juttu, mihin kaikessa pitäisi tähdätä.

Mutta tuohon sun kirjoitukseen "liukuhihnasta" piti vaan kommentoida sitä, että onhan se parempi että hoitajilla on sitten päivän aikana edes se yksi kahdenkeskinen hetki jokaisen lapsen kanssa. Onhan se parempi kuin mitään. Se voi olla lapselle se tärkein hetki koko päivässä ja jää muistona kotiin asti kerrottavaksi, kun on saanut huomiota hoitajalta ihan jakamattomasti edes sen pienen hetken, kun liimataan jotain nappia paperiin.

Ai joka päivä johonkin jumppaan ja temppukouluun ja sählyyn ja .... Ei tuolle riitä kerran viikkoon joku juttu :D Meillä lisäksi harrastetaan liikuntaa myös vapaa-ajalla (uiminen&jalkapallo).

Kyllä sitä rahaa menisi aika lailla, kun samat palvelut ostaisi ulkopuolelta :D

Ja meillä vielä toivotaan niitä virikkeitä päiväkodin jälkeen ja viikonloppuisin, joten kyllä minäkin sen osani saan tehdä. Minä EN halua olla perhepäivähoitaja ja tehdä sitä 12 tuntia päivässä, 7 päivää viikossa.

Ainakaa missään mun tähänastisissa työpaikkosani ei ole ollu todellakaan enempää kun kerta viikkon ohjattua jumppaa. Monesti jumppapäiviä on ollut 2/vko mutta kun ryhmä on puolitettu ni yhdelle lapselle ei tule kun yksi kerta. Joskus jopa niin että on ollut vain yksi jumppapäivä viikossa eli kun vain puolet jumppaa kerralla ni kaikki ei pääse joka viikko!

Tarkoitan tällä sitä että monesti vanhemmat eivät ymmärrä ettei kaikki lapset aina osallistu jokaiseen ohjattuu tuokioon kerralla. Ja siltikin yhden lapsen tekemisen osuus on pieni..

Kyllä mä askartelen, laulelen, luen satuja ja leikin lapseni kanssa. Mutta harvemmin teen kaikkea näitä saman päivän aikana ja samassa mittapuussa mitä päiväkodissa tekevät. Plus et siellä ne myös jumppaavat ja leipovat mitä kotona en pahemmin harrasta. Musta ei ole kysymys mistään laiskuudesta. Eihän nyt joka vanhempi ole kuin päiväkodin täti. Ei ennenkään asetettu mitään tällasia kriteerejä "hyville vanhemmille", et kuin paljon antaa tän kaltasia virikkeitä, joten en tajua miks ns. hyvän vanhemman nykyään pitäs olla myös pätevä pk-täti.

Tuolle 1v:lle pystyn tarjoamaan huomattavasti enemmän virikkeitä mitä päiväkoti pystyisi.

5v isosiskolleen päiväkoti pystyy taas tarjoamaan paremmin virikkeitä kuin minä. Tai siis parhaiten pystymme tekemään tuon yhdessä.

olen äiti, en hoitotäti. Ihan varmaan enemmän ja monipuolisempaa ohjattua toimintaa hoidossa kuin kotona. Kotona sitten muita oleellisia juttuja mm sohvalla makoilua ja höpöttelyä( vrt SuperMarjo...)

[QUOTE="vieras";25927732]olen äiti, en hoitotäti. Ihan varmaan enemmän ja monipuolisempaa ohjattua toimintaa hoidossa kuin kotona. Kotona sitten muita oleellisia juttuja mm sohvalla makoilua ja höpöttelyä( vrt SuperMarjo...)[/QUOTE]

Mitä tuo SuperMarjo sitten tarjoaa lapsilleen?

Yhteistyössä